Oireita ja kolotuksia

oooooo oiskin sellanen raskaus ollut ettei ois ollut mitään vaivoja. esikoista oottaessa sanoin etten enää ikinä koskaan milloinkaan ala siihen hommaan.. ni nyt on ollut triplasti hankalempi raskaus.. ois pitäny vaan uskoo itteesä ja pitää lupaus/uhkaus o_O:rolleyes::grin esikoista oottaessa kärsin vain pahoinvoinnista monta kuukautta, melkein 32 viikolle asti, nyt on siis ollut riesana se pahoinvointi tuplasti pahempana, liitoskivut hirveinä ja se julmettu vuoto...:confused:

mä taidan mielummin ottaa nää hirveet liitoskivut ja sitä myöten sitten huonosti nukutut yöt ku sen että oksentaa 24/7 kaiken mitä suuhun laittaa monta kuukautta. se oli ihan hirveetä. se ajanjakso säilyy mielessä mustana ankeena aikana jolloin mietti vaan että milloin se loppuu ja kuinka sen kestää... siihen päälle huono omatunto siitä ettei voinut tehä esikoisen kaa mitään, kodinhoito jäi miehelle ja työt muiden tehtäväksi moneksi kuukaudeksi. sänky ja kylppärin lattia tuli liiankin tutuiksi. samoin sohvalla makoilu.. ja vessa :confused: mutta niinku jossain kirjoitin pidän sitä huonoa oloa (siis sellasta että oksentaa oikeesti 10-30 kertaa vuorokaudessa joka päivä) jonain varoituksena ja keinona saada minut hiastamaan vauhtia kun sitten alkoi se järkyttävä vuoto että sain ravata senkin takia vielä sairaalassa..

ja nyt nää liitoskivut :confused: yöt menee valvoessa, pystyy nukkuu sellasia muutaman tunnin pätkiä ja sitten pitää jo käydä kävelee ja istuskelee muualla ja vessassa.. voi jestas. esikoista oottaessa vetelin ihan huoletta 9h yöunii ilman pissalla käyntiä tai muita heräämisiä.. nyt ravaan parin tunnin välein pissalla. tosin tää maha on ihan erilainen ku esikoista oottaessa.
maha on ihan laskeutunut alas. ens viikolla ois lääkäri käynti. saapa nähä mitä "tuomioo" tulee. o_O olotila on aikaslailla semmonen että ku pääsis jo synnyttämään..
tekis oikeestaan mieli laittaa kuvaa tästä mahasta tänne. mieskin on sitä ihmetellyt että kyllä taitaa tulla pian lähtö synnärille. tuliskin....
esikoista oottaessa mulle kans lupailtiin että syntyy kyllä ennen laskettua jne mutta mentiinkin 2vkoa yli. eikä mulla mitään tuntemuksia ollut että vois syntyäkkin... nyt niitä tuntemuksia on ollut parin viikon ajan kokoajan.

Mä en ole nukkunut kunnolla neljään yöhön kivuliaista supistuksista johtuen. Oon koko ajan kärttyinen ja väsynyt. Oon monta kertaa käynyt tarkastuttamassa kohdunsuun tilanteen ja aina vain on kiinteä ja kiinni. Kuulemma ovat harjoitussuppareita nämä ja mulla on vain supistusherkkä kohtu. Mä en vaan yhtään jaksaisi näitä kipuja ja valvomista enää. :'(

^toi valvominen kipujen vuoksi varmasti niin rasittavaa ja uuvuttavaa! Mulla ei varsinaisia kipuja ole,mutta olen heräillyt varmaan viimeisen 5kk jokaikinen yö siihen kun käännän kylkeä .aluks olin kans tosi kärttyinen sit päivällä kun oli ollut huonot unet,mut kaikkeen sitä näköjään vaan tottuu.nyt heräillyt ihan perus settiä ja väsymys päivällä selätetään pikku päikkäreillä.
Ihme homma on se,että koko raskausaikana en ole kertaakaan herännyt yöllä vessaan! Mun rakko on varmaan joku 10l säiliö kun ei ole ollut sitä oiretta.päivällä saa kyllä ravailla vessassa normisti mutta se ei haittaa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli tuossa n. kuukauden verran vaihe, jolloin heräsin vain kerran yöllä vessaan. Mutta nyt viikon-parin verran olen joutunut kaksi tai kolme kertaa yöllä heräämään vessaan, ja päivälläkin saan ravata useammin. Tyyppi on jo niin laskeutunut, että hänen pää painaa mun virtsarakkoa aikas lailla... ja se tuntuu kyllä tuolla häpyluussa asti kauheina vihlaisuina välillä! Niihinkin joskus yöllä herään. Tai siihen, että kädet tai lonkat puutuu... ai että...

