Onko sinun vanhemmuuttasi arvosteltu?

Tuosta rattaiden kantokyvyn kasvusta tuli mieleen, että eihän jokin asia välttämättä ole hyvästä, vaikka sitä voisi tehdä.
En tiedä maksaako vaivaa pistää nokkaansa tämän debatin ouolelle kun mulla ei ole hirnu vahvaa mielipidettä asiasta kumpaankaan suuntaan/en pidä asiaa erityisen tärkeänä, mutta myös autoilu on käynyt läpi vastaavan kehityskulkua ennen kuin siitä on tullut ns. normi kaikille 'kävelymatkaa' pidemmille matkoille 🙂

Ei ole hirveän montaa sukupolvea siitä kun useimmilla perheillä ei ollut omaa autoa käytössä (eikä tietty ole vieläkään). Se, että nykyään tilanne on toinen, ei automaattisesti tarkoita että kulkupeliä pitäisi käyttää tai pitää normina. Ja eihän sitä tiedä mihin maailma muuttuu seuraavan sadan vuoden aikana - montako sukupolvea tämän pallon kantokyky vielä riittää siihen että melkein kaikilla on omassa tallissa metallihepo ja katetut vaunut joilla voi lähteä kruisailemaan pitkin bulevardeja vain koska se on kätevämpää ja nopeampaa kuin julkiset/kävely.

(Mulla oli silmiä avaavaa yläasteelle ja lukioon yht. 1.5h päivässä bussilla sahatessa tajuta, että se mitä pidin selvästi automatkana oli hyvälle ystävälle ensisijaisesti pyöräiltävä väli. Siinä vaiheessa en tajunnut että asiakokonaisuuteen saattoi liittyä myös perheen vähävaraisuus ja se ettei koulumatkoja enää toisella asteella taidettu yhteiskunnan puolesta tukea, mutta eipä voinut ainakaan hyötyliikunnan puutteesta syyttää. Eihän se hirmu hyvin päättynyt: ystävän rasvaprosentti putosi niin alas että menkat katosivat muutamaksi vuodeksi ja hän joutui myöhemmin kamppailemaan lievän syömishäiriön kanssa - mutta onneksi voi nyt jo paremmin.)

Minua jäi vaivaamaan se, etten ymmärtänyt @Pilkki24 :n ajatusta, joten yritän tiivistää tähän eri puolten pointin. Joku voi pitää tätä jankkaavana, mutta minua häiritsee se, etten ymmärrä Pilkkiä, koska pidän häntä järkevänä ihmisenä. 😅

Eli onko suurinpiirtein näin:

Pilkin pointti: isompien lasten rattaissa kulkemista ei pidä normalisoida, vaikka niiden käytöllä olisikin hyvät ja järkevät perustelut. Näkökulma on siis periaatteellinen, eikä vertailu autoiluun ole mielekästä, koska autoilussa on omat ongelmansa. Rattaiden käytön yksilökohtaiset hyvät perustelut eivät poista kokonaiskuvan periaatteellista ongelmaa, eli sitä, että rattaiden käyttö isommilla lapsilla vähentää lasten liikkumista.

Näkökulma tässä on siis enemmän siihen lapseen liittyvä.

Näkökulma 2: rattailla kulkeminen voi vähentää autoilua ja lisätä vanhemman liikuntaa. Se myös antaa lapselle liikkuvan esikuvan verrattuna siihen, että valittaisiin auto. Rattaiden käyttö antaa mahdollisuuksia mennä ilman autoa sellaisia matkoja, jotka ajan, vaarallisuuden tvs. takia eivät vielä olisi ilman rattaita realistisia.

Näkökulma tässä on enemmän aikuisen liikunta ja autoilun vähentäminen.

