Oireilua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Adely
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Adely

Silmät suurina ihmettelijä
Mitä oireita teillä on ollut, millä viikoilla alkanut? Jos on aiempia raskauksia, miten tämä raskaus eroaa, vai onko samanlainen oireiden suhteen? Tänne voi käydä päivittämässä oireilua ja oireettomuuttaan =)

Mulla alkoi etova olo viime viikon alussa, nyt menossa 6+4. Ruokien hajut tekee pahaa, juusto ällöttää, kahvi ällöttää, en pysty syömään kuin vähän kerrallaan. Pissattaa usein ja illalla tulee uni todella helposti, eli väsyttää. Muita oireita ei vielä ole.

Aiemmissa raskauksissa mulla on AINA sattunu rinnat ihan kamalasti. Siksi onkin vähän epäuskoinen olo, kun nyt niissä ei tunnu mitään. Toisaalta aiemmin mulla ei ole ollut pahoinvointia ollenkaan…

Oon siis viikolla 4-5, mutta oireita tuntuu olevan jo sitäkin enemmän..

- etova olo, varsinkin iltaisin kun menen nukkumaan
- unettomuus
- alavatsan vihlonta ja repäisykivut nopeita liikkeitä tehdessä (tuolilta ylös nousu, öisin kyljen vaihto toiseen...)
- juusto etoo, vaikka yleensä pidän paljon juustoista
- yhtenä iltana (ennen plussausta) ihme mielihalu syödä sipsejä ja mansikkarahkaa yhdessä :D
- arat rinnat (mitään rintojen aristusta en ole ikinä kokenut menkkojan aikaan tai muulloinkaan)
- finnejä naamassa ja selässä
- nopeasti rasvoittuvat hiukset
- ennen plussausta oli kurkku kipeä ja pieni flunssa
- koko ajan tekee mieli syödä jotain hyvää...
- päiväväsymys (en pysty yleensä nukkumaan päiväsaikaan ollenkaan, mutta nykyään meinaan nukahtaa istuvilteen)
- iskiashermon särky ennen plussausta ja muutenkin iltaisin särkee jalkoja, vaikkei olisi paljoa edes jalkoja käyttänyt

Huh, olipa niitä paljon! Mulla ei oo aiempia raskauksia, joten en pysty vertaamaan näitä tuntemuksia mihinkään aiempaan :)

Mulla menossa nyt 7+3
-etova olo jatkuu edelleen, kertaakaan ei ole onneksi tarvinnut oksentaa
- Nännit on tosi arat
- jatkuva pissahätä
- juusto inhottaa täällä myöskin
- salaatti inhottaa myös
- väsyttää koko ajan
- vatsassa on ollut kaikenlaisia tuntemuksia
- kivuliaat ilmavaivat
- turvotus, maha on kauhea pallo
- närästys
- hirveät seksihalut kaikista vaivoista huolimatta
- itkuherkkyys, eilen käytiin ikeassa ja purskahdin varmaan 20 kertaa itkuun kun näin pieniä lapsia tai vauvoja. En siis mene vähään aikaan paikkoihin joissa on paljon lapsia.
- hartia- ja alaselkäkivut

Viikolla 5, ennen plussausta:
- flunssa: kurkkukipu, kuume, nuha, koko ajan kylmä vaikka hiki valu
- hirveä makeanhimo alko pari päivää ennen plussaa
- finnejä, mitä ei yleensä koskaan ole
viikolla 6
- väsymys
- rinnat kipeät ja "painavat"
- itku herkkyys
- ainainen pissahätä
- kaikki unohtu ja järki ei kulkenut
- alavatsa kivut/tuntemukset
viikko 7
- suolaisen himo
- vahvat mielihalut: pepperonipizza
- turvotus: sormukset ei mene sormiin
viikko 8
- maha pömpöttää
- mielihimot: kurkku, tomaatti, appelsiini
- pahoinvointi
viikko 9
- pahoinvointi pahempana
- ummetus
- liikkuessa hengästyy helpommin

Tääl mennään täl hetkel 8+1 viikoilla.
Oireina:
- väsymys
- arat rinnat
- pahoinvointi
- vessas juoksu usein
- vatsan seudun erilaiset tuntemukset
- ihon ja hiuksien rasvottuminen
- osa hajuista ällöttää ja saa kuvottaa esim. tupakan haju (mieheni polttaa) ja komposti
- ruoasta inhokit: mustaherukkamehu ja maustekurkku, suosikit: juusto, appelsiini, porkkana.

