Oireet

Hmm mä itseasiassa syön vaan foolihappoa ja D-vitamiinia, en uskaltanut ostaa noita mama-vitamiineja kun pelkäsin just, että esim rautaa ei oma vatsa sietäisi yhtään. Mutta voi toki jompikumpi niistäkin ärsyttää vatsaa! Ja mulla on IBS (ei diagnosoitu, mutta kaikki oireet täsmänny jo 20 vuotta), niin uskon, että ylipäätään nyt hormonimuutoksetkin voi sekoittaa sitä. Se oli välillä jo parempana, niin oon uskaltanut syödä rohkeammin kaikkea, mutta luulen että jos tää ei ala helpottaa, niin täytyy taas alkaa seurata sitä FODMAP-ruokavaliota!

Kerro ihmeessä jos vaihdat valmistetta ja tuntuu, että se auttaa! Toivotaan niin ❤️
Mulla on diagnosoitu IBS ja oon aika paljon jossain vaiheessa ottanu selvää siitä (sen vähän tiedon lisäks mitä terveyskeskuksesta sai). Tosi monessa tutkimuksessa on tultu siihen tulokseen et raskaus usein pahentaa IBS-oireita, eli epäilisin itse kyllä sitä.
Mäki syön pelkkää foolihappoo ja D:tä omista purkeistaan, ja rautaa otan joka toinen päivä semmosen hyppysellisen. (Murskaan siis tabletit, että saan otettua niin pienen annoksen et vatsa kestää.) Eli kannattaa vaikka raskauden ajaks ottaa FODMAP uudestaan, jos se ennen on auttanu. Mä oon syöny sen mukaan jo reilun 10 vuotta 😊

Magnesiumeista voin suositella jauhemuodossa olevia! Helpompi annostella tarpeeks pieni määrä vatsan kannalta. Mulla on magnesiumglysinaattia, jonka pitäis olla vatsaystävällistä, mutta mulle sopiva annos siitäkin on suunnilleen 1/12 purkkiin kirjatusta suositellusta annoksesta 😄

Mulla alko ekana toi kahvi inho, vaikka normisti elän kahvilla 😅 Varmaan jo heti 4+ jotain jäi aamukahvit kuppiin. Väsymys on ollu ihan tajuton ja syke on korkeella kokoajan. Mulla oli viime viikolla kolme päivää kun syke oli nukkuessakin keskimäärin melkeen 90 😱 Nyt se on onneks rauhottunu, vaikka silti normaalia korkeempi. Oli ikävintä makoilla ja tuntu että sydän on kurkussa hakkaamassa..
Paha olo ollut muutaman päivänä, mutta ne on menny nopeesti ohi.
Menkkamaista juilintaa on on/off, mikä kyllä tuntuu jotenki pelottavalta edelleen, mutta toisaalta täytyyhän siellä jotain muutoksia tapahtuakin 🙈
Nyt oon viimeset kaks päivää itkeny kaikille mahollisille koira/vauva/mikä tahansa videoille tiktokissa 😂

Väsyttää ja palelee ihan koko ajan, just pohdin aamulla koiran kanssa lenkillä että mihinhän mä sit meinaan talvella pukeutua kun nyt joutunut jo näillä parin asteen pakkasilla käyttämään villapaitaa, pipoa jne 🙈😂 Mieskin valitti että mun työhuone oli ihan sauna kun olin siellä säätänyt termostaatit itselle hyvään lämpötilaan

Mulla lähes kokoajan menkkamaisia tuntemuksia alavatsassa ja alaselässä vuorotellen. Venyvät liikkeet myös vihloo vatsassa, ikäänkuin vatsalihakset olisi jatkuvasti maitohapoilla. Rinnat kipeenä myös jatkuvasti. Muuten aika normaali olo, paitsi että kotona palelen mutta olen kyllä muutenkin vilukissa. Nyt viikkoja 4+5.

