Oireita, oireita..

Liitän tähän nyt Vauvantain kätilön kirjoituksen liittyen yliaikaisuuteen jotta teitä vähän helpottaisi :)

"Nyt pistää kätilöllä vihaksi.

Vastaanotollani on käynyt viime aikoina paljon terveitä nuoria naisia, ihanasti raskaana, ilman mitään komplikaatioita, yksi vauva nätisti takaraivotarjonnassa. Ja jokainen näistä naisista on ollut ahdistunut, itkuinen, toivoton, pettynyt omaan kehoonsa, tuskainen ja peloissaan siitä, mitä tulevaisuus tuo.

Ihan vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että heillä on raskausviikkoja muutaman päivän yli 40. Ja joku, jokin, tämä medikalisoitunut yhteiskuntamme, on pelotellut heidät YLIAIKAISEN RASKAUDEN VAAROILLA. Neuvolassa, kavereiden kesken, nettipalstoilla on puhuttu lapsiveden vähyydestä, istukan toimintahäiriöistä, vauvan voinnin huononemisista, ilman minkäänlaista tutkimusnäyttöä näiden äitien omasta tilanteesta.

Raskauden normaali kesto on noin 40 viikkoa. Raskaus on yliaikainen (nykymääritelmien mukaan) vasta sitten, kun raskaus on kestänyt YLI 42 VIIKKOA. Tuo laskettu aika, 40+0, ei ole istukan, vauvan sydämen, lapsiveden tai kohdunsuun "parasta ennen"- päiväys, vaan mitätön akateeminen keskiarvo normaalien raskauksien kestosta. Sen tärkein funktio on lienee antaa KELAlle päivämäärä, mistä laskea äitiyspäivärahan alku.

RAKKAAT NAISET, odottajat, emoset. Kun normaali raskautesi täyttää 40 viikkoa, SINULLA EI OLE MITÄÄN HÄTÄÄ. Naisena ja nisäkkäänä sinulla on kaikki ihan tosi hyvin. Kehosi suojaa ja kasvattaa vauvaasi tänään ja huomennakin. Ainoa, mikä sinun onneasi, iloasi ja terveyttäsi varjostaa, on medikalisoituneen hoitojärjestelmän ja lähipiirin varoittelu.

Toki raskauden loppuvaiheessa tarvitaan normaalia, tiivistä neuvolaseurantaa, varsinkin sitten jos raskaus menee yliajalle (eli 42+). Ennen sitä tapahtuva hysterisointi, varoittelu, ennakointi ja pelottelu on niin turhaa. Yliaikaiskontrollit sairaalassa ovat hyväksi, koska silloin nähdään lapsen ja istukan todellinen tilanne- mikä ei välttämättä korreloi millään tavalla raskausviikkojen määrään. On mahtavaa, että löydämme kontrollitutkimuksissa ne vauvat, joilla on ongelmia, mutta voisiko muiden antaa olla <3

Mutta muuten sanoisin, että antakaa terveiden raskaana olevien olla rauhassa. Jutellaan niistä käynnistyksistä sitten vasta JOS niitä tarvitaan. 42+. Ei laskettuna päivänä eikä pariin viikkoon sen jälkeen."

Mahtavat sivut muutenkin, kannattaa tutustua :) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1805865026098166&id=365349320149751

Meinasin Tania just kirjoittaa että raskaus on yliaikainen vasta 42+0, joten siksi nuo yliaikaisuuskontrollitkin on vasta siellä juuri ennen sitä :-)

Toki on erittäin ymmärrettävää että olo alkaa käydä hyvin tukalaksi lasketun ajan jälkeen ja sen vuoksi toivoisi käynnistystä jo hiukan aikaisemmin, mutta jos vauvalla on masussa kaikki hyvin eikä ole tiedossa mitään superisoa vauvaa tms, niin vauvalle annetaan aikaa jotta keksisi vaikka ihan itsekseen sieltä tulla ulos <3 Spontaanisti alkanut synnytys on kuitenkin aina luonnollisempi kuin käynnistetty ja siksi usein myös etenee helpommim jne.

