Oireita, oireita..

Liityin vasta näille foorumeille niin en jaksa koko ketjua selata läpi.. Mutta siis yliherkkyyttä ja reagointia täälläkin ja etenkin itku herkkyyttä joka on ollut ihan raskauden alusta asti.. Pahoinvointia oli myös ensimmäiset kolme kuukautta, jonka jälkeen se muutamaksi viikoksi jäi.. Nyt kuitenkin ollut parina päivänä taas pahoinvointia :(
Mulla on myös rinnat ollu tosi kipeät ja nännit vaihtelee väriä violetista valkoiseen ja välillä ovat normaalit.. en oo muistanut neuvolassa asiasta mainita, mutta ehkä pitäisi? Onko kenelläkään muulla ollut rintojen kanssa tuota samaa ongelmaa?

En nyt hirveästi ole rintoja seurannut, mutta kyllä värit vaihtelee jonkin verran. Arkuutta oli alkuun enemmän kuin nyt on. Nyt on enemmän ollut sellaisia viiltäviä kiputuntemuksia päivittäin. Rinnat ovat kyllä edelleen kuumat, ihan eri lämpöiset kuin muu kroppa.

Siiru, Kaikenlaiset ja kaiken kirjavat oireet voivat kuulua raskauteen. Toki voit mainita asiasta neuvolassa jos mietityttää tai huolestuttaa. :) Uskoisin kuitenkin että ihan normaalia!

Se kesä kun vihdoin saapui niin saapuivat ne allergiaoireetkin. Kurkkua ja silmiä kutittaa, nenä on aivan tukossa ja esikoisella riittää huvitusta kun äippä aivastelee tuon tuosta. Huh! Niin, esikoisen odotusaikana oli ainoa kevät koko ikänäni kun en kärsinyt näistä kamalista allergioista. Ja tässä raskaudessa sitten näin.. Eipä hirveästi huvita ulkoilla.

Täällä myös kärsitään allergiasta. Ihanaa kun tuli parissa päivässä vihreys, mut niin tuli allergiaoireetkin. Nenä vuotaa ulospäin ja kurkkuun, väsyttää paljon ja silmät tuntuu hassuilta. Mulla oli hyvä ympärivuotinen lääke allergioihin, mutten ole uskaltanut syödä sitä siitä lähtien kun tein positiivisen testin kun ei ole tutkittu tarpeeksi kuin haitallinen on. Pärjätään siis ilman :D

Cocoa, Voi kurjaa, kohtalotoveri :sad001 Tosiaan itsekään en oo uskaltanut lääkkeitä syödä. Kai periaatteessa setiritsiini olisi ihan ok myös raskausaikana? Mulla oli myös joskus vahvempia mutta niitä en tosiaan uskaltaisi syödä.
Täytyy nyt yrittää pärjätä ilman. Harmittaa kun haluaisi niin nauttia nyt alkavasta kesästä. :arghh:

Miks tuossa Heinix paketin selosteessa lukee "Kysy lääkäriltä neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana." Toi lukee monissa perus allergiatableteissa ja siksi oonkin kaikki jättäny ostamatta kun ei jaksa kysellä miltään lääkäriltä :)

Mulle taas sanottiin apteekissa ettei heinixia saisi käyttää raskaana tai imettäessä. Tiedä sitten saako vaiko ei.

Esikoisen raskausaikana sai syödä Heinixiä raskausaikana, lääkäri ihan määräsi minulle.
Täytyykin perjantaina ultran yhteydessä varmistaa että onko suositus muuttunut!?
Mun on pakko syödä kesäisin aina Heinixiä koska olen allerginen/yliherkkä hyönteisten pistoille ja turpoan kun pulla ellei ole pohjalla allergialääkettä.

Siis esikoisen raskausaikana muistaisin että mulle ihan määrättiin heinixiä? Mutta mulla ei tullutkaan allergiaoireita niin en joutunut syömään.
Tästä kakkosesta sanottiin ettei allergialääkkeitä, että yrittäisin pärjätä nenäsuihkeella ja silmätipoilla.
Kuitenkin teratologisen mukaan kuulemma ei ole esteitä käyttää? (En ole itse soittanut vaan tuttavani) Yritän nyt kuitenkin sinnitellä ilman.

Moni vaan tuntuu noita setiritsiini valmisteita syövän myös raskaana joten olen itse ajatellut että olisi ihan ok? Täytyy myös huomenna varmistaa asia kun käydään ultrassa. :)
Voisi varuiksi ostaa jos aivan simmut muurautuu umpeen!

Se voi hyvin olla, että meidän apteekkariki on ollut ihan ulapalla. Saa nähdä pärjäänkö itsekkin ilman, kun olen myös allerginen hyttysen pistoille.

No sitten on ulapalla meidän lääkärikin. :grin
Luulen että tästäkin asiasta on kahta koulukuntaa ihmisiä.
Sama koskee buranaa. Lääkäri sanoi että ok syödä toisella kolmanneksella. Apteekista kiellettiin kokonaan. Ja kuitenkin esim pakkausselosteessa lukee että saa syödä.

