Oireita

Tää kuumuus on hullua! Ulkona toppavaatteissa on sentään ihan sopiva mut kotona pitää melkein ilkosillaan olla ja silloinkin ikkuna(t) auki. Iltaisin mies kattoo peittojen alta mua ku mielipuolta :grin
Mä oon kans huomannut et väsymys tehnyt paluuta. Olihan tossa jo reilu kuukaus ku pärjäs ihan hyvin normaalilla unimäärällä (~8-9h) mut nyt taas 10h oon se minimi et pystyy toimimaan ku ihminen

Mua ei onneksi kuumota, ainakaan vielä. Mä olen yleensä viluinen (istuin jo kesällä ilmastoinnin takia villatakissa ja pipossa töissä), mutta nyt olen tarjennut mainiosti. Muut työkaverit samassa talossa vetää neuleiden päälle paksua huivia yms. ja meitsi tarkenee kerrankin trikoopaidassa.

Alkuunhan mua paleli ihan hulluna. Ostin jumppiinkin pitkähihaista vaatetta kun meinasin jäätyä lyhyenkin tauon aikana pystyyn.

mä palelen edelleen joka paikassa ja ihan koko ajan. oon innolla odottanu että tää tästä helpottais raskauden myötä mutta vielä ainakin toistaseks odottelu saa jatkua!

Minäkin odotan myös sitä kautta ettei palelisi ollenkaan!

No mutta, oon saanu uuden oireen, josta en oo koskaan oikeastaan kärsiny eli närästys. Renniellä mennään.

Vastustuskyvyssä taitaa olla kovia puutteita, vähän väliä nenä tukossa tai sitten se vuotaa ja nyt menee toiseen kertaan tipat silmätulehdukseen. Mahataudin sain ensimmäisenä meillä työporukassa, mikä oli normaalia rajumpi.

Sais nyt sairastelut jäädä kun väsymyksestä oon aika hyvin jo päässyt eroon...

Onko teillä muilla maha "kivistäny" tuolta alhaalta? Itellä koko päivä vaikka oon vaan lepäilly, niin tuntuu että alavatsaa jotenki puristaa, kivistää tai en osaa kuvailla. Kipeää ei käy, mutta on semmonen inhottava tunne koko ajan. En tiiä onko supistuksia vai mitä, ei ole aikaisempaa kokemusta :) Vauva potkinut ja liikkuu nyt taas normiin tapaan, että ei hätää kai pitäisi olla.. Plääh auttakaa?

Mulla ollut samanlaista "kivistystä" vaihtelevasti ehkä noin viikon ajan. Liikkuu ja potkii entiseen malliin niin en oo erityisemmin osannut huolestua. Oon miettinyt oisko ihan vaan kyse siitä että missä asennossa ja kohdassa vauva on? Tää tyyppi on ollut jalat alas päin jo pidemmän aikaa ja tuntuu että just seisoessa tuntuu eniten toi tunne tuolla alavatsassa. Painaa ja potkii rakkoa aina ku jumppaa joten yritän silloin päästä aina maaten ku seisoessa tuntuu niin inhottavalta..
Tuntuu et koko ajan on jotn uutta vaivaa/oiretta ja yritän rauhoitella itseäni et suurin osa on kuitenkin normaalia. Täs vaiheessa kasvu on niissä mittoissa etten ihmettele että jossain vähän tuntuu :)

Sen tiiän että vauva on "pitkittäin" pää on navan yläpuolella ja jalat sitten suoraan alhalla, eli potkut tuntuvat ikävästi välissä rakossa kun sinne tömäyttelee. Tai tässä asennossa seoli viikko sitten Rakenneultrassa, etten tiedä onko nyt kellahtanut, mutta potkut kyllä samassa kohtaa tuntuu.. Mutta tämä "kivistämis"- tunne on inhottava... kun ei tiedä tosiaan onko supistelua vai mitä. Ja kun se ei tunnu rasituksessa, kun ihan levossa. Saman tunteen muistan tunteneeni kun kävin reippaalla lenkillä.. :)

Mulla kivistelyä tekee jos vaikka joku vaate painaa mahaa tai istuu niin että maha jää jostain kohtaa puristuksiin. Ja sen kivistelyn takia tuntuu supistelukin alkavan helpommin, mutta kivistelyä voi olla ilman mahan kovettumista ja vice versa.

On muuten jäätävä jano edelleen tuon tuostakin. Enää ei nyt ihan kieli tunnu kuivuvan kitalakeen mutta muuten ihan sellainen krapulajano koko ajan. Sillä erolla että tähän toimii parhaiten vesi, darraan piti saada limpparia.

Tuo pimeys teki kamalan väsyn...nyt ku lunta niin piristy heti. Selkä reistaa, mutta se ei oo uutta... Tai lähinnä hermoperäistä särkyä ajoittain.

