Oireita

Mun täytyy nyt kehua meidän kuntaa, koska täällä tarjotaan odottaville äideille ilmainen hammastarkastus, johon kuuluu tarkastus ja valistus. Hammaskivenpoistosta joutuu sit maksamaan. Mutta tuo ilmainen tarkastus selkeästi alentaa kynnystä hakeutua tarkastukseen.

Ja raskausaikana tuo ientulehdus on ikävä vaiva, mutta lapsen kannalta vielä ikävämpää on se, jos lapsen isällä tai äidillä on reikiä hampaissa. Reikiintymisen aiheuttaa streptococcus mutans bakteeri, joka tarttuu syljenä välityksellä. Jos varsinkin äidillä on paikkaamattomia reikiä hampaissa, bakteerimäärä suussa on melko hurja ja tarttumisriski vauvaan on suurempi.

Eli kannattaa hoidattaa hampaansa nyt raskausaikana. Ja puudutuksen saa myös, kun vaan muistaa lääkärille mainita, että on raskaana :)

Mul on rinnat kanssa ollut herkkinä jo pitkän aikaa. Nyt alkanut helpottaa-ja kasvamaan, ei kyl tarttis vielä kele. Kirkasta nestettä tullut jo pari viikkoa kun puristaa/makaan kyljellään ja painaa rintaa.. Oisin mielelläni jättänyt nääkin oireet vasta loppuraskauteen :D

Mulla tulee sitten varmaan kaikki mahdolliset oireet kerralla loppua kohti,kun pitkän aikaa ollut ettei ole yhtään mitään tuntemuksia missään,muuta kuin silloin tällöin vhlontaa vatsassa ja alaselässä sekä pientä kiristystä... Maha vaan kasvaa :)

Voih, Jenskuli voin lahjoittaa nämä mielialan vaihtelut sinulle mielihyvin :D Musta ei enää tunnu että olen raskaana, vaan karussa jostakin hullujen huoneelta, vähintään joku kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja persoonallisuushäiriön moninainen muoto mulla on pakko olla ja mies sanoo "hei, olet raskaana!" ;-----D

Kyllä mullakin mieliala heittelee koko ajan... Joku ihme masennusvaihe mies vielä siihen päälle hankala... Se ei tajua mua yhtään,tai ainakin tuntuu siltä... välillä on niin itku-potku-raivariolo :sad001

Päätin sit vielä neukulta kysellä noista supistuksista. Terkka oli sitä mieltä että näillä viikoilla ei supistele mutta ei nyt kyllä muuksikaan väittänyt. Joku muu lihaskramppi se kuulemma voisi myös olla, johtuen siitä että kohtu painaa paikkoja, mutta kun vattaan tulee kova pallo sisälle viittais kyllä mun mielestä kohtuun.

Sain mielenrauhaa siitä että nää nyt ei edelleenkään juuri tunnu miltään ja sen sitten kyllä kuulemma tuntee jos alkaa jotain ikävää sattua. Mutta toi pitkä kesto ja toistuvuus on kyllä kuulemma on seurattava asia. Sanoi että voihan sitä joskus mielenrauhansa takia käydä näytillä polillakin jos tuntuu ettei tiedä mitä kropassa on käynnissä ja asia alkaa ihan liikaa pyöriä mielessä.

Nyt tuntuu että myös noi venymiskivut on palanneet kun nyt on ollut jonkun aikaa sellainen, ei suoranainen kipu vaan sellainen pieni kihelmöinti alavatsassa taas. Kun tässä on nyt reilun viikon ollut vain näitä kramppeja mutta ne nyt tuntuu vaan kovettumisena ja ehkä vähän kiristää. Mutta kihelmönti ja supistelu ei tuu yhtäaikaa mikä lienee hyvä.

Mulla ei ole kyllä mahakaan kasvanut yhtään sen edellisen pullahduksen jäljestä, ennenminkin turvotus vähän laskenut mutta ehkä nyt on uusi kasvupyrähdys tulossa :):)

Miul nuo hitsin vagipuikot voi aiheuttaa mahakipuja ja niitä kyl on. Aamuyöstä.. kymmenen päivän kuurista ois jäljellä 3...
Tai sit se kipu on osa pissahätääkin.. Vähä arveluttan noo puikot, kun ei ekan kolmannen aikan eikä imettäes.. Et toivottavasti nyt eivät mitää aiheuta.. Tässähä sekoo huolesta, kun ei oo noita käyntei tarpeeksi. Ens vkol seki doppler tulee.. Kolme tyhmää pyhää välis..

Maito nousee, nousee.. Samalla imetys tullut taas vahvemmin mieleen! Mieskin puristeli aamulla mun tissejä ja sanoi että älyttömän isot jo: viimeksi mentiin 80 b ----> 75 D :D Raskauden ajan oltiin c:ssä niinkuin nytkin, mutta luulisin että ollaan nyt D:ssä jo parin kk päästä :D

Pakkaset ja raskaus ei selvästikään sovi mun iholle :/ Kuivuu, kutiaa ja hilseilee. Ja nostaa pienestäkin hikoilusta nokkosihottuman. Tätäkö ja pahempaa tää sitten on koko talvi? Rasittaa, kun koitan rasvailla joka päivä, mutta ei tunnu riittävän.

