Ongelmia/riskejä raskaudessa? Radi jne.

Ok. Mä pistän iltaisin. Ja mulla siis ei onnistu enää oikein tuonne sivuummallekkaan pistää .ehkä vielä hetken menee sinne mut hankala sieltäkään saada otetta. En tiedä pitääkö se sit reisiin alkaa pistämään vai mihin o_O
Joo kyllähän tuo väliin kirvelee aika kivasti :rolleyes: millä viikolla sä oot Evelino? MUlla 30+4. Tosiaan vielä muutama piikki pitäs pistää :woot:

Koko ajan enempi itse miettii, milloin sitä on pistämättä, jos se supisteleeki enempi. Se on musta tällä hetkellä hankalaa arvioida ja asia mikä mietittytää paljon.
Mimk, onko ne sitte puhunu että ne nostaisi sitä annosta? Multa ei kertaakaan oo katottu mitään verikoetta ja olen ymmärtänyt ettei katotakaan, mikä on musta vähän outoa:nailbiting:
Onko teistä otettu verikokeita?

Joo, vähän vaikeeta on mullakin sinne sivulle pistää. Huomenna tulee 33+0 täyteen :)

Mä en aiemmin juurikaan stressannut tulevaa synnytystä (kun jo 2 suht hyvin mennyttä takana) mutta nyt tän lääkityksen myötä aloin jännittämään sitä ihan hurjasti.. Pitäis olla se kristallipallo josta vois katsoa milloin jättää pistoksen ottamatta ettei vaikuttaisi sitten synnytykseen ja mahdolliseen kivunlievitykseen. Itse ainakin ottaisin epiduraalin ihan mielellään jos kivut yltyy yli oman sietokyvyn.

Mulle ei ainakaan nyt tällä hetkellä ole sovittuna mitään labrakontrolleja tuon klexanen suhteen. Sitäkin oon tässä vähän ihmetellyt. Lähinnä sain vaan sisätautilääkäriltä reseptin kouraan ja ohjeet lääkityksen aloittamiseen. Loput tiedot oon itse joutunut kaivelemaan äitiyspolilta (mutta ei sinnekään mitään kontrollikäyntejä tai -labroja ole luvassa näillä näkymin). Sanottiin vaan että pitää jättää pistos ottamatta kun tuntuu että synnytys voisi alkaa. Viimeisin synnytys eteni 5-6 tunnissa ekoista supistuksista lapsen syntymään enkä kyllä kyseisenä aamuna olisi voinut mitenkään aavistaa että nyt on "the day".

Miten sulla miRi on mennyt aiemmat synnytykset? Eikös sullakin ollut jo kolmas lapsi tulossa? Oletko tuntenut hyvin enteileviä oireit just ennen synnytystä?
 
No sehän se tässä onki. Mulla aiemmat käynnistys ja toinen suunniteltu sektio. Ja todennäköisesti tääkin on sektio. Ei siis menny aivan putkeen se eka:sad001Joten jos pistän sen piikin ja alkaaki äkisti tapahtuun nii ne varmaa joutuu nukuttamaan mut:sorry:plus se vuotoriski on isompi, vaikka hätätilassa siihenkin löytyy ainakin osittainen lääkkeen vaikutuksen kumoaja.

Ja tää on eka klexane raskaus:grin

Mulla on viikon 6.2 äippäpolilla käynti, katotaanpa mitä ne siellä sanoo asiaan. .:shy:

Onko sulla ollu Evelino täysaikaisia aiemmat?
 
Joo mä kävin viimeks jouluviikol verikokeis mut sillo sanottii et jatketaa viel tällä. Seuraava lääkäri 7.2 sitten varmaa taas labraan kattoo tulokset. Jos ne nostaa nii voi olla et sit joudun pistää kahesti päiväs eli sitten ei ainakaa tartte haaveilla mistää puudutuksist
Tykkäys verikoeseurannasta ! Ei niinkään puudutuksen poisjäännille. . .
 
