Oireita, oireita..

Junttura, Mulla on nyt noita nipistys tuntemuksia. Esikoisesta en muista että olisi ollut? Mutta kai ovat niitä kohdunkasvu kipuja.

Täällä alaselkä ärtyy heti pienestä kumartelusta ja kävelylenkistä. Eilen illalla, kun oltiin käyty pajunkissoja etsimässä ja tuli käveltyä ja, kun sohvalta nousin vihlas vasemmalta pari kertaa ja joka kerta meinas vasen jalka pettää alta. Pahentuukohan se, jos vaan jatkan lenkkejä vai helpottaiskohan se ajan myötä?

Sanmarie, mä olen tuosta samasta vaivasta kärsinyt lähestulkoon koko raskausajan jo. Sain neuvolalääkäriltä lähetteen fysiolle josko siellä osattaisiin auttaa. On nimittäin mennyt pahemmaksi vain koko ajan, en voi rehkiä pihalla tai jumpata ilman että alaselkä sanoo itsensä irti :/​

Niiinu, voi onpa meitä huonoselkäisiä paljon :sad001 Hieroja mulle suosittelikin fysiota. Kiitti vinkistä! Täytyy huomenna ottaa neuvolassa puheeksi. Koska en usko pärjääväni selän kanssa enää, kun maha tästä vielä isommaksi kasvaa. Esikoisesta ei isoa mahaa kasvannut mutta tukivyö oli silti käytössä jonka sain kunnan apuvälinelainaamosta :happy:

Mulla tuntuu vuoroin molemmin puolin nipistelyä. Etenkin nyt lenkin/kevyen treenin jälkeen nippailee vähän enemmän hetkellisesti, mutta eiköhän tuo kuulu asiaan [emoji4] Mulla auttaa liikunta, etenkin kävely ja runsas veden juominen tuohon ummetukseen. Tulee kyllä herkästi jos ei oo tarkkana etenkin veden juomisen suhteen.

Mulla on tukivyö myös käytössä ja kohdun noustessa helpotti iskiaskipu.

Pahoinvointi pysyny poissa, väsyä/saamattomuutta kyl on edelleen. Useampana päivänä viikolla oli maha ja selkä kipeenä. Ja tietty pisti miettii et onko merkki et jotain on huonosti :/

Täällä myös tänäänkin ollut päänsärytön päivä. Tänään kiusasi ensimmäistä kertaa elämässä närästys ja se kipu ei ollu kivaa. Gaviscon auttoi kyllä hyvin, tosin meinasin oksentaa sen kamalasta mausta.

Mun selkä on ihan paskana. Siellä on niin paljon vikaa ja ongelmia et niitä ei hetkessä korjattais eikä osa korjaannu ikinä.
Selkäfysioterapeutin aika on peruuntunut jo monta kertaa(ei sen takia ees tiedä vielä raskaudesta) vaikka eipä sekään voi tässä tilanteessa paljon auttaa mutta selkä on jo nyt niin huonossa kunnossa et toisina päivinä ei meinaa kävelemään päästä et tulee olee taas vaikeeta loppuu kohden..

Mä oisin varmaan kanssa fyssarin tarpeessa, mitään en pysty tekemään ilman että selkä kipeytyy tosi pahasti. Eilen kiertelin messuilla ja edelleen kaikki liikkuminen tekee kipeää. Ootteko te ihan vaan neuvolaan soittanut ja valitellut vai miten pääsee neuvolalääkärille?

Tiiu, minä ainakin asiasta sanoin neuvolassa ja pääsin sitten nla-lääkärille, joka laittoi lähetteen eteenpäin. Tosin ns.ekstra käyntiä ei lääkärille tästä koitunut, vaan samalla hoidettiin se alkuraskauden lääkärikäynti. Seuraava sitten loppuraskaudessa ellei muuta tule välissä.

Mitä tehdään alkuraskauden lääkärikäynnillä? Meilläpäin sellaista ei ole ollenkaan. Enkä tiedä onko koko raskauden aikana yhtään lääkärin tapaamista. Seuraava käynti mulla on rakenneultra. Sen jälkeen on vissiin pari extraultraa kaksosraskauden takia, mutta aika vähiin jää noi seurannat.