@VäriSointu voin yrittää vielä tiivistää oman pointtini, joka siis liittyi siihen ensireaktioon asiasta ja niiden syihin, ei siihen onko jompikumpi tapa jossakin tilanteessa hyvä vai huono. Tämä siis lähti siitä, että @harsokukka ihmetteli miksi rattaissa kuljettavaa lähtökohtaisesti paheksutaan, mutta autolla kuljettavaa ei.

Eli negatiivinen ensireaktio isoon lapseen rattaissa, koska yleensä rattaita käytetään lyhyillä matkoilla ja ne olisivat sen lapsenkin käveltävissä.

Neutraali ensireaktio saman ikäiseen lapseen turvaistuimessa, koska yleensä autoa käytetään pidemmillä matkoilla, jotka eivät ole lapsen käveltävissä.

Sie oot @VäriSointu aina mahtava, kun osaat tuoda asiat esille sellaisena sillanrakentajana. 😄 Mie tuskailen, kun tuntuu, että puhun aidasta ja otetaan kantaa seipääseen ja varmaan selitän vaan liikaa aiheuttaen entistä enemmän hämmennystä ja sitten alan jo itsekin vähän turhautua. 😅 Välillä tuntuu, että miun aivot toimivat ihan eri taajuudella kuin muulla ihmiskunnalla. 🙈

Nyt pääsin paremmin kärryille, @Pilkki24 😄

Jotenkin sainkin sellaisen fiiliksen, että nyt puhutaan aidasta ja seipäästä, mutta en saanut silti siitä aidasta otetta. 😅 meidän aivot toimii tosiaan joltain osin hyvin eri lailla.

Ja jää vaivaamaan, jos joku selvästi yrittää välittää jotain ajatusta, enkä ymmärrä sitä. No kyllä välillä sitä ärtyy ja ajattelee, että miten tuo voi ajatella noin, mutta usein ihmisillä on kuitenkin joku pointti, joka voi olla ihan ajatuksia herättävä, vaikka itse olisikin eri mieltä jostain siihen liittyvästä asiasta.

Ja sit minä en vain siedä ihmisten välistä skismaa, haluan pysyä positiivisessa kanssakäymisessä. 😂

@harsokukka eikö ennemmin pitäisi puuttua arkiliikunnan puutteeseen myös autoilevissa perheissä ja kannustaa kävelyyn kuin normalisoida (terveiden) 4-5-vuotiaiden rattaissa istumista? Meillä esimerkiksi kuljetaan autolla kaukana olevalle päiväkodille (vuorotyö), mutta käydään paljon lenkkeilemässä vapaa-ajalla.
Välillä näkee tiettyjen väestöryhmien lapsia ”polvet suussa”, jotta äidin/isän ei tarvitse maksaa bussissa…
Meidän lapset luopuivat aika nuorina rattaista, mutta usein oli kokoon taitettavat rattaat mukana, jos väsy iski.

Nyt pääsin paremmin kärryille, @Pilkki24 😄

Jotenkin sainkin sellaisen fiiliksen, että nyt puhutaan aidasta ja seipäästä, mutta en saanut silti siitä aidasta otetta. 😅 meidän aivot toimii tosiaan joltain osin hyvin eri lailla.

Ja jää vaivaamaan, jos joku selvästi yrittää välittää jotain ajatusta, enkä ymmärrä sitä. No kyllä välillä sitä ärtyy ja ajattelee, että miten tuo voi ajatella noin, mutta usein ihmisillä on kuitenkin joku pointti, joka voi olla ihan ajatuksia herättävä, vaikka itse olisikin eri mieltä jostain siihen liittyvästä asiasta.

