Oireita, oireita..

80e798c5423d8c334840a855ad171ec7

Näistä tuli esikoisen aikaan aivan järkyttävän huono olo. Vaihdoin pois ja helpotti kummasti! :D

Tuun tännekkin jo mukaan, vaikka ihan alussa ollaan :) Takana jokunen alkuunsa loppunut raskaus ja pari lasta, aika erilaisia olleet nää kokemukset joka kerran. Nyt arvasin raskauden kai heti kiinnittymisen yhteydessä kun yhtenä päivänä iski hetkeksi sellainen kokonaisvaltainen väsymys, mitä en ole kokenut milloinkaan muulloin kuin raskaana ollessa. Semmosta lievää menkkakivun tyylistä tuntuu ja häntäluu jomottelee, vessassa saa juosta jo vähän useammin. Ja yhtenä aamuna oli semmonen hassu "liian kova" nälkä.

Tania mulla just noi vitskut ja kyllä oksennus lentää jos ei oo syöny ensin aamupalaa alle :D

Tuleeko muuten muille huonoa oloa raskausmonivitamiineista? Ite otin pari päivää si käyttöön minisunin raskausvitskut joita käytin myös esikoisen aikaan, ni hetken päästä otosta tulee huono olo vaikka söisikin jotain samalla..

Törmäsin tähän ketjuun sattumalta, olen tuolta elokuisista rv13+1 meneillään. Mulla oli sama vaiva, mutta vaihdoin about rv7 aikoihin ystävän suosituksesta vitamiinien ottamisen iltaan juuri ennen nukkumaanmenoa niin ei sitä huonoa oloa tullut :) tai ainakaan en herännyt oksentamaan ja aamulla olo ihan ok.
Aattelin tän vinkin jakaa, tsemppiä! :)

.. Ja toisekseen ajattelin, jos taustalla on mun lisäkseni joku toinenkin panikoija, jolla menkat myöhässä ja selkeitä oireita, mutta pelkää testin tekemistä, kuten minäkin (mahdollisen pettymyksen varalta). :anyone

Täällä ollaan samanlaisissa panikoivissa tunnelmissa! Täällä on oireita ilmennyt (mm tämä turvotus, helpottaisipa tämä ilmapallo-olo jo..) ja menkat on nyt toista päivä myöhässä. Panikoin itsekin tuon testin tekemistä mutta tänään aamulla rohkaistuin ja tein viimeisen testini (rfsu). Ja ei auttanut vaikka kuinka piti sormia ja varpaita ristissä, negahan sieltä tuli.. Mutta ei passaa vielä lannistua, jos ei ala menkkoja kuulumaan niin tehdä sitten uusi, HERKEMPI testi :angelic:

Tsemppiä testin tekoon ja Plussatuulia sinne Arietta, ja tietty muillekin jännittäjille:happy::Heartred

Ei oo auttanu pahoinvointirannekkeet täällä... oon yrittänyt sitä kohtaakin muuttaa jos olis ollu väärässä, mutta ei auta, ämpärin kans hengataan sohvalla!

Samaan syssyyn viel kova pääkipu nii tässähän on oikeen lauantai olot. Ainut vaan et se perjantain juoma oli kaakaon keittäminen ennen nukkumaanmenoa... :D

Mutta ruokavinkkejä kaipaisin. Tänään on kaikki tullut pihalle, joten oikein ei mitään tekis mieli syödä. Mutta nälkä on karmiva!! Onneks aina mahalaukun tyhjennyksen jälkeen sit jopa tekee mieli syödä jotain mutta ku keksis mitä...

Fifu, pysyiskö suolakeksit/pähkinät sisällä? Ite söin niitä esikoisen aikana ko oli etova olo eikä mitään oikeen tehny. Samoin kylmät marjat ja hedelmät meni hyvin alas..

Hapankorppujen nutustaminen sekä jääkaappikylmät appelsiinit ja viinirypäleet auttoi mulle vähäsen edellisessä raskaudessa pahoinvointiin. Mulla ajottuu nyt kans nää olot aamuun ja iltaan. Yks aamu sai jättää kiireen vilkkaa neitin tarhaan, kun tuntui siltä et oksennan kohta jonkun päälle siellä tai lentää kaaressa lattialle :D

Hurjan aikasin täällä on monella alkaneet oireet! Minulla piti maanantaina alkaa menkat ja viikonloppuna tuli jo vähän niitä normaalisti edeltävää tiputtelua joten kuvittelin jo ettei ees tarvii testaillakaan, mutta kun ei vielä tiistainakaan ollut kunnon vuoto alkanut niin tein ke-aamuna testin joka sitten olikin (tosin haalea) plussa! :) Ainoa menkoista poikkeava oire oli ollut vatsan turvotus josta kyllä jo vähän osasin epäilläkin raskauden mahdollisuutta. Seuraavan päivän testissä olikin selkeä viiva ja sen jälkeen alkoi jo alavatsa ja tissitkin aristaa. Tiputtelu jatkuu edelleen...

