Oma vointi synnytyksen jälkeen

Lei, minä aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen ja menkat alkoi n. 1-2 viikon päästä. Kesti aika tasan viikon. Muita oireita ei kai ole tullut (hikoiluttaa enemmin, mutta saattaa johtua dödömerkin vaihdosta)
 
Pakko heittää väliaikatietoja :)
Kierukka laitettiin siis keskiviikkona ja laiton jälkeen vuoti enemmän, illalla tuhrutti. Alavatsassa tuntu myös menkkamaista "kipua". Mutta kas kummaa, torstaina ei enää ollu mitään, ei vuotoa eikä tuntemuksia alavatsassa. Ja sama jatkuu tänään :)
Mä jo niin pelkäsin et mä vuodan sen puol vuotta laiton jälkeen x)
 
Heippa taas

pienen tauon jälkeen... jotenki tykkään olla päivisin vauvan kanssa niin jää vähemmälle tämä netissä roikkuminen :)

Mullakin oli jo jälkitarkastus pari viikkoa sitten ja kaikki ok. On puhuttu miehen kanssa että yritettäis toista vauvaa pienellä ikäerolla eli käytetään nyt kumia tuonne loppukeväälle saakka, että jos vaikka heti tärppäiskin niin tämä ensimmäinen kultapieni osaisi jo kävellä kunnolla itse kun seuraava syliteltävä tulee.

Muuten kyllä tuntuu että vaikka vauva nukkuu yöt hyvin, oon koko ajan väsyny ja kärtty kun tuo mies vaihteeksi raastaa mun hermoja. Ja taas on mun vanhemmat kylässä, haloo neljättä kertaa tälle syksylle, nyt alkaa lähtä järki. Kun vaikka äitini haluaa ja yrittää auttaa, niin sitten mulla menee järjestykset ja logiikat sekaisin. Ja että ei sille vauvalle tarvi lässyttää, voi jumalauta. "Tillon pienet tukat jalatta voi hellanlettat ku on toinen pieni ja tukat kant"... Saako syyttää hormoneja kaikista hermostumisista?

Muuten oon hyvällä tuulella kun poika on helppo vauva (kop kop, koputan puuta) ja hymyilee ja viihtyy mun kanssa kotona. Ja kun se on helppo ja tykkää nukkua vaunuissa, oon pystyny osallistumaan yhdistysjuttuihin ym mulle tärkeisiin hommiin vaikka oonki tuore äiti. Mutta mies vois ihan vähän enemmän kiinnittää huomiota vauvaan kun on kotona.. Se vaan lukee tai on tietokoneella ja vauva pötköttää vieressä sohvalla, kun se yrittää kiinnittää isin huomiota ääntelemällä niin tämä ottaa ja työntää tutin suuhun tyyliin "oo hiljaa"... pitäskö se mietiä se toisen vauvan yritys vähän perusteellisemmin, nehän jää siis mun hoidettavaksi molemmat sitte..
 
Isovanhemmat tosiaan ovat kyllä erittäin innokkaita vauvaa katsomaan ja lässyttelemään. Kyllä itsekkin monesti on saanut mielessä laskea kymmeneen, ettei tiuskaise jotain tökeröä hivenen liian innokkaissa tilanteissa. Välillä on pienoisia vaikeuksia muistaa, että hyvää he tarkoittavat ja ovat vaan niin innoissaan uudesta tulokkaasta. Omaan äitiini kyllä luotan lastenhoidossa hänen ammattinsa vuoksi täysin joten hänen apuansa otan mielelläni vastaan, silloin kuin hän tulee käymään. Mutta huomaan kyllä välillä "kyseenalaistavani" muiden apua ja osaamista lastenhoidossa...

Miehillä ei selkeästi ole niin veressä tämä lastenhoito. Ja me äidithän ollaan päivät vauvojemme kanssa niin tunnemme heidät jo, mitä asiaa heillä milloinkin on. Isälle voi välillä olla vähän epäselvää onko nyt uni, nälkä, vatsavaivaa tai vaippamärkä yms. Meillä onneksi mies osallistuu pojan hoitoon ja ihanasti jutustelee pojalle aina. Joskus kaipaisi vähän oma-aloitteesuutta, kun tulee välillä vähän motkottaja fiilis kun pyytää vaihtamaan vaippaa jne. Kyllähän meilläkin muuten ensimmäisenä sinne tietokoneen ääreen sännätään, jos en ole pyytänyt ottamaan poikaa välillä.

