Oireet

Kakka ku kakka, pahalle se haisee :D

Odota vaan Pallo! ;) Mäkin vielä viime viikolla tuskailin oireettomuutta, no, olis pitäny vaan nauttia siitä :D Mulla alkoi pahoinvointi nostaan päätään 5+5.

Mulla alkoi nyt jo häpyluun pakottaminen :eek: viimeksi oli loppuraskaudesta vaivana.... mutta Joo ilmeisesti Nämä johtuu paikkojen venymisestä, joustamisesta ja tilan tekemisestä. En malttanut odottaa Eka ultraan mikä olisi vasta viikko8-9 välissä niin käynpä ensi viikolla katsastaa asiaa yksityisellä :) toivottavasti siellä kaikki olisi hyvin :binkybaby

5+2

apeus sen ku jatkuu.. Mitään en saa aikaseks. Käytin tänää miehen autoa (bensasyöppö-audi-"luottoauto") ja tottakai sen piti hajota matkalla kotii ja jäin sitte keskelle tietä... Onneks appi on yrittäjä nii pysty tulee apuu..

Mulla on kummallista kyllä olo helpottunut. Ei ällötä oikeastaan juurikaan! Mutta hajut tekee pahaa edelleen. Ja vatsa on jotenkin... hmm... yllättävä.
Mulla on edelleen aina välillä kuoleman pelko. Pelkään raskausmurkytystä. Pelkään että tulee keskenmeno. Pelkään että verenpaine nousee liikaa. Pelkään tulevaa sokerirasitusta. Pelkään että saamme vammaisen lapsen. Voi huokaus!

Tänään kävin paineen ja lääkityksen takia neuvolalääkärissä ja hän laittoi lähetteen äitipolille arvioon tarviiko jonkun muun lääkkeen tähän albetolin rinnalle.

Ahistaa sekin että olen ihan "mahdoton tapaus" kaikkien ammattilaisten mielestä. Ei kukaan ole sanonut mitään, mutta mietin onko mulla oikeus haluta/tehdä/saada toinen lapsi...

Mulla on aamusin vatsa ripaskalla :D ja eilen maistui itse tekemä kasvissosekeitto, tänään samaa eväänä ja meinas yökki lentää, syömättä jäi. Tulee juotua aivan liian vähän, mutta en saa mitään nestettä alas vaivatta, kaikki etoo ja ällöttää.

Mulla on ollu tänään ällötyspäivä. kaikki paitsi suklaa ällöttää... kaivoin pahoinvointiraekkeet ja ne on nyt käsissä. toivottavasti tää ei ny äityis yhtä pahaks ku viimeks. viime raskaudessa oksensin lähes päivittäin rv 7-12, joinain päivinä useamman kerran... yhh

Tottakai sulla on oikeus Nallenäiti, samalainen kun kaikilla muillakin :) et oo mahdoton tapaus. Monilla on sairaus tai lääkitys tjsp, ei se silti poista niiden oikeutta haluta ja saada lapsia. Älä huoli!

Tosi kurja kuulla jupa-, että sulla on mieli maassa. Mullakin vaihtelee aika paljon ja välillä meinaan pusertaa itkua koko päivän. Mutta ei hätää, kyllä se väistyy :) alkuraskaus on sekoipäisyyden vuoksi raskain, kyllä se siitä helpottaa ku raskaus etenee. Kiva kuulla, että appi pääsi apuun :)

Voi kauhee mikä turvotus tullu :| ihan ku ois jo pitemmälläki :DD onneks oon muutenki mahakas ni ei niin huomaa :DD

Joo, siis mikä tää turvotus on mikä hyppäsi mahaan heti?! Inhottavaa!

Mut hei Pilvikirsikka ja muut kissan omistajat. Ootteko ihan ite tyhjentäny hiekkalaatikon? Mä edellisen kohdalla otin jotenkin tosi vakavasti pelottelut siitä, ettei raskaana ollessa saa tyhjentää hiekkalaatikkoa, enkä koskenut siihen kertaakaan. Tällä kertaa ajattelin toimia ihan samoin. Jos ei muuta, niin saapahan mies osallistua taas vähän lisää :D

Korallihai joo oon ite tyhjännyt, tosin meillä se vessa on tuolla ylhäällä ja mies siellä iltaisin hengaa koneella, joten oon ulkoistanut sitä vähän sille. Pesen vaan kädet aina hyvin ja toisaalta meidän kissat on sisäkissoja ollu koko ikänsä, niin en tiiä miten suuri riski niiden kanssa edes on?