Huutelen tuolta huhtikuisista. Itsekin joudun raskausaikaisten tulppien vuoksi pistämään isolla annoksella verenohennusta. Tuon lääkkeen vaikutus kestää 24h pistosta, arvioipa siinä ensisynnyttäjänä koska synnytys käynnistyy. o_O

Mulla ongelmia myös hemoglobiinin kanssa ja trombosyytit matalalla, joten epiduraalille on saanut kyllä sanoa hyvästit jo. :confused:
 
Huutelen tuolta huhtikuisista. Itsekin joudun raskausaikaisten tulppien vuoksi pistämään isolla annoksella verenohennusta. Tuon lääkkeen vaikutus kestää 24h pistosta, arvioipa siinä ensisynnyttäjänä koska synnytys käynnistyy. o_O

Mulla ongelmia myös hemoglobiinin kanssa ja trombosyytit matalalla, joten epiduraalille on saanut kyllä sanoa hyvästit jo. :confused:

Saako kysyä minkä niminen lääke sulla on? Miks ei klexane?Miloin la? Mulla virallisesti 2.4. Mulla hb nyt 115 ja tromb ainaki oli hyvät tuossa joulun aikaan. Sen vaatimalla vaadin, ku mulla toi hb on ollu pitkään 100 pinnassa mut nyt tosiaan onneksi noussut.
 
Ja siis ei ole kertaakaan katottu anti-fxa, tai fidd tms hyytymisestä kertovaa koetta.
 
Mulla menee Innohep tosi isolla annoksella. Klexane 100mg kahdesti päivässä annoksesta huolimatta sain tän raskauden aikana syvän laskimotukoksen. Hb kaksi viikkoa sitten tehdyn punasolutankkauksen jälkeen tänään 86, tromp taas 41 eli turhan matala. Nyt katottiin myös fidd, vaikka raskaana olevilla se ei ihan täystotuutta kerro.
La 9.4. :)
 
Ohhoh. No sitte hyvä ku vaihtoivat, jos ei klexanen teho riittänyt :shy:
Toivottavasti ei enää tule tuloksia tai hb:n laskua. On sulla kyllä noi trombosyytit matalalla myös, eivät ole kuitenkaan niitä tiputtaneet vielä?
Jaksamista! :joyful:
 
No sehän se tässä onki. Mulla aiemmat käynnistys ja toinen suunniteltu sektio. Ja todennäköisesti tääkin on sektio. Ei siis menny aivan putkeen se eka:sad001Joten jos pistän sen piikin ja alkaaki äkisti tapahtuun nii ne varmaa joutuu nukuttamaan mut:sorry:plus se vuotoriski on isompi, vaikka hätätilassa siihenkin löytyy ainakin osittainen lääkkeen vaikutuksen kumoaja.

Ja tää on eka klexane raskaus:grin

Mulla on viikon 6.2 äippäpolilla käynti, katotaanpa mitä ne siellä sanoo asiaan. .:shy:

Onko sulla ollu Evelino täysaikaisia aiemmat?

Joo, täysaikaisia on ollut molemmat. Nyt tosin vähän eri tilanne kun on kipeitä supisteluja ollut jo parisen viikkoa.

Kuulostaisipa aika fiksulta nuo verikoekontrollit. Miksiköhän mulle ei ole mitään suunnitteilla..? Missä äitiyspolilla te muut klexanen pistäjät käytte?
 
Heip! Pakko kysellä, onko kenellekkään palstalaiselle tehty syystä tai toisesta lapsivesipunktiota näin loppuraskaudessa? Esim. Katsottu keuhkojen kypsyyttä tai muuta sellaista? Jos on, niin millainen oli toimenpiteenä..?:anyone
 
*jasmina* mulla on parin viikon päästä lapsivesipunktio, eli 13.2. Viikot silloin 35+2. Kerron kyllä kokemukset sen jälkeen jos oot vielä kiinnostunut. Onko sulla siis mahdollista että tarvitsee tehdä?

Mulla tehdään sen takia, kun meillä on pojalla perinnöllinen sairaus, ja myös tällä uudella vauvalla on riski siihen. Tieto tarvitaan ennen syntymää, koska vaatisi ruokavaliohoidon. Ton ois voinut tarkistaa alkuraskaudessakin, mutta kun keskeytys ei ollu meille vaihtoehto niin lääkärit suositteli jättämään sen tähän loppuun.
 