Hellu, kaksosraskaudessa noita neuvolalääkärin käyntejä ei yleensä ole, koska erikoissairaanhoidossa seurataan tarkemmin. Tavallisesti lääkärikäyntejä on neuvolassa kaksi, ensimmäinen useimmiten rv 14-18 tienoilla, mutta ilmeisesti voi olla myös siirretty alkuraskauden käynniksi. Ja sit toinen on ihan loppuraskaudesta.

Onko sulla Hellu kuitenkin toinen neuvolakäynti jo sovittuna?

Eilen ja tänään on ollut kyllä ikäviä kipuja oikeanpuoleisessa rinnassa. Pistää välillä niin, että pitää oikein ähkäistä kivusta :( Kuuluu varmaan asiaan. Nukun edelleen ilman liivejä, ja kotonakin olen ilman, ainoastaan kodin ulkopuolella liikkuessa on liivit, tosin ei mitkään kovin tukevat. Pitäisi varmaan mennä liivikauppaan, hyi :( Ehkä nuo kivut johtuvat sitten juuri siitä, että tukea ei ole riittävästi? En vaan osaa nukkua kunnolla, jos on jotakin päällä, mutta kai siihen tottuisi sitten...

Eilen ja tänään on ollut kyllä ikäviä kipuja oikeanpuoleisessa rinnassa. Pistää välillä niin, että pitää oikein ähkäistä kivusta :( Kuuluu varmaan asiaan. Nukun edelleen ilman liivejä, ja kotonakin olen ilman, ainoastaan kodin ulkopuolella liikkuessa on liivit, tosin ei mitkään kovin tukevat. Pitäisi varmaan mennä liivikauppaan, hyi :( Ehkä nuo kivut johtuvat sitten juuri siitä, että tukea ei ole riittävästi? En vaan osaa nukkua kunnolla, jos on jotakin päällä, mutta kai siihen tottuisi sitten...

Mullakin rinnat edelleen ihan tajuttoman kipeät. Olen huomannut että tilanne pahempi kun olen ilman rintsikoita. Kävin ostamassa sellaiset toppimalliset "rintsikat" jotka ei paina tai purista, niillä on myös kiva nukkua. Suosittelen lämpimästi.

Tiiu, minä ainakin asiasta sanoin neuvolassa ja pääsin sitten nla-lääkärille, joka laittoi lähetteen eteenpäin. Tosin ns.ekstra käyntiä ei lääkärille tästä koitunut, vaan samalla hoidettiin se alkuraskauden lääkärikäynti. Seuraava sitten loppuraskaudessa ellei muuta tule välissä.
Mä valittelin asiaa jo siellä ekalla neuvolakäynnillä, mutta vastaus oli vaan, että saattaa mennä ohi, kun selkä löytää itselleen uuden hyvän asennon. Neuvolalääkäristä en ole kuullut puhuttavan mitään. Seuraava neuvola-aika mulla on tän kuun lopussa ja sinne toivottiin isääkin mukaan. Silloin rv 17+1, voiskohan se sit olla neuvolalääkäri eikä tavallinen neuvola? Hirveän huonosti saa infoa, kuitenkin esikoista odotan ja kaikki on ihan uutta.

Mä oon vähän samaa mieltä, että aika huonosti on infottu esim. siitä, mitä kaikkia käyntejä raskausaikaan kuuluu. Esim. sokerirasituksesta mulle ei oo mainittu sanallakaan, mutta viime raskaudessa sanottiin jo ekassa neuvolassa että siihen pitää mennä. Millonkohan se sitten olisi??

Joo täälläkään ei kyllä minkään valtakunnan infoa mistään..mutta ehkä vaikutti se kun ollu ne 2 keskenmenoa ni terkkarikin jännitti että tuleeko jatkokäyntiä vai ei

No mulla kävi myöskin mielessä tuo sama, että ehkä ne ajatteli munkin kohdalla, ettei sille kannatta mitään lappuja lähetellä, kun hukkaan menevät kuitenkin :D Viime raskaudessa nimittäin mun piti täyttää iso kasa lappuja ja kaikenmaailman voimavaratestejä. Nyt ei mitään...

Takaisin