Oireilua

Huoh!
Itse ehdin juhlia jo kaksi viikkoa ei oksentelua, mutta tänään aamulla hampaita pestessä se taas iski. Koko vatsalaukku tyhjäksi, jonka jälkeen ei mitään. Toivotaan, että olis ohi menevää. Tänään 14+4, joten saishan tää olla jo ohimenevää! Tsemppiä kaikille pahoinvoiville!
 
Eikä ole täälläkään helpottanut pahoinvointi. Tai no ehkä joo vähän on hellittäny, mutta oksentelen kyllä silti niin että töihin ei oo ollut menemistä. Tänään onneksi taas vähän parempi päivä, eilen jo pelkäsin uutta kierrettä kun koko päivän kaikki tuli ylös. Ja samoin kyllä kuin miiuksella, etovasta olosta ei kyllä näköjään pääse. Mulla menossa nyt 15. raskausviikko ja alkaa kyllä jo pää hajoamaan :/ Kestääkö tää oikeesti maaliskuulle asti??


Voi suakin : ( Joo itehän olin tipassa 7 kertaa pari päivää sitten ja menossa kans 15 viikolla et jippikajee :angry1 joo mää niin tiiän tuon kierrehomman ! Sen takia osaanki jo varautua et "nyt se alkaa" ensinnäkin tiiän et se on aina noin viikko viime tiputuksesta nii alkaaa, sit semmonen tunne mahas ja koko aja närästää ja hikka ja yms :sad001 sitku se alkaa nii sille ei tuu loppua ennenku makaan tipassa. Määki alan jo heittää toivon kaivoon et mut on tuomittu sänkyyyn siihe maaliskuuhun asti.. Tässähän vaihees pitäs alkaa helpottaa et toivotaa parasta ! : ) Nyt sen tiputuksen jälkeen en oo oksentanu kertaakaa, tai niinku päiväää ja nyt toinen päivä alkaa et peukkuja ettei tarttis enää lähtäkkää tiputuksee, alkaa jo tuntuu päässä ettei jaksa enää : /
 
Minulla on myös ollut suonenvetoja ja kramppeja jaloissa. Tänään neuvolalääkäri vahvisti, että magnesium lisä auttaa noihin ongelmiin. :) mutta ei kannata ostaa luontaistuotteita, kun niissä käytetään usein jatkeena vähemmän hyviä aineita... Samoin käyttämäni sumtriptaani on migreeniin se ainoa lääke, jota saa käyttää raskaana ollessa. Antoi lisäksi myös parasetamooliin reseptin, sanoi että 2 x500mg on aikuisen annostus. Kipua ei saa kärsiä, koska se on vauvalle haitallisempaa iuin nämä lääkkeet. Laittoi minut myös vesirokko vasteaine testeihin, että saan rokotteen jos vasteita ei löydy.
Olo on ollut kyllä ihan hyvä eli valita muutamista krampeista tai väsymyksestä sinäänsä... Ovat hyvin pieniä murheita.
Tsemppiä kaikille pahoinvoiville ja vuodoista kärsiville!:talk017
 
Tunnen itseni niin onnekkaaksi, kun en ole kertaakaan joutunut oksentamaan. :smiley-ashamed004 Närästää/röyhtäyttää kyllä ihan koko ajan. Ja viime viikkoina on pohkeet krampannut yöllä. Muuten on jopa hämmentävän normaali olo. Kai 16 viikkoa pitäisi jossain tuntua!
 
Tiuhti, joudutko makaamaan vielä sängynpohjalla ? Mää en oo enää viime tiputuksen eli viime ke-to yön jälkeen oksentanu kun sen tipan jälkeen kotona vissiin vielä ja nyt pari pv ollu jo aika normi olo :) Outo syyä jotain muutakin kun pelkkää hedelmää :D nyt vaan toivon ja koputan puuta et toi 2 kk oksentaminen ja miljoonat tiputukset ois takana eikä tarttis enää mennä : ) 14+5 tänää :)
 
Heippa Miius! Vointi on täälläkin sen verran parantunu, että palasin viime viikolla töihin. Onkin ollut kyllä uskomattoman tuskainen viikko, päivittäin yhä oksennan, mutta päivittäin myös jotain pysyy sisällä. Mutta töissä kaikki tietää mun tilanteesta ja on ymmärtäväisiä kun oon siellä kalpeenaamana ja juoksen välillä oksentamaan. Ja oon saanut vaihdettua kaikki mun vuorot iltavuoroiksi kun aamut menee täysin pää pöntössä ja iltaa kohden alkaa helpottaa. Yhtään mihinkään muuhun ei sitte energiaa oo jäänykään ja odotan jo kovasti että olo olis jossain vaiheessa edes lähellä normaalia! On kyllä ollut elämäni rankimmat 2 kk, eikä jaksa juuri hymyilyttää kun muut on kertonut olleensa koko raskauden elämänsä voimissa.. Tsemppiä sulle kovin ja toivottavasti parempi olo on jatkunut? Täällä nyt rv 15+6.
 
