Oireita, oireita..

Noonu, kaikki oli hyvin neuvolassa, hyvät sykkeet ja kovasti oli liikkuvainen :-) ilmeisesti on vaan niin arat limakalvot nyt. Vuotokohtaa ei kyllä näkynyt, eikä muutenkaan verestänyt [emoji50] Pääasia silti, että kaikki hyvin <3

Mulla on alkanut alaselkä kipeytymään. Muistan, että samaa oli esikon raskausaikana, mutta muistaakseni paljon myöhemmin.

Mulla on alkanut tulla harjoitusupistuksia melko tiuhaan ja tuntuu että enempi makuulla?
Lisäksi jotenkin säteilee alaselkään, en tiedä onko sattumaa, mutta supistuksien yhteydessä. Oivoi... Ja näin alussa vasta mennään.

Mulla on ilmaantuneet tällä viikolla menkkamaiset jomotukset alamahalle. Kipulääkkeisiin ei ole tarvinnut turvautua, mutta ikäviltä tuntuvat kuitenkin. Soittelinkin jo päivystävälle kätilölle ja ilmeisesti kyse on ihan kohdun kasvukivuista. Onko muilla tällaisia? Mulla viikkoja nyt 15+0.

Täällä yksi kohtalotoveri! Kiinnikkeet venyy ja sen todellakin tuntee! Eli nivusissa, alavatsalla ja ihan tuolla häpyluun kohdilla on todella viheliäistä viiltelyä, ihan kun puukolla joku sohisi. Neuvolantäti varoittikin näistä viime käynnillä ja sanoi, että juurikin tästä 15+ eteenpäin näitä tulee, eikä tarvitse säikähtää koviakaan kipuja. Kuuluvat asiaan, kun kasvu on nyt niin vauhdikasta :)

Täällä hirveitä kasvukipuja jotka toisella puolella vielä kovemmat yhden -13 tehdyn leikkauksen takia. Välillä tuntuu kun joku repeis mun sisällä, vaikka sillon väitettiinkin ettei tuu vaikuttaa raskauksiin mut oon vähän eri mieltä.
Supisteluja on jo päivittäin mikä on kyllä epämiellyttävää ja myös kivuliasta toisinaan. Selkä on aivan hajalla ja sitä nyt osasin odottaakin kun ei ole terve muutenkaan mutta on tässä vielä pitkä aika edessä kun nyt on jo näin huonoa :| tänään rv16+4
No kyllä tää kerta vielä viedään kunnialla loppuun

Inkeri, Juuri kyselin itsekin täältä kun rv 18 ja menkkamaisia jomoja, mutta ilmeisesti kuuluvat kuitenkin asiaan. :)

Hellu, Tuo puukolla sohiminen on hyvin kuvailtu noihin häpyluun tienoilla oleviin vihlaisuihin. Esikoisesta noita oli vasta loppuraskaudessa. Niin epämukavaa. :sad001

Inkeri, tuttu vaiva jo muutaman viikon. Samoin kuin nuo "puukon iskut" häpyluun alueella. Särkylääkkeen otan yötä vasten, että saan nukuttua, päivät tsemppaan ja olen ilman, ihan vain vauvaa ajatellen.

Hyhhyh, mikä olo tänä aamuna - kuin vanne kiertäis ylämahaa ja pönttöä sai halailla ahkerasti..