Hei! Mulla suht oireetonta muihin ollut mut listaanpa nyt kuitenkin :)

7 + 5 viikko ja oireita nyt ja plussauksen jälkeen 5vko:

- älytön ruokahalu suolasta & makeaa
- vatsan hillitön turvotus
- väsymys helpommin töiden jälkeen
- röyhtäily alkanut
- ilmavaivoja iltaisin
- tissien ja nännien arkuus
- hurjat mielialan vaihtelut ( pieni hArmitus= itken ku vesiputous :D)
- vatsan vihlaisut, tuikkiminen ja vatsan kutina
- ehkä tuntunut siltä että tukka rasvoittuu nopeammin?
- aamulla tänään etova olo ennen aamupalaa

Mutta silti tuntuu oudolta ettei muihin nähden suurempaa ollut :D

Mulla on ollut myös vaikka mitä oireita: vatsakipuja, huimausta, etovaa oloa, ilmavaivoja, raudan makua suussa, rintojen arkuutta, väsymystä... Mutta kaikki on niin lieviä, että jos en tietäisi olevani raskaana, ne voisi laittaa aivan helposti jonkun muun syyn piikkiin, tai en vältttämättä edes kiinnittäisi noihin huomiota. Toisaalta viikkojakin on kasassa vasta reilu 5. Kummasti nyt raskautuneena on paljon tietoisempi vartalostaan kuin ennen :) Tällä hetkellä toivon, että oireet olisi jotenkin konkreettisempia, mutta varmaan ääni kellossa muuttuu, jos niin käy :D Mies sanoi kyllä huomanneensa tavallisesta poikkeavia mielialanvaihteluita, ja täytyy varmaan uskoa, kun yhden keskustelun aikana voi olla aivan onnessaan, sitten raivon partaalla ja kaikkea siltä väliltä.

Täällä mennään nyt viikoilla 8+1, oireet on tosi vaihtelevia, tuntuu että ensin mennään 5 päivää huomattavasti lievemmillä oireilla ja sitten tulee taas seuraavat 5 päivää ja oireet on tosi tuntuvat.

- Väsymys
- Voimattomuus, pienikin portaiden nousu tai vauhdikkaampi kävely saa jalat ihan veteläksi ja olon puutuneeksi
- Etova olo, yleensä jos on vähänkin nälkä ja iltaisin muuten vaan
- Finnejä naamassa enemmän kuin teinivuosina ikinä
- Turvotus
- Alavatsan repäisykivut
- Närästys
- Yöpissatus
- Tietyt ruuat tai ruokien haju ällöttää esim. broileri, keitot, riistakäristys,
- Suolaisen himo

Voisin tietysti laittaa tähän myös makeanhimon, mutta se ei todennäköisesti johdu raskaudesta vaan kuulunee perusluonteeseen. :D Toki nykyään haluttaa aina jotain tiettyä ja erikoista, mikä ei olis aiemmin tullut mieleenkään.

Edelliseen raskauteen verrattuna oireita on paljon, koska silloin oli vain väsymystä (eikä sitäkään näin paljon) ja rintojen arkuutta. Närästyskin tuli vasta raskauden puolivälin tienoilla.

Mullakin oireiden voimakkuus vaihtelee päivästä toiseen, mutta tässä nyt ne suurimmat (olen siis rv 8+3):

- ISO väsymys
- rinnat olleet arat jo kesäkuun puolesta välistä alkaen
- yölliset pissareissut sekä valvominen niiden jälkeen
- kuvotus, yökkäily ja pahoinvointi (todella vaihtelevasti, eri aikaan päivästä ja eri voimakkuusasteista)
- en voi sietää mitään grillattua, nakkeja tai lämpimiä kasviksia
- himoitsen pikaruokaa, mm. hampurilaisia (tämä ei siis ollenkaan normaalia minulle!)

