Mulla on diagnosoitu IBS ja oon aika paljon jossain vaiheessa ottanu selvää siitä (sen vähän tiedon lisäks mitä terveyskeskuksesta sai). Tosi monessa tutkimuksessa on tultu siihen tulokseen et raskaus usein pahentaa IBS-oireita, eli epäilisin itse kyllä sitä.Hmm mä itseasiassa syön vaan foolihappoa ja D-vitamiinia, en uskaltanut ostaa noita mama-vitamiineja kun pelkäsin just, että esim rautaa ei oma vatsa sietäisi yhtään. Mutta voi toki jompikumpi niistäkin ärsyttää vatsaa! Ja mulla on IBS (ei diagnosoitu, mutta kaikki oireet täsmänny jo 20 vuotta), niin uskon, että ylipäätään nyt hormonimuutoksetkin voi sekoittaa sitä. Se oli välillä jo parempana, niin oon uskaltanut syödä rohkeammin kaikkea, mutta luulen että jos tää ei ala helpottaa, niin täytyy taas alkaa seurata sitä FODMAP-ruokavaliota!
Kerro ihmeessä jos vaihdat valmistetta ja tuntuu, että se auttaa! Toivotaan niin![]()
Mäki syön pelkkää foolihappoo ja D:tä omista purkeistaan, ja rautaa otan joka toinen päivä semmosen hyppysellisen. (Murskaan siis tabletit, että saan otettua niin pienen annoksen et vatsa kestää.) Eli kannattaa vaikka raskauden ajaks ottaa FODMAP uudestaan, jos se ennen on auttanu. Mä oon syöny sen mukaan jo reilun 10 vuotta
Magnesiumeista voin suositella jauhemuodossa olevia! Helpompi annostella tarpeeks pieni määrä vatsan kannalta. Mulla on magnesiumglysinaattia, jonka pitäis olla vatsaystävällistä, mutta mulle sopiva annos siitäkin on suunnilleen 1/12 purkkiin kirjatusta suositellusta annoksesta
Lisäksi on ollut väsymystä ja sellainen krapulainen/oonko tulossa kipeäksi olo. Ekassa raskaudessa olin tosi oireeton tässä kohtaa. Menkkajomot oli molemmilla kerroilla silloin, kun kuukautisten piti alkaa. Nyt vielä vähän jatkuukin. Mielenkiinnolla/kauhulla odotan millaiset pahoinvoinnit tulee tällä kertaa.
Toki toi ferritiini varastoraudan mittarina on vähän sellainen, et voi näyttää myös liian korkeata vaikka arvo olisi matala, koska esim. kaikenlaiset tulehdukset voi sitä nostaa enemmän tai vähemmän. Voisko olla, et se olisikin alunperin ollut virheellisen korkea arvo? Luulisi ettei rautakuurin aikana laske, jos ei sitten menetä verta erikseen..