Jaksamista Hele81 miehes ja vanhempies kanssa! emoticon
 
Jahas.. Jos vaikka vähän päivittelisin tota kierukkatilannetta...
Laiton jälkeen oli kolme päivää vuotamatta mutta sit se alkokin :/
Eka tiputteli yhen päivän, sit kuusi päivää tuli "runsaampaa" vuotoa ja sen jälkeen onki sit tiputellu joka päivä... Noh, on täs nyt reilun viikon se tiputtelu ollu semmosta et yhen kerran päivässä tulee pyyhkiessä vähän paperiin et ei nyt kauheen paha oo :)
Jospa tuokin jäis joskus pois :)

Ja muutenki ton alakerran suhteen alkaa nyt vasta kunnolla helpottaa... Jopa siis henkisestikin :)
Näin kauan se sit vaati et siellä ei tunnu arvissa enää minkäänlaista ikävää edes pyyhkiessä ja pikku hiljaa toi pääkoppakin alkaa tajuta et oon "palautunu" :)
 
täälä joku kyseli minipillereistä... esikoisen jälkeen jälkitarkastuksessa sain cerazette-minipillerit ja söin sen 3kk pakkauksen, jonka sain neuvolasta mukaan ja se riitti.
koko 3 kuukautta mulla oli viikko vuotoa, viikko väliä, viikko vuotoa, 2 viikkoa väliä, viikko vuotoa... sitten enää imettänytkään ja aloin syömään merciloneja.

nyt sitten tältä toiselta kävin jälkitarkastuksessa ja multa otettii papa-koe kierukan laittoa varten. lääkäri suositteli näitä cerazetteja siihen asti, että kierukka laitetaan. hirvitti vähän ruveta syömään niitä, jos tuo vuoto-kierre olisi samanlaista... mutta hain apteekista tuon 3kk paketin ja vuoto alkoi viikko aloituksen jälkeen (juuri meidän hääpäivänä, jes...) ja kesti noin viikon.
nyt olen syönyt niitä 1,5kk ja tuo yksi ainut vuoto on tullut.

kierukka-aika mulla olis tammikuun 17 päivä. vähä jännittää mennä laitattaha sitä...

Onko mayday sulla nyt tuo vuoto rauhottunu? Onko kipuja enää? Oliko sulla menkat sillon ko sulle laitettii se?
kun neuvolan täti koitti kysellä, milloin arvioisin että mulla olis menkat, että varattas kierukka-aika sen mukaan. mutta sitähän ei voi tietää... mulla on aina kierto heitelly 35-80 päivää ja joskus oli vuosikin ilman menkkoja... kysyin sitten, että onko se mulle ihtelle kivuliaampaa jos niitä menkkoja ei tuu ja onko sen asennus vain lääkärille hankalampaa. kuulemma se on vain lääkärille hankalampaa.

täällä kierukkaa ei saa ilmaiseksi ja hinnaksi lääkäri arvioi noin 150€, mutta laitosta saa "takuun", että jos laitto epäonnistuu, nii tk:sta saa tilalle uuden. ja jos kierukka ei jostain syystä sovikaan ja haluaa sen puolen vuoden sisällä laitosta otattaa pois, niin saa sitten puolet hinnasta takaisin.
neuvolan täti kehotti ottaan buranan tai kaksi ennen kuin tulee kierukan laittoon.

meille luultavasti riittää nämä kaksi poikaa... ehkä haluaisin olla vielä raskaana, ehkä mulla on vain ikävä sitä raskausaikaa ja isoa pallomahaa... =)
 
Hei  Mulla saman merkkiset minipillerit kuin sinulla ninetsu ja tosi persiistä ovat koko ajan vuotaa vähä väliä :-(  mut ajattelin tämän 3kk syödä sinnikkäästi et jos sitte tasaantuis, nyt 2kk menossa. Saapa nähä miten käy.  Jos ei enään imetä niin onko nuo minipillerit sit tarpeeksi luotettavat ehkäisyyn? Oisko kellään tietoa :-)
 
Olinki tossa 16.päivä kirjottanu vielöä siitä "tiputtelusta" ni käviki niin että 18.päivä ei enää tiputellukaan :)
Meniki sit pari viikkoa ku ei minkäänlaista vuotoa tullu.
Kunnes taas toissapäivänä alko just tollee et tulee haaleeta punasta paperiin ku pyyhkii ja aikalailla sen kerran päivässä :/
Onkohan nää nyt niinku menkat?!?! :)
Mut siis mitään kipuja ei oo ollu laiton jälkeen.

