Oireita

Mulla on jatkuva kiristyksen tunne alavatsassa. Tuntuu, että ei jaksa kauaa olla pystyssä, kroppa on jotenkin energiaton..Tänään aivastin, kun seisoin ja sattu niin, että menin kippuralle (olin ihan varma, että nyt jotain repes, mut ei oo tullu ainakaa mitää vuotoo). Auh!
Nyt on siis 10+4.

Lucy, sama juttu ollut täällä jo pitkään. Tosin jännästi liikunta on auttanut nostamaan energiatasoja, istuminen taas saa mahan tuntumaan entistä hankalammalta ja unettaa. Pitäisi lähteä kohta luennolle (yritän klaarata tutkinnon läpi tässä töiden ohessa ennen kuin jään äitiyslomalle) ja kahden tunnin istuminen kauhistuttaa... simahdan sinne varmaan.

Peuhasin viikonloppuna kaverin melkein-3-vuotiaan kanssa. Se hyppäsi tuolin selkänojalta yllättäen mun syliin ja sain kantapäästä todella mojovan iskun alavatsaan. Olin hetken aikaa tosi peloissani, sitten järkeilin että tällaista tapahtuu varmasti yhtenään kaikille joilla on kotona isompia lapsia... että ei kai se pieni elämä yhdestä potkusta siellä kohdussa järkyty. Mutta perhana kun sattui.

En ollut vielä kertonut raskaudesta ko. ystävälle (tosin kerroin kyllä myöhemmin samana päivänä), joten piti vaan nieleskellä kyyneleitä ja mieleen nousseita kirosanoja vaivihkaa ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Lucy, mulla myös tota tunnetta alavatsalla, ja oon nyt 10+2, kai tässä vaiheessa sit kuuluukin olla jotain kiristyksiä ja kipuja välillä :) Toivottavasti.
On se vaan jännä kun kavereilla ja äidillä ei oo mitään mahakipuja ollut, mut jos ne ei enää muista! Tai sitten niillä on ollu hyvä tuuri eikä kipuja tosiaan ole ollut.

Mulla on nyt 10+3 ja omalla kohdalla vähän harventuneet noi mahan kramppailut. Muutaman kerran kyllä vetänyt ihan kaksinkerroin, kun oon rivakasti noussut tuolilta. Tilalle on tullut sellainen kummallinen tuntemus, ei kipu, vaan ehkä lähinnä painontunne. Ja välillä kihelmöi alavatsalla vähän samaan tapaan kuin itselläni pissatulehduksessa (mistä ei noin muuten ole kyllä mitään oireita). Jotenkin hämmentävää ja samalla hienoa, miten oma kroppa tekee jotain ihmeellistä, vaikkei oma pää oikein olekaan siitä kärryillä.

Mun mutsilla ei ollu kipuja eikä kyl mitää muutakaan paitsi maha. Itelläni on kaikki mahdollinen

Niiiin kipeä maha, yölläkin vaan pyörin sängyssä eikä meinannu uni tulla :( Tavallaan tuntuu myös että maha olisi täynnä ilmaa, mutta mitään ei tule ulos.
Onneks tänään on neuvolalääkäri....
Toivottavasti ei ole mitään vakavempaa.

Mimi2013: Sulla on vaan hidastunut ruuansulatus. Vaikuttas siltä, että on ihan yleistä ongelmaa monilla täällä. Hyvä kuitenkin, että sulla on lääkäri. Mullakin on aivan karmea turvotus ja vatsa toimii tosi huonosti, ja oottelen kans jos jotain tulis pihalle vihdoin.

Mulla myös välillä vatsa toimii huonosti ja olo on kuin ilmapallolla kun vatsassa niin paljon ilmaa. Huomaa kyllä tosi selvästi olossa että ruuansulatus on hidastunut ja närästys vaivaa useita kertoja päivässä. Mutta onneksi pahoinvointi hiukan helpottanut eikä kestä enää koko päivää.

Mulla on jännä ko mul on ain ollu ulostamisen kaa ongelmia ja nyt maha raskauden aikana on toiminut joka päivä ja ihmeen hyvin :O kun ootin taas, että maha ei toimis juuri ollenkaan..

Mul on kans noin päin kun sulla AnnaManna89 vaikka normisti vatsa käy hitaalla. Välillä maha toimii vähän liiankin hyvin t. nim. "onneks kuntosalin lähin vessa oli vapaa".

