Oireet

Onko kellään kokemusta supistuksista yhdynnän jälkeen? Tänään 30+1 ja tänään ja kaksi viikkoa sitten ollut usean tunnin ajan supistuksia yhdynnän jälkeen n. 5-15min välein. Semmosia max. 10 sek kestäviä mahan kovettavia ja selkään vihlovia. Huolestuttaa vaan kun 10 viikkoa vielä laskettuun aikaan. Muuten ei juurikaan ole ollut supistuksia, ainakaan kivuliaita... mitään vuotoja ei ole ollut. Ilmoitin jo miehelle, että yhdynnät oli nyt tässä ainakin siihen asti kun 35 viikkoa tulee täyteen, tää on liian pelottavaa tässä vaiheessa.

Mulla oli viime raskaudessa tosi kovia suppareita seksin jälkeen. Mutta laantuivat yleensä max tunnissa.
Nyt ollut vain kivuttomia supistuksia seksin jälkeen.
Ja himot on herännyt ihan uudelle tasolle taas. Keskiraskaudessa ei ollut himoja juuri ollenkaan ja nyt vois puuhastella kokoajan. Tosin vähän joutuu jo hakea asentoja kun alkaa maha olla tiellä.

Kävely ja seisominen on nyt pari päivää ollut todella kivuliasta. Sukkapuikko kipuja tulee kohdunsuulle kun nousee ylös tai lähtee kävelemään. Saa vähän väliä pysähdellä. Mutta sitten jos pidempään seisoo paikallaan niin alkaa kova paine alakerrassa.

Voi luoja, mä en voi kuvitellakaan mitään seksijuttuja. Mies joku ilta ehdotti enkä voinut kuin nauraa koko ajatukselle. Niin paljon vihloo ja särkee joka paikka ettei puhettakaan mistään ylimääräisestä. Limakalvot ovat kuivat kuin Saharan autiomaa niin että välillä ihan verta vuotaa. Kaikki hajut ällöttää ja oksettaa ja pukamatkin yrittävät taas alkaa vaivaamaan. Puhumattakaan näistä kipeistä supistuksista jotka iltaa kohti vaivaavat ihan urakalla! Ei siis seksiä meillä :confused:

Täälläkin on nyt (32+0) ollut muutaman päivän ollut hiljaisempaa liikkeiden osalta. Niitä kuitenkin edelleen tuntuu päivittäin, joten en ole kovin huolissani. Lisäksi luin, että näillä viikoilla vauva alkaa kasvaa isommaksi -> tilaa kohdussa on vähemmän -> on luonnollista, että liikkeitä ei enää tunnu yhtä paljon kuin aikaisemmin.

Tää ohje ei päde täällä osoitteessa ainakaan yhtään! :joyful: Vaavi on hyvinkin liikkuvainen mulla tällä samalla rvk:lla. Melkein toivois että rauhottuis jo :joyful: Voisiko sitten olla sen verran pienikokoinen (mun masu ei oo mikään megaiso vielä), että tilaa löyyy hyvin o_O

Esikoinen antoi sellaisia napakoita potkuja/nyrkityksiä, mutta tämä vaavi punkee itseään/venyttelee masussa. Välillä peppu tunkee toiselle puolelle massua, että näkyy ihan selvä patti ja mahaa kinnaa ihan mahottomasti. Illalla alkoi taas venyttelyt kun minun piti alkaa nukkumaan. Reilun tunnin punki sinne sun tänne ja sitten lopetti pitkään kestävään hikkakohtaukseen. :)

Täälläkin pungertaa kauheella tarmolla takamusta tai jalkaa mahasta läpi ja kyllä tuntuu >. <
Tänään lisäksi venäytin jotenkin kummasti lihaksen mahasta niin että ihan piti vaan istua ja hengitellä hetken aikaa. Ihan kun ei ois jo muuten vaikeeta pungertaa sängystä ylös ja nyt on yskäkin vielä ja joka kerran kun yskäsee niin koskee tähän lihakseen. -.-

Kävin aamulla äitiyspolilla tarkastuksessa 32+6. Ollut kauheita kipuja melkein viikon nivusissa ja alaselässä joka säteillyt sisäreisiin myös. Ne otti käyrän, pissanäytteet ja kohdunsuun tilannetta sekä ultrasi. Kaikki oli hyvin onneksi hyvin suljettu kohdunsuu ja 4cm jäljellä eli tosi hyvin, ei tarvitse huolistua. Painoarvio vauvalla 2126g eli kasvaa ihan keskikäyrällä :happy::hello2:love7
Nyt ei tarvitse olla huolissaan ja painaa menemään vaikka vähän koskisikin.
Luulen että syy tähän ollut että vauva kääntynyt pää alaspäin ja nyt taas siirtynyt poikittain tilaan takaisin. Kun on jo vähän helpottunut kivut jos vertaa eiliseen. Pää on vasemmalla puolella. Toivottavasti kääntyy tässä viimeistään kuukauden päästä. Kolmas lapsi niin tilaa temmeltää.

Mulla illasta alkaa vasen kyljen kipeys. Ja kestää sinne astikun pääsee nukkuumaan. Monesti ruokailun jälkeen myös kipeä.

Mulla alkaa olemaan tuskaa tää kävely. Kohdunsuulle vihloo kun vauva liikkuu. Tosi ikävää kipua. Vähän väliä pistää. Tuntuu, että vauva olisi tosi alhaalla mutta eilisessä neuvolassa sanoivat ettei pää ole kiinnittynyt eikä ollut edes varma oliko pää alaspäin vielä.

