Oireiden kyttäys / jännäily-ketju :)

Bettie

Tietävä tietäjä
Tammikuunmammat 2016
Joulukuun mammat 2017
Toukoäidit 2020
Huhtikuiset 2023
Tääl alkaa jo monella olemaa jännät paikat pikkuhiljaa, ja kaikilla muillaki se laskettu aika joskus lähestyy, joten aattelin tämmösen ketjun perustaa :) Eli tänne kaikki tuntemukset ja joko-olot. Ja ne limatulppa-asiat sun muut :grin

Mä oon jo ootellu sen limatulpan osittaista lähtöä, mut vielä ei oo mitään kuulunu. Esikkoa odottaessa lähti osittain rv36+ ja nuorempaa odottaessa rv33+, ja loput sit vasta synnärillä. Ja tytöthä synty 41+1 ja 41+2, joten ei erityisemmin ollu merkki synnytyksestä. Mut silti sen aattelee olevan merkki jostain, sen synnytyksen lähestymisestä ja siitä et joskus tää loppuuki ja saa palkinnon syliin.
 
Mä en esikon kanssa huomannut edes koko limatulppaa/sen irtoamista, ei mitään havaintoa koko jutusta. Esikon kanssa varmin merkki oli vuorokauden kestäneet 10 minsan välein tulleet supparit (ei kauheen kivuliaita, vähän vaan), ennen ko homma lähti käyntiin ja vatsan meno löysälle (aiheuttanut muuten tässä raskaudessa pientä vainoharhaa silloin tällöin:joyful:). Katotaan mites tällä kertaa kun kaikkee kremppaa ja vaivaa ollu enempi.
 
Muutamia synnytystä "ennakoivia" oireita jo ilmaantunut. Kuumia aaltoja ollut jo pari viikkoa, pari päivää sitten alkoi valkovuoto lisääntyä reilusti ja maha laskeutui kaksi päivää sitten (on taas vatsassa tilaa syödä, ei nouse vatsahapot suuhun ja saa taas juosta pissalla kerran tunnissa). Saa nähdä kuinka kauan vielä menee. Menkkakipuja, selkäsärkyä ja kipeitä supistuksia ollut jo monta viikkoa joten niistä nyt ei pysty mitään ennustaa.
 
Venla paljon sulla oli nyt viikkoja? :)
 
Neuvola sanoi tänään kun kuvailin sunnuntaista verenvuotoa että limatulppa varmaan irtosi :nailbiting: ja nyt nää tän päivän kipeät maha vaivat oli kuulemma vaan liitos kipuja... mutta saas nähä o_O
 
Mul on nyt muuten kans alkanu noi loppuraskauden kuumat aallot, ja on yhtä tuskaa. Saattaa kestää useemman tunnin kerralla se hikoilu ja sit ei kumminkaan voi pitää ovia ja ikkunoita niin paljoo auki ku kaikki muut jäätyy. Kotona saaki sisäl ollessa pomppia lähinnä topissa ja alkkareissa ku muuten sulaa sellaseks lätäköks tonne lattialle.

Mul oli 1.12. lääkärineuvola ja siel selvis et kohdun ulkosuu on sormelle auki, kohdunkaula lyhentyny 3cm:stä 2cm:iin ja on pehmeä. Enemmän on siis tapahtunut kuin edellisissä raskauksissa siihen mennessä. Nyt on muutaman viime päivän aikana lisääntyny paljon tuntemukset alapäässä, ihan jäätävää jomotusta ja sukkapuikkokipuja. Ja vauva on tainnu laskea alemmas kuin mitä silloin lääkärneuvolas oli kun liitoskivut taas pahentunu ja häpyluun kohilla tuntunu muljausta kun aiemmin oli selvästi ylempänä sekin. Kyllä tää joskus täältä ulos tulee, viimestää käynnistyksessä :grin
 
Mä alan turhautua kun mitään ei kuulu :) siis täs on ny maattu ka pidetty jalkoja ristissä ja nyt kun saa liikkua ja oonkin paljon touhuillu myös peittoa heilutellu niin ei mitään! Ei mitään tuntemuksia korkeintaan jotain mielikuvitus supistuksia :) tulis jo!!!!
 
Mulla alkanut supistelemaan, mikä on ihan outoa, koska olin varma että tämä menee yliaikaiseks tai/ja tehdään keisarinleikkaus enkä mä mitään supistuksia saa edes tuntea. Nyt rv 35+3. Supistuksia tulee jos käyn esim kaupassa tai muuten liikun paljon. Tämän ja eilisen päivän oon ollut megarauhallinen, niin ei ole supistellutkaan.
Mun supistukset tuntuu kovilta menkkakivuilta, mitkä säteilee sisäreisiin. Vauva on ollut tosi hiljainen siitä lähtien kun ekat kivuliaat supistukset tuli tiistai-iltana. Neuvolassa meinattiin et vauvakin on vähän säikähtänyt supistuksia, ja väsynyt kun oon niin paljon liikkunut. Liikelaskentaa en oo tehnyt kun kuitenkin liikkeitä tunnen aika-ajoin.
 
Mullakin on öisin alkanut tulemaan vähän kivuliaita supistuksia. Ei mitään tuskaisia synnytyssupistuksia, mutta sellaisia menkkakipumaisia aaltoja. Herään niihin kerran pari yössä ja itse supistuksia tulee vain se 1-3, jonka jälkeen loppuvat. Päivällä supistukset ovat edelleen olleet tuttuja ja turvallisia harkkasupistuksia.