Luotan eniten teratologiseen.
Heillä on viime käden tieto näistä! :)

Apteekeissa ne usein suhtautuu nihkeesti just sen takia kun lääkkeen ohjeissa sanotaan että lääkäriä pitäisi konsultoida ennen käyttöä, eivätkä sen takia voi suositella. Oma lääkäri sanoi että raskausajan allergioiden kohdalla aina arvioidaan oireiden mukaan se lääkkeiden tarve, että jos odottavalla äidillä on vaikea hengittää ja silmät turvonneet umpeen niin voidaan katsoa että se setiritsiinin käyttö on sillon äidille ja sikiölle se pienempi paha. Mulle myös siis ohjeisti että jos vaan pärjää silmätipoilla ja nenäsuihkeilla niin parempi niin, mutta jos menee allergia oikeesti pahaksi niin toiselta kolmannekselta eteenpäin voisi käyttää myös näitä lääkkeitä missä on vaikuttavana aineena setiritsiini.

Eli kaiken kaikkiaan luultavammin tuo setiritsiini olisi ainenkin turvallinen myös raskausaikana. :)

Setiritsiini on semmonen mistä eniten tietoa raskausajan käytöltä ja on turvallinen. Imettäessä taas se ei oo se ykkösvaihtoehto vaan olikohan loratadiini, koska sen turvallisuudesta eniten käyttönäyttöä. Apteekissa kai yleensä ohjataan sen pakkausselosteen mukaan mikä on kuitenkin ennen kaikkea lääkefirman juridinen selustanturvauslappu.. et teratologinen tietopalvelu tosiaan on se mihin kannattaa soittaa, jos epäilyttää.

Loratadiinia ja setiritsiiniä voi käyttää. Avaavista nenäsuihkeistakin ainakin ksylometatsoliinia voi käyttää raskausaikana vaikka pakkausselosteessa lukee, ettei saa kun supistaa verisuonia. Tarkistin lääkäreille suunnatuista tietokannoista (päivittyvät säännöllisesti) eräänä tuskaisena iltana kun en tukkoisuudelta pystynyt nukkumaan. Ksylometatsoliini oli paikallisen vaikutuksensa takia kaikkein turvallisimmassa luokassa. Mut tietysti lähtökohtaisesti lääkkeitä kannattaa raskausaikana välttää jos pärjää ilman.

Ärsyttää vaan kun pakkausselosteet on juridisista ja "ei ole tutkittu" -syistä niin tiukat ja apteekit tosiaan ohjaa niiden mukaan vaikka parempaakin tietoa olisi saatavilla. Raskaana olevilla ei eettisistä syistä tehdä mitään lääkekokeita joten tieto karttuu käyttökokemusten myötä pikku hiljaa.

Tiedän olevani allerginen jonkin verran ainakin kissalle ja koiralle, mutta siedätys on varmaankin pelastanut isommilta oireilta. Ehkä hyvin lieviä oireita joistain siitepölyistäkin saan, mutta ovat tosiaan pelkkää aivastelua ja ajoittain silmät vuotaa, mutta en tarvitse niihin lääkitystä. Lapsena tosin sain muurattua silmäni kiinni, kun olin leikkinyt koivun kukinnoilla juuri sellaiseen aikaan, kun niissä oli eniten siitepölyä, ja menin sitten hieromaan silmiäni pesemättä käsiä :D Ja nykyään sitten usein unohdan rapsutelleeni koiraa ja hieraisen silmiä, niin tottahan silmät alkaa kutiamaan, turpoavat ja punoittavat oikein kunnolla sitten. Mutta ne on ohimeneviä juttuja, pääsääntöisesti vain aivastelen.

Kesän ensimmäiset hyttysen pistot tuovat melkoisen kutinan ja isot paukamat, mutta se tasoittuu kesän edetessä. Mäkäräisten puremat taas aiheuttavat isot, kutisevat paukamat, joiden laantuminen kestää useita päiviä, joskus toista viikkoa :O Mutta en ole niihinkään sitten mitään ihmeempää lääkettä ottanut, kun ei ole tullut mieleen. Loratadinea olisi kyllä kotona, kun toissakesänä jokin ötökkä (ei mitään tietoa mikä), puraisi/pisti nilkkaan, ja se turposi todella paljon, ja seuraavana päivänä oli jo hankala kävellä, kun nilkka kipeytyi niin pahasti. Mikä lie ollut, onneksi meni allergia- ja tulehduskipulääkkeillä ohi.

Imetysaikana eli viime keväänä mulle tosiaan määrättiin loratadiinia ja on kuulemma ensi sijainen imetysaikana.

Mulla on sama juttu Kaari, että kesän ensimmäisistä itikan pistoista tulee hirmuiset paukamat, mutta sitten ei niinkään. Ehkä niillekin jotenkin siedättyy. :D

Itikka itse luin allergialääkepaketista jossa vaikuttava aine loratadiini, että ei saa käyttää raskausaikana. Hohhoijjaa miten nää kaikki menee näin ristiin :D

Takaisin