Oireita

Hei te jolla on menossa toinen tai kolmas raskaus. Miten oireet eroavat ensimmäisestä raskaudesta? Oon ihan ymmälläni kun mulla ei ole tissit kipeät _ollenkaan_ ja ensimmäisessä raskaudessa olivat kiinnittymisestä jollekkin viikolle 10 niin kipeät että pieni hipaisukin sattui ja en pystynyt pomppimaan tai juoksemaan:facepalm:

Toinen raskaus erosi ekasta sillä, että oli eri mieliteot alussa, pahoinvointi kesti vaan 4 viikkoa, kun esikoisesta 24.. molemmissa aloin oksentaa viikolla 6.

Tää kolmas taas on ollut erilainen kans. Rinnat on kipeet, nii ku aiemmissakin, mutta pahoinvointi... oon oksentanut nyt 4+0 päivästä lähtien joka päivä. Aiemmin ei myöskään raskaustesti ole positiivista näyttänyt ennen 4+0, nyt sain plussan 3+4.. samat mieliteot on ku ekassa.. salmiakki, vaahtokarkit..

Mulla on takana kolme raskautta (poika, tyttö, poika). Poikia yritettiin, ja oireet alkoi jo ennen plussaa. Esim nännit ja rinnat kipeytyi heti. Mielitekoja oli läpi näiden poikaraskauksien.

Tyttö oli ylläri, plussasin vasta rv 7, joten alun oireet meni "ohi". Mutta silloin havahduin palelemiseen, pissahätään ja siihen kun rintoihin sattui esikoisen imettäminen. Mutta liekö ollut alku melko oireeton, koska en tajunnut asiaa varhain. (Tosin mun isäkin oli kuollut noin kuukausi aiemmin, joten sen piikkiin voi mennä, että meni ohi.) Tyttöä oottaessa ei ollut mielitekoja eikä minkäänlaisia seksihaluja koko aikana.

Nyt rinnat on alkaneet ihan vähän aristaa vasta pari pvää sitten (nyt 5+2), alussa paleli/hikoilutti vuorotellen, mutta sekin on tasaantunut ainakin toistaiseksi. Sen kummempia oireita ei ole, kuin turvotus, joka on pahentunut kerta kerralta. Pahoinvointi on raskauksissa vähentynyt kerta kerralta, viimeksi oksensin vain kerran. Nyt ei oo ollut edes huonoa oloa vielä. Ei väsytä. Kohdun kasvukipuja on ollut alusta asti!

Ei ole yhtään olo, että olisi raskaana, kun oireet on niin mitättömiä. Ja sit että onko tyttö vai poika tulossa niin ristiriitainen olo, kun on mielitekoja (kuten poikaraskauksissa), mutta tosi oireeton alku (kuten tyttöraskaudessa ilmeisesti).

Kun vaan ei oo kaksoset tulossa, että ois tyttö JA poika. :bag: örh...

Muokattu viimeksi:
Mulla meni ekassa raskaudessa nenä totaalisesti tukkoon limakalvojen turvotuksen takia, pahoinvointia oli rv 6 alkaen n. toiseen kolmannekseen asti sitten tuli tauko ja oksentaminen jatkui taas koko viimeisen kolmanneksen.
Kohtua vihloi tosi inhasti alusta asti.

Tällä kierroksella... No tissit ja nännit on kipeet ja väsyttää. Siinä oireet tähän asti (5+3).

Ekassa raskaudessa oli alussa vähän väsymystä, huippaamista ja pyörtyilyä ja sit oksensin ihan kaaressa usean kerran päivässä sen 20 viikkoo..

Nyt täs tokassa oli se ekat pari viikkoo tosi väsyny, vähän huippaa mut en oo pyörtyny. Ja nyt on vaan aamusin vähän etovaa oloa, mut en oo oksentanu ku kerran :)

Loppu raskaus mul meni esikoisesta vaan pienellä selkäkivulla ja supistuksetki alko vasta salissa. Eli odotan tulisko tästä yhtä helppo loppuraskaus.
Toki haluisin kokea sponttaanon synnytyksen käynnistymisen (esikoinen käynnistettiin yliaikasuuden vuoks):)

Meille on tulossa kolmas, enkä muista aiempien alkuviikoista juuri mitään... Tai joo, muistan toisesta sen järjettömän pahoinvoinnin, jota kesti rv 5-10. Esikoinen oli silloin 6kk eikä (onneksi) vielä liikkunut, joten makasin päivät sen kanssa olkkarin lattialla vähän väliä vessaan syöksähdellen.

Esikoisesta ei ollut mun mielestä alussa ollut muuta kuin vilua, väsymystä ja rinnat tosi herkkinä. Siksipä kuviteltiinkin toisen olevan eri sukupuolta kuin esikoinen - ei ollut. Kaikki tutut sanoi, että heillä on tytöistä ollut pahoinvointia, mutta todistettavasti pojastakin voi olla.