Tämmöisen löysin: Raskauden aikana kohoava estrogeeni- ja progesteronimäärä vaikuttaa ruoansulatuselimistöön: vatsa tyhjenee hitaammin ja suoliston liikkeet hidastuvat. (www.lopujo.fi) Jotta kohtu voi venyä raskausaikana, täytyy sen lihaksien löystyä. Tämän saavat aikaan estrogeeni- ja progesteronihormonit. Ne vaikuttavat koko kehon sileään lihaskudokseen. Sileää lihaskudosta on myös ruoansulatuskanavassa. Koska se on veltompi, ruoka kulkee hitaammin sen läpi. Itse asiassa ruoalta kuluu nyt enemmän kuin kaksinkertainen aika kulkea ruuansulatuskanavan läpi kuin ennen raskaaksi tulemista. Ei siis ihme, että turvottaa! (www.vau.fi)

Jepjep tervetuloa peräpukamat! :D ei vaan, tää ummetus on ihan kamala.. Ja kun mikään ei tunnu auttavan. On vedetty luumusosetta, kaiken maailman ruuansulatus jugurtteja, kuitupitoista ruokaa ja jouduin hakemaan jo ummetukseen apteekista levolac merkkistä oraaliliuosta. Uusimpana hankintana vehnälese. Onko joku löytänyt ongelmaan toimivaa ratkaisua? Kiva turvotus päällä, ihan ku olis jo puoli välissä raskautta...

Oon koittanu pitää mun ruuansulatuksesta huolta kauralesepuurolla, näkkärillä, paksukuorisilla omenoilla ja porkkanoilla. Hyvin on mulle ainakin toiminu :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Vadelmat on kans hyvä ja maukas kuitulähde. Ulkomaiset kyl sit tarvii kuumentaa huolella.

Juu ja noista vadelmista tuli mieleen että juonhan mä sit vielä marjasmoothieita! Mustikkaa tai mustaherukkaa maidon kanssa mössöks niin kyllä toimii maha ja muukin ruuansulatuselimistö! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla toimii maha kyllä todella hyvin.. Tosin ilmaa siellä on sitten enemmän ku laki sallis. Aamusin tuntuu, että poksahtaa ja yöllä pyörin hirveästi, kun ilman takia alavatsa on kipeä.

Muuten on alkanut esim. pahoinvointi helpottamaan. Onneksi. Vaikkei voimakasta pahoinvointi ollutkaan niin se pienikin oli ihan riittävää. :)

En muista oonko jo valittanu tästä oireesta mutta nyt alkaa tulla mitta täyteen AIVASTELUSTA. Liittyy jotenkin tohon etomiseen varmaan, aivastelen enemmän silloin kun on huonoin olo. Ja se taas saa olon entistä huonommaksi. Lisäksi syöminen aivastuttaa. Kiva huomata että on aivastus tulossa ja suu täynnä raejuustoa.

Tuli tosta aivastelusta mieleen, että mulla on kanssa alkanut aivastuttamaan ihan hirveän useasti syömisen yhteydessä. Toinen mikä on alkanut raskauden aikana kerääntymään öisin limaa ihan hirveästi kurkkuun, mikä aamusin sitten aiheuttaa yökkäilyä vaikkei oliskaan paha olo. Se on ihan kauheaa!!

Mullakin on muuten limaa kurkussa ja jotenkin tuntuu että sylkeäkin erittyy ihan kauheita määriä. Öisin huomaan kuolaavani tyynylle (ihanaa) ja kerran kun olin taas kerran nukahtanut sohvalle havahduin kakomiseen kun meni sylki väärään kurkkuun.

Lälly, en väitä tietäväni mitään varmoja kikkoja pahaan ummetukseen... Mutta juotko sä tarpeeksi vettä? Mun vedentarve on varmaan kolminkertaistunut. Sitä menee veren valmistamiseen, lapsiveden tekoon ja lisääntyneen haihtumisen mukana. Jos keho ei saa vettä muualta, se nappaa sen ruoansulatuksesta.

Mulla on nyt koko ajan niin törkeä jano että olen oppinut kantamaan vesipulloa kaikkialle, ja heti kun lisäsin veden juontia (nyt menee n. 4 litraa päivässä) turvotus väheni ja ummetus lakkasi.

(Mähän tietty stressaan puolestani siitä, juonko nyt liikaa vettä. Johonkin sitä näyttää kuluvan, ja ainakin mä voin tosiaan paljon paremmin.)

Muokattu viimeksi:
Takaisin