Minulla siis takana yksi kesken mennyt raskaus josta nuo oireet olivat tuttuja, mahtaakohan taas myös hajuaisti terävöityä ja tunteet herkistyä kuten viimeksi... [emoji20]

Tästä en kyllä tykkää, että on alkanut yöllä vessassa käyminen. Viime yönäkin 2 kertaa joutui käymään vessassa ja kyllä sen aamulla herätessään tuntee, et yöllä on hereillä oltu... :D Ja iltaisin saa palella sohvan pohjalla muutaman peiton ja lämminvesipullon kanssa et tarkenee edes jotenkin :)

Muokattu viimeksi:
Mulle on taaa ilmenny että herään yöllä ja en saa unta takasi, pe-la yönä valvoin varmaa 3-5 ja poika heräs 7..jippii

Mulla ei oo niin voimakasta pahoinvointia enää, tulee siis päivän mittaan sitä kuvotustusta. Mutta ei oo tarvin oksennella. Vessassa pitää ravata kokoajan. Tissit edelleen todella kipeät. Ummetus.. jäätävä väsymys kokoajan.. itkuherkkyys. Ehkä tämä tästä helpottaa. :DD

Minä arvasin olevani raskaana jo ennen testiä... 1) Pms-oireet katosivat :cheers
2) Kuukautiskivut ilman kuukautisia
3) Rintojen arkuus
4) Iltaisin vatsan JÄRKYTTÄVÄ turvotus
5) Paha olo oikeastaan pitkin päivää, närästys
6) Aineenvaihdunta nopeutunut, vessassa saa ravata jatkuvasti

Kun kuukautiset olivat päivän myöhässä, testasin plussan.:love017 Eli aavistukset olivat oikeassa, ei ollut mielen tepposia nuo oireet niinkuin joskus aiemmin.

Täällä myös rampataan vessassa koko ajan! Ja öisin jos herään, en meinaa saada unta enää.
Palelu iltaisin ja jatkuva kova nälkä. Siinä ne oireet onkin.

Ihan meidän neuvolassa saamassa lapussa. Myöskin neuvolätätimme sanoi, että rautalisää sitten rv12 jälkeen.

Tämä jäi vaivaamaan, kun itse olen tosiaan niitä minisun-vitamiineja vetänyt ja niissä on myös rautaa. Mutta googlasin ja päädyin HUS:in sivulle: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...opalvelu/ravintojavitamiinit/Sivut/Rauta.aspx

Eli ilmeisesti rauta ei ole sikiölle vaarallista alkurskaudessakaan, mutta voi lisätä pahoinvointia. Ehkä siksi moni voi pahoin just noista vitamiineista.

En usko, että on vaarallista vaikka syö vitamiineja jossa on rautaa. Kun on kuitenkin tarkoitettu raskaana oleville. Enkä oikein usko että se mitään vaarallista olisi vaikka sitä söisikin.
Yritin lisätä teille siitä kuvaa mutta aina valittaa liian isoa.
No nyt onnistu.

Liitteet

• IMG_20170205_115601_01_01.jpg
    IMG_20170205_115601_01_01.jpg
    899.9 KB · Katsottu: 30
No tuo rautahomma kyllä selventäisi tuota pahaa oloa, mulla oli nimittäin edellisessä raskaudessa ne rautalisät käytössä, missä tabletissa ei siis muuta kuin rautaa ja hemmetti niistä tuli huono olo joka kerta tabletin oton jälkeen. Sitten kun muu raskauspahoinvointi loppui siellä lähellä 25 viikkoa, sitten ei kroppa reagoinut enää tuohon rautalisäänkään. Aikas jännä juttu...

Tänä aamuna jätin vitamiinit välistä ja ei olu yhtään niin huono olo ku edellisaamuina. Illalla täytyy sit tunnustella et tuleeko erikoisia oloja.

Mulle on taaa ilmenny että herään yöllä ja en saa unta takasi, pe-la yönä valvoin varmaa 3-5 ja poika heräs 7..jippii
Mulla kanssa tota, öisin ei millään meinaa saada unta ja sit herää joskus aamuyöllä ja valvoo ainakin sen pari tuntia, sit on ihan zombieolo päivällä! :hungover: Ja öisin pissattaa mutten viitti mennä pissalle kun esikoinen tuntuu aamuöisin heräävän niin herkästi jos poistun vierestä (nukkuu siis vieressä).
Pahoinvointia on myös täällä pitkin päivää, ja nälkä olis koko ajan. Yleensä mulla on ollut aina hiki, mut nyt palelee paljon herkemmin. :D
Mulla tuli myös esikoisen raskaudessa noista vitamiineista aivan mielettömän huono olo, sit helpotti kun aloin ottaa illalla ne.

Takaisin