Oireita

Mulla toi hämärä otsasärky/ kipu kesti läpi ensimmäisen raskauden ja on edelleen riesana. Ei rajoitu pelkästään saunaan vaan myös lämmin vesi ja vaikkapa höyry uunia avatessa tekee kipeää.
 
Voisko toi särky liittyä poskionteloihin? Mulla on paha ongelma niiden kanssa. Edellisissä raskauksissa loppuvaiheessa mutta nyt heti alusta asti, ihan tukossa, vertavuotaa nenä ja poskiontelot kipeytyy. Tuntuu mulla siis sekä hampaissa että vaikeana hengittää. Odotan että pääsee pidemmälle raskaudessa niin voi käyttää taas kortisonia. Mulla tosin auttaa kostean ja kuuman hengittely. Tai sit se liittyy jotenkin hormoneihin ja johonkin migreenin kaltaiseen minkä se kuuma ilma teillä aktivoi? Ihan villi arvaus. :)
 
Mulla kans särki otsaa saunassa enkä edes ollut kuumassa saunassa. Se alkoi esikoisen kans joskus ennen puoltaväliä ja kesti loppuun saakka :D
 
Mulla on hyvin vaihtelevaa. Toisinaan saunassa on ihana löylytellä ja mies jää silloin kakkoseks kun on jo ihan puhki löylyistä.. sitten toisinaan on yhdet löylyt ja pakko lähteä pois ettei pyörry.. ja sen olon tuntee vasta kun pääsee sinne saunaan.. ei siis mitään mistä pystyisi ennakoimaan :-D
 
Meillä oli mummu käymässä Venäjältä alkuraskaudessa. Niin en saanu saunaa tulla kun minuutiksi kerrallaan. On kuulemma niin monet ”abortit” tehny/nähny tekevän saunassa , että pelkäsi keskenmenoa tämmöistä ainaki yleisenä uskomuksena Venäjällä. Enpä ole asiaa selvitellyt millään tavalla, mutten ole enempää saunassa juuri käyny.
 
Maailmallahan saunaa tai kuumia kylpyjä ei suositella raskauden aikana lainkaan. Suomessa ollaan kuitenkin saunottu kautta aikojen ja lapsia on tullut ihan normaalisti. Tutkittukin tätä on eikä suomalaiset lääkärit ole mitenkään saunaa vastaan. Oman fiiliksen mukaan, eihän siellä huonovointisena kannata olla. Itse olen käynyt avannossakin raskaana eli lämpötilan vaihtelu ollut suurta. Mutta ruumis osaa kuitenkin tasata lämpötilan (muutenhan sisäelimetkin kiehuisi kovissa löylyissä) eli sauna on kyllä täysin ok :)
 
Odotan että pääsee pidemmälle raskaudessa niin voi käyttää taas kortisonia.

Mulla on nyt muutaman päivän vaivannu poskiontelot. Eilen ultrattiin ne, turvotusta vaan vielä. Mut särkee päätäkin inhottavasti eikä Paracetamoli auta. Aloitin sellaisen keittosuolasuihkeen, se auttaa aina hetkeksi.

Mietinki, et mitä kortisonia olet käyttänyt ja miltä viikolta alkaen? :)
 
Mulla on nyt muutaman päivän vaivannu poskiontelot. Eilen ultrattiin ne, turvotusta vaan vielä. Mut särkee päätäkin inhottavasti eikä Paracetamoli auta. Aloitin sellaisen keittosuolasuihkeen, se auttaa aina hetkeksi.

Mietinki, et mitä kortisonia olet käyttänyt ja miltä viikolta alkaen? :)
Mä käytän normaalisti Nasonexia, käyttänyt monta vuotta. Mulla kait jokin allergia aiheuttaa että ihan yhtäkkiä vaan menee ihan tukkoon. Ja sitten ne oliko simpukat jotka on turvonneet. Tosiaan kahdessa ekassa raskaudessa lääkäri määräs Nasonexia tyyliin v 30 alkaen. Nyt käytin ihan normaalisti, kun ajattelin että Ok, ekat kaksi viikkoa kun vasta tajusin tarkastaa, siellä sitten lukikin että alkuraskauden aikana voi aiheuttaa epämuodostuma. Hui! Vaihdoin sitten keittosuolaliuokseen ja yritän käyttää myös nenäkannua (se on kyl hyvä, kannattaa hankkia!). Sain lääkäriltä nyt myös Rinexin reseptin mutta en ota ennenkuin on pakko. Luultavasti tää siis pahenee raskauden edetessä kun tosiaan aikaisemmissa oli juuri lopussa. :sad001 Silloin juoksin hammaslääkärissä kun särky oli niin kovaa mutta ei ne mitään löytäneet. Nytkin tuntuu tuolla missä on tehty juurihoito, hammaslääkäri vakuutti että johtuu vaan siitä että on vaan pari milliä sinne poskionteloon ja se on se mikä tuntuu...
 
