Oireet

Tirppana, vaikuttais iskiakselta. Mulla oli nimittäin kans noin viikon pakaran päältä heijastuva kipu. Fyssariystävä ohjeisti venyttämään pakaralihasta ja se auttoi. Itse sain parhaan venytyksen nostamalla seisaalla kipujalan jalkaterän toisen jalan polven päälle ja pöydästä tukea ottamalla taivutin ylävartaloa alas tukijalkaa hiukan samalla koukistaen. Makuulla venytysliike ei oikein onnistunut vaan tuntui ikävältä muualla kehossa.
Oltiin perjantaina särkkiksessä ja loppuehtoosta ku kotio päi tultiin nii en päässy enää omin avuin seisomaan :( vihlo nii paljo vasemmalt puolt pakara päält ja heijastu jokapuolel reitee ja selkää. Ihan kamalaa oli! Kauhulla ootan mitä on loppuraskaudessa.. tarvis jotenki noita selkä lihaksia vissii treenailla tjn.

Kannattaa huolehtia lonkankoukistajien, reisien ja pakaroiden venyttelystä. Varsinkin jos on notkoselkä, selkä painuu entistä enemmän notkolle mahan kasvaessa ja se painaa siten iskiashermoa. Kireät lonkankoukistajat myös vetää sitä asentoa vinksalleen, ja pakarat ja reidet liittyy näihin myös. Raskaana ollessa sitä saattaa huomaamattaankin enemmän notkistaa selkäänsä kun haluaa työntää mahaa eteenpäin, mutta kannattaa kiinnittää huomiota selän ja lantion asentoon. Hyvä asento on, kun painaa "häntää" vähän alaspäin kohti lattiaa ja hieman tiivistää pakaroita. Vastakohtana on taas sellainen Iines Ankka-asento. Jos on käynyt pilateksessa voi olla tuttuja juttuja.
terv nimim. selkä- ja pakaravammainen :D

Mulla on tota lonkkavikaa ollu iha teinistä asti, joku lihas menee nivelten väliin puristuksiin ja sit tosiaa mitä enemmän liikkuu ni sen enemmän se menee sinne väliin. Esikoista odottaessani oli raskausaika ainoo lonkkakivuton aika. Jotenki kait venyi nekin luut tai muuta minkä takia ei sit sillon särkenyt. Mut tuo venyttely täytyy oppia ottamaan tavaks ku ei kiva jos ei voi kävellä lainkaan tai makuultaan ei pääse enää ylös. Ja notkoselkä on, kädenmentävä kolo jää selän alle ku makaa :)

Tänään on ollut jotenkin tosi huono ja kipeä olo, mittasin kuumeenkin mutta kuumetta ei kuitenkaan ollut. Oksettaa, selkää ja mahaa on särkenyt, väsyttää ja on saamaton olo. Meillä on ollut ongelmia ja riitoja miehen kanssa tässä viimeaikoina ja tuntuu että sekin on vetänyt mielen apeaksi ja surulliseksi. Huolettaa myös kun liikkeitä en ole juurikaan tuntenut vaikka jokuaika sitten niitä tuntui useastikin. Rv 16

Mulla alko viime sunnuntaina kauhee kutina, joka on levittäytyny koko keholle. Kyseessä ei taida olla se raskaushepatoosi koska kämmeniä ja jalkapohjia ei kutita ja raskaus on vasta alussa (12+4). Hepatoosi tulee yleensä vasta puolenvälin jälkeen.

Lueskelin että kyseessä saattaa olla raskaudenaikanen atooppinen ihottuma, jolla on tapana alkaa raskauden alussa ja kestää loppuun asti. Siihen voi auttaa kortisonivoiteet ja paksut perusvoiteet mutta kutina on kamala, kun ei ainakaan mun tänhetkiset rasvat auta. Huomenna ostamaan kunnon voiteet. Ja varaan ajan myös lekuriin. Onks täällä muita jotka kärsis tällasesta?

