Oireita ja kolotuksia

Eikös joku aiemmin sanonu et ne ns. sukkapuikko kivut johtuis siitä kun vauva "tökkää" johonki hermoihin tuolla? :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Mulla ainakin sukkapuikkoja tuli jo joulun aikoihin että luulen et ne on jotain on kasvu ja venymis juttuja. Sillon tuskin ainakaan vauva mua ois sillain päässy tökkiin et se tuntuis. Luulisin ainakin siis näin. En tiedä :)

Joo kyllä ne kai enemmän niitä liitoskipuja on, paikat aukeaa ja venyy. Mutta voihan se olla että tässä vaiheessa myöskin jo vauvan pää painaa jonnekin...

Mulla on muuten eilen ja tänään ollut sellaista menkkamaista jomotusta kanssa vatsassa... ja tänään kun neuvolassa siitä mainitsin, niin meinasi, että eräänlaista kohdun supistelua sekin on, eli lieviä harkkasupistuksia.

^ mä kans kun mainitsin menkkaoloista, niin sain kans vastaukseks jonkinasteisen supistuksen.
Ja sukkapuikkosupistuksen olen joskus kuullu, eli olisko ne sukkapuikotkin sit jotain suppareita? what ewa, ärsyttäviä silti. Ja niitä on tuntunu tälläkertaa melkos varhasesta asti...

Kylläpä tietää taas olleensa päivän liikkeessä. Aamuseiskasta asti oon ollu koko ajan jalkojen päällä ja touhunnu. Nyt oon hetken maannu sohvalla ja aika helvetillinen tuska jalkovälissä.. jalkoja en uskalla liikuttaa, ku sattuu jo ihan paikallaan oloki. En millään uskaltas nousta käveleen, ku ehkä pakko huutaa tuskasta ja seistessä kipuilee myös alaselkä. Selkä kyllä ilmotteli jo iltapäivällä, että pitäs rauhottua, mutta eipä ollu paljon vaihtoehtoja. Nyt toivon, että sais kuitenki nukuttua, mutta epäilen vahvasti... pitää ottaa kunnon kipulääke-yliannostus yöksi.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mulla tuli kans eilen päivällä ihan yht äkkiä menkkajomotus. Sellanen samanlainen tunne kun sinä päivänä kun menkat alkaa. Tuntu alavattalla ja alaselässä. Kesti ehkä muutaman minuutin ja meni ohi. Ei oo muuten ollu sellasta. En yhtään ajatellu et vois jonkin näkönen suppari olla niin en huomannu koittaa menikö vatta kovaks kun ei tuntunu yhtään samalle kun ne harkkasupparit mitä aina välillä tulee. Pitääkin koittaa seuraavalla kerralla jos viel sellanen tulee :)

hm.. no tää kyl valasi vähän mitä tuo puikottelu voinee olla :) kiitos siis. ehkä paikannan sen vaan vauvan liikkumiseen tuonne alaspäin ja paikkojen venymiseen.. mitä nyt osaa omaa kehoaan tulkita.

Mymmelin jomotukset kuulostaa just siltä miten miulla eka synnytys alko käynnistymään :grin heh, en siis tarkota et siellä olis nyt niin käyny mut siis miulla oli sellasta "menkkakipua" vatsassa ja alaselässä ja kesti aina sen minuutin-kaks kerrallaan ja kohta tuli taas uudestaan ja uudestaan ja siitäpä ne sit voimistukin. En muista et maha olis kokonaan ees kovaks niihen ekojen supistusten aikaan menny..

Eilen oon lähinnä lepäilly ja silti jalkoväliin sattuu ja varsinkin tohon toiseen nivuseen. Ilmeisesti vauvan pää painaa siinä johonkin hermoon kun kipulääkkeet ei auta :-S

No mulla ei oo niitä menkkajomotuksia tullu tosiaan kun sen yhen ainoon kerran. Ja ihan hyvä niin koska oon nyt matkalla Viroon ja en sinne kyl halua synnyttää :)

Mulla tulee menkkamaista jomotusta päivittäin, on tullu jo sieltä 20 viikolta suunnilleen.. nytkin jomottaa selkää ja alavatsaa mut eipä noi vielä oo ainakaan paikkoja avannu tai pehmentäny tosin nyt kun on tullu useemmin ni saa nähä ke ultrassa :) huh heräsin äsken ja sormet on aivan turvonnu. Hyvä ku koukkuun saa ja kipeet:(

Viime yö meni kyllä taas kieriskellessä. Ei ollut hyvä oikein missään asennossa pitkää aikaa. Alapäätä ja lonkkia ja selkää särki... :confused:

Mä hengästyn tosi helposti, mutta ei mun henkeä silti ahdista. Mutta meillä tyyppi onkin majaillut aika alhaalla koko ajan. Jos vauva ei vielä ole kauheasti laskeutunut, niin se voi painaa keuhkoja ja palleaa ja siksi ahdistaa hengitystä...

