Ongelmia/riskejä raskaudessa? Radi jne.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on lisämunuaisen vajaatoiminta ja varmaan sit joskus rv20 tienoilla alan kuukausittain käymään taas äippäpolilla seurannassa. Viime raskaus meni hyvin ja voin periaatteessa paljon paremmin kuin tavallisesti :) Joskus kai autoimmuunisairaudet helpottaa raskauden ajaksi, tosin yleensä sitten taas pahenevat synnytyksen jälkeen.. Radia ei ollut, vaikka periaatteessa sairaus voi hiukan lisätä riskiä siihenkin. Käyn kyllä taas varoiksi rasituksessa ainakin kerran.

Mitä tuo sun vaiva sulle aiheuttaa?

Mulla ei kortisolia muodostu tarpeeksi, joten joudun syömään hydrokortisonia lopun ikäni. Mulla on lievä versio sairaudesta ja lähinnä aiheuttaa väsymystä jne, vähän ehkä samanlaisia oireita kun kilpparinkin vajaatoiminta. Lisämunuainen tuottaa myös miessukupuolihormoneita, jotka mullakin on lievästi koholla, mutta ei se onneksi ole nyt raskautumiseen vaikuttanut, kun lääkitys on ollut kohdillaan. Voi siis aiheuttaa ongelmia kuukautiskiertojen kanssa myöskin jne. Mulla myös kilpirauhanenkin on vähän siinä ja siinä, onko vajaalla vai ei, ne menee vähän lisämunuaisen kanssa käsikädessä, niin voi olla, että joskus tarvin lääkityksen siihenkin. Tai jos kortisonitaso on liian alhainen niin ilmeisesti kilpparikaan ei pysty toimiin kunnolla.

Mulla todettiin radi kuopuksen raskauden puolivälissä. Ekan testin pääsiin puhtaasti läpi, mut toka napsahti. Pitäiskin varata eka sokerirasitus jo.. Ärsyttävää, että pitää sukurasitteen takia käydä niissä kahdesti, vaikka hyvähän se vaan on..

Eikös tuon radin saa aiheutettua itekki jos kauheeati sokeria vetää? Ainaki näin oon käsittäny. :O

Eikös tuon radin saa aiheutettua itekki jos kauheeati sokeria vetää? Ainaki näin oon käsittäny. :O
Juu ei.
Kyllä radi kuten muutkin tyypit doabeteksesta johtuu ihan elimistön kyvyttömyydestä hillitä sokrun nousua. Terve ihminen ei saa provosoituu muutaku hetkellisesti sokerin nousun jos tosiaan paljon syö. Pissassa saattaa saada sokrut nousuun jos syö paljon sokruu just enndn näytettä. Mut....kuka niin haluus tehdä?

Mul on ollu kummastakin edellisestä radi kummastakin olin ihan piikitykselläkin kun ei pillerit riittänyt.emiliasta sanottiin et jos ei mee arvot kohdilleen tulee tytöstä yli 6 kiloinen No onneks saatii arvot kondikseen eikä neiti painanut kun 4320 Peppi eli tää pahnan pohjimmainen paino sit alle 4 kiloa just ja just ku alettiin heti insuliinit.et tästäkin taatusti joudun piikittelee itteeni

No ei varmaan kukaan, mut kyllä ite olin aika sokerihiiri loppuraskaudessa. :D mulla nous just yhessä pississä loppuraskaudessa noi sokrut.

Joo ei sitä radia tai kakkostyypin diabetestä, ykköstä varsinkaan saa aiheutettua itse, mutta elintavoilla voi vahvasti vaikuttaa puhkeamiseen. Ajoissa jos puuttuu, voi d2 olla remissiossa lopun elämän ja d1 sairastava saattaa pärjätä pelkällä pitkävaikutteisella insuliinilla. Mulla miehellä tyypin 1 diabetes ja muksulla siis semmonen 10% todennäköisyys sairastua. Mulla myös mummilla d2, mutta hän ei kovin tarkka ole sen hoidosta, ei liiku, eikä syö terveellisesti... Elintasosairaushan tai ns länkkäreiden sairaus toi d2 tuntuu olevan...