Kiva kuulla et oot sentää töihin pääässy ! Joo huomenna ,tai ylihuomenna et kaks viikoo ilman tiputusta et tekis mieli vaa tuulettaa :D Oon joutunu oksenteleen kyllä, mutta ei oo enää jatkuvaa aamusta yöhön : ) Välillä pystyny syömäänki jo normijuttuja mut kyl ne on tökkiny silti :s Lemppari ollu jo kohta varmaa viikon nii näkkäriä ja suolakurkkua :) Joo sanoin samaa kun lääkäri tokaisi viimeksi että "No eikö se raskaus silti ole ihanaa aikaa" Niii sanoin vaa kyynel silmässä tiputukses "ei ole, tää on ollu iha järkyttävää. Jos tää on mun 7 kerta tiputukses ja jnejne ja et ensimmäinen ja viimeinen lapsi " Monet just sanonu et kyllä se sit ku se lapsi on vähä isompi nii unohdat ne huonot ajat, mut mulla on vaa jotenki semmone tunne et tää jää kyl kalvamaan loppu ajaks :sad001 Ja sit se toinen yleinen "Ei se toinen välttämättä ole nuin paha" Niin, ei välttämättä mutta suuri todennäköisyys että on.. :sad001 En tiiä ootko ite joutunut kuulemaan nuita samoja. "Tiiän miltä susta tuntuu" sanoo ihmiset ketkä oksentanu kerran pari.. Mut toivotaa et meki pystytää alkaa elää normielämää kohtapuoli ! :) Itellä tänään 15+5 :)
 
Joo, noi on parhaita kun kuulee "Joo olihan se silloin raskaana rankkaa kun oli huono olo" ja kun kyselee tarkemmin niin on selvinnyt että välillä on yököttänyt, mutta oksentamaan ei oo joutunut.

Munkin mies on sanonut, että pitää tarkkaan harkita toisen tekemistä ja jos sellasen välttämättä joskus haluaa niin ainakin vasta siinä vaiheessa kun esikoinen on niin iso ettei kaipaa ihan 24/7 huolenpitoa. Nyt kun musta ei ole ollut pitämään huolta ees ittestäni, saati jos tässä ois ollu lapsi hoidettavana.

Mä oon rehellisyyden nimissä heittämässä ihan hanskat tiskiin. Olo on nimittäin taas pahentunut ja eilen oli ihan turha kuvitella lähtevänsä töihin. Sainkin taas sairaslomaa ja otettiin tänään taas niitä suola-arvoja että millä tasolla ne nyt menee kun oksentelua ei välillä ollut kun pari kertaa päivässä ja nyt taas eilen enemmän. Illalla kuitenkin sain jotain pysymään sisälläkin. Huomenna tulee labrat ja katotaan käykö tie taas tippaan. Itkettää vaan, viime yönä unta n. 4 h ja sekin muutamalla heräämisellä ja tää paha olo ihan jatkuvaa. Nyt jos joku keksis aikakoneen niin mut vois siirtää maaliskuuhun!
 
Tiuhti ja miius, voi että tuntuu pahalta teidän puolesta. Kovasti voimia ja sisuukkuutta sinne päin! Ei oo ihan reilua tommonen meininki... Onneksi teillä on kuitenkin miehet tukenanne, että ette joudu aivan yksin selviytymään arjesta.

Ootte urheita naisia!
 
Joo, pari sanonutkin et "no ei se mulla sitten vissiin ollutkaan rankkaa, vaik oliha se olo huono " mut enemmän saan kuulla koko aja nuita inhottavempia lauseita : ( Tai semmosia jotka saa mun niskakarvat pystyyn.
Joo niin se mulla eilen illalla lens taas mahtavasti ja tänään taas sama homma jos jotaki sattuu suuhun pistämään. Puolikkaan näkkärin sain aamul alas iman oksentamista mut sen jälkee taas alkanu : ( On tämä kyllä kumma homma :sad001 Mut oon tiuhti saanu susta jotenki uutta puhtia ku miettii et en oo yksin ja täällä aina helppo lukea et on EES YKSI joka ymmärtää !: )
Niin ja tuosta toisesta lapsesta nii mies on ollu ihan samoilla kannoilla, kun sanonu ettei oo sillekkään helppoa ja uskonkin sen. Mitä musta on iloa tai seuraa ees ? Märyä, pää ämpärissä ja nukutaan niinku ois joku riita ku mää voin nukkua vaa vasemmalla kyljellä ja pää ämpäriin päin. Jos se ees koskee nii veän sen käen vaa pois, en halua mitää kosketuksia enkä mitää ku nii huono olo et haluaa vaa olla "rauhas". Ja inhottavaahan se varmasti on kuunnella koko aikasta valitusta ja öitä olla sairaalas ja aamulla töihin ja muuutenki ku ei voida käydä missää yhessä ku oon vuodelevossa : s Että tosi ihanaa ja lähentävää tämä raskaus ollu..
Mut täs ku vertaan sitä mitä tää on ollu, nii on tää menny parempaan suuntaan vaikka lentäis oksennus. Ei oo niin järkkyä oloa 24/7 mitä se oli silllo. Mut en menis kehumaankaa vielä nii hirveesti.
Kiitoksia tsempeistä ! :)
 
