Toisten tekojen arvostelu aihe nousi taas mieleen kun eräs julkkis oli pyöräillyt ilman kypärää ja saanut siitä somessa tuomitsemista niskaansa. Ja hän sitte pohti, että
miksi ihmisten pitää puuttua toisten asioihin.
Sinänsä ymmärrän turhautumisen. Ärsyttäis varmaan itseäkin jos tultais minua, aikuista ihmistä, opastaan kuin lasta laittamaan kypärä päähän pyöräilessä.
Mutta kun pohditaan
miksi ihmiset puuttuu, niin syy ei ole lainkaan vain negatiivinen.
Miettikääpä hetki täysin rehellisesti tätä elämää, jossa kukaan ei puuttuis koskaan toisten tekemisiin. Ei neuvois, opastais, paheksuis, tuomitsisi. Ihan tosissaan...
Eiihän se toimis niin.
Tietty meillä on lainsäädäntö ja viranomaiset jotka puuttuu tarvittaessa ihmisten toimiin, mutta monesti siihen tarvitaan myös se "kansalaispoliisi", joka asian nostaa esiin. Ja lisäksi meillä on älyttömän paljon asioita, jotka ei ole laittomia, mutta silti moraalisesti väärin. Sellaisella
yhteisönpaineella on myös tarkoituksensa.
Narsistit ovat tyyppejä, jotka eivät suostu alistumaan siihen ulkopuolisten viestiin; häpeän ja tunnontuskien valtaan, ja siksi he ovatkin vahingollisia persoonia.
Minusta on vaan hölmöä taistella hanakan naiivisti vastaan jotain, mikä selvästi kuuluu tähän ihmisten yhteiseloon täällä maapallolla. Tosiasiassa kanssaihmisten tekojen arvostelu on olennainen asia, jotta yhteiskuntamme pelittää. Se
auttaa meitä olemaan parempia ihmisiä. Aika monella se häpeä ja julkinen tuomitseminen ESTÄÄ myös tekemästä kyseenalaisia asioita ja elämänvalintoja. Se ei ole huono asia, vaan päinvastoin.
Vai haluttaisko me oikeesti että raskaana oleva voi vetää kaupungilla perskännit ja tuttu voi pettää omaa kumppaniaan kaiken muun kansan nähden paitsi puolisonsa, ja meillä ei olisi mitään oikeutta moralisoida, jopa puuttua asiaan?
Ihmiset on myös taipuvaisia
ylpeyteen. Nään sen tässä ehkä isompana ongelmana, kuin sen että arvostelemisesta pitäis pyrkiä eroon. Olen aika varma, että pahuus lisääntyisi, jos toisten arvosteleminen loppuisi tyystin. Mutta
tapahtuisiko lopulta mitään pahaa, jos arvosteluun suhtautuisi edes pienoisella nöyryydellä? Mitä jos tässä pyöräilykypärä keississa asianomainen olisi vain arvostelijoille vastannut rehdisti ja ystävällisesti totuuden: Kiitos huomiosta, mutta minulla oli kuvauksiin tehty kampaus, jonka takia jouduin ottamaan riskin ja pyöräilemään kypärättä. Ja siinä se.
Voiskohan sitä itse kukin pyrkiä enempi tuollaiseen vastaanottoon, entä kuin pahoittamaan mielensä ja syyttämään vastapuolta tyylillä MIKS SÄ PUUTUT MUN ELÄMÄÄÄÄN, OOTKO ITSE JOKU TÄYDELLINEN HÄH??!

Ja oon siis sitä mieltä, että se loukkaantuminenkin toisinaan kuuluu asiaan ja se on just tärkeeki osa. Jos itse teen jotain väärin, ja toinen siitä huomauttaa, niin kyllähän siinä tulee se ylpeydestä pesivä viha ekana. Hyökkäys on paras puolustus jne. Mutta siihen voin pyrkiä vaikuttamaan, että
miten sen tunteen käsittelen ja miten sitten toimin ja vastaan arvostelijalle. Etenkin somessa siihen on aikaa, toisin kuin livekohtaamisissa joissa saattaa hermostua ja päästää sammakoita suusta. Onneksi anteeksi voi aina pyytää, jos omaa toimintaa osaa kriittisesti jälkikäteen katsoa.
Minun silmin tänä yksilökeskeisenä aikana on noussut liian suureen suosioon ajatus, että
jokainen saa tehdä mitä haluaa ja sen ei pitäis muita liikuttaa. Koska tuo on utopiaa. Se ei kohtaa todellisuuden kanssa ja kuten edellä kävin läpi, niin tuskin kukaan meistä haluaisi lopulta todella elää maailmassa jossa asia olisi oikeasti noin, että jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa (lain puitteissa).
Sitäpaitsi eihän ne laitkaan ole vaan tyhjästä nyhjästy. Mitä enemmän yksilökeskeisyys nousee arvoasteikollamme, sitä enemmän se tulee vaikuttamaan myös lainsäädäntöömme. Nämä ei ole toisistaan irrallisia asioita.