Mulla itellä noi ongelmat raskaudessa on liian matalat verensokerit&verenpaineet, x-kromosomin mukana periytyvä juveniili retinoskiisi, ennenaikaiset supistukset ja krooninen unettomuus. Nyt ei pahoinvointi näyttäisi ihan niin pahalta kuin aikaisemmissa raskauksissa.

Eilen tuli käytyä tsekkaamassa, onko vielä radia, mutta mikäli oikein tulkitsin tulokset, niin vielä ei pitäisi olla tätä riesaa :) Mutta saa nähdä, kun mennään pidemmälle raskaudessa..

Tänään oli aamulla sokerirasitus ja sen jälkeen olo ollut kyllä aivan kamala.pääsärkee ja ihan törkeesti tekee pahaa.ei ennen kyllä näinkään oo käyny

Moi!
Meillä ei tohon raskautumiseen kilppari vajari vaikuttanut mitenkään.
Nyt seuraillaan arvoja. Jokatoinen päivä kokonainen pilleri ja jokatoinen puolikas aamuisin, ennen oli vain puolikas.
Niihin verikokeisiin pitäis mennä. Ihan järkyttävä flunssa vaan nyt päällä ja oon ollu aamuvuorossa.

Täällä löytyi eilen /12+6) NT-ultrassa yksi reipas elossa oleva sikiö sekä toinen kooltaan n. 7 viikkon kokoinen toinenkin, joka ei ollut enää elossa. Lääkäri piipahti myös sitä katsomassa ja oli sitä mieltä että kaksosraskautena alkanut mutta toinen menehtynyt. Sen pitäisi kuivua itsestään ja tulla sitten "kivenä" pois kun toinen syntyy. Pieni huoli tietysti tästä tuli, mutta ei ollut lääkärin mukaan syytä huoleen, ja oletettavasti toista ei enää seuraavassa ultrassa välttämättä edes näy.
Totta kai tulee mieleen mitä jos menehtynyt alkaakin pyrkiä ulos, ja menee kesken toinenkin tmv., mutta toivotaan että kaikki menisi hyvin. Mitään kovin epätavallista tämä kaksosraskaudesta yksösraskauteen ei kai ole.

Mulla taas kaksosraskautena alkanu toinen tuli ulos ittekseen. Varoteltiin, että saattaa vuotaa ja tulla pois mut ei tarkota että toinen olis kesken menossa.

Mulla taas kaksosraskautena alkanu toinen tuli ulos ittekseen. Varoteltiin, että saattaa vuotaa ja tulla pois mut ei tarkota että toinen olis kesken menossa.
Missä vaiheessa Mintukka sinulla tuo toinen tuli ulos ja millaisia oireita oli?

Meillä Mintukka tuli vuotona toinen pois, nyt enään hematoomana näkyy ultrassa.
Itse pelkään, mutta koirannpysyä positiivisena että toinen pieni jäi henkiin ja kasvaa hyvin.

Meillä Mintukka tuli vuotona toinen pois, nyt enään hematoomana näkyy ultrassa.
Itse pelkään, mutta koirannpysyä positiivisena että toinen pieni jäi henkiin ja kasvaa hyvin.
Missä vaiheessa Pullahiiri sinulla tuli toinen pois?

Kiitos Mintiukka, rauhoittaa tietää että muillakin ollut vastaavia tapauksia ja silti asiat edenneet ok. :)

Mulla on vaivana monen monta perus sairautta, yleensä on helpottanut raskauksien ajaksi vähän. 2 erityyppistä reumaa ja lisäks mukava crohnin tauti, yms . Lääkkeettä en pysty olee mut lääkitykset katsottu sellaisiksi ettei niistä ole haittaa pienelle. Tietty ylimääräisissä kontrolleissa ja ultrissa pitää/ saa käydä.

Takaisin