Voi teitä huonovointisia :confused3

Tulin kyselemään, että onko kellään muulla verenpaine laskenut raskauden aikana? Mulla ollut aiemmin ihan ok tai vähän koholla, mutta nyt esim yllätyin lukemasta 98/53 kun kotimittarilla mittailin. Suunnilleen sama oli pari päivää sitten. Myös syke on hiukan korkeampi kuin aiemmin. Tiedän, ettei ole varmaan kumpikaan juttu kovin vaarallisia kun ei hirveesti huimaakaan mutta kai noista pitää mainita neuvolassa.

Mulla ei ole vieläkään otettu hemoglobiinia yhtään kertaa, mikä on aika outoa (ei otettu aiemmissa verikokeissakaan). Pelkään, että on laskenut. Mites teillä muilla? Mitä rautavalmistetta muuten suosittelette?

-Kittis

PS. Täälläkin röyhtäillään :laughing002
 
Kiitos Eea, vaikka kaikkea muuta kun urheelta tuntuu :)

Ja Miius, läheisyys nyt on todella ollut mullekin kuin kirosana. Tuntuu epäreilulta miehelle, mutta joku lähellä (ainakaan lähelläkään kasvoja!) on jotain mitä nyt en voi sietää. Yök! Ja meillä sama nukkumisjärjestely, minä pää kohti ämpäriä ja mies toisella laidalla. Jos joskus kävis niin että ei oksettas niin valtavasti niin en ainakaan voi sietää miehen hengen hajua (joka ei kyllä ennen ollut mitenkään paha) ja siksi pakko nukkua aina pää pois päin.

Kieltämättä mullekin vertaistuki on ollut tosi tärkeetä, vaikka aina en oo koneelle jaksanutkaan! :Heartred Mutta on tää tilanne vaan niin käsittämätön, että tuntuu ettei ihmiset oikein ymmärrä vaikka varmasti haluaisivatkin. Onneks mulla on kyllä myös ihana neuvolatäti joka uskaltaa sanoa niin kun asiat on. Tänäänkin se sano että ymmärtää kyllä että välillä tuntuu että miksi edes koskaan raskaaks halusin ja että onko lapsi tän kaiken arvosta (on, vaikka aina siihen ei jaksa pää pöntössä uskoa). Ihanaa kun se sanoi noin, tekee jotenkin nää kaikki tunteet sallituiks.

Mutta nyt mä itse asiassa vielä tsemppaan ja opettelen laittamaan sulle Miius yksityisviestiä, niin ei tukita koko tätä keskustelua. :)
 
Kittis mulla on verenpaine laskenu raskauden myötä, yläpaine on vähän päälle sata. Salmiakkia syön muutaman päivässä ja myöskin veden juominen on tosi tärkeetä, ettei rupea huimaamaan. Suolan saannista on myös tärkeä huolehtia, itse syön yleensä todella vähäsuolaista ruokaa mutta nyt olen joutunut välillä lisäämään ruokiin suolaa.
Usein kyllä huimaa ja on heikko olo, mutta johtuu myös laskeneesta hemoglobiinista. Normaalisti hemoglobiini on 150 ja nyt laskenut 125:een.Neuvolantädin mukaan tuollainen lasku aiheuttaa myös väsymystä.
Mun ei onneksi tarvii syödä rautatabletteja, ainakaan vielä. Kaapissa tosin on jo raskausvitamiineja joissa on rautaa.
 
Ihana neuvolatäti sulla Tiuhti :) :)
 
Moi!

