Oireita

Toivottavasti on noin et ei laiteta muualle jos on jo liian pitkällä synnytys.

Voisin muuten kuvitella et se kotiutuskin on nyt aika hätäseen, mikä on ihan fine jos tosiaan on kunnossa, mut sit jos lähettää puolikuntosia kotiin ni kyllä mä mielummin oisin sairaalassa siihen asti et tietää että vauvalla ja itsellä on kaikki ihan ok.

No ehkä täs on turha maalailla piruja seinille, voi olla et noi tosta hetken päästä helpottaa ruuhkat :)
Vois iteki kysyy tilannetta ens vkolla kun on polikäynti.

Meillä menee n. 45 minsaa sairaalaan. Ja eipä tässä muita oo lähimaillakaan. Kys:iin kestää sit 2,5h.

Tuosta Kela-korvauksesta taksissa. Suurimmassa osassa Suomea on käytössä sähköinen suorakorvausmenetelmä, jossa asiakas maksaa vain omavastuun ja Kela maksaa lopun suoraan taksiyrittäjälle. Tällä hetkellä omavastuu on 14.25€. Eli kannattaa sinne sairaalakassiin pakata myös vähän käteistä mukaan. Ja jos joutuu taksilla menemään, niin kannattaa selvittää oman alueen Kela-taksinumeron, mistä se taksi tilataan. Se ei oo sama numero mistä normaalisti tilataan.

Just luin Helsingin alueen Kela-takseista ja siellä ei oo tota sähköistä suorakorvausmenettelyä. Eli synnäriltä tarttee sit todistuksen, jotta saa Kelalta takas rahat. Jos todistus on jo valmiina kädessä, ni antaa sen vaan sille kuskille, ni taksiyrittäjä hakee sit Kelalta rahat. Itse pitää toki maksaa toi omavastuu 14,25€. Jos todistusta ei ole, niin itse pitää maksaa koko matka ja hakea sit itse korvausta Kelalta sillä todistuksella.

Selvensikö tämä yhtään?

Harvalla varmaan ois sitä synnärin todistusta etukäteen eli se ois sit pk-seudulla varmaa niinku epäilinki et se satanen pitää löytyy sillä hetkellä ja sitte hakea korvausta myöhemmin.

Mä mihkään lähe muualle synnyttään, sitkistelen sit kotona niin kauan että "hups on liian myöhästä lähtee muualle", nii pääsee tohon melkeen kodin vieressä olevaan sairaalaan :)
Laittakoo vaikka pesuhuoneeseen, oon kerran ollukki päivystyksessä jossai suihkutilassa kun kaikki huoneet oli varattuja :D

Mimii: mä varmaan käyttäisin kans tota samaa taktiikkaa, jos ois synnäri ihan vieressä :)

Taksikyydin voi itse laskea näillä hinnoilla:
- lähtömaksu 5,90e arkisin klo 6-20 ja lauantaisin klo 6-16. Muulloin 9€
-kilometrimaksu on 1,52€ 1-2hlöä kyydissä.

Eli arkena n. 45 kilsaa tulee maksamaan 75€, josta Kelan omavastuu on 14,25€ ja loput saa Kelalta haettua sit sillä todistuksella.

Onko se Hannastiina ihan eri asia kuin se vuosittainen reilun 250 euron omavastuu? Eli siis miksi osalla on kertakorvaus 14 ja risat ja osalla vuosimaksut, selvennätkö mulle?

Väsyttää ihan törkeästi. Ekaa kertaa nukuin yön supistusten takia huonommin. Oon luonnostani tosi syväuninen, ja supistukset ovat yleensä hellittäneet nukkumaan mennessä, mutta nyt tuli kipeitä supistuksia jotka herättivät vauvan. Vauvan liikkeet yhdistettynä supistuksiin herättivät puolestaan mut.

En viitsi valittaa tästä, on kivaa että asiat hiljalleen etenevät, mutta oonpa zombi. Pitäisi hoitaa veroilmoitusta yms. mutta mistään ei tuu mitään.

Kaikilla on tuo 14,25€, mutta siinä on se maksukatto, joka täyttyy, kun on tullut 17 matkaa täyteen eli euroissa se on 242,25€. Tämä koskee siis vain Kela-taksikyytejä. Muut sairaanhoitokulut sit tulee erikseen esim. sairaalamaksut yms.

HKI00550: se on muuten inhaa, ku supistaa ja sit vauva päättää alkaa kans möngertämään... Sattuu kahta kauheammin

Eli siis mä en tajuu :oops: Jos mä lähden 100 km päähän synnyttämään, soitan Kela-numerosta taksin ja maksan 14,25 e. Ja jos tämä toistuu, maksan aina vaan sen 14, 25 kunnes katto täynnä ja sitten voin kruisailla Kela-taksilla ympäriinsä maksuttomasti tämän jälkeen? Kunhan muistan vaan hoitaa soiton Kelan omasta numerosta???? Näinkö?