Ja niin, laitettaessa ei ollu menkkoja eikä niitä varmaan oiskaan kuulunu vielä aikoihin ku imetän (kerranki kuulun niihin onnellisiin joilla imetys pitää menkat poissa) eikä neuvolassa mitään menkoista puhuttukaan kun tota kierukkaa suunniteltiin.
Sitä oonki ihmetelly että monella ootellaan et menkat alkaa ennen ku se laitetaan. Täällä on vissii käytäntönä et se laitetaan jälkitarkastuksen yhteydessä jos sen haluaa, oli menkkoja tai ei.
 
Hyvää uutta vuotta kaikki äidit!

Mä silloin ennen raskauden suunnittelua söin niitä Cerazette-minipillereitä ja söinkin lähes vuoden sinnikkäästi lääkärin käskystä, vaikka olisin halunnut lopettaa jo kuukausia aikaisemmin. Mulla meinaan tiputteli koko 6kk lähes koko ajan ja kuukautisetkin tulivat todella runsaiksi ja kivuliaiksi. (ja niiden pitäisi muka auttaa runsaisiin kuukautisiin ja kipuihin, pyh sanon minä!)   Eli niitä en edes harkitse itselleni enää. Muutamilla kavereillani kyllä ne ovat toimineet todella hyvin ja menkat jääneet kokonaan pois. Kyllä ne ehkäisykeinona ovat erittäin luotettavat ja siinäkin suhteessa mukavemmat kuin e-pillerit, kun ei ole niin kellon tarkkaa milloin pillerin ottaa. Olisikohan ollu että pitää 6h:n sisällä ottaa jos sattuu unohtumaan että ehkäisyteho vasta lähtisi, kun e-pillereissä ei tainnut olla edes puoliakaan siitä ajasta...

Mulla sitten alkoi menkat 3kk synnytyksestä vaikka täysimetän :( Olisin niin toivotanut, että olisivat olleet imetyksen ajan pois. Tulikin siis kiire tilata mirenan laittoaika, kun vielä ei toista ajateltu hommata. Sovittiin miehen kanssa, että vuoden päästä voisi kierukan ottaa sitten pois. Halutaan meinaan molemmat nauttia nyt esikoisesta ja hänen vauva-ajastaan, mutta 3-vuotta ikäeroa on max. Ha, meillä siis aika selvät sävelet. Tulee sitä joskus jopa miehen kanssa seuraavalle nimeäkin suunniteltua :) Taidan siis aikalailla myös kaivata sitä isoa masua, potkuja ja huomita mitä raskaana ollessa sai, eritoten niitä potkuja ja liikkeitä <3
 
täällä on myös päästy "nauttimaan" jo 2 kertaa menkoista..voi hyvänen aika kuinka runsaat nyt ovatkaan! imetys loppui täysin 2kk jälkeen.

mulla oli neuvolan jälkitarkastuksen jälkeen vielä kättärilläkin tarkastus repeämien takia..voi elämä että olikin törppö lääkäri! kun tulin sieltä huoneesta niin sanoin miehelle että ennemmin mensisin synnyttämään kuin sen miehen luo uudestaan. ehkä hyvä lääkäri mutta onneton ihmisten parissa..no, silloin kuitenkin tajusin kuinka vakava repeytyminen olikaan ja kuinka kipeä olin synnyksen jälkeen ja että se ei todellakaan ollut normaalia..siitä vaan luuli että "tällästä tämä on, kärsitään pois". Lääkäri meinaan sanoi että jos synnytän joskus uudestaan, niin täytyy miettiä sektiota tai synnytyksen käynnistämistä aikaisemmin, muuten voi paikat revetä vielä' pahemmin (arpikudoksen vuoksi) ja jäädä pysyviä vaurioita. aloinkin sitten samantien jo jännittämään seuraavaa synnytystä ja miettimään vaihtoehtoja..vaikkei asia nyt vielä olekaan ajankohtainen :D
 
Takaisin
Top