Niin minuakin alkaa kävely tuottaa vaikeuksia. Sekä särkee istuessa myös. Säteilee sisäreisiin ja alaselkään ikävästi. Sekä nivusiin :( toivottavasti helpottaisi vähän vielä ettei tarvi koko loppuodotus kärsiä kivuista.

Olen välttynyt kaikilta suurimmilta kivuilta, mutta viime viikkoina on kyllä joutunut vaihtamaan reippaat kävelylenkitkin kevyeen köpöttelyyn tai muuten alkaa mahassa tuntua ikävältä. Selkä on vaivannut pitkän seisomisen jälkeen muutaman kerran, mutta onneksi ei ole säännöllisesti alkanut vaivata. Ehkä hankalinta on ollut nukkuminen; illalla ei tahdo millään löytää hyvää asentoa, kun selällään ei saisi olla (eikä pitkiä aikoja olekaan hyvä olla) ja molemmilla kyljillä alkaa helposti painaa tuosta ylävatsasta/rintalastan alaosasta. Iltayö menee paljolti pyörimiseksi (=hirveää ähkimistä ja punkeamista, kun vaihtaa asentoa) ja usein vasta aamusella saa pidemmän ja paremman unipätkän..

Ne soitti tänään äitiyspolilta siitä pissanäytteestä ja pyysi minua antamaan toisen huomenna. Oli vissiin jotain epäselvää bakteereissa että halusivat tarkentaa vielä. Eli pissataan purkkiin huomenna sitten ja odotellaan vastausta. Rv 33+0

Dossier ainakin mun neuvolatäti sano kun kysyin nukkumisasennoista että ihan missä vaan asennossa saa nukuttua niin voi nukkua. Mikään ei siis ole hänen mukaan kiellettyä. Ite nukun välillä puoliks mahallaan jalka koukussa ja välillä kyljillä ja selällään. Hän sano että selällään nukkuessa jos suonet alkaa olla ahtaalla niin siitä tulee huono olo ja automaattisesti herää siihen ja vaihtaa asentoa. Siis hyvissä ajoin ennen kuin sikiön hapensaanti on vaarassa.

Samaa minäkin varmistelin, kun tulee edelleen nukuttua tuolla tavalla kuin Jahtu lähes mahallaan ja usein myös selällään. Jos ei tunnu pahalta, voi nukkua ihan miten vain. :)

Mulla tulee kans nukuttua puolittain mahallaan/kyljellään. Selällään en pysty edes kauhean kauan olemaan kun alkaa käymään kipeää. Vaikea kyllä löytää hyvää nukkumisasentoa kun vauva enimmäkseen oikealla puolella ja se sitten painaa jos sillä kyljellä on. Vasen käsi mulla taas on ns. vammautunut ja se ei kauheasti kestä sillä puolen olla. Tuntuu että yöt nykyään yhtä pyörimistä. Muutenkin hereillä kaikenlaisten vaivojen vuoksi. Yöunet on aika vähäiset.

Mä ainakin nukun selällään, molemmilla kyljillä ja vähän osittain mahan päälläkin, mikään asento sinänsä ei tunnu huonolta, mutta asentoa on pakko vaihdella säännöllisesti, aina alkaa jostain kolottamaan. Ei mitään asentoa oikein voi edes välttää kun niihin unissaan kääntyy...

Onko muut heränny yöllä selinmakuulta oikean nivusen kipuun, joka on jatkunu sitte myös päivällä? Vieläki oikea nivunen tietyissä asennoissa tosi kipeä viime yön jäliltä eikä jalalle kärsi oikeen kunnolla varata painoa. Viime ja tällä viikolla öisin heränny tuohon oikean nivusen kipuun ja muutamana päivänä myös tuntunu se kipu melkeen koko päivän..

Dossier ainakin mun neuvolatäti sano kun kysyin nukkumisasennoista että ihan missä vaan asennossa saa nukuttua niin voi nukkua. Mikään ei siis ole hänen mukaan kiellettyä. Ite nukun välillä puoliks mahallaan jalka koukussa ja välillä kyljillä ja selällään. Hän sano että selällään nukkuessa jos suonet alkaa olla ahtaalla niin siitä tulee huono olo ja automaattisesti herää siihen ja vaihtaa asentoa. Siis hyvissä ajoin ennen kuin sikiön hapensaanti on vaarassa.

Näin olen kyllä itsekin ajatellut, mutta silti mielellään vähän välttää pitkää selällään nukkumista.

Omaa nukkumista häiritsee myös kaksi kissaa, jotka tykkäävät nukkua kainalossa tai kyljessä ja valtaavat jossain vaiheessa yötä koko sängyn puolikkaan, eikä niitä tietysti voi siirtää [emoji23] Mitenkähän vauvan kanssa olisi paras yrittää toimia, kun huoneen ulkopuolelle sulkeminen tulee ainakin olemaan haastavaa..

Meillä kissat ovat sen verran pelänneet vauvoja, etteivät liian lähelle ole menneet. Jos tuntuu, ettei kissoja uskalla samassa tilassa pitää, on ovi tai joku portti melkeinpä ainoa vaihtoehto. Miksi huoneesta pois sulkeminen on haastavaa? :)

Takaisin