Pilvikirsikka, meillä kans sisäkissa, navetassa syntynyt tosin. En tiedä kuinka todellinen tuo riski on, mutta jotkut sanoo ettei edes kumihanskat kädessä tyhjentäminen muka riitä. Tästä oiskin kiva saada tietoa, ilman liioitteluja ja vauhkoamista.

Meillä on toinen rotukissa ja toinen sisällä syntynyt kotikissa. Onhan nuo valjaissa toki ulkoillu välillä, mutta ei oo sinä aikana ehtiny syömään kuin heinää ja kärpäsiä :D Mutta mäkin kyllä kuulisin mielelläni lisää! Mun kaverin äidillä epäillään olleen toisessa raskaudessa toksoplasmoosi, vauva oli tosi pieni ja aivan mustelmilla... Mähän olin muuten edellisessä raskaudessa puutarhatöissä koko kesän ja siellä oli vähän huonosti käsienpesumahdollisuus. Aika kova riski se on silloinkin ollut :/

"Tartunta ja esiintyvyys
Toksoplasma-alkueläimiä voi olla useiden nisäkkäiden kudoksissa. Tartunta saadaan yleisimmin huonosti kypsennetystä sian-, lampaan- tai naudanlihasta, jossa on toksoplasman kystamuotoja. Näiden eläinten uloste ei tartuta. Ihminen voi saada tartunnan suun kautta myös kissan ulosteista tai maaperästä, johon kissan ulostetta on joutunut. Kissa saa toksoplasmansa hiirestäessään ja myyrästäessään ja syömällä saaliinsa. Tartunnan saanut kissa, useimmiten pentu, erittää ulosteeseensa tartuttavia kystoja (ns. ookystia) vain muutaman viikon ajan. Vain noin yksi kissa sadasta on tartuttava. Aivan tuore uloste ei tartuta, vaan ulosteen on pitänyt olla ympäristössä vähintään vuorokausi, jotta siinä oleva toksoplasma muuttuu tartuttavaksi. Tällä on merkitystä tartuntojen ehkäisyssä kotona. Toksoplasma voi siirtyä istukan kautta sikiöön, jos äiti saa tuoreen tartunnan raskauden aikana. Toksoplasma jää tartunnan jälkeen pysyvästi uinumaan ihmisen soluihin. Tavallisin lymypaikka on silmän verkkokalvo (retina).

Toksoplasmaa esiintyy kaikkialla maailmassa, mutta kylmässä ilmastossa se on harvinaisempi kuin lämpimässä. Erityisen yleinen ihmisen toksoplasmoosi on Ranskassa. Tämän arvellaan johtuvan runsaasta raa'an lihan syönnistä. Suomalaisista 20 % on saanut toksoplasmatartunnan aikuisikään mennessä. Näistä suuri osa on äidiltä kohdussa lapseen siirtyneitä infektioita. Aikuisiässä vain noin 20–50 suomalaista vuodessa saa tartunnan, joka todetaan laboratoriotestillä. Tartunnoista 10–15 on naisilla iässä, jossa raskaus on mahdollinen. Havaitut taudit ovat vielä tartuntojakin harvinaisempia, koska osa todetuista tartunnoista on oireettomia. Tauti ei tartu suoraan ihmisestä toiseen."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00619

Aika epätodennäköistä siis saada kaupikilaiskotikissan ulosteesta. Muutenkin aika harvinaista.

No totta kyllä! Tästä ei neuvolassakaan ole puhuttu koskaan mitään, listerian terkka kyllä viimeksi mainitsi.

Kiitos Balacenia! Olipa siinä informatiivinen teksti. On kyllä tosissaan olematon riski näiden tietojen valossa. Ite näköjään löytänyt vain jotain pelotteluja aiheesta...

Nallenäiti, miks olisit toivoton tapaus? Varmaan lääkityksen avulla kaikki menee hyvin. Noita pelkoja on myös täällä, aika irrationaalisiakin osa :/

Ja voi tokso. Tuli taas mieleen se verinen pihvi jota söin...Kuulostaa noi sisäkissojen riskit pieneltä onneksi. Onko kukaan pyytänyt verikokokeena toksovasta-aineita?

Oireina edelleen jano, vilu, vessassa ramppaaminen, hirvee nälkä parin tunnin välein. Rintojen repivä kipu ja kuvotus on vähenemään päin. Alavatsan nipistelyä on onneks.

Tänään tein sen, mitä lupasin etten koskaan raskaushuuruissa tee... Laitoin miehen äsken yön selkään kauppaan, kun jääkaappi oli ihan tyhjä :ashamed: Mut tuoreet riisipiirakat maistui kyl taivaalliselta...

Takaisin