Tällä hetkellä rv 6+1/6+3

Oireet:

- Ällöttää / oksettaa (alkoi rv 5+5)
- Tissit TOSI kipeät (alkoi rv 4)
- Alavastatuntemukset (voimakkaimmillaan rv 4)
- Välillä niukkaa ruskeaa vuotoa paperiin pyyhittäessä (erityisesti rv 5)
- Erityisesti ruuat haisee todella pahalle (ei tee mieli syyä juurikaan mitään)
- Vaniljajäätelöhimo (normaalisti en syö koskaan mitään makeaa)
- Suolapähkinähimo
- Pissattaa tiheään
- Nälkä on melkein jatkuvasti
- Mielialamuutokset / aggressio (erityisesti rv 4-5)
- Väsyttää normaalia enemmän ja nukahdan helposti (yleensä nukahtamisvaikeuksia)
- Huimaa, jos nousen nopeasti ylös (varsinkin rv 4-5)

Oireista voimakkaimmillaan on ollut kolmena päivänä tää huono-olo ja se, että ei tee mieli syyä juuri mitään. Aiemmin alkanaisiin oireisiin oon saattanut tottua, joten siksi ne ei tunnu niin voimaikkailta. Rinnat on olleet monta viikkoa kipeät, mutta eilen saavutettiin joku uusi kipuaste ja siitä lähtien on olleet erilaiset, vieläkin kipeämmät.

Voimia kaikille oireiden keskelle, varsinkin pahan olon kanssa kipuileville! :hug013

Mulla rv 6+5. Alusta asti ollut etova olo on vaihtunut kunnon pahoinvointiin, oksettaa pitkin päivää ja mikään ei tahdo maistua. Kun tekee mieli jotain ja saa sen naaman eteen, se alkaakin jo oksettaan niin ettei voi enää syödä. Pakko silti jotain koittaa saada alas :) Oksentanut en onneksi vielä ole, mutta olo on välistä todella karmiva.. Väsymys on välistä tosi kova, haukottelen jatkuvasti. Unta tuntuisi riittävän pitkälle päivää, mutta pakko nousta töihin. Mulla on monesti myös kylmä, ja kun mittaan kuumeen niin aina on jonkin verran lämpöä. Menkkamaiset vatsakivut myös kiusaa, yleensä iltasella. Pissattaa vähän väliä, yleensä en käy montaa kertaa pissalla päivän aikana, mutta nyt joutuu koko ajan ramppaan vessassa! Turvotuksen tunne varsinkin iltaisin. Röyhtäyttää tavallista enemmän. Tissit on myös kipeinä. Olen myös huomannut makuullaan ollessa sydämeni lyövän jotenkin raskaasti, tuntuu että koko keho tärähtelee sydämenlyöntien mukana.. En tiedä johtuuko se raskaudesta vai jostain muusta.

Tsemppiä kaikille oireilijoille! :) Näiden vaivojen jälkeen palkka on niin suuri, että kyllä me kestetään.

Itse olen nyt viikolla 8+1

Täällä onkin sitten tosi vähän oireita! Ihmettelen, sillä olen koko ajan odotellut että kohta pahoinvointi alkaa...Viikolla 5 mä olin henkisesti valmistautunu, että kohta se alkaa ja aina odotin että kyllä se viimeistään seuraavalla raskausviikolla sitten...Mutta ei, vieläkin olen siltä välttynyt... :) Ensimmäisessä raskaudessa alkoi myös aika myöhään, olisikos pahin ollut juurikin näillä viikoilla, ja etovaa oloa jatkui aina viikolle 16, kunnes olo "normalisoitui". Mulla meni tuolloin huomio täysin tupakoinnin lopettamiseen, niin ei ole oikein muistissa alkuraskauden oireet :S