Jep. Toki sä tarttet sen kortin, että sulla on oikeus ajella taksilla Kelan piikkiin. Kela lähettää sen sulle, kun maksukatto on täynnä. Sit vaan muistaa näyttää sitä kuskille, ni se ei peri omavastuuta. Tää kortti siis toimii niillä alueilla, joilla on toi sähköinen suorakorvausmenetelmä. Helsingin seudulla saa sellaisen pitkäaikaistodistuksen, kun siellä ei oo vielä käytössä tuota sähköistä menetelmää.

Mun miehellä on muutama sellainen asiakas, joita se kuskaa terapiaan viikoittain. Kun maksukatto tulee täyteen, ni ei tartte enää maksaa omavastuuta. Ja näissäkin tapauksissa kertyy aina 2 omavastuuta, koska matka on meno-paluu.

Täällä edelleen... mä sain sit lopulta aamulla ennen seiskaa unta ja nukuin kymmeneen vaikkakin hyvin pätkittäin. Selkä on ku jonkun löylytyksen jäljiltä ja alapää kans mutta supistukset taas lakkas. Jos ens yönä jatkuu sama meno, mä sit soitan sinne sairaalaan.
Limatulppa poistu yöllä ja aamulla, olinki jo miettiny et onks se karannu huomaamatta. Ei ollu... vaikee ois ollu olla huomaamati :D.
Kun menis ne vedet, siin ois kiva selkee oire josta ilmottaa, mutta mun äidillä ei oo yhdessäkään raskaudessa vedet puhkasematta menny. Ei myöskään parilla kaverilla joten tuntuu et aika monella ne menee vasta sairaalassa...

Mulle on neuvottu niin, että jos menet taksilla maksat vain sen omavastuun. Taksikuski käy ite hakemassa sisältä leiman, jolla saa loput kelasta.

Kela-taksikäytäntö riippuu siis paikkakunnasta, joten kannattaa selvittää oma tilanne etukäteen, ainakin jos on vaara että rahaa ei ole h-hetkellä koko taksimaksuun. Jossain riittää 14,25, jossain (mm. Helsinki) pitää maksaa kuskille matkan koko hinta ja erotus korvataan tilille jälkikäteen.

Kylläpä juilii tonne kohdunsuulle :confused: Käytiin kävellen tytön kanssa kaupassa ja terkkarissa tarkistuttamassa tytön korvat. Menomatkalla jo kävely jotenkin ahdisti, takas tultiin osan matkaa bussilla ja tuntui et on vähintään sukkapuikot hiuksinaan oleva meloni jalkojen välissä... Supistuksia tuli muutamia mutta tuo juiliminen on inhaa... o_O

Hiki alkanut haista??? Ei oo koko raskauden aikana haissut, mutta nyt sit oikein pistävä tuoksu..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Joo, Kela-taksikäytäntö riippuu paikkakunnasta, koska kaikissa ei ole käytössä tuo sähköinen suorakorvausmenetelmä.
Jos maksaa itse koko matkan, tarvitsee synnäriltä matkakorvaustodistuksen ja -hakemuksen, jolla voi itse hakea korvausta Kelalta.
Jos on suorakorvausmenetelmä, kannattaa silti pyytää toi todistus, koska Kela voi koska tahansa pyytää sitä vaikka taksiyrittäjä saisi maksun suoraan Kelalta. Itse vaan sitten säilyttää sen todistuksen.

Tässähän meinaa supistella ihan säännöllisesti vajaan vartin välein niin että selässä tuntuu:eek: mut joo, mitään tarkota. Uskon vasta ku lapsivedet menee että ehkä se tulee seuraavan viikon aikana:grin

Lii-saaa, mulla on tässä aina välillä tullut ihme hormonihikilöhähdyksiä. En oo nyt pahemmin käytelly dödöä sen myrkkyjen takia kun yleensä hiki ei pahemmin haise mut se on välillä kostautunut. Muutaman kerran kyl salillakin ehdin ihmetellä että kuka hiivatti haisee noin paljon hieltä et haju leijuu koko ajan ympärillä. Noloa huomata että se haju tulikin omista kainaloista.

Onko noille sukkapuikkokivuille joku oikea nimi? Koitin googlailla että johtuuko ne vauvan liikkeistä vai jostain alapään pehmenemisestä vai sekä että mutta ei löydy muuta infoa kuin keskustelupalstat. Ilmeisen tyypillinen loppuraskauden vaiva kuitenkin. Neuvolassakin terkka kysyi että onko noita ollut muttei tullut silloin mieleen kysyä että mistä ne tarkalleen ottaen johtuu.

Takaisin