Oireet

Meillä on varhaisultra vasta 25.2. eli vielä saa odottaa yli kaksi viikkoa... :Weary Cat Face: Ja joo, vaikka oon ihan hermona oireettomuudesta, niin oon myös ihan hermona joka kerta jos lantionseudulla on kipuja! :No Evil Monkey: Joka kerta hiipii mieleen pelko, että mitä jos nyt alkaa menkat!

Onko muita turhautuneita odottajia? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä oon jotenkin todella turhautunut tähän oireiden puutteeseen ja varhaisultran odotteluun... :No Evil Monkey: Tällä hetkellä tissit on vähän turvoksissa, ja välillä vähän lantio kipeä, mut muuten ei mitään oireita. Tiedän et ekassakin raskaudessa pahoinvointi alkoi vasta 6+2, eli tässä on vielä yli viikko odottelua jos samalla kaavalla mennään.

Tää ois voinu olla myös mun kirjottama. Täytin esikoisesta sitä vau:n odotuskirjaa ja 6+0 oon kirjoittanut lievää pahoinvointia.

Mulla oli pahoinvointia ku käytin terolut lääkettä plussaan asti, mutta meni pari päivää niin se pahoinvointi lakkas lääkityksen jälkeen. Plussa kuitenki vahvistu, joten kai tässä raskaana ollaan. Välillä ihan vähän heikko olo jos oikein miettii ja pientä kipuilia just lantiossa ja välillä rinnoissa. Hulluksi tulee. En oo ees vielä varannut varhaisultraa. Odotan jotaki merkkiä että uskaltais ees varata sen.

Esikosestaki olin heti testin jälkeen mökkireissulla täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Se pahoinvointi alko sillo +6 ja 9 viikolla oksensin kerran, mutta muina kertoina pystyin nieleskelemään.

Täällä nyt 5+1 ja parina viime päivänä on olot ottanut uusia kierroksia. Aamuisin on heikko olo ja huimaa, täytyy syödä tosi nopeesti jotain. Mulla ei siis oo koskaan ollut oksentelua raskaudessa, pientä pahoinvointia korkeintaan. Saa nähdä mihin kehittyy. Tissit on kipeet ihan vaan olemalla ja hajuaisti on ikävän herkkä. Eilen jouduin samaan huoneeseen nuorten miesten kenkien kanssa ja huhhuh mikä sukkahiki kärysi. 😄 Myös biojäte, keittiön viemäri ja päiviksi kiinni unohtunut vesipullo vaativat hengityksen pidättelyä. Tämmöistä hajuhommaa en muista olleen näin vahvana ainakaan, aika jännä.

Mulla on alkanu nyt edellisestä raskaudestakin tutut kovat vatsakipukohtaukset, edellisessä raskaudessa pelkäsin että johtuu kohdun ulkoisesta tms mutta oli ilmeisesti ihan normaalia kun raskaus löyty oikeesta paikasta. Mutta kipu on siis pahempaa kun mikään menkkakipu ja kestää noin kymmenen minuuttia kerrallaan. Kauratyyny vatsalla auttaa ihan vähän mutta aika kärsimystä on.

@kaihotar kuulostaapa ikävältä! :disappointed-face:

Eilen särki pää koko päivän, mikä on tuttua viime raskaudesta ja tänään oli etova olo aamupäivällä aamiaisen jälkeen, mutta meni ohi touhutessa. Mieluummin oireita, kuin ei mitään! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@kaihotar kuulostaapa ikävältä! :disappointed-face:

Eilen särki pää koko päivän, mikä on tuttua viime raskaudesta ja tänään oli etova olo aamupäivällä aamiaisen jälkeen, mutta meni ohi touhutessa. Mieluummin oireita, kuin ei mitään! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mäkin valitsen kuitenkin oireet oireettomuuden yli vaikka ikävää onkin, mutta mielelle paljon helpompaa niin 😄

Mulla on alkanu nyt edellisestä raskaudestakin tutut kovat vatsakipukohtaukset, edellisessä raskaudessa pelkäsin että johtuu kohdun ulkoisesta tms mutta oli ilmeisesti ihan normaalia kun raskaus löyty oikeesta paikasta. Mutta kipu on siis pahempaa kun mikään menkkakipu ja kestää noin kymmenen minuuttia kerrallaan. Kauratyyny vatsalla auttaa ihan vähän mutta aika kärsimystä on.
Mulla oli myös ekassa raskaudessa tätä samaa (se raskaus siis meni hyvin loppuun asti ja siitä syntyi tää meidän esikoinen) . Se kipu oli niin kovaa, että heräsin öisin kesken unenkin ihan hikisenä enkä pystynyt olemaan paikallani vaan kiemurtelin ympäriinsä lattialla ja vaikertelin.😅 Kesti just korkeintaan jotain 10minsaa kerrallaan. Se oli vähän niinku joku outo lihaskramppi jossain oudossa paikassa! Kävin kans sillon yksityisellä lääkärillä ultrassa varmistamassa ettei oo kohdunulkonen, kun julkisella mulle sanottiin vaan et sulla on ummetus ja normaaleja raskausvaivoja.. 😵‍💫 Tässä raskaudessa ei onneks ainakaan vielä oo tullut tollasia, vaikka jonkinlaisia lieviä kipuja tai vihlasuja on välillä..