Buranaakin voi jossain vaiheessa raskautta käyttää satunnaisesti, olisko keskiraskaudessa. Kannattaa tarkistaa tarkat viikot neuvolasta! Vauvaa toivovillehan sitä ei suositella, ja alkuraskaudesta en ole varma. Loppuraskaudesta se taas saattoi lisätä vuotojen riskiä, siksi se ei sopisi.

Paracetamolia voi ottaa max 1g kerralla, joskus migreenioireisiin sitä pitää ottaa kerralla kunnon annos jotta se toimisi. Kaksi 500mg melko perätysten otettuna ei välttämättä toimi. Paracetamolia voi yrittää tehostaa ottamalla samalla kuppi kahvia, eli kofeiinilla. Flunssalääkkeet usein perustuvat tähän voimistavaan ja piristävään yhdistelmään.
 
Täällä edellisten raskauksien tavoin vaivana alhainen hemoglobiini sekä alhainen verenpaine vatsakipuineen :/ pahimmillaan aiemmassa odotuksessa verenpaine oli 70/34 mistä ambulanssimiehetkin ihmettelivät kun en ollut pyörtynyt. Rautalisää olen ottanut. Terveellisiä verenpaineennostatus vikkkejä? :)
 
Täällä edellisten raskauksien tavoin vaivana alhainen hemoglobiini sekä alhainen verenpaine vatsakipuineen :/ pahimmillaan aiemmassa odotuksessa verenpaine oli 70/34 mistä ambulanssimiehetkin ihmettelivät kun en ollut pyörtynyt. Rautalisää olen ottanut. Terveellisiä verenpaineennostatus vikkkejä? :)
Verenpaineet nousuun juomalla, oikeilla suoloilla ja liikkumaan! Oon kärsinyt alhaisesta niin paljon että oli nuorempana lääkityskin nostamaan. Mä voin huonommin jos on ollut lyhytkin aika kaikista rutiineista. Treeni ohjelmassa oli just tietyt liikkeet nostamaan paineita; liikuta isoja lihaksia eli reisiä ja käsiä niin paineet nousee. Hyvä esim ennen kuin nousee ylös. Tsemppiä! Tuleeko sullekin paha olo jos paineet alhaiset? Hm, ehkä ne paineet on alhaiset mulla kun tää pahoinvointi vaan jatkuu...
 
Pahoinvointia ollut ajoittaista, pääasiassa närästystä mutta en tiedä liittyykö verenpaineen alhaisuuteen :)
 
Käsien puutuminen alkoiki ajoissa tässä raskaudessa. :shifty:
Meikkaamisesta ei meinaa tulla mitään, koko ajan saa ravistella käsiään. Eilen oli sähkövatkaimen käyttö ihan tuskaa. Viime yönä puutu kädet aivan totaalisesti koko ajan vaikka en edes nukkunu niiden päällä. Tästä tulee piiiiiiitkä raskaus... :bored:
 
Käsien puutuminen alkoiki ajoissa tässä raskaudessa. :shifty:
Meikkaamisesta ei meinaa tulla mitään, koko ajan saa ravistella käsiään. Eilen oli sähkövatkaimen käyttö ihan tuskaa. Viime yönä puutu kädet aivan totaalisesti koko ajan vaikka en edes nukkunu niiden päällä. Tästä tulee piiiiiiitkä raskaus... :bored:

Osaatko sanoa, että liittyykö toi jotenkin rannekanavaan? Itsellä siis leikattu rannekanava, niin tuli mieleen. Itsellä oli tuollaisia oireita ennen leikkausta rannekanavasta. Luin jostain että se voisi uusiutua / pahentua raskauden aikana?
 
Osaatko sanoa, että liittyykö toi jotenkin rannekanavaan? Itsellä siis leikattu rannekanava, niin tuli mieleen. Itsellä oli tuollaisia oireita ennen leikkausta rannekanavasta. Luin jostain että se voisi uusiutua / pahentua raskauden aikana?
En tiiä. Edellisessä raskaudessa neuvolassa puhuttiin vaan että turvotuksen aiheuttamaa eikä tutkittu sen enempää.
 
En tiiä. Edellisessä raskaudessa neuvolassa puhuttiin vaan että turvotuksen aiheuttamaa eikä tutkittu sen enempää.

Okei, voi toki olla kyllä sitäkin. Päätin jo alussa että pitää seurata jos itselle noita puutuilemisia tulee. Ilkeän tuntuista ja tosi ärsyttävää. Itsellä auttoi rannetuki ainakin omiin puutumiseen varsinkin yöllä käytettynä.
 
Joo mulla on ne tuet molempiin käsiin tuolla onneksi. On niistä vähän apua sentäs.
 
Miulla puutu varsinkin yöllä sormet, niin fyssari osas kertoo et olkapään kohilla on hermo puristuksissa. Käsiä taaksepäin venyttelemällä helpotti..
 
Mulla meni silloin pahimmillaan koko oikeasta kädestä tunto. Öisin vaeltelin kotona ja ravistelin että saisin jotain tuntumaa takaisin. Hampaita tai hiuksia ei pystynyt harjaamaan tai syömään oikealla kädellä. Onneks leikkaus auttoi ja täytyy toivoo ettei raskaudessa tuu oireita.
 
Takaisin
Top