Ja sit minä en vain siedä ihmisten välistä skismaa, haluan pysyä positiivisessa kanssakäymisessä. 😂
Miulla ei haittaa, että joku on eri mieltä jostain asiasta, vaan turhaudun siihen, etten saa välitettyä sitä omaa ajatusta ja se ymmärretään usein väärin. 🙈

Joko olen umpisurkea selittämään tai skippaan jotain muille outoja loogisia ajatusketjuja, mitä pidän itsestäänselvyyksinä tai jotain. 🤷🏼‍♀️

Miulla ei haittaa, että joku on eri mieltä jostain asiasta, vaan turhaudun siihen, etten saa välitettyä sitä omaa ajatusta ja se ymmärretään usein väärin. 🙈

Joko olen umpisurkea selittämään tai skippaan jotain muille outoja loogisia ajatusketjuja, mitä pidän itsestäänselvyyksinä tai jotain. 🤷🏼‍♀️
Ei mua haittaa se erimielisyys, vaan se sen takana aistittavissa oleva kiukku/ärsytys/mitäsieltänytvoikaanlukea, joka jää leijumaan sinne keskustelun väliin. Varsinkin, jos se alkaa menemään selvästi sellaiseksi henkilökohtaiseksi, ”minä olen sinulle vihainen ja siitä, että ilmaiset tuollaisen mielipiteen”. 😅

Siksi tykkään olla ääneen eri mieltä sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ota sitä henkilökohtaisesti. He ehkä osaavat myös kuunnella toisen sanomisia tarkemmin, ilman oman loukkaantumisen aiheuttamaa värittämistä. 🤔 henkilökohtaisesti ottavien kanssa pidän oman mielipiteen enemmän omana tietonani.

Mutta tämä alkaa mennä ohi aiheen ja otsikon. 😅

Muokattu viimeksi:
@VäriSointu mie en edes tilanteen ohi mentyä muista, kenen kanssa olin eri mieltä. 🤭 Tai laittaneeni sivistyneitä pyllistyksiä. 😆
Pitäisi kuitenkin varmaan itsekin oppia pitämään välillä suuni supussa, mutta inhoan jäädä väärinymmärretyksi. 😅
Aiheesta poikkeaminen lienee muuten meidän kanssa pakollinen paha. 😄

Mutta siitähän saa hyvän aasinsillan takaisin aiheeseen ja joku avasi jo tuota sosiaalista mediaa ja ajatuksiaan siitä, ennen aitajaseiväs-sekoilua. Ihan mielenkiinnosta, jos täällä on paljon somea käyttäviä, niin millä tavalla siellä konkreettisesti näkyy vanhemmuuden arvostelu? Miun ymmärrys somesta on enemmän tutkimusten lukemista sen seurauksista käyttäjälleen ja sellaista yleistä tasoa, miltä ei voi välttyä, ellei elä tynnyrissä. 😅

Välillä näkee tiettyjen väestöryhmien lapsia ”polvet suussa”, jotta äidin/isän ei tarvitse maksaa bussissa…
Meidän lapset luopuivat aika nuorina rattaista, mutta usein oli kokoon taitettavat rattaat mukana, jos väsy iski.
Olen kuullut käytettävän myös tyhjiä vaunuja samaan hommaan. 🙄 Johan sitä on kai aika ajoin väläytelty HSL toimesta, että oikeus kulkea ilmaiseksi rattaiden kanssa poistettaisiin näin digimaksamisen aikakaudella. Toistaiseksi siitä on noussut hirveä äläkkä, niin ei ole kai vielä poistunut.

Olen kuullut käytettävän myös tyhjiä vaunuja samaan hommaan. 🙄 Johan sitä on kai aika ajoin väläytelty HSL toimesta, että oikeus kulkea ilmaiseksi rattaiden kanssa poistettaisiin näin digimaksamisen aikakaudella. Toistaiseksi siitä on noussut hirveä äläkkä, niin ei ole kai vielä poistunut.
Mun mielestä se rattaisiin liittämisen ilmaisuus on outoa. Siis halutaan niitä rattaita bussiin viemään tilaa? Ja juuri tuo epämääräisyys siinä, että voi saada ilmaisen matkan ties miten vanhan lapsen kanssa. Miten se on kenenkään etu? Mielestäni vaan epäreilua sen suhteen, että röyhkeimmät hyötyy.