Mutta niin kuin esikoisen raskaudessa niin tässäkin on välillä tullut pieni tippa rusehtavaa/vaalean punertavaa verta pikkareihin. Se on aina ollut niin pieni tippa ettei siitä oikein ota edes selvää, onko verta.. Paperiin ei kuitenkaan tartu ja sitten menee taas monta päivää välissä, että ei mitään..

Pahoinvointi on kuitenkin nyt sen verran ikävää, että raskausoireet ainakin tuntuu olevan lisääntyvään päin 🤢🥴

Muokattu viimeksi:
Mulla oli tuohon viime perjantaihin asti melko oireetonta, lähinnä hikoilua ja huonompia yöunia. Ja mullakin korkea leposyke. Viikonloppuna alkoi lievä etova olo, etenkin syömisten jälkeen. Tänään 4+6 tulikin sitten eka oksennus aamulla. Toivon todella, etten kärsi turhaan. 😫 2021 keskenmenneessä raskaudessa oli myös pahoinvointia ja oksentelua, mutta se alkoi vähän myöhemmin. 2022 alkaneessa onnistuneessa raskaudessa mulla on merkintöjeni mukaan tullut eka oksu myös tasan 4+6. Silloin olikin paljon voimakkaampi pahoinvointi kun km-raskauksissa ja oksentelut kesti melko pitkään.

Muita ihan lupaavia ja tuttuja raskausoireita on nyt ilmaantunut:
-Hajuherkkyys. Bussissa oli vaikeaa olla tänään kun kaikki haisee pahalle.
-Nukahdan nopeasti ja herään jo 4-5 aikaan pirteenä kuin peipponen.
-Nään painajaisia, joissa mies on aivan mulkvist. Aika huvittavaa, et nään näitä unia hänestä vaan raskaana ollessa. 😅
-Tissit vain todella lievästi kosketusarat, melkein saa ihan mielikuvitusta käyttää..
-Menkkajomoja, jotka ilmaantuessaan ahdistaa, mutta sitten niiden poissaolevuuskin huolettaa. Tästä olikin täällä keskustelua, että monella sama fiilis. 💜

Minäkin melkein hihkuin riemusta, kun pitkän oireiden odottelun jälkeen tänä aamuna etoi niin että ihan yökötti pari tuntia poikkeuksellisesti! 😄 Se rajoittui aamuun, mutta seuraillaan jatkuuko/yltyykö. Muutoin on edelleen lähinnä satunnaista juilintaa vatsassa ja palelen tavallista enemmän. Hengästyttää myös, mutta osa siitä voi tulla flunssan jälkimainingeista. Tsemppiä kaikille oireiden kanssa ja niiden kuulosteluun!

Täällä myös tänään alkanut pahoinvointi ja etonut koko aamun. Samoin rinnat ihan kosketusarat. Tänään 4+4.

Tää unettomuus ja väsymys alkaa olla niin rankkaa. Illalla pitää mennä nukkuun vähintään 9 tuntia ennen herätystä ja saa jännittää että kauankos sitä seuraavana yönä valvotaan. Joinain öinä herään kerran, joinain pari kertaa ja valvon aina vähintään tunnin. Tänään heräsin viideltä kaks tuntia ennen herätystä eikä uni tullu enää. Tuntuu etten uskalla töissä ees sulkea silmiä koska varmaan nukahtaisin.

Täälä ei oo mitään oireita 😅 toisin ei ollut esikoisestakaan mitään niin katsotaan meneekö samalla kaavalla vai alkaako oireita tulla myöhemmin sit.
Ja tosiaan 4+2 niin onhan tässä aikaa tapahtua vaikka ja mitä

Täällä tissit on ollut kipeät ja tuntuu että pahenee vain 😅
Maata kaatava väsymys mikä oli esikoisestakin on löytänyt kyllä tiensä tännekkin.