Mun on nyt pakko tulla tänne kysymään kun oon ensiodottaja et onks kellään ollu about
raskauden puolvälissä (nyt rv19+0) selkäkipua ja niinsanotusti pidätysongelmaa ton virtsaamisen kanssa :D

Ei täs muuten mitään hätää mut neuvolassa sanottiin ettei nyt voi liittyä mitenkään "ennenaikaseen lapsen tuloon" yms. koska kohtukin siellä saattaa painaa jos se olis taaksepäin kallellaan, ja nääkään ei oo mitään jatkuvia kipuja vaan tulee aina välillä. Istuessa selkäkivun helpoiten huomaa voi olla et pitäis jumppapallo hommata.
Raskauden alussa tää oireilu alkokin jo selkäkivuilla.
Niistä huomasin olevani plussalla :) Ja noi pidätysongelmat on yleensä niitä et ei meinaa
pystyä pidättämään jos on esim. kävelemässä ulkona.

Kiitos jos joku voi auttaa!
 
Kiva kuulla, ettei ole ainut, jolla tuota "pissatusta" on ilmaantunut taas enemmän. Joskus tuntuu, että on ihan kauhea pissahätä ja sitten kun menee vessaan, niin tulee sellainen olo, että tässäkö se nyt muka oli. :) Multakin tutkittiin vähän aikaa sitten tulehdusarvot, mutta mitään ei löytynyt. Eli normimeininkiä siis. Muutoin olot on menny parempaan suuntaan ainakin siinä, että öllötys on paljon lievempää kuin vielä kaksi viikkoa sitten. Välillä tulee sellasia pistostuntemuksia nivusiin ja kylkiin, ja usein syönnin jälkeen on jotenkin mongertava & jopa äänekäs olotila vatsassa. Kaikkea kummallista tää raskaus teettää. :grin
 
Taisin kirjata yllä olevan kommenttini vähän väärään ketjuun, kun tuosta pissatuksesta oli puhuttu enemmänkin lokakuun loruilujen puolella. Oireita joka tapauksessa nämäkin. laughing6 Sssgi, mulla ei oo ollu samanlaista kokemusta selkäkivusta (alkuraskauden jälkeen), mutta tosiaan jumppapalloa on kovasti kehuttu selän vetreyttämisessä. Myös vesiliikunta, esim. vesijuoksu, vois olla hyväksi?
 
Mä ravaan kans jatkuvasti vessassa ja välillä tulee onnettomat pari tippaa. Eikä ollu mitään tulehdusta. Hieman rasittavaa.

Mulla alko tällä viikolla yks kiusallinen vaiva: virtsankarkailu.
Kaksi kertaa on jo lirahtanut muutama tippa housuun kun olen aivastanut voimakkaasti. Ei yhtään kivaa.
En voi tajuta tätä. Olen ennen raskautta ja nyt raskauden aikana treenannut lantionpohjalihaksiani, mutta silti näin kävi. Ottaa päähän.
 
Jo kiitosta vastauksista :)
Ei se selkäkipu onneks eilist pahemmin enää kestäny vähän ku verytteli ja niin helpotti jo paljon! :D
Mä oon huomannu kyl tosta virtsaamisongelmasta sen puolen et se oikeesti auttaa kun juo enemmän,
vaikkei mullakaan sitten tosiaan mitään tulehduksia ollut niin ostin kuitenkin karpalomehua kun
neuvottiin omalla terveysasemalla niin kyllähän se autto heti :)
Vettäkin tietysti mut en tiedä, jotenkin sitä ei ainakaan ite aina huomaa jos ei muista juoda tarpeeks.
Mut se et virtsaaminen on vähän "hiljaisempaa" ja tuntuu ettei sieltä tuu kun pari tippaa johtuu itellä
vissiin ainakin siitä :D
Ite oon huomannu et aivastaessa mua vaan vihlasee alavatsasta nopeesti välillä, mut ei silti satu mitenkään pahemmin.. Ja aivastukseen herää yleensä myös mahan asukki :DD

Tsemppiä muillekin odottajille! :)
 
Kiv kuulla Ssgi, että sun selkävaivat helpotti. Minäkin jo kuvittelin, että omat selkä-/ pakarakivut olisi helpottamaan päin, kun perjantaina pystyin jo tekemään kävelylenkkiä ja eilen kävin vesijuoksemassa. Tästä varmaan pakara ärtyi taas niin paljon, että tänään kaikki liikkuminen onkin ollut paljon vaivalloisempaa.. Tukivyö on hankittuna ja olenkin sitä nyt pari päivää pitänyt.
Nyt kun energiaa olisi taas enemmän niin harmittaa kun kivut pitävät paikallaan.
Kiitos kaikille tuosta juomisen tärkeyden muistuttamisesta. Itselllänikin se taitaa jäädä liian vähälle. Täytyy siis muistaa juoda riittävästi!
 
Takaisin
Top