Mä oon jo aikas kauan heränny yöllä pissalle, useimmiten siinä 04 aikaan. Päivisin menee vaihtelevasti, millon enemmän, millon harvemmin...

Onko nää nyt niitä liitoskipuja vai mitä, mutta nivuset! kipeyty eilisen aikana huolella, yöllä jo asennon vaihto sattu. Sellanen ihme tulinen polte, (ehkä myös hieman häppäreissäkin). Kävely on "ihanaa", ja tukivyö ei tunnu helpottavan yhtään. Ehkä jos jalkansa irrottais niin vois helpottaa... o_O Sattuu siis oikeestaan koko aika, liikkeelle lähdöt ehkä pahimpia, ja sit ku istunut aikansa niin ei huomaa.

Ekassa raskaudessa ei ollu mitään tietoo mistään vaivasta, vatsa kasvo ja joskus närästi. Siinä se. Olishan se ollu liikaa jos tääkin olis sujunu helposti (vaikka toki joihinkin verraten helpolla oon päässy silti).

Tuntuu et joka päivä tulee joku uus vaiva! Nyt mulla on alkanu polvet kipeytyä. Aina kun nousee ylös nii saa kirota ku tuntuu kauhee kipu polvissa. Ihmettelen kyllä kun ei oo ihan kauheesti painoa tullu mut ilmeisesti johtuu jostain samasta hormonista joka pehmentää noita alapään luitakin..
Enää korkeintaan seittemän viikkooo.... :rolleyes:

^ Eikös Se niin menny, et kaikki kropan vaivat tällä hetkellä johtuu raskaudesta. Ei vaan jostain luin, että raskaus jotenkin vaikuttaa niveliin myös - mulla ranteet meinaan oli ekalla kolmanneksella pirun kipeet. Tällä hetkellä taas "mielenkiintoisin" vaiva on kipu pakaralihaksissa. Nukkunen jotenkin peppua jännittäen masun,ehdoilla :) ?

Tiedän tuskan persekivun kans! Ollu varmaam viikolta 20 asti, eikä juuri helpota. Ilmeisesti joku hermo.

Toissapäivänä huomasin ekan pelottavan tissi-oireen, puristettaessa tulee hiukan kirkasta nestettä o_O toivottavasti eivät kauheesti alkais vuotamaan ennen synnytystä, ei kaipais mitään lypsylehmä-oloja näiden tissien kans. Onko siinä muuten mitään perää, että rintojen lypsäminen/puristelu samassa tarkoituksessa vois edesauttaa synnytyksen käynnistymistä?

Mulla oli eilen vähän hullu päivä, hevoseni oli kipeä josta johtuen yksin tallilla ollessani eläinlääkäriä odottaessa jouduin kävelemään sen kanssa 2h rinkiä...no, tuo meni hyvin adrenaliinin vallassa mutta kotiin päästyäni ja istuttuani sen 45min. kotimatkan ensin autossa en meinannut autosta ylös päästä. Kipu oli jotain ihan järkyttävää, tuntui lähinnä vasemmassa kyljessä/alavatsassa josta säteili reisiin. Hieman helpotti kun kävin kuumassa suihkussa ja reilun tunnin kipuilun jälkeen hävisi kuin seinään. Oliko tuo nyt sitä "oikeaa" supistuskipua? Itselläni on ollut todella paljon ennakoivia suppareita ja vähän kipeitäkin, mutta tuo kipu oli kyllä sellaista ettei voinut maata eikä istua eikä kävellä - mieskin oli vähän ihmeissään että mitäs nyt. Mutta sitten tosiaan helpotti, eikä ole sen jälkeen tullut joten jäi sitten sairaalaan soittamatta asiasta. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla tosiaan rv32+3, eli ei ihan vielä pitäisi uloskaan tulla. Ja kohdunkaula tarkastettu n.1,5viikkoa sitten jolloin oli vielä kiinni ja kaikki ok.

