Oletteko jo hommanneet vauvatavaroita?

Daaria

Satasella mukana keskusteluissa
Hei kaikki! Ensimmäistä lasta odotellaan (5 + 6) ja alussahan sitä vielä ollaan. Mutta aihe on niin kovin tuntematon (ei olla kerrottu kenellekään paitsi neuvolaan), ja mietinkin kuinka aikaisin ja miten kannattaa ruveta valmistautumaan vauvan tuloon? Joltain palstalta luin, että kannattaa hyvissä ajoin silitellä ja pestä vaatteita yms. Mitäköhän kaikkea sitä edes tarvitsee...? Oletteko te jo hommanneet jotain? Esimerkiksi potkupukua tai tuttia entä oletteko kutomassa sukkia tms?

Eihän sitä tiedä vaikka menisi kesken, mutta...
 
Mä myös ensimmäistä odotan ja tärkeimmät hankinnat teen rakenneultran jälkeen.. paljon kerkee myös vauvan tulon jälkeen. Tälläisiä ei edes pidä ajatella, mutta kaikkea en hommaa valmiiksi, jos synnäriltä palaakin kotiin tyhjän kopan kanssa.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Kun itse odotin ensimmäistä lasta, otin selville mistä saan mitäkin. (esim. serkulta lainaan turvakaukalo, ja vanhempani olivat säästäneet pinnasänkyni ja hoitopöytäni, niin ne sieltä) Itse en ostanut mitään etukäteen, mummuni halusi ostaa tulevalle lapsenlapsenlapselle jotakin niin hänen kanssaan kävimme kaupoissa 3vk ennen laskettua aikaa ja pinnasängyn ja hoitopöydän toimme kotiin 1kk ennen laskettua aikaa, vai myöhemmin. No niinhän siinä sitten kävikin että lapsi syntyi 1,5vk ennen laskettua aikaa. Kelan äitiyspakkauksen vaatteet tietysti olin pessyt ja silittänyt valmiiksi, mutta turvakaukalo oli vielä hakematta. Kyllä sen turvakaukalon ehtii saamaan. Kun lapsi oli syntynyt ke aamulla niin perjantaina kotiuduttiin. Kyllä sen sieltä joku tuli tuomaan ennen kuin kotiin lähdettiin.

Sen voin vinkata, että kannattaa ostaa rintapumppu ja korviketta varoiksi kaappiin ennen kuin lähtee synnärille. Itellä ei ollut valmiina ja sitten olikin niin että kun tultiin lapsen kanssa kotiin niin siskoni jäi vauvan kanssa kotiin kun menin ostamaan korviketta ja rintapumppua. Oli kuulemma tuskallinen puolituntia kun ei ole mitään mitä voisi vauvalle antaa sillä välin kun olin poissa.
 
Heippa vaan. aikaistahan 6viikkolla hankkia. Mä taisin ekaa odotellessa hankkii rv18 jälkeen jotain,
esim ihan pieniä kokoja.
koska otin äitiyspakkauksen ja siinä kuitenkin kaikkea jo.

nyt neljättä odotellessa kaikkeahan on jo, kuitenkin ostin vastasyntyneiden ruskovilla tuotteita. Kypärämyssyn, tumput ja villa housut. Talvivauva on pidettävä lämpimänä. Jos tämä jää kesken niin ne voi myydä eteenpäin. Rv 6 nyt.:talk017