Neuvolakäynti kyllä mielestäni pitäisi ehdottomasti tarjota sinne jonnekin lasketun ajan jälkeenkin ennen tuota yliaikaisuuskontrollia, joten kyselkää ihmeessä niiden perään jos teillä ei sellaista ole tiedossa! Ja toki voinnin mukaan edetään ja tarvittaessa voi aina soitella synnärin päivystykseen jos on epävarma olo ja ehdottoman tärkeää on tuntea vauvan liikkeet päivittäin (kuten tähänkin saakka) vaikka toki tilan kokoajan vähentyessä ne muuttuvat erilaisiksi, mutta silti niitä kuuluu tuntua.

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen ja toivotaan että teidän pikkuiset eivät antaisi odottaa itseään ainakaan hirveän kauaa lasketun ajan yli <3

Samaa se Seppäsen Silja siellä valmennuksessa toitotti, että l.a ei ole mikään kohdun parasta ennen -päivä. :D Tottakai olo alkaa olemaan jo tuskainen jos kovasti käynnistyminen venyy, mutta olen kans sitä mieltä, että parempi silti olisi odotella synnytyksen luonnollista käynnistymistä, kuin ruveta lääkkeillä tai toimenpiteillä hoputtamaan. Tietty ymmärrän, että jos on radi, isokokoinen vaavi, virhetarjontaa, äidillä terveysongelmaa tms., niin ei välttis pysty/jaksa odottaa sinne rv 42+. :)

Itse tässä ounastelen, että ehdin vielä äippäpolilla piipahtaa varhennetussa yliaikaiskontrollissa (ja vauvan munuaiskontrollissa) 41+1, mutta katsellaan. Koitan olla enempiä asiaa miettimättä, vaikkakin vähän pelottaa kuinka isoksi poitsu ehtii kasvaa jos vielä pitkään viihtyy masussa. :P

Mua jännittää se, että jos menee paljon la:n yli, niin vauva kasvaa liian isoksi jolloin perätilasynnytys ei enää ole mahdollinen, vauva kun ei saa olla yli 4-kiloinen... Oon ymmärtäny ettei perätilaraskauksia mielellään edes käynnistellä kun sillon synnytyksen kesto yleensä aina pitkittyy jollon joka tapauksessa mennään leikkaukseen... Mulla siis olisi toiveena alatiesynnytys perätilasta huolimatta, mutta saas nähdä miten tässä käy. Maanantaina olisi äitipolilla kontrolli, siellä varmaan vähän selviää missä mennään, sillon siis tosin vasta 39+1.

Mä kyllä ihmettelen, että mulle ei laitettu neuvolaa ennen tuota yliaikaisuus kontrollia, kun verenpaineet ovat huidelleet korkealla ja jatkuvat kovat päänsäryt. Alapaine ollut vähän väliä 97 ja viimeisessä neuvolassa oli 91, että luotetaan vaan siihen ettei se sieltä enää nouse tai kehity mitään myrkytystä :eek:

Mä kyllä melkein sanmarie soittaisin ja kysyisin tuosta, ois se yks välikäynti kyllä ihan paikallaan etenkin jos paineiden kanssa ollut hiukan häikkää... Miten pitkä väli sulle tulee viimeisen neuvolan ja tuon yliaikaisuuskontrollin väliin?

Täytyy soitella aikaa neuvolaan, jos ei nyt lähe lähiaikoina vielä syntymään. Vähän reilu 2 viikkoa tulee väliä neuvolalla ja yliaikaisuus kontrollilla.

Kyllä mua tuo koko hirvittää yli lasketun ajan kun mennään ja kaikki muu mitä siitä voi seurata. Että en mitenkään päin kyllä pysty ajattelemaan että noh, kasvakoon vielä muutaman viikon yliaikaa jne. Mulla on aito huoli vauvan voinnista, että omastani!
Edes näille metreille päästyä kun takana henkisesti raskas matka, saatika että siitä olisi viikko tolkulla vielä odottelua lisää.