Hei unettomat toverit, mulla alkanu tuttu aamuyön heräily 4-5 aikaan. Tätä ku muutaman päivän tekee niin jonaki yönä hoksaakin, että on nukahtanut esikoisen nukuttamisreissulla klo 19. Tänään heräsin 4:30. Pientä heikotusta jos ei syö ajallaan. Uutena oireena repäisykipuja tuolla kohdun suunnilla ku joinaki kertoina kun yskäsee tai aivastaa 😬 myös rintoja välillä pakottaa

Täällä kans katkonaisia yöunia 👋🏼 Pissahätä herättää 1-2krt yössä, viime yönä puolen yön jälkeen ja puoli kuudelta, jonka jälkeen en lopulta enää saanu uudelleen unta. Selkeä ero kyllä aiempaan, jolloin nukuin ihan sikeästi heräämättä öisin. Onneks illalla kuitenkin nukuttaa jo varhain, niin kokonaisunimäärä on pysyny ennallaan! Puoliso valitti edellisraskaudessa, että aloin kuorsaamaan jo alkuraskaudesta ja nyt se vaiva on ilmeisesti täällä taas, vissiin turvotusta havaittavissa 😅

Täällä myös suurimpana oireena yöheräilyt. Hajuaisti vaikuttaa myös vähän normaalia terävämmältä. Esim. pari päivää sitten heitin kännykän suojakuoret roskiin koska ne haisi musta kuvottavilta 😄

Mä nukun kyllä kuin tukki ja nukkuisin yli 10h yössä jos vain älyäisin mennä tarpeeksi ajoissa nukkumaan 😄
Turvottaa nykyään kans melko paljon ja oon nyt huomannu että hengästyn tosi helposti.

Ja tämän pistin raskauden piikkiin, kun en pääse esim. enää kyykystä ylös ilman tukea! Aiemmin on siis onnistunut ihan vaivatta😂 Säikähdin itsekin, että mikä mulla on, mutta päättelin että täytyy johtua jotenkin tästä.🙈

Täällä nyt 4+5 ja oireet on kyllä vielä vähissä, lähinnä rintoja vähän aristaa ja välillä turvottaa, ja ruokahalu on selvästi lisääntynyt. Ja pyykinpesuaineen haistan jostain syystä suunnilleen toiseen huoneeseen asti 🤔 Se(kin) hyvä tässä vähäoireisuudessa on, että nyt pahimman alkuhötkyilyn laannuttua on edes hetkittäin mahdollista unohtaa koko asia ja keskittyä muihin juttuihin. Jos jaksaisi varhaisultraan asti suht zeninä odottaa, kun eihän tässä oikein mihinkään voi kuitenkaan vaikuttaa. Toki välillä käy mielessä, että eikö nyt kuuluisi edes vähän olla huono olo, mutta ilmeisesti se usein alkaakin vasta vähän myöhemmin. Ensimmäinen raskaus, niin kaikki on ihan uutta 🐣 On kyllä ollut kiva käydä täältä kurkkimassa kokemuksia, ja oon myös ollut yllättynyt siitä, ettei täällä ole minkäänlaista perus nettikeskustelumöyhäämistä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Vielä ehtii?

Täällä aika samanlainen fiilis! Viikot nyt 6+2 eikä oo ollut muita oireita kun turvotus, kipeet rinnat ja se, että koko ajan on nälkä :D Ja ehkä kävellessä huomaa että sykkeet nousee nopeemmin ja alkaa hengästyttää. Vajaa viikko pitäis vielä jaksaa oottaa sitä varhaisultraa, eka raskaus mullakin aluillaan :red-heart: Ja samaa mieltä että täällä on tosi kannustavaa ja ihanan olosta porukkaa!

Lamaannuttava väsymys on täälläkin. Onneksi pystyn tekemään osan viikosta etänä ja lounastauolla voi ottaa pikku päikkärit, että jaksaa 🤭

Täällä kanssa väsyttää koko ajan. Viime yönä mentiin nukkumaan 21.30 ja heräsin klo7.20. Silti otin 1,5h päikkärit, kun esikoinen jäi orastavan silmätulehduksen takia kotiin. Päikkäreiltä herätessä en edes jaksanut nousta sängystä, vaan makasin raatona niin kauan kunnes esikoinen heräsi. Olis tarkoitus lukea ahkerasti ja mitään en oo tällä viikolla saanut aikaiseksi, pää ei vaan toimi. Etova olo on käväissyt muutaman kerran, mutta huomaan sen ensioireet nälkänä tms ja sit pysyy loitolla kun syö säännöllisesti. Viime kerralla ei pysynyt, vaan etoi iltaisin ihan sama mitä tein. Tänään tuli myös aivan jäätävä suolanhimo, oli pakko käydä hakemassa kaupasta sipsejä, vaikka normaalisti en juuri ikinä sipsejä syö. Ja tissit ovat turvonneet ja toinen on kipeä.

Takaisin