TULEEKO JOLLAIN MAITOA? Itte heränny kahtena yönä siihen että rinnat märät ja viimeyönä oli tissin alla munan kokoinen märkä pläntti.... Sitte ku yrittää "lypsää" niin ei tuu tippaakaan...
Viikoja nyt sellaaset 27.

Vuotaa tissit juu! Ja niin täällä on muutamat muutkin kirjoittaneet.. Mulla tulee sellanen pistely tisseihin (ihan kuin maidon noustessa) ja sit tulee muutama tippa. Eilen oli ekan kerran vähän maitomaisempaa, sitä ennen oli ihan kirkasta nestettä... Rinnatkin valmistautuu tulevaan :)

Mun väsymys on myös palannut. Ei se ole yhtä paha kuin ekalla kolmanneksella, mutta aikamoista kuitenkin. Kun nukuttaa, nukuttaa JUURI NYT. Ja kun nälättää, nälättää JUURI NYT.

Mulla ei ole vielä tissit varsinaisesti vuotaneet, mutta yhtenä aamuna näin pienen tipan nännin päässä. Nänneissä tuntuu muutenkin tapahtuvan kaikenlaista, kihelmöivät ja pakottavat kovasti.

Mahan kivistys saattaa liittyä kudosten venymiseen, luulen. Mulla on ainakin ollut alusta asti alavatsa vähän kipeä. Nyt se on helpottanut, mutta aina välillä sama tunne palaa, etenkin jos vauva on erityisen aktiivisesti potkinut yhteen kohtaan.

Olen koko päivän himoinnut kinuskikastiketta(hyi mua) ja kävin äsken kaupassa ostamassa sitä ja mansikoita (koska karpaloita ei ollu). Äsken ku otin mansikkakulhon käteeni kaataakseni siihen kinuskikastiketta telkkarissa kysyttiin "..mutta saako ulkomailla mansikoiden päälle kinuskikastiketta?.." Jotenki joskus tuntuu ku joku suurempi voima vaikuttais muhun ja mun toimintaan, naurattaa :grin

Mulla ei rinnoissa mitään muutosta. Oon kyllä aina tienny ettei näillä imetetä, vaikka niinhän sitä sanotaan ettei koko vaikuta, mut aika epätodennäköisenä pidän silti. Ja mua oikeesti harmittaa, jos ei imetys onnistu. Ainakin itelle tulee paska mutsi-fiilis.

Lälly, älä ressaa etukäteen ettei maitoa riittäisi. Kyllä monet naiset imettää rusinoillakin hyvin vauvansa! Rintojen koko ei todellakaan sanele miten imetys onnistuu.
Mulla ihan normit, mutta imetys esikoiselle oli tosi hankalaa. Maitoa tuli kuin paloletkusta vettä. Eihän siitä touhusta silloin mitään tule, vauva oli tukehtua maitoon ja sit kylvettiin molemmat sekä äiti, että vauva maidossa. Ongelmia voi olla niin monenlaisia siinä touhussa. 3 kk imetin taistellen ja 1 kk:n pumppasin pulloon, sit luovutin. Jos nyt tulee olemaan yhtä hankalaa luovutan varmaan aiemmin, tiedän et olen silti hyvä äiti!

Mulle yksi kaverikin tokas, että tuskin mun tisseillä imetetään elleivät nyt kasva(ovat siis kokoa 85B). Vertailuhan kannattaa aina! Hänellä kun on jo maidon tuotanto alkanut ja tissit kasvanut, ja minulla ei. Mutta hyvä kuulla, että toi on oikeesti vaan harhaluulo. Mulla on vielä toivoa :)!

Imetyksen onnistumiseen vaikuttaa moni tekijä. Oma osansa on tisseissä, osansa on vauvalla ja hänen imutekniikassa tai sen puutteessa, osansa äidin hormoneissa, osansa tuella mitä äiti saa synnytyksen jälkeen imetykseen ja osansa sillä miten synnytys ja päivät sen jälkeen on sujuneet.

Mitä armollisempi olet itsellesi, sen parempi. Tärkeintä on, että vauvalla on masu täynnä ja paljon syliä ja kuivat pöksyt! Ei se, että "onnistuuko" äiti imetyksessä. Kun se imetys ei aina ole meidän onnistumisesta kiinni, vaan noiden eri tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Onnistutaan mieluummin siinä, että osataan pitää lapsiamme sylissä ja helliä ja hoivata parhaamme mukaan!

Itsellä tissit on kasvanu raskauden aikana, mutta kosahtaneet ihan pommeiksi kolmantena päivänä synnytyksestä. Eka lapsi sai suihkumaitoa ja paine lennätti maitoa suihkuna yli kahteen metriin (kyllä, tämä on mitattu). Lapsi alkoi saada raivareita rinnalla ja teki lopulta ihan totaalilakon tissille reilu nelikuisena. Ilman ruokaa lasta ei voinut pitää useita vuorokausia, joten imetys loppui siihen. Tokan lapsen kohdalla aikaisin käynnistynyt hormonitoiminta, eli menkkojen alkaminen tyssäsi maidontulon kokonaan 3kk tienoilla ja imetys oli pakko lopettaa, kun lapsi alkoi kuihtua, kun ei tissistä irronnut enää mitään. Kolmas lapsi sai tissiä 7kk, kunnes maito loppui ihan itsestään uuden raskauden takia. Muiden lasten kohdalla maito on tullut maltillisemmin, mutta sitä on ollut riittävästi, niin kauan kuin rinnat maitoa tuottivat.