Tallinnassa alle 3v:n kanssa matkustava aikuinen pääsee ilmaiseksi. Mielestäni selkeä ja perheystävällinen malli.

Mun mielestä se rattaisiin liittämisen ilmaisuus on outoa. Siis halutaan niitä rattaita bussiin viemään tilaa? Ja juuri tuo epämääräisyys siinä, että voi saada ilmaisen matkan ties miten vanhan lapsen kanssa. Miten se on kenenkään etu? Mielestäni vaan epäreilua sen suhteen, että röyhkeimmät hyötyy.

Tallinnassa alle 3v:n kanssa matkustava aikuinen pääsee ilmaiseksi. Mielestäni selkeä ja perheystävällinen malli.
Se käsittääkseni liittyy busseihin ja siihen, ettei olisi turvallista jättää rattaita keskelle ja lähteä maksamaan kuskille matkaa. On jäänne ajalta, kun kuskilta vielä saatettiin ostaa lippu. On sitten kai vaan haluttu pitää lippukäytännöt yhtenäisinä, niin koskee muitakin julkisia liikennevälineitä.

Tallinnan malli kuulostaa fiksulta. 👍🏻 Vaikka tuleeko buffetilmiö, jos et voi todistaa lapsen ikää. Kaikki kyräilevät pitkää ja hyvin puhuvaa kaksivuotiasta. 😅 Ääneen ei ole arvosteltu, mutta on kyllä kyräilty ilkeästi, kun on kassalta kuviteltu tietävän paremmin minkä ikäinen lapseni on.

@VäriSointu mie en edes tilanteen ohi mentyä muista, kenen kanssa olin eri mieltä. 🤭 Tai laittaneeni sivistyneitä pyllistyksiä. 😆
Pitäisi kuitenkin varmaan itsekin oppia pitämään välillä suuni supussa, mutta inhoan jäädä väärinymmärretyksi. 😅
Aiheesta poikkeaminen lienee muuten meidän kanssa pakollinen paha. 😄

Mutta siitähän saa hyvän aasinsillan takaisin aiheeseen ja joku avasi jo tuota sosiaalista mediaa ja ajatuksiaan siitä, ennen aitajaseiväs-sekoilua. Ihan mielenkiinnosta, jos täällä on paljon somea käyttäviä, niin millä tavalla siellä konkreettisesti näkyy vanhemmuuden arvostelu? Miun ymmärrys somesta on enemmän tutkimusten lukemista sen seurauksista käyttäjälleen ja sellaista yleistä tasoa, miltä ei voi välttyä, ellei elä tynnyrissä. 😅
Kun käytin somea tein huomion, että siellä oli juurikin tämä ilmiö -> joku kertoo syistä, miksi esimerkiksi hänelle lasten kotihoito on sydämen asia. Ja joukko äitejä tulee kommentoimaan kuinka tuntuu pahalta kun päivitys tuntuu tuomitsevan ja kirjoittaja omaa mustavalkoisen ajatusmaailman jne. Minusta siinä oli ennemmin kyse tuosta, mistä aiemmin mainitsin. Eli jos ei ole ihan sinut omien valintojen kanssa, se loukkaa jos joku toinen kannattaa toista vaihtoehtoa, vaikka se joku tekisi sen puhuen ainoastaan omasta tilanteestaan, ystävälliseen sävyyn ja vieläpä muistuttaen että ei tuomitse ketään. SILTI moni ottaa siitä itseensä.

