Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Uutena oireena semmonen "kiva" että jos jokin haisee pahalle tai edes kuvittelen sen haisevan, niin oksennus lentää samantien komeassa kaaressa. Olin viikonloppuna juoppokuskina ja siinä vaiheessa kun kaverit hyppäsivät kyytiin minä avasin oven ja oksensin siitä ulos. Hyvä kun kuski näyttää huonokuntoisemmalta kuin kuskattavat. :D Myös tiskit, roskikset ja julkiset vessat saavat aikaan tän kivan reaktion.
Yöheräily jatkuu edelleen. Viime yönä sain sentään poikkeuksellisesti unta vielä vessareissun jälkeen. Tää ei tosin ole niin rasittava oire kuin tuo ensimmäinen... :)
Tän raskauden vakioire on huimaus, joka vie jalat alta. Alkoi jo joulukuussa itsenäisyyspäivän jälkeen, mutta en aluksi pitänyt sitä kovin kummoisena. Niin sitä kuvitteli alussa, että ohi menee. On tässä ehditty verenpaineita mitata, ottaa kahdesti täydellinen verenkuva ja laskea pois epäilyistä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei ne mitään kyllä innostuneet mittaamaan kuin vasta tammikuun lopulla.
Kun voimat menee pois, ei mikään onnistu. Puolen kilometrin kävely vaatii rauhallisen lepäilyhetken. Neuvolassa epäillään psykosomaattisia oireita, mutta olen itse pohjimmiltani ihan innoissani vauvasta. Kerkesin jo hankkia kirppariltakin vaatteita ja neuvotella puolitutuilta mahdollisia vauvantarvikkeita ja -vaatteita. Ystäviinikin pidän parhaani mukaan yhteyttä, mutta joskus kyllä kaipaisin ystäviä, jotka ymmärtäisivät, etten ole vittumaisuuttani väsynyt, sekava, hortoileva, liikekyvytön ja apaattinen. Huimaushetkiin on tottunut vain mies.
Saan kyllä lähipiiriltäni ja neuvolasta saarnaa hyvistä ruokailutottumuksista, mutta kukaan ei ole edes kysynyt minulta, mitä syön. Olisin kertonut syöväni leipää, salaattia, hedelmiä, hedelmiä, hedelmiä ja miltei aina kahdesti lämpimän aterian. On vain päätetty, että koska olen kalvakka ja ihossa näkyy finnien arpia, niin syön varmaan tosi surkeasti.
On tässä ollut ihan hauskojakin raskausoireita! Tekee nimittäin koko ajan mieli syödä hedelmiä! Rinnat on kasvaneet raskauden myötä, joulukuussa lähdin ensimmäistä kertaa hakemaan yhtä kuppikokoa suurempia. Nyt sitten pitäisi hakea jo toiset, kun nämä joulukuussa ostetut hiertävät ja pusertavat. Vähän kuin kotitekoiset push-upit! :P Lienee arvoitus kuinka suuret rinnat on esillä elokuussa!
Närästys vaivasi (kahdesta eri lääkkeestä huolimatta) helmikuuhun saakka sitkeästi. Jätin pois tumman leivän ja täysjyväleivän ja samantien lähti myös närästys. Välillä lankean täysjyväleivän saloihin, mutta närästys alkaa miltei saman tien. Patonkia, ranskista, paahtoleipää, ciabattaa, hiivaleipää tai mitä tahansa vehnäleipää, niistä tämä lapsi pitää. Ei tosin mistään rasvaisesta, voisarvet ja pasteijat jäävät kauppojen ja kahviloiden hyllyille. Tasapainon vuoksi syön kyllä täysjyväriisiä, joka ei ärsytä sitten lainkaan.
Judit: Juuri tuollaista on minullakin. Neuvolassa ja lääkärissä ollaan tietysti sitä mieltä, että kävellä pitäisi yli puoli tuntia, mutta en kauheasti lämpiä ajatukselle. Olen myös yrittänyt parhaani mukaan vakuutella heitä liikuntarakkaudestani, mutta kai mut on vain tuomittu laiskaksi. Pahimpia nuo huimauskohtaukset tosin ovat kääntyillessä. Kaupat ja kauppakeskukset eivät kuulu ykkösystäviini. Sinun kohdallasi voivat huimaukset tietysti liittyä kilpirauhaseen, mutta jos syöt jo lääkkeitä, niin kuuluisiko noita oireita sitten olla? Joskus olen saanut parempia vastauksia neuvolan puhelinneuvonnasta kuin omalta terkkariltani. On tosin sattumaa kuka siellä kulloinkin vastaa.
Tosin kuin muillakin täällä, eivät nuo ruokakauppojen hajut kauheasti viehätä. Lihat ja juustot haisevat karmeilta! (Joulukuussa tuli ruokakaupassa niin huono olo, että mies sai tehdä muutaman viikon ajan miltei kaikki ostokset.)
Iiks, Bettie! Toivottavasti mulla ei vielä pitkään aikaan ala. Veikkaan, että munkin mies olisi innoissaan, sillä on varmaan vähän erilainen mielikuva aiheesta kuin minulla. :D
Itselle ilmaantui uusi oire; närästys. Mulla ei oo ikinä ollut enkä ole ihan satavarma onko tää nyt sitä närästystä vai ei. Mieheltä tenttasin miltä ja missä se tuntuu ja kaipa se sitä itseään sitten on. Hyvä puoli on, että siihen löytyy lääkkeitä. Nyt on parina iltana/yönä närästänyt niin, etten ole saanut nukutuksi. :/ Päivisin ei oireile.