Mulla myös oireena tuo monen mainitsema yöheräily. Esikoisen raskaudessa oli sama, mutta ei todellakaan vielä näin varhaisilla viikoilla(4+) Yleensä herään vähän ennen klo5, kun kello mulla soittaa 5.30. Ehkä vähän ärsyttävää, kun ei siinä ehdi oikein enää nukahtamaan. Mutta olenpahan ainakin ollut ajoissa töissä :tears: Lisäksi on ollut väsymystä ja sellainen krapulainen/oonko tulossa kipeäksi olo. Ekassa raskaudessa olin tosi oireeton tässä kohtaa. Menkkajomot oli molemmilla kerroilla silloin, kun kuukautisten piti alkaa. Nyt vielä vähän jatkuukin. Mielenkiinnolla/kauhulla odotan millaiset pahoinvoinnit tulee tällä kertaa.

Muuten vinkkinä teille, jotka ette sitä rautaa pysty syömään vatsaoireiden vuoksi. Ootteko kokeilleet Sideral Fortea? Se on jotenkin erilaista kuin perinteiset. Mä selvisin sillä ilman mitään oireita. Muista raidoista mulla tulee kaikkea mahdollista vatsaoiretta. On kyllä kalliimpaa kuin noi muut valmisteet, mutta sillä kyllä rauta-arvot nousi tosi hyvin.

Muuten vinkkinä teille, jotka ette sitä rautaa pysty syömään vatsaoireiden vuoksi. Ootteko kokeilleet Sideral Fortea? Se on jotenkin erilaista kuin perinteiset. Mä selvisin sillä ilman mitään oireita. Muista raidoista mulla tulee kaikkea mahdollista vatsaoiretta. On kyllä kalliimpaa kuin noi muut valmisteet, mutta sillä kyllä rauta-arvot nousi tosi hyvin.
Mulla myös tää toiminu, eikä oo vatsa sekasin, vaikka muista rauta valmisteista kyllä aina menee. Ja toi sideral on kallis, mutta vinkkina että sitä saa oloapteekista kolmen paketin tarjouksena vähän halvemmalla 👍

Mä söin kans lääkärin suosituksesta sideralia ja kuurin aikana ferritiini tipahti 46 -> 24 😅 Ilman raudan syömistä oli siis jo pari vuotta pysyny ton 46 paikkeilla. Mut mullekaan ei tullu siitä mitään vatsaoireita, harmi vaan että se ei muuten sitte toiminu ollenkaan 😄

Söin sideralia viime raskaudessa. Ei seurattu tekikö ferritiinille mitään (keskiraskaudessa mitattiin 30), mutta hemppa nousi kuitenkin 😊 Nyt keväällä vedin muun merkkisiä nestemäistä ja tablettia omatoimisesti, jopa 200 mg/vrk. Elokuussa ferrit olikohan 76 vaikka olin vuotanut kuin seula jo pitkään ja koko ajan niiden minipillerien takia. Eli reipas annos säilytti varastorautaa onneksi tuolla tasolla. Pisti vain vatsan alkuun vesiruikulle, jonkun ajan jälkeen hiukan tasaantui vaikka jäikin vilkkaan puolelle.

Täällä menossa viikot 5+1 ja tosi aaltoilevia raskausoireita. Edellinen raskaus joka päättyi varhaiseen keskenmenoon oli todella oireeton. Nyt on ollut välillä rinnat hieman kipeät ja nännipihat hieman tummuneet ja laajentuneet. Etovaa oloa on myös aina välillä. On siis ollut ihan selkeitä oireita, mut heti tuntuu et iskee kauhia paniikki jos on vähän oireettomampi päivä 🥺😭
Oon myös ollu tosi herkkiksenä, tuntuu et ihan pienistä asioista silmät kostuu liikutuksesta 🤭 Ja mulla kans kauhiaa väsymystä ja silti ei saa nukuttua ku herää aamulla niin aikasin 😴

Mä söin kans lääkärin suosituksesta sideralia ja kuurin aikana ferritiini tipahti 46 -> 24 😅 Ilman raudan syömistä oli siis jo pari vuotta pysyny ton 46 paikkeilla. Mut mullekaan ei tullu siitä mitään vatsaoireita, harmi vaan että se ei muuten sitte toiminu ollenkaan 😄
Eikä! :Grimacing Face: Toki toi ferritiini varastoraudan mittarina on vähän sellainen, et voi näyttää myös liian korkeata vaikka arvo olisi matala, koska esim. kaikenlaiset tulehdukset voi sitä nostaa enemmän tai vähemmän. Voisko olla, et se olisikin alunperin ollut virheellisen korkea arvo? Luulisi ettei rautakuurin aikana laske, jos ei sitten menetä verta erikseen..

