Oireita

Voithan koittaa es soittaa synnytyssairaalaan? osaavat neuvoa hyvin puhelimessa, ja varmaan pääsisi jo käillä käymään jos tosissaan alkaa supistukset huolettaa?
Sinnehän sitä lompsii jos noilla viikoilla alkaa synnytykseen viittaavaa olla..onhan supistus jo aika kova jos nukahtamista haittaa? toivotaan että nyt kuitenkin hellittää:)

Toi on tosi hankalaa jos on jo supistellut pitkään (niinkun mulla kuukauden), ja on päiviä että niitä tulee tosi tiheästi, sekä päiviä että ei juurikaan/muutama.
Niin mistä sitä ikinä tietää koska pitää lähteä näytille. Varsinkin kun ne on välillä kivuliaita olleet, mutta kohdunsuu ja vauvan tilanne on katottu eikä mitään muutosta oo tapahtunut tähän mennessä.
En tiiä koska sulla on hymykuoppa katsottu.

Jos kivuliaita suppareita tulis niin haluaisin kyllä et joku tsekkais kohdunsuulla tilanteen... Tsemppiä hymykuoppa!

mullakin on nyt siis jo yli 8vk ollu enemmän tai vähemmän näitä supistuksia. kylmällä ilmalla ulkoilu aiheuttaa niitä enemmän kun mikään muu. kohdunsuun tilanne on katottu viime tiistaina edellisen kerran ja siellä on kaikki hyvin. aikasemminkin on ollu pidempiä aikoja kun on supistellu paljon ja melko kovasti mutta se on aina menny ohi onneks. nyt supistukset ei varsinaisesti oo kipeitä, mutta liitoskivut, säteilevä selkäkipu ja napakat supistukset on tosi epämukava yhdistelmä. tänään on poikkeuksellisen kovasti painanu vauvakin tonne alas ja kohti oikeeta lonkkaa. en oo vielä ainakaan lähössä näytille vaikka reilusti supisteleekin mutta vauva vaikuttaa kuitenkin voivan hyvin ja mäkin pärjään vielä ihan ok. kaipa näihin epämukaviin oloihin on vaan totuteltava.

Mulla on noi liitoskivut (erityisesti häpyluu) vaan pahentunut viikko viikolta ja niihin kun lisää nää hirveet selkäkivut, ni ihan oon särkkärin voimalla nukkumaan käynyt. Ainiin ja supistukset. Joka päivä syön panadolia selkäkipuun ja se oli lääkärille ihan fine. Nyt sit tullut kamuks toi pistokipu mahan vasempaan yläkulmaan lähelle kylkiluita, ilmeisesti se vauva juilii sitä kohtaa. Seisomaan nouseminen ja kävely on oikeesti "ponnistus", yhtään ylimäärästä askelta en halua ottaa. Tosiaan; onneks alko jo 32.vko, ni mitä täs on jäljellä? 9vkoa... Ja mulla lääkäri totes kk sitten, et kaikki ok sisällä. Eilen synnytysvalmennuksessa todettiin, et kyllä sen tietää, kun on "niitä supistuksia". Tietty kantsii vaik soittaa neuvolaan, jos siltä tuntuu! Kyl ne siel neuvoo ja ohjaa.

Eli tsemppiä Hymykuoppa! Et ole yksin...(jos siitä nyt mitään apua on)

No osallistun tähän keskusteluun pitkästä aikaa..:booty(en tiiä mistä ton hymiön tähän sain ja nyt en kyl osaa sitä poistaa :D)

Tsemppiä Suskille vuodelepoon, toivottavasti pikkunen pysyy viel pitkään masussa kasvamassa!

Mulla myös mahaan koskee välil kovastikin. Liitoskipuja varmaan. Ja sen lisäksi selkä.vihoittelee välil edelleen issias tyyppisenä kipuna.. Kävely lenkki on välil yhtä tuskaa joko ton mahakivun tai selkäkivun takia. Hieman helpotusta oon saanut Anita tukivyöstä. Mut käytän sitä lähinnä vain kävellessä tai esikoisen kanssa ulkoillessa. Harjoitussupistuksia on päivittäin. Ne on niitä, mitkä tekee mahan kivikovaksi ja se tuntuu epämiellyttävältä.
Sit mulla on välillä ns.sukkapuikkosupistuisia eli tuntuu siltä, et joku tökkis tikulla kohdunsuulle ja ai juma jotta tekee kipeetä..