Taikavarpu, raskaushepatoosi on tosiaan yleensä myöhemmän ajan vaiva, mutta mitä tulee tuohon kämmenien ja jalkapohjien kutiamiseen hepatoosissa, niin itse oon sellainen raskaushepatoosipotilas että mulla ei niissä ollut kutinaa oikeastaan ollenkaan, mutta koko keho kutisi jatkuvasti. Sun tilanteesi kuulostaa tuolta atooppiselta ihottumalta, mutta pyydä lääkäriltä myös lähete labraan maksa-arvoista että sulkevat hepatoosin pois.

Mulla alko viime sunnuntaina kauhee kutina, joka on levittäytyny koko keholle. Kyseessä ei taida olla se raskaushepatoosi koska kämmeniä ja jalkapohjia ei kutita ja raskaus on vasta alussa (12+4). Hepatoosi tulee yleensä vasta puolenvälin jälkeen.

Lueskelin että kyseessä saattaa olla raskaudenaikanen atooppinen ihottuma, jolla on tapana alkaa raskauden alussa ja kestää loppuun asti. Siihen voi auttaa kortisonivoiteet ja paksut perusvoiteet mutta kutina on kamala, kun ei ainakaan mun tänhetkiset rasvat auta. Huomenna ostamaan kunnon voiteet. Ja varaan ajan myös lekuriin. Onks täällä muita jotka kärsis tällasesta?

Mulla oli viime raskaudessa! Ei siihen muistaakseni mikään oikein auttanut, helpotti sitten loppua kohden kyllä. Mulla tohon liittyi myös näppyjä, jotka aina vaan yhtä äkkiä ilmestyi ja katosi.

Taikavarpu, raskaushepatoosi on tosiaan yleensä myöhemmän ajan vaiva, mutta mitä tulee tuohon kämmenien ja jalkapohjien kutiamiseen hepatoosissa, niin itse oon sellainen raskaushepatoosipotilas että mulla ei niissä ollut kutinaa oikeastaan ollenkaan, mutta koko keho kutisi jatkuvasti. Sun tilanteesi kuulostaa tuolta atooppiselta ihottumalta, mutta pyydä lääkäriltä myös lähete labraan maksa-arvoista että sulkevat hepatoosin pois.

Hei! Kohtalontoveri, mullakin ed raskaudessa hepatoosi. Käynnistettiinkö sulla synnytys?

Hei! Kohtalontoveri, mullakin ed raskaudessa hepatoosi. Käynnistettiinkö sulla synnytys?

Jep, käynnistettiin heti kun laskettu aika koitti. Mulla oli vaan ilmeisesti ekassa raskaudessa ollut se piilevänä, esikoiseni kuoli siis kohtuun ja syytä ei siihen koskaan löydetty. Tokaa odottaessa olin sitten muutenkin jo tarkkailun alla ja kun hepatoosin kutina puhkes älysin soittaa neuvolaan ja pyytää verikoetta ja maksa-arvothan oli ihan hurjat. Onko sulla ollut jo puhetta neuvolassa että ottaisivat viimeistään rv 30 verikokeet maksa-arvoista, jos sitä ennen ei ehdi puhkeamaan r-hepatoosi?

Mulla tuli näköjään iskiaskivun kaveriksi häntäluukipu. Iskias äityi kun maalasin asunnon seiniä lomalla ja nyt oon käyny kerään marjoja useampana päivänä. Aijai. Iskiasta ollut joskus ennenkin just tommoseen kyykistelyyn liittyen. Mut tää häntäluukipu on ihan uus juttu. Luun ympäriltä pylly ihan kipee! Ei oo herkkua istua... täytynee mennä taas hierojalle!

Jep, käynnistettiin heti kun laskettu aika koitti. Mulla oli vaan ilmeisesti ekassa raskaudessa ollut se piilevänä, esikoiseni kuoli siis kohtuun ja syytä ei siihen koskaan löydetty. Tokaa odottaessa olin sitten muutenkin jo tarkkailun alla ja kun hepatoosin kutina puhkes älysin soittaa neuvolaan ja pyytää verikoetta ja maksa-arvothan oli ihan hurjat. Onko sulla ollut jo puhetta neuvolassa että ottaisivat viimeistään rv 30 verikokeet maksa-arvoista, jos sitä ennen ei ehdi puhkeamaan r-hepatoosi?