Suoranaista tuomitsemista oon taas kohdannut ainakin kotisynnyttyskeskusteluissa. Niissä toisinaan iha tasan tarkkaan syytetään äitejä lapsensa hengen riskeeraamisesta oman kokemushaluisuuden takia, eikä todellakaan muistutella että "Jokainen toki tekee kohdallaan niinkuin parhaakseen katsoo". 🙈

Näissä on aika selkeä ero. Eli ensimmäinen on tulkinnanvaraista ja usein lukijasta kiinni ottaako tekstin tuomitsevana vai pystyykö hyväksymään että okei tuo vain kannattaa eriä vaihtoehtoa kuin minä itse, mutta tarkoitus ei ole syyllistää toisin tekeviä. Jälkimmäisessä taas kyse on selkeästä tietyn joukon arvostelusta/tuomitsemisesta, jossa ei jää tulkinnanvaraa.

Nämä on toki vain mun kokemuksia, mun henkilökohtaisen algoritmin tuloksia. 😄 Seurailin aika paljon somevaikuttajaäiteja, joten mulle se myös puski tällaista sisältöä.

Ainakin hsl:ssä lapsen ikäraja on 6 vuotta. Mutta lähde nyt sitten varmistamaan oikea ikä plus aika harva kuljettaa tuon ikäistä enää rattaissa.🙈 Mutta mukaan lasketaan myös vissiin pyörätuolit ym. Tuosta edusta oli jokunen vuosi sitten keskustelua ja se päätettiin pitää, vaikka meinattiin poistaa juurikin tuon mobiilimaksamisen vuoksi.🤔 Mutta en ole kyllä itse törmännyt näihin edun väärinkäyttäjiin eli en ehkä lähtisi poistamaan etua näin pienen joukon vuoksi.😅

Ja varsinaiseen otsikkoon. En ole itse kokenut arvostelua.😊 Toki neuvoja tuntuu olevan suuntaan ja toiseen ja jos kaikkia yrittäisi noudattaa niin kaikki menisi jonkun mielestä väärin. Ja voihan se olla että se liittyy omaan suhtautumiseenkin. Aika harvoin koen tämän vaiheen haasteita (joita on!) henkilökohtaisena epäonnistumisena vaan otan ne enemmänkin taas uutena vaiheena, jota lähdetään ratkaisemaan tai vain mennään sen mukana😅. Ja sama koskee myös ylipäätään omia valintoja liittyen vanhemmuuteen. Jos joku muu tekee jotain toisin kuin me niin ei se tarkoita että oma tapa olisi välttämättä sen huonompi. Eri asiat vain toimivat eri lapsilla/perheillä.😊

Ja voisiko olla että noiden rattaiden/auton käyttö (tähän nyt vielä palatakseni😂) on vähän paikkakunta kohtainen juttu. Koska itsestä väite niiden käyttämisestä nimenomaan lyhyillä matkoilla on hassu. Oman kokemuksen mukaan ne ovat näppärät olla käytössä nimenomaan pidemmillä matkoilla joita tuo meidän 90 senttinen 3-vuotias ei välttämättä jaksa kävellä tai sitten on aikapainetta tai ylipäätään se riski että lapsi ei vain suostu jatkamaan eteenpäin, mikä on näin kahden lapsen kanssa jo aika hankalaa. 🫣 Eli nyt vauvan syntymän lähestyessä todellakin keksittiin keino kuljettaa tarvittaessa kolmea lasta yksissä rattaissa. Muuten menisi arki ihan mahdottomaksi. 😊

@AnnMarii en ottanut kantaa yksittäiseen tilanteeseen, vaan siihen lähtökohtaiseen ajatukseen, että en lähtökohtaisesti ajattele käveleväni Nurmijärveltä vaikka Helsinkiin tai Viialasta Tampereelle, minkä matkan oletan kuitenkin lähtökohtaisesti kuljettavan autolla.