Ja mullakin nyt alapaine melkeen siellä 90, normaalisti 60/65. Yläpainekin vähän koholla 128 (normaalisti 109)

Mulle terkka luki jostain että jos ei muita myrkytyksen oireita ole niin paineista tarvii huolestua vasta 105/160. Mulla nyt n 95/135 ja nousussa. Niitä on seurattu koko raskaus kun ed kerralla nousivat lopussa ja mulla oli lääkityskin alkuraskauteen saakka kun eivät laskeneet. Mut nyt ei kuulemma ole vielä mitään hätää.

Kannattaa vähän aiemmin jo huolestua paineista ku vasta noissa lukemissa. Mulla oli lähtötilanteessakin jo aika korkeat paineet ja 150/100 oli jo lääkityksen vaativa tilanne. Jos lähtöpainert on esim. 115/75, niin nuo 160/105 on jo kyllä kuolemaksi. Mulla ei ollu muita oireita, niin jouduin käynnistykseen.

Juu ehkä vähän tapaus kohtaisesti voisi noihin suhtautua. Jos mulla ois 105/160 niin en tiiä oisinko elävien kirjoissa olojen puolesta, en halua edes kuvitella. :inpain:

Terveyskirjastossa on näin:
"Raskaushypertensiosta puhutaan, jos verenpaine on yli 140/90 mmHg tai se on kohonnut lähtötasostaan enemmän kuin 30/15 mmHg." Eli vaikka verenpaine ei olis 140/90 niin se on silti koholla jos se on noussu tarpeeks lähtötasosta..

"Pre-eklampsia (aiemmin toksemia, "raskausmyrkytys") tarkoittaa tilaa, jossa verenpaine nousee 20. raskausviikon jälkeen yli tason 140/90 mmHg ja siihen liittyy valkuaisen erittyminen virtsaan. Lievä pre-eklampsia on kyseessä silloin, kun verenpaine pysyy alle tason 160/110 mmHg, virtsaan erittyy vain vähän valkuaista ja odottaja voi hyvin. Vaikea pre-eklampsia on kyseessä, jos verenpainetasot ovat tätä korkeampia, virtsaan erittyy runsaasti valkuaista ja äidillä on erilaisia oireita."

Sama homma. Neljä viikkoa pitäis vielä sektiota odotella ja olen aivan kypsä tähän mahaan. Sinänsä ollut helppo raskaus ilman ongelmia mutta koska olen aina ollut hoikka ja taipuisa niin hermoja kiristää olla tälläinen paksu pökkelö :( oon vielä sellanen että kokoajan puuhastelen kaikkea, eikä sohvalla löhöäminen luonnistu ollenkaan. Tulen siitä vain ärtyisäksi ja tiuskin miehelle ja syyttömille eläinparoille. Sekin ärsyttää että sektiota siirrettiin viikolla kauemmaksi siitä mitä sairaalasta aluksi sanottiin.

Marika, oisin voinut itse kirjoittaa tuon saman. Siis mulle ei tule sektiota ainakaan toivoakseni, mutta tuo passiivisena sohvanpohjalla rötkyily alkaa turhauttaa. Mulla on kipeitä, polttavia supistuksia joita ilmaantuu aina liikkeelle lähtiessä. Jotenkin sitä olisi toivonut olevansa niitä mammoja, jotka vielä päivää ennen laskettua aikaa pirteänä keräävät 10 litraa puolukoita ;) Mulla on la vajaan kuukauden päässä, ja nyt jo ahdistaa että tätäkö tää nyt on seuraavat viikot...

Hei nyt kaivataan vertaistukea! Oliko joku täällä, jolla ranteet oireili? Minulla nyt kahdessa päivässä mennyt vasen ranne toimintakyvyttömäksi ja oikea hieman oireilee. Kyseessä lääkärin mukaan rannekanavanoireyhtymä jolle ei voi mitään nyt tehdä, koska olen raskaana. Miten pärjään tämän vaivan kanssa loppuajan kun on esikoinenkin kanneltavana?! Nyt siis rv38+1. Kivut vasemmassa ranteessa on valtavat, rannetta polttelee, pistelee, vihloo ja särkee, sormissa tunto huono. Oikea ei toivottavasti mene yhtä huonoon kuntoon!