Mulla tuntuu et naaman ja käsien iho on niin kuiva ettei se ees ota voiteita vastaan. Naamaan nousee näppyjä kosteusvoiteesta kun se ei imeydy ja ennen ihan hyvä käsivoide jää kelmuksi vaikka iho halkeilee. Naamaan sain onneksi ainakin lyhytaikaista apua kosteuttavasta geelinaamiosta. Ja kädet sai eilen pellavaöljykäsittelyn kun rasvasin puiset leikkuulaudat ja rasvat, niin tuntuvat hiukan pehmeämmiltä.

Ja lisäsin vähän omegoiden annostusta, sekin ehkä vähän tuo apua.

Mulla on pienenä jo todettu atooppinen iho, mutta nyt se on pahentunut tän raskauden myötä. Pyysin neuvolalääkäriltä reseptillä rasvaa, koska ne ei ole mitään ilmaisia ja yks tuubi menee noin kahdessa viikossa. No, neuvolalääkäri oli kirjoittanut reseptin YHDELLE tuubille. No, soitin tossa terveyskeskuksen puolelle ja meen sitä kautta sit lääkärille, joka toivottavasti antais vähän enemmän rasvaa reseptille.

Eilen mun tuntui koko päivän, että olis ollu pieni ähky koko ajan tai et olis ilmaa kauheesti mahassa, mutta se ei tullut ulos. Onneksi olo yön aikana helpottunut. Oli meinaa ihan järkyttävä päivä ton olon takia.

Rv 18 + 4, nyt se häpyluun kipuilu sitten alkoi kävelylenkkien jälkeen! Auhhhhhh!
Kun menee makaamaan ja kylkeä kääntää niin tuntuu että koko alapää repeää :D
Noh, ainakin jotakin tuolla tapahtuu..

Rv 17+5. Välillä tunne kuin olisi ollu liian pitkään pissaamatta ja alavatsa siitä kipeänä. Välillä kävellessä epämiellyttävä tunne kuin alavatsa roikkuisi inhottavasti. Häpyluussa tuntuu jo jonotuksia. Seivailin jalkoja eilen etukumarassa ja siitä noustessa sattui mahaan ihan hirveästi, piti mennä lattialle kontilleen ja odotella et rauhottuu. Ny pitäis muistaa ettei kyyki ihme asennoissa ja muistaa antaa pikkuselle tilaa. No, kohta maha estää kyykkimisen, niin ei voi unohtaa! Mulla istukka edessä ja luulen joidenkin juttujen johtuvan siitä.

Pitäis kyllä käydä hampaat tarkistuttaan. Mulla ainakin viisauden hampaassa reikä, en vaan usko että sitä alkavat paikkaamaan kun se meinataan repiä irti. En vaan anna repiä mitään nyt kun raskaana. Mut jos kipeäksi tulee tuo hammas ni ei muuta ku särkyyn ja paikkaa vaatimaan.
Sais vaan aikaseksi mennä, inhoan hammaslääkäriä yli kaiken.

Mä olen kans hammasvaivainen! Yks ylätakahammas on vaivannut jo viime keväänä, rauhoittui sitten monen käynnin jälkeen vaikka syytä ei löytynyt.. Nyt se taas vaivaa, tai on vaivannut jo 3viikkoa. Sain ajan 23.12 mut en tiiä kestänkö sinne asti :( tsemppiä sullekin hammasongelman kanssa, ne on kyllä niiiiiin perseestä!!!

Mulla olis varmaan raskauden oireettomin vaihe menossa, kun ei ihmeemmin okseta tai väsytä, satunnaisesti närästää, naama ei juurikaan kuki, eikä raskaus vielä aiheuta juurikaan kipuja, ei maha vielä paina, ja oon saanut nukuttuakin melko hyvin. Mutta tietenkin tämän halvatun laajentuneen munuaisen ja minkälie virtsatieongelman pitää edelleen aiheuttaa kipua tuonne oikealle selän ja kyljen alueelle.

Että kiitti vaan..:mad:

Miulla on noi leviämiseen liittyvät kivut kyl melkosia.. Miun maha ON HIRMU ISO.. Pitäs vissii uus kuva napsasta, mut oikeesti mite tahmasta tää kävely on. Mie oon ku pingviini! Ois kiva lenkkeilläkin, mut EI. Ainut oire on siis tää isomaha! Ja sen suurenemiseen liittyvät kivut.

Mullakin maha on ihan järkyttävän iso. Näkyy kilometrin päähän et oon raskaana. Tilasin torstaina mammatalvitakin, koska en vaan yksinkertaisesti mahdu viime talvena ostettuun talvitakkiin.. Sama on käynyt melkeenpä kaikissa mun "normaaleissa" vaatteissa. Mäkin näytän pingviiniltä!

Yks ISO lisää ilmoittautuu!!! Jotenkin nyt jo vaivalloista tämä meno ja viikkoja vasta 16+4!!

Jaha, torstaina olin pähkiny noita supistuksiakin.

Liekö psykologinen juttu mutta nyt ne on lakannu melkein kokonaan! En tiedä mitä taikasanoja terkka lateli mutta kun se sanoi ettei oo vaarallista ni ehkä omakin olo rentoutui sen verran ettei mahassa kramppaa.

Takaisin