Mulla on nyt muutaman viikon ollut nenänpielet ihan punaisena ja täynnä pientä hormoninäppylää. :sorry: Usein iho noista kohdista vielä hilseilee ja jos meikkiä erehtyy laittamaan päälle niin lopputulos on aika kamala. Olisiko kellään tuohon tiedossa mitään helpotusta? Ihan perus kosteusvoidetta kun oon laittanut niin siitä noi laikut vasta ärtyykin.
Näin toissayönä unta että kysyin kolmelta cowboy-vanhukselta apua tohon iho ongelmaan ja ne kehottivat kokeilemaan vetyperoksidia, yrittäisin ehkä kuitenkin jotain muuta mieluummin ensin. :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Lemonia, Kärsin aivan samasta vaivasta! Alkoi vasta nyt raskausaikana. Nenänpielessä sama juttu että iho oikein hilseilee, meikkiä ärsyttää laittaa kun ei peitä vaan pahentaa vain, näkyy entistä selkeämmin.
Olen kokeillut Ceridal öljyä ja perusvoiteita muttei mitään apua? Bepanthenia (sinistä) aloitin laittamaan ja se on ehkä hieman auttanut, paha vielä mennä sanomaan.. Mutta saa olla lisäämässä koko ajan. Naaman iho muutenkin kuiva ja toisinaan punoittaa/kutiaa.

Haha, ihana tuo uni! :hilarious: Ehkä otetaan nuo kovat keinot käyttöön sitten ihan viime kädessä vasta. :shy:

Kiitos Miitu vinkistä, pitää kokeilla tota Bepanthenia! Oon itse laittanut Avenen Cold Creamia joka auttaa siihen hilseilyyn, mutta sen jälkeen iho punoittaa kyllä kahta kauheemmin että on ainoastaan iltakäytössä. :rolleyes: Mulla on atooppinen iho joka ei oo kyllä vuosiin enää oireillut, kerran aikasemmin on tällanen nenänpieli-ongelma ollut ja se selvisi ihan parin päivässä Protopic- rasvalla. Se on nyt kuitenkin ilmeisesti kiellettyjen listalla näin raskausaikana, pitää ehkä jonkun ihotautilääkärin kanssa käydä neuvottelemassa jos tää nyt tästä kovasti pahenee. Ärsyttää vaan kun fyysisesti olo ollut surkea ja sit naamakin vielä kun jollain ikiflunssasella trollilla.

Noi unet on kyllä olleet mun tähän saakka huvittavin raskausoire, ihan jänskätti jossain vaiheessa mennä illalla nukkumaan kun mietti et minkälainen koko yön komedia sieltä on tällä kertaa tulossa. :hilarious:

Minulla myös atooppinen iho, mutta ei oo vuosiin ollut sen kanssa oikein mitään ongelmaa, paitsi nyt tässä raskaudessa. :shifty:Toivottavasti sieltäkin löytyisi apu! :) Samat on fiilikset että muutenkin nyt rapakunnossa, eikä tässä hirveesti enää rehkitä ja ulkonäkökin on nyt mitä on, kiitos hormoonien. :bag: Näillä mennään!

Okei, mä toivon että löydän tätä kautta vertaistukea sellaiseen raskausajanvaivaan kun peräpukamat. Viime raskaudessa ei ollut, en edes osannut aavistaa sellaisen inhottavan asian kuulumista raskausaikaan. Mutta synnytyksessä minulle ilmestyi elämäni ensimmäinen peräpukama. Se häipyi itsekseen.

Mutta nyt, uusimpana vaivana jo piiitkän listan jatkeeksi, on peräpukama. Parin viikon verran ainakin on ollut kutinaa, johon ostin sellaisra peräaukon haavauma/pukamarasvaa mutta vasta eilen uskalsin ottaa peilin käteen ja kurkata, ja tadaa siellähän se maanvaiva näkyi. :dead:

Mikä avuksi kun parin viikon rasvailukaan ei ole auttanut? Olenko tuomittu kärsimään vaivasta koko loppuraskausajan? Te, joilla on samaa vaivaa ollut aiemmissa raskauksissa, kertokaa vinkkejä, apukeinoja, anything! Ps.Jokainen askel sattuu tällä hetkellä kun pukama hankautuu tuolla pakaroitten välissä. :arghh:

Mulla on huomenna neuvola, kannattaako siellä mainita asiasta? Osaako he auttaa?

Apua ei minulta löydy, mutta vertaistukea kyllä!
Ajattelin jo itse kehtaanko nostaa asian esille, pukamat.