Eli jos on autoileva vauva, niin tarvii kaukalon ja talveksi sopivan haalarin et vyön saa suht tukevasti kiinni. Ite hankittiin talvihaalaripussi jossa haarojen kohtaan turvavyö reikä.
vaunut on hyvä.joko parveke käyttöön tai ulkoiluun myös.
Vastasyntynyt ei välttämättä huoli tuttia, joten sen hankkiminen vasta jos on käyttöä.
kevyt peitto tai unipussi
pieniä sukkia, helposti puettavia bodyja ja pöksyjä. Villa vaatteita.
rintapumppu ja muutama tuttipullo.jos lisämaitoa tarvii antaa.
Sitteri jossa lapsi voi nukkua pieniä unia ja Kädet itellä vapaana. Meillä on normi sitteri ja tärinä sitteri. Tärinä sitteri helpottaa vauvan ilmavaivoja.
Rintareppu tai kantoliina ei välttämätön mutta tarpeellinen.
Imetys tyyny, jonka voi tehdä helposti itse.
Äitiyspakkauksen laatikko toimii ensisänkynä mutta pinnasänky tarvitaa myöhemminkin.
ensileluiksi sopii pehmeät ja värikkäät lelut
osta pikkuisia vaippoja. Jotkut synnytyssairaalat antavat pakkauksen ensivaippoja.
pyllypesuun liina tai kaupoista kosteita kertakäyttöliinoja, jotka hoitolaukussa korvaamattomia reissussa.
zinkki voide tai vauvan kosteusvoide tai öljy.
Rintojen lämmittimet. Rintatulehdukset ihan ovat hirveän kivuliaat. Joten pidä rinnat lämpimänä imetysaikana.

Tässä nyt on jo paljon, jotai kuitenkin puuttuu...
 
Ekan odotus menossa Rv 7+1 viimeksi meni kesken 2013 marraskuu rv 7 ja oon noin vuoden kohta hankkinut kaikenlaista, vaatteita enimmäkseen. Tuttipulloja löytyy, myös käytän arvonnat ja ilmaiset jutut hyväksi. Mm. Babybox lastentarvike liikkeestä. Oon ostanut suurimman osan kirppikseltä. Huuto.netistä ostin turvaistuimen telakalla ja vaunut on jo varattu ja melkein ostettu (tori.fi) ja pinnis +hoitopöytä pitää hankkia varmaan ihan lopussa ne hankitaan. Olen myös tehnyt tytölle ja pojalle villasukat ja yhdet potkuhousut kun mulla on kaavat. :) teen vielä vaikka mitä vaatteita ite.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Sairaalasta saa myös pampers/libero laukun jossa on erilaisia voiteita ja öljy yms. millä pääsee hyvin alkuun.
Hankinnat aloitan puolen välin/ rakenneUÄn jälkeen, kuitenkin reippaasti ennen viimeisiä viikkoja. Viime raskauksissa oon ollut sen verran kipeä ettei mua olisi saanut mitenkään päin ostoksille enää.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en oo hommannu vielä MITÄÄN (huomenna poksuu rv 12), enkä jotenkin osaakaan hankkia vielä mitään. Tosi pikkuhiljaa siis liikkeellä - toivotaan nyt vaan, että huomisesta ultrasta sais hyviä uutisia...
 
aiansi89, siinä on kuolalappu, tuttipullo, vaukirjakerhosta yksi pieni kirja jossa on ne vauvalle että voi purra niitä nauhoja jos tulee esim.hampaita, mulla kaks kirjaa kun toisen sain ite vaun tervetulo paketista. :) sitten mysafety avaimenperä joka rekisteröidään netissä eli laitat avaimiisi sen kii, jos katoaa niin löytäjä saa palkkion ja sulle postitetaan avaimet takas, tais ollakin vuoden ilmanen ja sit maksaa käyttö, mut ei pakko rekata ollenkaan. :) sit jotain alennus kuponkeja esim. Kun ostaa jotain lastentarvike liikkeestä saa ilmasen olikohan lämpöpussin ja toinen kuponki että saa jonkun tietyn nimisestä sarjasta yllärin: eli joku vauvan tarvike. :) ja vasta syntyneen Liberovaippa. Ilmanen paketti on siis kun kirjotat nettiin babybox pitäisi löytyy, kirjoitat tietosi ja saat sähköpostiin koodin, sitten lähimpään lastentarvike liikkeeseen ja näytät koodin ja saat boxin, tais olla että siihen tietoihin lapsen laskettuaika. :) ja varulta henkilökortti mukana jos kysyy.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla onkin tuo koodi sähköpostissa, en oo vaan hakenu kun mietin mimmonen se oikeen on, että kannatteeko hakea. :) Voishan tuon hakeakki!