"Maito ei voi loppua, jos vaan jaksaa imettää" on ihan paskapuhetta, älkää uskoko sitä! Mulla ei tissit pakanneet, eikä täyttyneet maidosta enää ollenkaan, kun se loppui niin yhtäkisti kahdesta viimeisimmästä lapsesta. Ja olen ekan lapsen kohdalla kokenut ne tuskat, kun tissit vielä luulee, että maidontuotanto on käynnissä. Voihan sitä toki vaan imettää, niistä tyhjistä pussukoista, mutta sääli lasta, joka kuihtuu ja nääntyy maidonpuutteessa.

Olen iloinen jokaisesta imetyshetkestä, minkä olen voinut lapsilleni tarjota ja kannustan kaikkia tekemään parhaansa imetyksen eteen, mutta järki mukana. Imetyksen kestolla ei ole mitään tekemistä hyvän äitiyden kanssa. :)

(sori paatoksellisuus, olen kokenut tuomitsemista ja arvostelua omista eri pituisista imetyksistäni, kuinka imetys on kaikkein tärkeintä. No, ei se ole. Jokainen äidin tarjoama maitotippa lapselle on tärkeä, mutta ei kaikkein tärkeintä.)

Tsemppiä kaikille ja etsikää oman alueenne imetystukihenkilöä, jos ongelmia ilmenee ja pyytäkää sairaalassa imetysohjausta, jos sitä ei teille automaattisesti tarjota! Luottakaa itseenne, että pystytte ruokkimaan lapsenne parhaalla mahdollisella tavalla, oli se sitten omien tissien tuottamalla maidolla tai isin kaupasta kantamalla. Ei mulla muuta. :p

Mä en ymmärrä tätä syyllistämistä imetyksestä ( enkä kyl muistakaan asioista)! :mad:
Monia asioita ei voi mun mielestä päättää tai suunnitella ennen ku se lapsi oikeesti on täällä ulkomaailmassa ja näkee millanen tyyppi se oikeesti on. Ärsyttää kunjoku kysyy "kuinka kauan aiot imettää?" "nukkuuko lapsi samassa sängyssä teidän kanssa?" "onko lapsen sänky teidän huoneessa vai omassa huoneessa"" aiotko antaa pullosta ruokaa" EN MINÄ VIELÄ TIEDÄ!!
Jostain syystä jotkut vaan kokee oikeudekseen arvostella äitejä jotka eivät syystä tai toisesta imetä, en käsitä. Eiköhän ne syyt kuitenkin useimmiten ole ihan oikeita eikä vaan "en halua"-syitä, missä ei siinäkään ole suurta vääryyttä.

Ite yritän olla stressaamatta just esim imetyksen suhteen. Tissit vuotaneet jo alkuraskaudesta asti ja mikäli homma lähtee sujumaan niin hyvä juttu. Mut jos nyt jostain syystä homma ei toimi ( esim. ei tuu maitoa tai tulee suihkuna, tekee liian kauan liian kipeetä, ei löydy sitä yhteyttä, stressaannun ihan liikaa), niin en mä väkisin sitä loputtomasti aio yrittää, korvikkeella tulee ihan yhtä hyviä ja terveitä lapsia :). Rakkaus ja huolenpito ei oo äidinmaidosta kiinni.

Sori, tuli vähän aiheeseen liittymätöntäkin avautumista:oops: Mut tänään just yks kyseli multa tollasia asioita niin pyörii mielessä...

Jomsuli, toi on kyllä ärsyttävää, kun kysytään asioista jotka ei ees kuulu kellekään! Multakin kyseltiin ennen esikoisen syntymää (neuvolassakin) aiotko imettää ja musta se oli jotenkin outoa. Olihan ne rinnat kasvaneet raskauden aikana, mutta en tiennyt tuleeko siitä puuhasta mitään, kun ei ole aikaisempaa kokemusta. Maitoa tuli kyllä, lapsi ei sitten osannut oikeaa imutekniikkaa, mutta opittiin molemmat ja imetin vuoden ja kaks kk, kunnes hän alkoi purra.. Silloin olin jo pari kk raskaana, ja olisin vielä jatkanutkin, jos maidontulo olisi jatkunut. Nyt kyllä puristettaessa tulee tippoja ja rintojen koko on kasvanut taas yhdellä kupilla :) tämmöset vois aina olla :) mut tää oli vaan esimerkkinä, että voi A-kupin tisseilläkin imettää...

Takaisin