Vauva liikkuu joinain päivinä enemmän ja joinain vähemmän. Kaverilta sain lainaan koti dopplerin ja sillä oon välil kuunnellu sydänääniä, jos on ollu hiljasempi päivä..
Mies tunsi vauvan liikkeet eilen (rv 23+5) mun masun päältä. Ite oon jo pari vkoa aiemmin ne masun päältä tuntenut mut koko ajan toki voimistuneet.

Napakuoppa on noussu niin, ettei o ihan niin syvä kuin normaalisti et eiköhän se napa sielt pompsahda esiin muutaman vkon päästä taas.. heh :D

Tissit on kasvaneet ainakin yhden koon. Tai riippuu kait siitä et millä laskurilla koon katsoo. Mut tänää katoin netistä jonku rintaliivikoko laskurin avuilla et kokoa olis jo 80E tai 80DD. Normisti käytån 80D ja ne on kyl jo niin epämukavat ja puristaa ihan liikaa. Ennen esikoista mun rintaliivit oli kokoa 75C. Eli mulla näemmä tissit senku kasvaa raskauksien myötä. Nyt oon käyttäny esikoisen imetysajan imetysliivejä, jotka on kokoa 85D ne ei purista lut niissä ei o niitä kaaritukia..kai se olis pakko kohta lähtee rintaliiviostoksille.. Niin ja lisään tåhän et rintojen koolla ei mielestäni ole mitää merkitystä imetyksen onnistumisen kannalta. Mulla kyllä suihkusi maito toisesta tissistä aina kun imetin toisesta ja sit oli maidonkerääjä tåynnä. Ja välillä jos kävin esim suihkus ja olin sen jälkee ilman paitaa ja kuulin et esikoinen itki ni rinnoist suihkusi hirveen pitkälle.maitoa.. Mutta! Esikoinen joutui kuitenkin lisämaidolle kun ei paino noussu ja neuvolasta käskettiin lisämaitoa antaa. Lisäks mulla oli rinnanpäät niin rikki et verta vuoti.. ja teki todella kipeetä! Esikoinen joi sit osittain rintamaitoa ja osittain pullomaitoa ekat 4kk. En saanu pulloa kokonaan lopetettua ja lopulta kävi niim et esikoinen ei huolinu koko tissiä.. joten siirryttiin kokonaan pulloon ja se oli sinänsä helpotus mulle koska jokainen kerta oli yhtä rintaraivaria kun esikoiselle tissiä annoin..

on meinaan hurjaa luettavaa nuo kovat liitoskivut/supistelut kun e itsellä moisista kokemusta ole. ne vaan itse liittää SYNNYTYKSEEN, mutta onhan ne monelle odottajalle arkipäivää..
juttelin juuri yhden ystävän kanssa jolla odotukset olleet erittäin kivuliaita juuri noiden liitoskipujen yms kanssa, yliajalle hän silti aina mennyt (kainalosauvoilla viimeiset viikot)- hyvänä puolena olleet nopeat helpot synnytykset, kun paikat jo niin valmiina! Tsemppiä kipuiluihin, kyllä nekin aikanaan sitten loppuu:happy119

Mullakin on ollu noita kivuttomia supkstuksia ja lauantaina Tayssis sain kaks kertaa supistusten estopiikin.. Lääkäri viel sano et jos supistukset on yhtään kipeitä niin heti vähintäänki soittoo sairaalaan, kun vielä ne ei saa sattua yhtään. Et kannattaa kyllä sairaalaan soittaa, jos yhtään epäilee..

Kiitos tuesta! Arvostan tosi paljon sitä että jaksatte lukea kirjotuksia ja tsempata sillon kun on itellä vaikee olo. Mun olo on nyt vihdoin helpottunu, supistukset loppunu ja lämpö autto selkäänkin. Enää vaivaa liitoskivut, mutta ehkä niiden kanssa vielä pärjää. Toivottavasti yö jatkuu nyt näissä rauhallisemmissa merkeissä niin ei tarviis huomenna enää murehtia tai soitella neuvolaan!