Tässä ote Vau:n sivuilta, raskausviikolta 37 (eli 36 viikosta 0 päivästä 36 viikkoon ja 6 päivään):

Jos sinulla on ruoansulatusvaivoja, kipuja kylkikaaren alla tai olet hengästynyt, selitys on tässä: Tämä on ajankohta, jona kohtu on korkeimmillaan, aivan ylhäällä rintalastan alapuolella. Lapsen ja kohdun paino painavat rintakehää ylöspäin, ja alimmat kylkiluut työntyvät ulospäin. Lohduttaudu sillä, että lapsen pää voi hetkenä minä hyvänsä painua lantioosi, jolloin pystyt hengittämään taas helpommin. Valitettavasti tämä tosin lisää painetta virtsarakkoon, ja voit joutua käymään pissalla usein – monien odottavien äitien mielestä kiusallisenkin usein.

http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-37/

Sitten kun on tämmönen 150cm käppänä, niin joutuu kärsimään molemmista vaivoista :grin ja viikkoja 32+6.

Ja olen kyllä katkera niille ketkä vielä jaksaa lenkkeillä jne.. kävin miehen kanssa kävelemässä ja ylämäessä tuntui että kuolen! Olen kyllä ollut 6 ensimmäistä kuukautta liikkeessä ihan työnikin puolesta, ja käynyt salilla, mutta näin se vissiin romahtaa. Mitähän lie käy synnytyksessä, kun eikö se kuulemma helpotu jos on fyysistä jaksamista?

Kehtasinkin "naureskellen" kommentoida miten synnytys alko viimeks tietynlaisilla fiiliksillä ja suppareilla... heräsin viime yönä..eka siis kun pääsin uneen ehkä puolen kolmen aikaan niin ekan kerran neljän maissa aivan järkky kipeeseen supistukseen :/ siitä kaks tuntia eteenpäin ja supistuksia tuli neljä..ei siis mitään hälyttävää mut ne kivut!! Ai jestas...

Niin ja kyllähän se hyvä fyysinen kunto varmasti helpottaa synnytystä, mut tuskin se on sellanen ainut kulma kivi millä siitä selviää :)

Joo ja kokemuksesta voin kertoo et jos on sellaset 32tuntia valvonu, kärsiny niistä helvetinmoisista supistuksista ja oksentanu niin ettei mikään oo pysyny sisällä ja sen jälkeen pitää viel lähtee ponnistaan sellasta isoo mötkälettä värkistä ulos niin kyl se kunnon päälle ottaa oli sit millanen maratoonarin kunto hyvänsä.. :rolleyes:
Mut tosiaan kyl se varmasti helpottaa asiaa!

Mä muuten oon koko ajan epävarmempi siitä että en tunnista vaik jotain supistuksia oiski ku niitäki voi näköjään olla monen eri sorttista ja tietty kaikki vähän tunteekin erilailla.. Edelleenkin ne kunnon supparit kyl tiiän ja muistan kun eilisen päivän, jotenkin ne ei oo päässy unohtuun.. :confused: On mullaki erilaisia kiputiloja mahassa ollu, et tiiä ny sitte.. Menkkakipuja ei oo ikinä ollu joten en pysty kuvaileen et onko ollu just menkkamaista jomotusta..

Heh, mie oon miettiny ihan samaa kun Pommiina! :) Mut jotenki lohduttaudun sillä, et olipa kivut(supistukset) millaisia tahansa, niin ehken se säännöllisyys on yks mikä sit pistää liikkeelle kohti synnäriä, jos ei sit lapsivedet hölähdä... Kyllä kerkisin aamuyöllä miettimään kun tosiaan pomppasin tuskissani sängystä ylös, et vitti nytkö on menoa jos nää tästä tihenee :eek:

Mun sisko sanoi mulle, että niin kauan kun miettii supistuksista että onko ne nyt niitä synnytyssupistuksia vai ei, niin ei kuulemma ole. Että sitten kun ne oikeesti tulee, niin siitä ei oo epäilystä :grin Tiedä sitten, kuinka yksilöllistä tuokin...

Joo siis sitä mäkin et niist "oikeista" suppareista ei oo kyl epäilystäkään, mut tollasii harkkasuppareita pähkäilinkin kerta jos niitäkin voi olla ei kipeitä, jomotuksellisia ja mitä lie.. :rolleyes: Nooh, mut sehän on pääasia et ne oikeet sit tunnistaa! Mä oon kyl alkanu täl kertaa haaveileen et tää synnytys lähtis niin et oikee lorahtas vedet! Ja mielellään tietty kotona ja sit se fiilis et " Voihan vittu, kohta se alkaa!" :grin

Takaisin