Esikoisen ponnistusvaiheessahan ne oikein asettautuivat aloilleen ja kaikkeni olen tehnyt, mutta kokonaan eroon en ole päässyt. Voitte kuvitella että tuleva synnytys ahdistaa tästä syystä.. Pelkästään alkuraskauden ummetus muistutti niiden olemassa olosta. Ikävä vaiva.

Jos tosiaan jollain olisi vastaavia kokemuksia ja vinkkejä, niin minäkin kuulisin mielelläni. :)

Mulle kans kehkeytyi karseet ulkoiset pukamat edellisraskauden lopulla ja ne oli tosi kipeet ja ärtyneet raskauden vikat pari viikkoa (kävin lääkärissä useaan otteeseen anoon apua). Synnytys tietysti pahensi hetkellisesti tilannetta entisestään, joten aikamoista tuskaa oli.

Nämä ulkoiset pukamathan ei mihinkään "parane" tai häviä, vaikkakaan eivät koko aikaa ole tosi kipeitä. Mua kyl odottaa kirurginen poisto heti kun vaan mahdollista. Täytyy ottaa lääkärissä asia puheeksi jo hyvissä ajoin, luultavasti tie vie lääkäriin vielä tässä raskausaikana. Karseista karsein vaiva, ei voi muuta sanoa. :(

Pukamakaveri täällä myös hei. Esikoisen odotusaikana tuli joku 2 tai 3 ja synnytyksessä tosiaan suurenivat. Meni noin 2 vuotta että ne siitä pienenivät tosi paljon, mut edelleen kyllä siis siellä ovat. Kipeät ei ole kun ovat niin pieniä ja toivon hartaasti etteivät kasvaisikaan. Olen yrittänyt syödä paljon kuitupitoista ja juoda paljon vettä, ettei tarvitsisi hirveästi pöntöllä puskea ulos kun vähän jänskättää kuin helposti lähtevät suurenemaan. Vai posahtaako synnytyksessä sitten sama rypäs sinne :D

Kaikki sympatiat kanssakärsijöille!
Mullakin nimenomaan yksi ulkoinen pukama ja on ihan hurjan iso, sanoisin sen olevan peukalon pään kokoinen mitä nyt pikavilkaisulla ehdin nähdä ennenkun järkytyin ja peli äkkiä pois.
Olen nyt illan itkua vääntäen liikkunut, ainoa asento missä ei satu on makuuasento. En tajua, päivällä tein esikoisen kanssa noin 4,5km vaunulenkinkin eikä mitään kipuja. No, onneksi nyt pääsee nukkumaan.

Mutta siis kannattaako neuvolasta kysyä apuja? Kun olen aikalailla maksimiajan noita rasvojakin kotona käyttänyt... En enää tiedä että mitä pitäisi tehdä!

Kannattaa varmaan ottaa puheeksi neuvolassa, on kuitenkin hyvin tyypillinen raskauteen liittyvä vaiva. Jos on ihan hirveen kipeetä liikkua, pyyhkiä jne. kannattaa ehkä käydä lääkärissä tarkistuttamassa ettei ole mitään haavaumaa mukana. Ne voi olla pirullisen kipeitä, tarvittaessa reseptillä voi saada puuduttavaa voidetta. Istumakylvyt voi myös auttaa.

Niinu valitettavan tuttu vaiva! Mulla viimeksi pukama trombosoitui eli sinne hyytyi verta sisään ja se oli parisen viikkoa ihan järkyn kipee.. meni sit ohi. Oon käyttäny lääkerasvaa kun niis jotai oiretta, mutta muuten käytän koko ajan vi-sibliniä (kuitulisä) ja pegorionia koska raskaus = ummetus ja siitäkös noi riemastuu.. ja sit aina ku käy veskis ni suihkuttaa (vastaisko tuota istumakylpyä?), jotain ainakin auttaa. Ja lisäks semmonen lääkeaineeton rasva ku ac3 comfort on mun mielestä ollut aika avuliasta pitään ne vaivattomampina. Tosin tuolloin ku järkysti kipeytyi niin otti se aikansa.

Takaisin