Oireita, oireita..

Itikka itse luin allergialääkepaketista jossa vaikuttava aine loratadiini, että ei saa käyttää raskausaikana. Hohhoijjaa miten nää kaikki menee näin ristiin :D

Itse tosiaan varmistan aina teratologisesta asian. Vaikka olisi ihan lääkärinkin määräämä. Juuri tästä syystä että yks puhuu toista, toinen toista ja pakkausseloste voi sanoa vielä muuta.

Noi itikoiden ensimmäiset pistot on ihan hirveitä, kun tuntuu ettei kutina helpotu ollenkaan ja paukamatkin tuntuu muistuttavan enemmänkin paiseita (ilman mätää yms nesteitä) :D

Juu siis en nyt raskausaikana ottaisi sitä loratadiinia, jos jokin allergia iskisi, mutta siihen nilkkahommaan se kyllä auttoi :) kai, en tiedä.

Ostin jotain perus nenäsuihketta niin siinäkin luki selosteessa että kysyttävä lääkäriltä / apteekista, aika monesti niissä vissiin lukee niin ihan automaattisesti. Apteekkari tuntui katsovan mua kuin vajaamielistä kun kysyin, saako tätä käyttää raskaana. "No kyllä saa."

Kuvittelisin, että kaikkiin näihin lääkkeiden tuoteselosteisiin laitetaan automaattisesti 'ei suositella raskauden aikana/ kysy lääkäriltä' yms vaan sen takia, kun suositellaan raskausaikana mahdollisimman minimaalista lääkkeiden käyttöä ja kun ei ole varmaankaan kovin paljoa tutkimustuloksia vaikutuksista. Ja siksi käännyttävä lääkärin puoleen "varmistamaan" onko vaiva lääkitsemistä vaativa... Tämä on oma veikkaukseni :D

Mulle on määrätty setiritsiiniä nyt raskausaikanakin, koska se on turvallisin käyttää. Mulla on voimakas siitepölyallergia ja sen mukana näin kesäaikaan kivoja ristiallergioita, esim. eilen illalla nousi tuoreen ananaksen syönnistä sääret täyteen kutisevaa urtikariaa. Olen saanut koivun ja heinän siitepölystä muutaman kerran niin voimakkaan reaktion, että on pitänyt lähteä sairaalaan piikille. Lisäksi mulla on hengenvaaralliset reaktiot tulleet pähkinöistä ja selleristä, joten mulla kulkee aina Epi-Pen matkassa. En ole todellakaan edes epäröinyt käyttää allergialääkitystä, koska uskon voimakkaasta allergisesta reaktiosta olevan enemmän haittaa sikiölle kuin säännöllisestä lääkityksestä.

Inkeri, Voi hurja millaisia reaktioita sulla tulee! Huii... Tosiaan ei tuossa tilanteessa lääkitys oo lainkaan paha asia.
Mullekin lääkäri sanoi esimerkiksi astman kanssa että vaikka lääkitys ei oo suositeltavaa niin se on sitten pienempi paha kuitenkin kun oireita miettii.

Mulle on kirjoitettu allergiaan raskauden aikana sekö desloratadinia että setiritsiiniä. Lisäks sain hankalaan nenän tukkoisuuteen kortisoninenäsuihkeita (Avamys).

Mun kans pitäis kanniskella Epipeniä mukanani (paha vilja-allergia josta saattaa tulla ihan anafylaksiaa perus nokkosrokon ja angioödeeman lisäksi), mut en oo pitkään aikaan raaskinut piikkejä ostaa koska maksavat jonkun 50€ ja pilaantuvat nopeasti.

Tänään meinasin pyörtyä, huimasi tosi hurjasti. Kesti pari minuuttia. Mistä voi johtua? Vai kuuluuko pakettiin ihan perusoireena?

Hellu mulla oli ekassa raskaudessa tuota ja pyörryinkin muutaman kerran (yhden kerran hienosti kaupan kassalla kun olin menossa ostoksia pakkaamaan). Tässä raskaudessa mulla oli huimausta ja tuntui et taju lähtee about rv 16-19, nyt menossa rv22 ja vaiva mennyt ainakin toistaiseksi ohi. "Innolla" odotellen palaako tuo....

Onko Hellu verenpaineita mitattu milloin tai onko verensokerit alhaiset? Ja huimaus kuulema kuuluu raskauteen, johtuen muuttuneesta verenkierrosta tai jostain vastaavasta :)

Muistaakseni viime neuvolassa on mitattu viimeksi ja taisi olla ihan ok. Mietin itse, että voiko johtua raudan puutteesta?

Mun tietääkseni voi johtua... Milloin pääsisit esim neuvolaan mittauttamaan hb: n? Sillon sais selvyyden tarviitko lisärautaa :)

Minä kävin avoneuvolassa aiemmin kun oli huimausta ja sanoivat vain että kuuluu asiaan. :) On mulla siis luonnostaan melkoisen alhaiset paineetkin. Käy ihmeessä Hellu mittauttamassa jos mietityttää, mutta kyllä tuo huimaus ihan liittyy luultavammin raskauteen. Inhottava vaiva.

Mullakin verenpaineet ja hemoglobiini ihan ok ja silti tuota on. Se vain joo tosiaan kuuluu asiaan, mutta joskus tietty voi kieliä siitä, että olisi hemoglobiini alhainen :) En mitään paniikkia siis ottaisi tuosta :)

Mua on huimaillut pitkin raskautta, eikä se johdu verenpaineista, verensokerista tai hemoglobiinista, joten mulla ainakin on ihan vaan raskausoire.

Mä kysyin viimeraskaudessa neuvolalääkäriltä...tai no mies mainitsi lääkärille, että mua huimaa...niin se kirjoitti lähetteen fysioterapiaan saamaan jotain asentohoito-ohjeita. En käynyt, koska vaiva ei mua häirinnyt ja menikin ohi loppua kohden.
Olis vaan pitänyt mennä, niin nyt voisin kertoa kokemuksia.

Kiitos kaikille huimausvastauksista! Näin mä vähän oletinkin, että kuuluu "taudinkuvaan" vaan. Mutta ajattelin silti käydä ihan mielenkiinnosta mittauttamassa paineet ja hemoglobiinin.

Mulla huimaa kun nousen ja verenpainemittarilla selviää miksi.. istuen mitattuna paine on ihan ok (alempi kuitenkin kuin ei-raskaana) mutta kun nousee istumasta seisomaan ja kohta mittaa niin on selvästi alempi. Sit taas tasoittuu. Välillä saa nousta aika rauhallisesti.. aina ei huippase.

Takaisin