Mutta nyt en enää kommentoi tähän aiheeseen, koska en vaan jaksa enää selittää. Saa lukea tarkemmin miun viestit läpi, jos oikeasti haluaa yrittää ymmärtää sen mitä hain takaa. 🍑 Ja nyt se sivistynyt pyllistys tälle keskustelulle. 🤣

@Tiitikkä tuo mielensä pahoittaminen toisten mielipiteistä on kyllä outo ilmiö. Samaan aikaan kuitenkin vallalla tuntuu olevan vahva monimuotoisuutta tavoitteleva kulttuuri. Minusta nämä ovat hieman ristiriidassa toistensa kanssa. 🤔

Minulla oli aikanaan yksi kaveri, jonka mukaan kaikkien tuli saada olla sellaisia kuin ovat, mutta hän kuitenkin jaksoi esimerkiksi tuomita muita naisia (myös minua) liiasta laittautumisesta. Ja kuitenkin samaan aikaan ihmetteli miksi meikkaavia miehiä kummeksutaan. 🤦🏼‍♀️ Meidän välit menivät lopulta niin absurdin episodin seurauksena, että tulin lopulta siihen lopputulokseen, että kyse oli hänen omasta heikosta itsetunnostaan, jota hän ei osannut käsitellä.

Ehkä tällaiset ilmiöt sitten herkästi toistuvat somemaailmassa, kun herättävät vahvoja reaktioita ja algoritmit sitten voimistavat sitä kierrettä. 🤔

@AnnMarii en ottanut kantaa yksittäiseen tilanteeseen, vaan siihen lähtökohtaiseen ajatukseen, että en lähtökohtaisesti ajattele käveleväni Nurmijärveltä vaikka Helsinkiin tai Viialasta Tampereelle, minkä matkan oletan kuitenkin lähtökohtaisesti kuljettavan autolla.

Mutta nyt en enää kommentoi tähän aiheeseen, koska en vaan jaksa enää selittää. Saa lukea tarkemmin miun viestit läpi, jos oikeasti haluaa yrittää ymmärtää sen mitä hain takaa. 🍑 Ja nyt se sivistynyt pyllistys tälle keskustelulle. 🤣
Joo siis tämän pointin ymmärsinkin😂. Itsellä vain on vahva pyrkimys olla tekemättä liian vahvoja yleistyksiä ja olla olettamatta jotain yksittäisten ihmisten tai omien tottumusten vuoksi. Vähän sama koskee tuota joukkoliikenneasiaa. Tai ylipäätään samaan liittyen että some on täynnä näitä oman elämänsä mielensäpahoittajia milloin mistäkin vanhemmuusaiheesta. Että kun tuo tekee tätä ja tuota ja pukeutuu tuohon niin hänen täytyy olla tällainen enkä voi missään nimessä pitää tästä ihmisestä tai edes kuunnella. Ja en tarkoita tässä nyt ketään yhtä ihmistä vaan yleistä keskustelukulttuuria joka noissa aiemmissakin postauksissa on tuotu esille.😊 Eli lähinnä vain omana esimerkkinä toin kun olen vähän allerginen yleistyksille.
Olen siis popparit kourassa seurannut tätä keskustelua. 🤣🍿

Joo siis tämän pointin ymmärsinkin😂. Itsellä vain on vahva pyrkimys olla tekemättä liian vahvoja yleistyksiä ja olla olettamatta jotain yksittäisten ihmisten tai omien tottumusten vuoksi. Vähän sama koskee tuota joukkoliikenneasiaa. Tai ylipäätään samaan liittyen että some on täynnä näitä oman elämänsä mielensäpahoittajia milloin mistäkin vanhemmuusaiheesta. Että kun tuo tekee tätä ja tuota ja pukeutuu tuohon niin hänen täytyy olla tällainen enkä voi missään nimessä pitää tästä ihmisestä tai edes kuunnella. Ja en tarkoita tässä nyt ketään yhtä ihmistä vaan yleistä keskustelukulttuuria joka noissa aiemmissakin postauksissa on tuotu esille.😊 Eli lähinnä vain omana esimerkkinä toin kun olen vähän allerginen yleistyksille.
Olen siis popparit kourassa seurannut tätä keskustelua. 🤣🍿
Sitä yritin tuolla selittää, ettei sillä ensireaktiolla ole mitään tekemistä sen kanssa miten toimin. 😅