^ Kuulostaa inhottavalta :confused:
Mutta mä olen käsittänyt, että harjoitussupistusten ja ennakoivien supistusten ei kuuluisi olla kivuliaita? Että vasta sitten ne synnytyssupistukset ovat oikeasti kipeitä...
Olisiko voinut olla esim. iskiaskipua, jota sulla oli?
Menikö sulla kohtu/vatsa kovan tuntuiseksi, vai pysyikö normaalina?

Oli kyllä vatsakin kova samoin kuin harjoitussuppareissa, mutta kipu vaan oli todella paljon kovempaa :/ mutta se oli jotenkin hassua että kipu oli kuitenkin toispuoleista ja tuntui enemmän kyljessä?? Outoa..kun ei näistä hirveästi ole kokemusta niin vaikea sanoa mitä oli :) ja tosiaan sitten kun se loppui niin kipu hävisi tyystin. Ei mitään enää missään :o

Niin ja ne supistus kivut on aaltoilevia, eli ei varmaan ollut kyse niistä :) Toivottavasti ei tuu uudestaan, kuulosti kyllä tosi ikävältä :/

Mulla on kyllä harjotus supistuksetki olleet kipeitä, mutta niitä on tullut 10min välein eli olleet aaltoilevia ei kestä tuntia putkeen...

Overa, en osaa kyllä sanoa mistä oli sitten kyse. Tosin mulla ei ole minkäänlaisia supistuksia tullut raskauden aikana, joten siinäkin mielessä huono olen vertaamaan :grin Kannattaa varmaan soittaa huomenna neuvolaan ja kysäistä asiasta, tai ainakin mainita seuraavalla neuvolakäynnillä.

Mulla kanssa koko eilisen päivän oli vaihtelevasti harjotussupistuksia ja sitten taas kipeitä.. Olin varma illalla että lähtö on lähellä, kun koko ajan jotain lorahtelikin, mutta osottautui joka kerta valkovuodoksi, mikä li iahn kuin vettä eikä kyllä oikeestaan ollut ees minkään väristä.
Mielenkiinnolla ootan perjantain synnytystapa arviota että onko jotain muutosta tapahtunut, kaksi viikkoa sitten oli kiinni, puolipehmeä ja lääkäri sanoi että kanavaa vielä jonkun verran jäljellä. Ei siis kertonut kuinka paljon.
Vieläkin on pertätilassa eli varmaan perjantaina saan sen sektioajan jos nyt ei ihmettä tapahdu.

Eilen kävin pissalla koko päivän varmaan tunnin välein ja tulin siihen tulokseen että herra varmaan istuu rakon päällä kun niin usein piti käydä, tuntui ettei voi pidättää ja silti lopputulos oli vain muutama ruokalusikallinen :grin
Saattaa kyllä noi mun pissaongelmat johtua niistä virtsakivistä ja siitä laajentumasta, mene ja tiedä.

Mullakin on nyt viikon ajan ollu inhottavaa painetta alamahassa/alapäässä, ja just siinä virtsarakolla niin että vessas saa kyl juosta. + harjotussuppareita, vauva on oikees asennos (rt) ja omaan silmään näyttäs et maha ois laskeutunu, niin vauvan pää se siellä varmaan painaa "mukavasti".

Hassua kun muut puhuu paineen tunteesta yms ja mulla on alavatsa tyhjää täynnä, ihan on semmonen löllö ja sitten taas ylävatsa on koko aika niin pirun pinkee että tuntuu repeevän koska tahansa :grin Ja nytte viikon ajan on vauvan pään liikkeet näkynyt todella selvästi, ja siitä voisi melkeen ottaa jopa kiinni! :eek:

Täällä kanssa vatsa alhaalta ja keskeltä ihan pinkeänä, ylhäällä on vähäsen tyhjää tilaa. Mutta tää meidän typy onkin jo yli kuukauden verran ollut pää alaspäin raivotarjonnassa, ja nyt jo jonkin aikaa myöskin ihan painautuneena lähtökuoppiin. Hänen pylly on suunnilleen mun navan kohdalla, jalat potkii enemmän tuonne oikealle puolelle.

Mullakin aina välillä tulee sellainen kova paineentunne ja että on mentävä pissalle, vaikka pissaa ei sitten paljoa tulekaan. Mutta ei mulla ole sitä koko aikaa, vain jos makaan selälläni tai seison pitkään. Istuessa tai kyljellään maatessa se ei juurikaan tunnu.

Mun on alkanut omituisesti myös kädet ja ranteet puutua nukkuessa o_O Kun pitempään on jo nyt ollut sitä, että lonkat puutuu kun makaa kyljellään.

Takaisin