-Aamuisin rv 6- rv 7 pientä ruokahaluttomuutta aamulla, mutta kuitenkin oli pakko syödä tai olo huononi. Heti kun söi, olo taas hyvä
-Nännin ympärys tummunut ja levinnyt se tumma alue ( xD)
-Rinnat ollut vähän arat, ei tosiaan paljoa...Ihan vähän taitaa olla jopa turvonneet
-Alavatsa tuntemuksia rv5- rv 6, sitten aika lailla loppui
-Turvotusta mahassa rv 5 asti
-Pinna ollut kireällä, ja olen ollut paljon herkempi
-Närästänyt välillä, ekassa raskaudessa se alkoi noin puolessa välissä
-En yleensä syö juustoa, nyt se taas maistuu ja tekee ihan mieli ;D.Sama ekassa raskaudessa.
-Sekalaisesti tekee toisena päivänä mieli vain suolaista, ja seuraavana päivänä vain makeaa :D.
-Täällä myös sydämen tykytystä ajoittain ollut
-Hengästyn ( alkoi jo rv 4-5) todella herkästi!
-Vessassa saa ravata öisin sen kerran, muutenkin ollut aina aktiivinen rakko niin ei vielä suurta muutosta sen suhteen. Valvon myös kauan heräämisen takia..
-Illalla uni tulee jo siinä 9 aikaan, muuten ei kummemmin väsytä, mutta haukotuttaa paljon
-Finnejä ilmaantui jo ennen plussaa, nyt vähän iho rauhoittunut

Näitä vois listata varmasti loputtomiin, että kyllähän niitä oireita kuitenkin on, mutta ne on vähäisiä...Se mun pelkäämä ummetuskaan ei ole vielä saapunut...Vatsa toimii paremmin kun ennen raskautta :D. No joo, eiköhän niitä vielä ehi tulemaan...Yritän nyt nauttia siitä, et on hyvä olo :p.

Jaa oireita? Löytyy.

Täällä mennään viikoilla 7 + jotain...

- väsymys on VALTAISAA!!!! Minä aamuvirkkuna en saa itseäni millään sängystä ylös. Ja kun joskus saan, niin aamupalan syöminen väsyttää niin kovasti, että jos mahdollisuus on kaatua sänkyyn niin sen teen. Iltaisin väsyttää todella aikaisin, mutta unta ei kuitenkaan riitä koko yöksi. Herääminen (joko pissahätään tai unen loppumiseen) ärsyttää PALJON, koska nukahtaminen uudestaan tuottaa ongelmia...

- etova olo on ainainen seuralainen! Aamusta iltaan ja illasta aamuun. Vielä en ole joutunut oksentamaan (*koputtelee puuta*) ja siitä kiitän joka päivä. Meikäläinen menee oksentamisesta täysin paniikkiin, henkinen stressi ko. tapahtumasta on paljon suurempi kuin fyysinen tapahtuma...

- ruokahalu/haluttomuus... Aamuisin ei maistu juuri mikään. Ei varsinkaan mikään lämmin, kuten puuro tai paahtoleipä. Keskimääräisen suurta addiktiota ovat aiheuttaneet nektariinit! Ylipäätänsä kaikki kylmä ruoka, missä on paljon vettä, menevät helposti alas ja tuovat hyvän olon! Silti toisaalta välillä tulee hetkiä, kun tekee mieli KAIKKEA!!! Kaupassa saattaa koriin etsiytyä kaikkea rahkan ja sipsien väliltä ja kun pääset kotiin niin etoo jo katsoakin rahkapurkkia tai karkkipussia. Yritä siinä sitten keksiä itsellesi syömistä...

- tissit oi tissit. Omistan jo valmiiksi isot ryntäät (F-kuppi...) ja tässähän nämä kasvavat edelleen. Liiveihin ne juuri ja juuri mahtuvat, mutta jos ei asettele tarkoin oikein niin itse ainakin huomaa, että koon kasvua on tapahtunut. Aratkin ne iltaisin ovat. Eivät ihan kosketusarat, mutta hankala on nukkua vatsallaan, kun ryntäät täytyy asetella ensin oikeisiin kohtiin, että voi niiden päälle lysähtää =) Tästä nyt aasin siltana sellainen seikka, että mieheni on nk. tissimiehiä. Vaan ei ole enää. Plussan jälkeen tissien koskeminen on jäänyt unholaan. Jos niitä nyt joskus sattuu paidan päältä koskemaan, niin seksin aikana kädet taikka huulet eivät lähellekään etsiydy. Typerys pelkää kai jotain maitojuttuja. Tästä keskustellaan vielä ;)

- vatsan toiminta on rauhoittunut kohdallani. Aluksi keho suolsi ulos pelkkää kuraa, nyt saa jo helpostikin kiinteätä aikaiseksi. JEE! :blob1 Kuten sanottu, pissahätää on. Vähemmän kuin 3 vkoa sitten, mutta normaalia enemmän silti. Rakkoni tosin ei muutenkaan ole mitään seurapiirimallia, mutta silti.