Sehän on ihmisaivojen ominaisuus, että ne pyrkivät tehokkuuteen kategorisoimalla näkemiään asioita. Sen tiedostaminen johtaa sitten siihen, ettei lähde arvostelemaan vaikka sitä äitiä, joka työntää lastaan auton turvaistuimeen tai kärrää sitä kärryissä. Eli tiedostaa, että siellä käytöksen takana voi olla järkeviä syitä, vaikka lähtökohtaisesti jompikumpi ajatus herättäisi itsessä negatiivisen reaktion. 💁🏼‍♀️

Täysin avoin ensisuhtautuminen kaikkeen näkemäänsä voisi olla jopa vaarallista. 😬

Minä taidan puolestani sitten olla vähän allerginen sille, ettei saisi olla yhtäkään ennakkoluuloista ajatusta. Aika kuormittavaa loppuviimein. 😅 Eli antaa aivojen tehdä työtään ja olla ennakkoluuloisia, mutta pyritään tiedostamaan ennakkoluulot ennen toimintaa. 💁🏼‍♀️

Sitä yritin tuolla selittää, ettei sillä ensireaktiolla ole mitään tekemistä sen kanssa miten toimin. 😅

Sehän on ihmisaivojen ominaisuus, että ne pyrkivät tehokkuuteen kategorisoimalla näkemiään asioita. Sen tiedostaminen johtaa sitten siihen, ettei lähde arvostelemaan vaikka sitä äitiä, joka työntää lastaan auton turvaistuimeen tai kärrää sitä kärryissä. Eli tiedostaa, että siellä käytöksen takana voi olla järkeviä syitä, vaikka lähtökohtaisesti jompikumpi ajatus herättäisi itsessä negatiivisen reaktion. 💁🏼‍♀️

Täysin avoin ensisuhtautuminen kaikkeen näkemäänsä voisi olla jopa vaarallista. 😬

Minä taidan puolestani sitten olla vähän allerginen sille, ettei saisi olla yhtäkään ennakkoluuloista ajatusta. Aika kuormittavaa loppuviimein. 😅 Eli antaa aivojen tehdä työtään ja olla ennakkoluuloisia, mutta pyritään tiedostamaan ennakkoluulot ennen toimintaa. 💁🏼‍♀️
Juuuri näin, samaa olin tänne ketjuun kirjoittamassa aikaisemmin, mutta selitit täysin saman asian. Utopistinen ajatus, ettei meillä syntyis ennakko-oletuksia kanssaihmisten toimintojen syistä. Ja juuri tarpeellinen taito kyetä ajattelemaan taustasyitä, jotta voi esimerkiksi tarjota apua tilanteessa, jossa itsellä herää huoli.

Ajatuksista tai ensireaktiosta on minustakin huono mennä syyllistämään. Tuo onkin hyvä ja se mihin kannattaa pyrkiä, ettei aina toimi sen ensireaktion mukaisesti. Eli kuten @Pilkki24 on tuonut esille. Ensireaktion jälkeen miettii, että toiminnalle voi olla järkevä syy ja olla arvostelematta. Esimerkiksi minä pelkään hämähäkkejä ja sellaisen nähdessä sydämeni alkaa hakata ja tekee mieli vain liiskata kammotus. En kuitenkaan tee sitä, koska tiedän niiden olevan oikeasti jopa hyödyllisiä. (Joo, esimerkki meni kauas aiheesta, mutta sen on tarkoitus havainnollistaa mielen toimintaa.)

Somen suhteen en osaa sanoa vanhemmuuden arvostelun suhteen mitään järkevää. En seuraa äitiystilejä ja aika vähän myöskään luen ylipäätään postausten kommentteja. Lähinnä mielikuvani somekäytöksestä on syntynyt siitä kuinka aina välillä somevaikuttajat kertovat kuinka saavat ikäviä kommentteja.

Takaisin