Hei nyt kaivataan vertaistukea! Oliko joku täällä, jolla ranteet oireili? Minulla nyt kahdessa päivässä mennyt vasen ranne toimintakyvyttömäksi ja oikea hieman oireilee. Kyseessä lääkärin mukaan rannekanavanoireyhtymä jolle ei voi mitään nyt tehdä, koska olen raskaana. Miten pärjään tämän vaivan kanssa loppuajan kun on esikoinenkin kanneltavana?! Nyt siis rv38+1. Kivut vasemmassa ranteessa on valtavat, rannetta polttelee, pistelee, vihloo ja särkee, sormissa tunto huono. Oikea ei toivottavasti mene yhtä huonoon kuntoon!

Pyydä th lähetettä fysioterapeutille? Sieltä vois saada ensiapua :)

Pyydä th lähetettä fysioterapeutille? Sieltä vois saada ensiapua :)
Kävin tosiaan lääkärillä tänään ja ainoa vinkki oli käydä ostamassa rannetuet ja käyttää kylmägeeliä. On kuulemma turha käydä fyssarilla ennen synnytystä, jolloin vaiva saattaa jollain todennäköisyydellä kuulemma poistua itsestään. Onko sinulla kokemusta kyseisestä vaivasta?

Mulle työterveyslääkäri määräsi kortisonikuurin ja puhui jo leikkauksesta (rannekanavan oireyhtymä). Mutta suostui silti laittaa fyssarille eka. Siellä selvisi että kyynärvarressa lihakset oli kiertyny luun ympärille ja näin ollen aiheutti kauheet kivut sormenpäistä kyynärään. Sattui ihan hemmetisti ku hierottiin ja harjoiteltiin lihasjumia auki noin 3-5 käyntiä..

Mulle työterveyslääkäri määräsi kortisonikuurin ja puhui jo leikkauksesta (rannekanavan oireyhtymä). Mutta suostui silti laittaa fyssarille eka. Siellä selvisi että kyynärvarressa lihakset oli kiertyny luun ympärille ja näin ollen aiheutti kauheet kivut sormenpäistä kyynärään. Sattui ihan hemmetisti ku hierottiin ja harjoiteltiin lihasjumia auki noin 3-5 käyntiä..
Kiitos oman kokemuksen jakamisesta! :) Toivoa siis on. Täytyykin synnytyksen jälkeen, mikäli tarvis, ensisijaisesti vaatia käyntiä fysiolle ennen mitään kirurgisia toimenpiteitä!

Raskaus voi paljon pahentaa kun kudoksien turvotus ahtauttaa sitä kanavaa ja usein muutamassa kuukaudessa helpottaa! Hankkisin semmoset lastat ainaki yökäyttöön ja mä kyllä fyssarille menisin, ei läheskään aina tarvita kirurgiaa! Multa on molemmat kädet leikattu, mutta oireet pysyi ilman veistä yli 20 vuotta ihan kurissa, toka raskaus vasta oli liikaa.

Mulla ei oo noin pahana ollut mutta työn puolesta aina välillä oireili ja kyllä ensisijainen hoitokeino oli fyssari.

Raskauaikana oon lukenut että tuo on aika yleistäkin! Luulen siis että voi korjaantua sitten synnytyksen jälkeen. :)

Mulla on tosi outo juttu kun aamulla herätessä on vasemmassa jalkapohjassa aina tunnoton kohta. En tiedä mikä siellä painaa.. Vasemmalla kyljellä nukun, kuten suositellaan.

Saako lukea oireisiin vauvan järjettömän mylläyksen et on turkasen hankala olla missään asennossa :S oon jo nii valmis poksahtaa!

Takaisin