- mielialojen vaihtelu on valtaisaa ja äärettömän ärsyttävää!!!! Suutun mitä pienimmistäkin asioista ja itku on todella herkässä. Olen huomannut sen itsessäni, että minusta on tullut porukassa hiljaisempi viime viikkoina. En uskalla ottaa kantaa asioihin, koska "pelkään" purskahtavani itkuun. Juu, sallittuahan se on, mutta kun tämä vauvauutinen ei nyt kovin julkinen asia vielä ole, niin niin... Yritän välttää osallistumista tunnekuohuja aiheuttaviin keskusteluihin. Töihin pitäisi palata 1.8. lastensuojeluasioiden pariin, saa nähdä kuinka ämmän käy palavereissa... :rolleyes:

On kyllä tullut selväksi että on ihan erilainen raskaus kun esikoisesta... Esikoisesta ei mitään oireita ja vaivoja oikeestaan ollu kun puolesta välistä raskautta meni selkä, mutta tässä raskaudessa huonoa-oloa on ollut jo pari viikkoa, älytön väsy, pinna kireellä, vessassa saa ravata vähän väliä ja aivan järkyttävää turvotusta, oliskohan tässä kaikki... :laughing002

Moikka

Mulla tosi vähän oireita, ensimmäisessä raskaudessa oksensin kerran, katotaan miten tällä kertaa käy.
Ensimmäisessä raskaudessa tosin tajusin olevani raskaana vasta hyvin myöhään, joskus vko:lla 8.
Olin tehnyt testejä ajoissa, ja sitten viikko sen jälkeen kun olin käynyt verikokeessa, olin tullut
raskaaksi.. Ja sen takia luulin etten ollut raskaana;)

Nyt tosin menkkaimaista jomotusta alaselässä ja alavatsassa juilimisia varsinkin viikolla 4.
Viikolla 5 tullut nännit araksi, ja vessassa ravaaminen alkoi jo viikolla 4. Varsinkin tää
vessassa juokseminen ärsyttää:) Väsymys alkoi tällä viikolla eli viikolla 5, iltaisin väsyttää ja
päivälläkin vähäisenkin rasituksen jälkeen.
Milläköhän sais tuon vanhan stickerin veke profiilista..?

Dyli79, muokkaa omaa allekirjoitustasi, poistat sen sieltä. :)

Oireita oireita :)

Nyt siis menossa 9+1

yksi raskaus siis takana ja halusin kovasti kuvitella että tämä raskaus olisi aivan erilainen kuin ensimmäinen, mutta eeeeiiii, ku ihan samoilla linjoilla mennään, prkl.
Tissit on niin kosketusarat kuin voi vaan olla.
Nukkua voisin, mutta juuri silloin kun siltä tuntuu.illalla jos ei sängyssä uni tule niin ei kans sitten tule.
Maha on jo nyt pömppö, ihan ahistaa.
Ja tämä sanoinkuvaamattoman suunnattoman pahaolo KOKO ajan. se on poissa vain silloin kun nukun. Heti kun herään, ennenkuin saan edes silmäni auki, se tunne on jo valtaisa, kun pitäisi juosta purjoamaan pöntölle :(
Sen pienen hetken, kun on hyvä olla, niin haluttaa kyllä ihan mahottomasti!!! se on ainoa "oire" mikä eroaa aiemmasta raskaudestani... liekkö sitten sitä läheisyydenkin hakua kun tuntuu että muuten halailen vaan pönttöä.

Kiitti Eea, sain uuden stickerinkin tehtyä:) Hassusti tuohon stickeriin tuli että 6+2, vaikka itse olin ajatellut että mennään 6+0..
Tänään vika lomapäivä, nyyh:(

Takaisin