Nyt on ollut iltaisin vilua ja nenän tukkoisuutta. Iltapainotteisen väsymyksen laitoin työkiireiden piikkiin, mutta saattoi olla muutakin. Rintojen aristus alkoi ovulaation jälkeen ja loppui alkuviikosta, jolloin odotin menkkoja alkaviksi. Siksi kai tää tuntuukin niin oudolta. En ehkä arvais olevani raskaana, jos ei testi ois toisin todistanut.

Viime viikolla näin unta, jossa olin raskaana. Aiemmin vastaavanlaiset unet on olleet jotenkin levottomia, tässä olin vain tosi rauhallinen ja onnellinen. Oisko se ollut oire..? ;)

Rinnat hellänä liivien poisottamisen jälkeen. Maha pinkeän oloinen ja melkein kokonajan täysi olo. Ei tuu näläntunnetta ja sit ku syö, huomaa et onki kamala nälkä! Repiviä kipuja. Herkkä oon muutenki, niin se ei ainakaan oo helpottanu! Hengästyn aika helposti. Maha toiminut hyvin, mikä on epänormaalia mulle! Tänään 4+4.

Mulla kolmas raskaus ja ihan erilaista. Edelliset on olleet poikia, nyt toivon enempi tyttöä. En muista näin pahaa palelua, en ilmavaivoja, eikä varsinkaan pahoinvointi ole ollut yhtä pahaa.

Mä myös palelen. Ihan hulluna. En muista tämmöstä esikoisesta mutta sillo oliki kesä. Tyttö olis kyllä mukava kun poika jo on ja tää on meidän viimeinen.

Mulla ollut myös erilaisia oireita:
Eka huomattiin vasta vko 9, vain pientä etovaa oloa.

Tokassa tajusin olevan raskaana kun olin väsynyt.
Muuten oireeton.

Nyt kolmannessa rinnat kipeenä, tosi kova etovaolo jos verensokeri laskee, kylmä, väsynyt...

Mulla pahoinvointi on loppunut, sitä kesti noin viikon. Nyt vasta ymmärsin, että ei se ehkä ollutkaan raskauspahoinvointia vaan antibiootista johtuvaa :oops: Toisaalta ei kyllä yhtään haittaa.

Mutta turvotus on sitäkin kamalampaa! Onko kenelläkään keinoja miten sitä lievittää?
Sanoin miehellekin yks päivä et kato ny mun mahaa, ihan kun olisin raskaana :D

Mulla turvotukseen auttaa liikkuminen (kävelylenkit! Vaikka vaan lyhyet) ja veden juonti.

Maitohappobakteerit, se että syö mahd vähän, luumu, kahvi, ksylitoli, liike. Mulla ei oo nyt ollut yhtä paha kuin kahdella edellisellä kerralla ja se on kyllä mukavaa. Toki ilmaa on ja aivan karmean hajuista, mutta pystyn vielä pitämään normaaleja housuja enkä edes iltaisin näytä raskaalta. Edellisistä olen turvotuksen takia siirtynyt äitiyshousuihin 6+ viikolla.

Siis tää närästys!!!
Nyt herään kolmatta yötä putkeen siihen että mulla syöksähtää vatsahapot kurkkuun vaikka ennen nukkumaanmenoa oon Rennietä ottanut. Ihan hirveetä.

Eipä ole kiva vaiva tuo närästys. Mulla ei muuta muutosta muuta kuin palelu vaihtunut kuumuuteen...tai sit täällä anoppilassa on vaan törkeen kuuma nyt jouluna. No tuli mulla oksennuksen maku suuhun kauppakeskuksessa kumartuessani, mutta ehkä se nyt ei ollu vielä raskauspahoinvointia.

<ei herkimmille>

Tuntuu että koko ajan lorisee, hiiva on tullut takaisin ja herpestä pukkaa huuleen. Olin täysin unohtanut että kärsin koko viime raskauden jatkuvasta hiivasta ja näistä perkeleen huuliherpeksistä. Pahoinvointi on onneksi vielä pysynyt pois :>

No nyt on tissit kipeät täälläkin! Asensin eilen kaksi uutta palovaroitinta kattoon, teki häijyä kurkotella ylöspäin. Piti käyä ottamassa rintsikat pois siksi aikaa. :bag:

Oireena oireettomuus. Rinnatki alkaa helpottaa, vähän tuntuu vielä. Toivon, et menisin äitini kans samaan kastiin eli hän ei muistanu, ku vaan mieliruokiaan ja et vasta loppu raskaudesta oli nivuset kipeinä ku kohtu paino. :)

Takaisin