Voih.. Kauheeta, osanotot.
Juuh mulla käynnistettiin 38+0 kun vaadin, olin niin paniikissa koko hepatoosista.. Ja tässä raskaudessa kuulemma joo siinä 30 vk paikkeilla ruvetaan seuraileen..

Voih.. Kauheeta, osanotot.
Juuh mulla käynnistettiin 38+0 kun vaadin, olin niin paniikissa koko hepatoosista.. Ja tässä raskaudessa kuulemma joo siinä 30 vk paikkeilla ruvetaan seuraileen..

Mie olin paniikissa myös, mutta eivät suostuneet käynnistämään kun rv 38 koitti, kun mulla oli ekassa raskaudessa tehty hätäsektio ja sanoivat että lääkkeellinen käynnistys ei oo vaihtoehto, ja paikat ei ollu valmiit ballonkille. Ooteltiin sitten laskettuun aikaan, mutta sinä päivänä sairaala oli niin täysi, että meidät käännytettiin kotiin ja palattiin takaisin seuraavana aamuna. Ja käynnistys tehtiin kuitenkin lääkkeillä.

Mie olin paniikissa myös, mutta eivät suostuneet käynnistämään kun rv 38 koitti, kun mulla oli ekassa raskaudessa tehty hätäsektio ja sanoivat että lääkkeellinen käynnistys ei oo vaihtoehto, ja paikat ei ollu valmiit ballonkille. Ooteltiin sitten laskettuun aikaan, mutta sinä päivänä sairaala oli niin täysi, että meidät käännytettiin kotiin ja palattiin takaisin seuraavana aamuna. Ja käynnistys tehtiin kuitenkin lääkkeillä.

No johan nyt!
Kyllä tässäkin raskaudessa aion vaatia (entiedä vaikuttaako ruokavaliohoitonen dm) myös käynnistyspäätökseen.
Esikoinen oli syntyessään 3.8 kg ja jös olisi mennyt laskettuun olisi ollut ainakin sen 4.5 kg :o

Nyt alkaa näköjään rv15+ tuntumaan jo aamusta alavatsalla painontunnetta. Yleensä on mennyt aamupäivät ihan ok js vasta iltapäivällä turvotuksen tultua myös kolottelu on lisääntynyt. Hiukan on tarvinnu himmailla pihahommissa...kyykkäily rikkaruohojen parissa kostautuu aika nopeaan. Muuten ei erikoisempaa. Turvotuksen vuoksi vaan jään tästä masusta kiinni aika pian kun palaan lomilta takas töihin.

Miullaki eilen ku hiuksia pesin kaksinkerroin pöntöltä käsin, ni paino pahasti alamahhaa. Ruppee tuntummaan kohtuki jo ylempänä :)onneks ei oo niin pahaa väsymystä enää, turvottaa kylläki senki eestä.

Lasketaanko oireisiin se että monta kk on kiukuttanut mm. vaatteiden päälle laitto? Vaikka ei olis kiree vaatekaan niin jokin siinä kiukuttaa.
Sitten ei mahda millään löytää löysää ja mukavaa vaatetta päälle. Siitä sitten lähtee kokonainen kierre.. Kiukuttaa niin että tekisi mieli tamppaaa jalkaa maahan kuin 5v.
Joku aistiyliherkkyys iskenyt?

Toiset päivät on parempia kuin toiset. Kolmantena päivänä itkettää... Vaikka ei olis mitään aihettakaan.

Väsymys jatkuu, ällötys jatkuu. Välillä iskee kesken syönnin huono-olo ja täytyy käydä kesken kaiken hetki lepäämässä sohvalla tai käydä sohvalle syömään puoli-istuvaan asentoon. Riittäisi jo tää ärsyttävä olotila koko ajan.

Takaisin