Mulla kanssa liitoskivut jatkuu. Varsinkin, jos on ollut pitkään paikallaan (istunut, maannut, löhönnyt sohvalla) ja lähtee liikenteeseen, tuntuu ettei jalat kanna lainkaan! Tai ei saa otettua askeleita, kun alavatsaan sattuu. Mutta kyllä näiden kanssa vielä elää.

Töissä selkäjumia ja noita kipujakin helpotti kauheasti, kun sain vaihdettua työtuolin satulatuoliin. Tulee "hytkyttyä" ja pyörittyä jotenkin enemmän tämän kanssa, joten sellaista lepotilaa ei pääse niin helposti syntymään.

Suski, samaahan mäkin ajattelin vuodenvaihteessa kun oli kipeitä supistuksia, et pitää ottaa yhteyttä lääkäriin ja kävinkin lyhyen ajan sisällä kaksi kertaa tarkastuksessa, mut mitään ne ei olleet aiheuttanut joten noloa se olis jatkaa soittelua aina kun supistuksia tulee (enimmäkseen siis nyt suht kivuttomia mutta joskus kivuliaitakin).

En tiiä koska ne alkais antamaan jotain supistuksen estopiikkejä mutta mun kohdalla ei ollu puhettakaan sellasista.
Lääkäri vaan sano että toisten kohdut ovat supistusherkempiä.
Jollekin tutulle oli sanottu että muutama kivulias supistus voi tulla päivän aikana eikä se vielä mitään tee. Toisille taas sanottu että yhtään ei sais tulla. Mistä näistä siis tietää, sama kun lääkkeistä kysyy niin on yhtä monta mielipidettä kun on lääkäriäkin :)

Ei hitto, hajuherkkä nenä! Nyt ruoatkin tuoksuvat niiiiin hyviltä, voiko muka seitipaistos saada mut näin hulluksi? Ok, lisätty liikunta ja herkkulakkokin voi hieman vaikuttaa :D

Oon niin väsynyt. Alkuraskaudessa en ois muutakun nukkunut (ja yrjönnyt) mut tää väsymys helpotti onneks sit marraskuun lopulla pariks kuukaudeks. Mut näköjään vaan tullakseen kahta kauheempana takaisin. Väsyttää, uuvutta, ei jaksa. Ja sit tulee morkkis ku tuntee ittensä niin laiskaks vaik eihän se laiskuutta oo. Joskus tulee energisii hetkii ja jaksaa käydä pidemmillä lenkeillä ym, mut sit välillä mukelo paina mahaa niin kovin et hyvä ku pääsee kauppaan ja takaisin.
Taloudellisesti mun kannattais jäädä saikulle jo maaliskuusta ( kiitos kelan ja osa-aikaduunin yms.), mut tuntuu niin tyhmältä ja vaan _huonolta_ jäädä saikulle tälläsen takii. Toisaalta mun iltavuorot tuppaa nykyään loppumaan kymmenen jälkeen, joten oon himassa klo 23-24 välillä.Jo ajatuskin et teen 2kk tollasii vuoroi saa verenpaineen nousemaan ja jalat painamaan ja vatsaa pistämään.

olipas hajanaisesti kirjoitettu. no, nukuin huonosti ja liian vähän.

Diagnosoin ihan itse itselleni sen pissatulehduksen mutta kappas, kappas, näytteestä ei edelleenkään mitään löytynyt. Olin siis niin varma kuin voi varma olla, että tulehdus jyllää, pissahätähän on koko ajan mutta sitä tulee kun tulee jos tulee ja mukana pieni ikävä kipukin toisinaan.
Eipä siinä muuta kun koitetaan jos se ihmelääke Canesten pelastaisi tältäkin, eli tulehdus oiskin vähän toista sorttia. Elämä ois huomattavasti helpompaa jollei tarttis koko ajan ravata pissalla... mutta toisaalta, tiedostan kyllä itsekin että vaiva ei nyt ihan kamalan vakava ole :D.

Takaisin