Mut ehkä se tästä hiljalleen, masukin on taas laskeutunut enemmän ja jos kohdunkaulakin oli lyhentynyt puoleen, niin olen toiveikas.
 
Mullakin on ollut noita menkkakipumaisia tuntemuksia. En ole ihan varma onko ne supistuksia, mutta on se mahdollista. Musta vaan tuntuu että ne ei tule aalloissa vaan "pysyvämmin", mikä ehkä viittaisi kohdun kasvukipuihin. Tuntuu hölmöltä kun en osaa sanoa onko mua supistellut kertaakaan tän raskauden aikana vai ei. Luulisi että sen tunnistaisi itse.
 
Vuanne, Ei niitä pienimpiä supistuksia välttämättä itse aina huomaa. Tai sit ei vaan ole supistellut. Loppua kohti saattaa alkaa paremmin tuntumaan kun kohtu on jo tosi iso ja supistusten on tarkoituskin jo saada jotain aikaan. Mut osa kai tuntee ekat supistukset vasta synnytyksessä. Itsestä tuo tuntuu taas oudolta kun oma kohtu on tosi supistusherkkä ja supistelut ennenaikaisesti on ollut joka raskauden ongelma pikkuviikoilta lähtien.
 
En minäkään osaa sanoa, että miltä varmasti harkkasuppari tms tuntuu! Mutta katsotaan sitten synnytyksen jälkeen. TH nimittäin sanoi neuvolassa, että useampi esikoisen äiti on jälkikäteen tajunnut, että olihan niitä supistuksia vaikka kuinka paljonkin =D
 
Sinnna tai sit ei :'D mie en muista esikoisen aikaan olleen harkkasupistuksia. Ja en kyl muista et oisin synnytyksen jälkeenkään huomannu et niitä oisi ollukin.


Mie rupeen kohta itkee tän ummetuksen takia. Taidan tehä huomenna suolahuutelun :sad001 kakka tulee ihan pari papanaa mut mailman pienimmälläkin koiralla on isommat tuotokset. Istun pöntöllä tunnin jonka jälkeen kyl tuntuu et tulee vauvakin samaan rytäkkään ulos ku tulee niin kovat paineen tunteet. :sad001 ja en oo varma rupeeko maha nyt menee viel kipeeks. Pöntöllä ei koske mut heti ku yrittää pois lähteä tulee kakkahätä ja maha menee kipeeks ( HUOM. Ei supista et ei mee maha ees kovaks) ja tuntuu ku menis housuun kakat ja pöntölle ku istuu tulee sellanen pikkurillin kynnen kokonen kikkare :sad001 esikoisen aikaan kans alko tällänen ummetus just näil viikoilla :sad001
 
Mä söin dufalacia tai mikä se on... tunti kun olin ottanut siis tän aineen (piti mennä pari päivää että tehoaa) koko suoli tyhjeni nätisti :) hurjaa ainetta!

Anoppi haki esikon heti koulunjälkeen luokseen tekemään piparkakkutaloa, mä sammuin heti kun ne lähti... ja sit kolmelta heräsin kauheaan nälkään ja söin kuin hevonen! Hetki sitten rupes sattumaan selkään ja mahaan niin paljon että melkein piti mennä sikiöasentoo kun sattui... nyt se helpotti mut silti sattuu ala selkään ihan kuin menkat alkais... huoh onkohan tääkin vielä toiveajattelua vai jokohan ens yönä mennään :)
 
Tiita_ tiedän tunteen ja on kyllä todella ärsyttävää :grumpy:

Mul ei muuten noist ummetuslääkkeist sovi muu kuin se microlax. Ne joiden pitäisi vain pehmittää, aiheuttaa kamalat vatsakrampit pahimmillaan kuudeksi tunniksi jonka jälkeen suoli kyllä tyhjenee turhanki tehokkaasti. Ja niiden pitäisi vain pehmittää ulostetta.

Ff jännää :) Tuuhan sitte kertomaan jos lähtö on tulossa.

Mul on kroppa alkanu valmistautumaa koitokseen, on unentarve lisääntyny hurjasti niin että päikkäreitä on taas otettava. Samoin on sellanen tankkausvaihe syömisen kanssa. Tänää on noita harkkasuppareita tullu ihan kokoajan ja muutama kivunki kanssa, mut se kipu on ollu todella lievää.
 
Mä muistan esikoisen lähdönhetkillä oli kans kauhea nälkä! En suostunut lähtee laitokselle ennen kuin olin syönyt ja kattonut salkkarit :) ja muistan että koko päivän tankkasin ihan kamalasti...
 
Bettie, Tekeekö sulle Pegorion tms myös ton saman? Meillä kun se tuntuu sopivan parhaiten. Noi laktuloosia olevat (Duphalac ym) taas saa hirveitä kramppeja aikaiseksi kun lisäävät suolen liikehdintää sokereiden avulla. Mä juuri latasin nuorimmaiselle Pegorionit kun vaikuttaa taas olevan vatsa kovalla ja se taas vaan pahentaa hänen sairauden oireita entisestään jos ei suoli vedä kunnolla.
 
Itsekin pitäis varmaan ottaa ennaltaehkäisevästi miniannosta kun aloitin rautalisän ja se laittaa helposti ummelle.
 
Mä oon käyttänyt vatsantoimintaan apteekista saatavaa magnesium maitoa, auttaa myös mahan liikahapposuuteen. Oon kokenu hellävaraseks ja hyväksi. :)
 
Takaisin
Top