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Kolmannelle en enää ostanut yhtään mitään ja Tuskin neljännelle myöskään. Vaatteet menee niin hetken ja niitä on kuitenkin riittävästi. On turhaa hankkia kaikkea mitä tarjolla on koska ei kaikkea todellakaan tarvitse.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Jotain vaatetta tuli ostettua viimeviikolla kirppikseltä ja kovasti olen katsellut noita fb:n kirppisryhmiä, jos löytyisi turvakaukalo. Vaunutkin ostaisin mielellään käytettynä, mutta mitkä vaan ei valitettavasti mahdu mun autoon... :/
 
Itse en ole vielä hankkinut mitään, pelottaa mahdollinen pettymys niin etten edes uskalla ajatella vauvautumisen olevan totta! Ei olla vielä siis kerrottu kenellekään (paitsi neuvola) ja nyt rv 8+1. Ois mukava kutoa jotain sukkia tai ommella bodyja... :)
 
Meillä menossa 11+0 enkä uskalla vielä ostaa mitään vauvalle. Itselleni olen vähän väljempää vaatetusta katsellut, kun omat tahtoo kirrata.

Vaunuja olen netistä vähän vertaillut, mutta täytyy myöhemmin mennä liikkeeseen kokeilemaan. Ongelma on vaunujen mahtuminen autoon, kun koirien häkki vie maasturin kontista valtaosan. Toinen auto on farkku ilman pysyvää häkkiä ja sinne hulahtaa varmaan mitkä vaunut tahaan. Mutta koirat ja vauva matkaa suurimmaksi osaksi kyydissä, joten täytyy kai ostaa jotki tosi pieneksi menevät matkaversiot reissuun.
 
Nii olenhan sen verran jo vauvalle hankkinut, että ostin langat ja virkkaan peittoa. Ja vähän myös muita vauvalankoja sukkiin ja ehkä myssyyn :)
 
Teetu: mulla kans edessä tuo vauvan ja koiran kanssa autoilu. Mulla tosin koira matkannut aina takapenkillä ja innostuu haukkumaan välillä, niin väkisinkin huolettaa vauvan kuulo :/ pitää kait vain varautua heti kuulosuojaimilla.

Koiraa oon totuttanu jo vähän vahingossa siihen, ettei voikaan vallata koko takapenkkiä, pitämällä banaanilaatikkoa kaukalon paikalla :D
 
En ole vielä mitään hankkinut. Mutta pinnasängyn saan porukoilta ja pitäisi jotain muutakin löytyä. Ensimmäinen pallero vasta niin en oikein vielä tiedä mitä kaikkea pitäisi hankkia. Pikkuhiljaa kuitenkin. Vähän jännittää tiukka talous, mutta onneksi on hyvä verkosto ympärillä auttamassa. :)
 
Hikarina
Käy jossain hyvällä kirppiksellä kattelees vaatteita. Kävin eilen nopeesti ja löysin 3 hyväkuntoista bodyä jotka makso yhteensä 3€ :) Ja olihan siellä paljon muutakin vaatetta ym, mutta ajateltiin enemmän ostaa vasta rakenneultran jälkeen (enää 24pv ni pääsee osteleen ;D )

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Hikarina
Käy jossain hyvällä kirppiksellä kattelees vaatteita. Kävin eilen nopeesti ja löysin 3 hyväkuntoista bodyä jotka makso yhteensä 3€ :) Ja olihan siellä paljon muutakin vaatetta ym, mutta ajateltiin enemmän ostaa vasta rakenneultran jälkeen (enää 24pv ni pääsee osteleen ;D )

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app


Mitkä on hyviä kirppiksiä? :) Kuulemma parilla eurolla voi saada hyväkuntoisia siistejä vaatteita. Onko suosituksia? :)
 
Takaisin
Top