mulla esikoisen kanssa tuntui tuota painamista emättimessä, niin kuin jotain valuisi sieltä pois. tämä kyllä tuli vasta reilu kuukausi synnytyksen jälkeen, kun paikat alkoivat olla pahan epparin leikkuun takia sellaisessa kunnossa, että pystyi postilaatikolla käymään kävellen. ja tosiaan jos seisoi pitemmän aikaa. aloitin silloin jumppaamaan nuita lantionpohjalihaksia, kun alapää ei ollut enää niin kipeä. joskus lenkillä tuntui, että nyt sieltä oikeasti valuu jotain pois. ja ihan niin kuin tiikerililja sanoi, tuntui siltä kuin tamppooni olisi jäänyt vähän huonosti.
kotiin päästessä koitin peilillä katsoa, mutta enhän minä itse sinne kunnolla nähnyt...
pojan neuvolakäynnillä neuvolan täti tarkasti alapään, mutta ei nähnyt siellä mitään erikoista. eikä kyllä silloin sitä painamista tuntunutkaan. tämä epäili kohdunlaskeumaa ja käski vain jumpata lantionpohjalihaksia ja sanoi, että se menee ohi itsekseen, jos menee.
sitten olikin lenkkeilyssä parin viikon tauko, kun oli niin kylmää ettei vauvan kanssa voinut mennä ulos ja tuli joulu, niin sen jälkeen ei enää valumista tuntunut.
nyt tätä samaa alkoi tuntua pari viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta ei niin pahasti mitä esikoisen kohdalla. aloin kyllä jumppailemaan nyt melko pian nuita lihaksia. en nyt mitenkään hirveästi jumppaa, mutta yritän muistaa joka päivä edes vähän... alapääkin oli nyt synnytyksen jälkeen paljon paremmassa kunnossa mitä esikon kanssa. nyt ei tarvinnut laittaa kuin 2 tikkiä pienen repeämän takia.
lenkillä jossain vaiheessa alkaa painamista tuntumaan, niin sitten tuntuu että saa koko loppumatkan jännittää lihaksia, kun "pelkää" että sieltä valuu oikeasti jotain ulos... mutta ei tosiaankaan niin pahasti mitä esikon synnytyksen jälkeen.
mutta nyt seistessä ei ala tuntua tuota painamista, vain silloin kun käydään lenkillä.
kysyin muuten neuvolan tätiltä, milloin uskaltaa synnytyksen jälkeen ruveta hölkkäilemään ja tekemään jotain vatsalihas-juttuja, niin tämä vastasi, että jälkitarkastuksen jälkeen jos kaikki on kunnossa, niin pystyy aloittamaan normaalin liikunnan. mutta kevyttä liikuntaa saa (ja pitääkin) harrastaa heti kun itsestä siltä tuntuu ja jumppailla niitä lantionpohjalihaksia.
että juoksulupaa odotellessa...
raskauskiloja on vielä pari jäljellä, aika hyvin ne ovat sulaneet, vaikka onkin tullut herkuteltua... sitten niitten jälkeen olisikin esikolta jäljellä 6-7kg, jospa ne sitten ensi kesäksi saisi pois... nyt kun tuo painoindeksi on lievän ylipainon puolella...
seksiä ollaan muutaman kerran harrasteltu. ensimmäisen kerran yritettiin kokeilla reilu 2 viikkoa synnytyksestä, mutta mua jännitti niin kovin ja alapää oli vähän hellänä, että en uskaltanut kokeilla yhdyntää. 3 viikkoa synnytyksestä sitten uskalsin päästää miehen sisälle. aluksi tuntui hyvältä, mutta sitten alkoi tuntua pientä kipua ja alapää oli sen illan vähän hellänä. viime kerralla ei kipua tuntunut, silloin synnytyksestä 3,5-4 viikkoa, mutta vähän arkanahan tuo römpötin on, että koko ajan pelkäsin että mies koskee arkaan kohtaan, vaikka yrittikin olla hellä ja varovainen. mutta eiköhän tämä tästä!