Okei! Kiitos kultamarja kun vastasit. :)
Mullakin on edessä huomenna peräti! Ja jännittää kovasti.. :nailbiting:
Meillekin kävi muutama viikko sitten ihan normi lääkärineuvolassa niin, että löytyi aihetta epäillä perinnöllistä, hyvin harvinaista sairautta jota hoidetaan myös ruokavaliolla. Sen varmistamiseksi/pois sulkemiseksi otetaan lapsivesinäytteestä geenitestit..
Saanko udella, millaisesta sairaudesta teillä on kyse..? Onko harvinainen? Aineenvaihdunta sairaus..? Ei tosiaan ole pakko vastata, yksityis asiahan se todella on! Ajattelin vain, että voisikohan sattumoisin meillä olla sama epäily..:bored:
 
Muokattu viimeksi:
*jasmina* Hyvä että katsovat sitten sen näytteen. Jos vauvalla olisi se sairaus niin olisi tosi tärkeää aloittaa ruokavalio heti kun syntyy. Hyvä siis että ootte ajoissa liikenteessä! Kuulisin myös mielelläni sun kokemukset punktiosta. En oo vielä kerinnyt hirveesti alkaa sitä jännittää, onhan tässä niin paljon muutakin mietittävää.

En usko että on sama sairaus kyseessä. Tuota meidän ei kyllä pystyisi ultralla tms näkemään vielä odotusaikana. Meillä esikoisella alettiin epäillä jotain sairautta 4kk iässä ja tarkka diagnoosi löyty vasta alle 2v. Samalla selvisi että meidän muillakin lapsilla olisi riski siihen. On äärimmäisen harvinainen aineenvaihduntasairaus. Eikä kukaan lääkäri ollut semmosesta kuullutkaan ennen kuin diagnoosi tuli (poika on Suomessa eka tapaus). Ja toi ruokavalio on hänellä ainoastaan elämänlaatua kohottava, ei parannuskeino. Mutta useissa sairauksissa tosiaan se ruokavalio voi olla ihan ratkaisevan merkittävä apu, kuten ehkä tuossakin mistä puhuit. Mut vaikka ne ei oo samat sairaudet niin paljon tilanteessa toki samaakin, voit kysellä ihan vapaasti. Jos haluut laita vaikka yksityisviestiä. Tsemppiä punktioon ja tulosten odotteluun :Heartred

Mistä muuten teillä heräsi se epäily tuosta sairaudesta? Joku rakenteellinen juttuko? Ja ei oo tosiaan pakko vastata, ihan miltä tuntuu :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä että teilläkin on tiedossa tällainen juttu, niin vauva saa tarvittaessa heti hyvää ja oikeaa hoitoa! :)
Juu, näkyy loppuraskaudessa ultrassa tietty rakenteellinen "muutos" tai poikkeama, mikä kyllä sitten oikealla hoidolla, eli ruokavaliolla korjaantuu aikanaan. Tähänkään sairauteen ei ole olemassa parantavaa hoitoa (vielä!) Mutta tämä on onneksi sellainen, mikä ei juurikaan huononna elämänlaatua eikä lisää riskiä muihin poikkeavuuksiin, kunhan heti aloitetaan oikea ruokavalio hoito.
Tämä mitä meillä epäillään on myös harvinainen, ilmeisesti 1-2 lasta vuodessa syntyy joilla on tämä dg.
Tämä sikiön sairaus aiheuttaa myös sen, että toisella tai viimeisellä kolmanneksella lapsivettä alkaa kertyä AIVAN liikaa. Siksi itseasiassa jouduinkin tuohon lapsivesipunktioon, koska oikeastaan sitä liiallista lapsivettä poistettiin.
Sanottakoon näin, että oma sf mitta on huidellut jo useamman viikon jo niin korkealla ettei mikään mitta meinaa riittää... :grin
Mutta mutta, vaikka olen todella neulakammoinen ja kärsin paniikkihäiriöstä, niin ei ollut ollenkaan paha toimenpide tuo. Toki sain alle vähän mietoa rauhoittavaa ja puudutusvoidetta pistos kohtaan, mutta silti, ei paha ollenkaan. Ja siis, makasin noin tunnin siinä punktio neulassa kiinni kun lääkärit ja hoitajat imi isolla ruiskulla vettä pois!
Mutta silti, ei jäänyt yhtään huonoa makya suuhun.:happy:
Oliko siis niin että teillä selviää myös siitä lv punktiosta, mikäli on sama sairaus, nyt kun tietävät etsiä? Paljon tsemppiä sinullekkin sitten!:Heartpink
Meillä on tässä pari viikkoa odottelua sitten niistä tuloksista. Mutta on myös sellainenkin mahdollista, että oireista huolimatta vauva onkin täysin terve. Eli jännän äärellä ollaan nyt pari viikkoa!
 