Eikä! :Grimacing Face: Toki toi ferritiini varastoraudan mittarina on vähän sellainen, et voi näyttää myös liian korkeata vaikka arvo olisi matala, koska esim. kaikenlaiset tulehdukset voi sitä nostaa enemmän tai vähemmän. Voisko olla, et se olisikin alunperin ollut virheellisen korkea arvo? Luulisi ettei rautakuurin aikana laske, jos ei sitten menetä verta erikseen..
Joo siis tottakai se on aina mahollista, että ennen kuurii otetut arvot on ollu kaikki virheellisiä, vaikka jonki kroonisen tulehduksen takia. Mua vaan testattiin ihan tosi paljon tolla ajanjaksolla (laskin sillon et noin 70 eri arvoo katottiin, osa useempaan kertaan), niin jotenkin mulla on ajatus et se olis käyny ilmi 😅
En siis suoraan syytä Sideralia, vaikka tällee yksilön näkökulmasta yhteys vaikuttaiskin selkeeltä 😄 Halusin vaan kertoo oman kokemuksen tuotteesta 😊

Joo siis tottakai se on aina mahollista, että ennen kuurii otetut arvot on ollu kaikki virheellisiä, vaikka jonki kroonisen tulehduksen takia. Mua vaan testattiin ihan tosi paljon tolla ajanjaksolla (laskin sillon et noin 70 eri arvoo katottiin, osa useempaan kertaan), niin jotenkin mulla on ajatus et se olis käyny ilmi 😅
En siis suoraan syytä Sideralia, vaikka tällee yksilön näkökulmasta yhteys vaikuttaiskin selkeeltä 😄 Halusin vaan kertoo oman kokemuksen tuotteesta 😊
Joo, ja siis onhan se niin, että joku valmiste sopii toiselle ja toiselle ei :Smiling Face With Smiling Eyes:

Nyt viikonloppuna täällä kärsitty aika kovista, menkkamaisista alavatsakivuista, viime yönäkin heräsin niihin. Ilmeisesti on kyllä yleisiä, kun kohtu nyt jo kasvaa vauhdilla. Ajattelin käydä ostamassa tänään kaupasta sellasen lämmitettävän vehnä-/kauratyynyn ja kokeilis oisko siitä apua 🤔

Nyt viikonloppuna täällä kärsitty aika kovista, menkkamaisista alavatsakivuista, viime yönäkin heräsin niihin. Ilmeisesti on kyllä yleisiä, kun kohtu nyt jo kasvaa vauhdilla. Ajattelin käydä ostamassa tänään kaupasta sellasen lämmitettävän vehnä-/kauratyynyn ja kokeilis oisko siitä apua 🤔
Itsellä se toimii ainakin tosi hyvin, joten suosittelen! Samoin myös lämpöpeitto on nyt ollut ihan ehdoton, kun paleltaa ☺️

Yks merkittävä oire, minkä unohdin mainita, on aamuyön heräily/unettomuus!! Saatan herätä jo klo 5-6 aamulla, eikä uni enää tuu. Normaalisti en todellakaan oo mikään aamuvirkku enkä todellakaan herää ennen herätyskelloa 😅
Mulla on tätä samaa aamukukkuilua. Ja iltaisin väsyttää jo 19 aikaan, mutta saattaa olla, että uni karkaa kuitenkin sinne 23 saakka. Päiväunilla sit nukkuisin vaikka 3 tuntia. On esiintynyt tätä samaa mulla aikaisemmissakin raskauksissa ihan alkuraskaudessa.
Peilistä katsoo haamu 👻 Onneks kohta on halloween. Ja sinne asti voi lasten kans leikkiä vaikka 🐼. 😅

Muokattu viimeksi:
Mutta väsymystä ja yökukkuilua, sekä pientä rintojen aristusta lukuunottamatta ei ole mitään oireita. Rv 5+1

Takaisin