Hienoa kuulla, että punktio meni hyvin. Ja etenkin, että kyseinen sairaus olisi noin hyvin hoidettavissa :-) Joo, mulla tosiaan otetaan vain näyte lapsivedestä, joten ei varmaan kestä noin kauan. Siitä sitten se geeni lähtee tarkistettavaksi ja tuloksen pitäisi tulla 2 viikossa. Tää on kyllä tosi iso juttu, kun tuo kyseinen sairaus on meillä tosi vakava. Mutta en oo osannut siitä nyt huolehtia ja hyvä niin. Ennen raskautta oli kyllä vaikea tehdä päätös toisesta lapsesta, kun tiedettiin riskit, ja ensimmäisenkin kanssa ollut todella kuormittavaa. Maailman ihanin lapsi esikoinen silti on ja kiitollisia ollaan hänestä :Heartred

Mitä ohjeita muuten *jasmina* sait, pitikö sun levätä loppupäivä ton punktion jälkeen? Mä ymmärsin että kannattaa ottaa rauhallisesti mutta ei kuitenkaan sängyssä tarvitse maata.
 
Paljon siis voimia teille arkeen ja toivotaan että teillä tulokas sitten olisi välttynyt ko. Taudilta!:Heartred Ei tämäkääm ihan helppo juttu tule olemaan jos muksu on sairas, mutta yritän ajatella asiasta vähän liiankin ehkä positiivisesti että ei olisi itsellä niin kova huoli. Varmasti tiedät sen huolen määrän... :sad001
Ja onhan tämä ollut nyt aivan erilainen raskaus itselle henkisellä tasolla, kuin aiemmat ns. Hyvin menneet. Tai fyysisesti on ollut normaali eli minusta hyvin mennyt raskaus, mutta huolinensa kaikkinensa aivan eri luokkaa. Yritän kuitenkin pitää lipun korkealla. Ja jos nyt käy niin, että dg varmistuu, niin silloin meilläkin on siis se 25 % riski että seuraavakin sairastuisi..
Mutta joo, piti ottaa hyvin rauhallisesti loppu päivä. Itseasiassa pötköttelin koko loppu päivän ja vielä seuraavankin. Ja aiheuttihan se toimenpide supistuksia ja ne taisi jäädä vähän päälle, niin aion kyllä ottaa aika iisisti siihen saakka mihin yritetään tässä raskaudessa päästä, eli tuonne rv 37. :)
Mutta voi olla että sinulla ei sitten tarvitse niin kauaa lepäillä, varmaan riippuu miten se punktio "ärsyttää" kohtua sitten? Mutta paljon jaksamista sinulle ja voit kyllä minusta olla huoleti sen lvpunktion osalta, se ei ole yhtään paha. :)
 
Kiitos! Joo, kannattaa yrittää olla huolehtimatta ja murehtimatta etukäteen jos vaan pystyy. Usein ne asiat on etukäteen ajateltuna kuitenkin pahempia/pelottavampia. Monenlaisesta sitä selviää ja kaikkeen tottuu. Hyvä myös, jos voimavaroja ei kulu liikaa huolehtimiseen. Mutta nyt paljon tsemppiä ja hyvää vointia! :Heartred
 
Takaisin
Top