Oireet

Alasekäkipuihin toivottavasti ehkä antaa vähän mielenrauhaa, että mulla oli edellisessä tosi kipeä alaselkä noin viikot 20-22. Käytin tukivyötä ja kiroilin, että tätäkö tää on sitten loppuun asti. Ei ollut. Viikon 22 tienoilla se vaan loppui. Oli taas jotain "liitoskiputyyppistä", eli helpotti, kunhan selkä löysi uuden asennon kasvavan mahan tieltä. Voi siis olla, että helpottaa itsestäänkin kohtapuoleen. Toki kevyttä liikuntaa kannattaa tehdä (venytellä, kontillaan maltillisia jalannostoja yms.) ettei täysin jumahda. Ja tukivyöstä voi olla väliaikainen apu.

Lohduttavaa kuulla! Mulla tukivyö on kyllä helpottanut oloa huimasti tämän parin viikon aikana, kun oon pitänyt aina jalkeilla ollessa.

Fysioterapeutti muuten sanoi, että kontallaan tehtäviä liikkeitä ei suositella enää puolivälin jälkeen, koska se rasittaa liikaa erkanevia vatsalihaksia. Etenkin jos ovat jo alkaneet erkaantua, niin kannattaa suosiolla jättää väliin.

^Eikä kovin pian synnytyksen jälkeen. Lankkua jotkut pt:t suosittelee läpi raskauden tehtäväksi, mutta mullekin sanoi fyssari, ettei mitään missä maha on ilmassa alustaa vasten.

Mulla on ollut tukivyö käytössä kuukauden verran, ja ennen selän kipeytymistä tuntui hyvältä käyttää... Nyt kun alaselkä on todella kipeä ja tulehtuneen tuntuinen, tukivyö jostain syystä vaan pahentaa selän vihlomista ja tekee myös vatsan puolelle tukalan olon:sorry:. Tukivyö melko kapea, et luulen sen painavan just niitä kipeitä selkälihaksia jotenkin otollisesti. Tilasin leveämmän tukivyön, jossa tuki kattaa koko alaselän, toivottavasti siitä apua!

Mä en pysty istuu normaalisti tai ajaa edes autoa pitkään ku yläselkä kipeytyy heti nii pahasti:(

Mulla ei ole minkäänlaisia oireita, paitsi Maha kasvaa kovaa vauhtia. Jos se ei kasvais ei tietäs olevan raskaana. Ny menos rv 17+6

Päätä särkee ja kaikki ärsyttää ja/tai itkettää. Ääh.

Awsedr, mä olen kans alkanut hikoilla! En nyt hirveitä määriä, mut aiemmin en hikoillut juuri koskaan, niin vähäkin tuntuu!
Muutoin onneks melko oireetonta, matkapahoinvointia tulee edelleen tosi herkästi. Muuten, jos syömisistä ja riittävästä levosta huolehtii, on olo mitä mainioin.

Mä en mielestäni oo hikoillut sen enempää kun normaalisti mut muutama viikko sitten helteellä alkoi tuntua että kainalot haisee :D oon vuosia käyttäny pelkästään alumiinitonta dödöä kun perus antiperspirantti ärsyttää ihoa. Nyt sit aattelin että pakko kokeilla jos se kuitenkin auttaisi hajuun ja oonkin käyttänyt sitä nyt tähän asti. Iho ei oireile enkä haise enää. Harmittaa tietty vähän sen käyttö just sen alumiinin takia.

Aivan jumalaton alaselkäkipu alkoi nyt illasta.. Ei ollut hyvä idea sittenkään tuo "pitkä" kävely lenkki.
Mistä ootte hommaillut tukivöitä (lähinnä nettikaupat, oon laiska shoppailija :D) ja millanen olisi paras? Auttaako ne "masutuubit" yhtään?

Yhdeks alkuraskauden merkiksi usein listataan muutokset rinnoissa, mutta mä oon huomannu eroa aiempaan (raskaammat ja aremmat) vasta nyt rv 16-17 paikkeilla.

Täällä ei ainakaan masutuubista ollut notkoselkäiselle minkäänlaista apua. Kunnon masua kannattelevaa vyötä en oo saanu vielä aikaseks hankkia, kun ei oikein edes tiedä mikä ois hyvä....

Mulla on ollu selkäkipua kans. Ostin tukivyön joka on sellanen aika levee ja siinä on tosi paljon varaa kasvavan vatsan suhteen. Siinä on vielä sellaset kovat tuet jotka antaa alaselälle hyvin tukea. Mun selkäkivut on sellasia että tuntuu ku selkä katkeis, ku yhtäkkiä tulee sellanen shokkimainen isku vyömäisesti alaselkään. Ihan hirveetä ja toivon että tää helpottaa jossain vaiheessa jos tosiaan selän nikamat ym. löytää uudet paikkansa liikuskeltuaan tarpeeksi.

Lisäks oon jumppaillu syviä vatsalihaksia mut se taas tuntuu hankalalta muuten vaan ku tuntuu ettei oikeen mitään jaksais tehdä ja kaikki ärsyttää ja itkettää... On tää kans! Mahdollisimman rauhallisesti oon joutunu ottaa ja kävelläkin ku mikäki vanhus :P

Mulla menossa rv 18+6 ja myös alaselkäkipuja. Nyt parina päivänä tullut, tuli samoihin aikoihin ko aloin tuntemaan pikkusen liikkeitä. Tulee lähinnä silloi kun makaan selällään ja tuntuu sellasena paineena selkärangan lähettyvillä.

Kiva kuulla että muillakin on ollut pinna kireällä. Mietinkin että voiko tää olla raskausoire kun kaikki ärsyttää... Vähän huono omatunto kun tulee tiuskittua ja oon niin huonolla tuulella koko ajan.
Muita oireita että hengästyy tosi helposti, on kova nälkä ja outo makuaisti: suklaa ja kahvi ei enää oikein maistu, eikä kyllä paljon mikään muukaan... Toi suklaa on kyllä niin outoa :D Aina ollu mun herkkua!

Olen viikolla 17+2, ja vieläkin välillä lievää pahoinvointia. Oksennus tuli ensimmäisellä kolmanneksella ehkä noin 3 kertaa, ja huono olo, jos ei syönyt. Mielialan vaihtluja mulla on ollut aina :D Eli todella helppo raskaus ollut .<3

Mulla on ollu selkäkipua kans. Ostin tukivyön joka on sellanen aika levee ja siinä on tosi paljon varaa kasvavan vatsan suhteen. Siinä on vielä sellaset kovat tuet jotka antaa alaselälle hyvin tukea. Mun selkäkivut on sellasia että tuntuu ku selkä katkeis, ku yhtäkkiä tulee sellanen shokkimainen isku vyömäisesti alaselkään. Ihan hirveetä ja toivon että tää helpottaa jossain vaiheessa jos tosiaan selän nikamat ym. löytää uudet paikkansa liikuskeltuaan tarpeeksi.

Lisäks oon jumppaillu syviä vatsalihaksia mut se taas tuntuu hankalalta muuten vaan ku tuntuu ettei oikeen mitään jaksais tehdä ja kaikki ärsyttää ja itkettää... On tää kans! Mahdollisimman rauhallisesti oon joutunu ottaa ja kävelläkin ku mikäki vanhus :P
Mä oon luullu et vatsalihaksia ei sais tehä raskaana ku voi jotain väärin mennä niis lihaksissa en muista

Syviä vatsalihaksia (poikittainen vatsalihas) nimenomaan pitää tehdä raskaana, koska se auttaa kantamaan vatsaa ja helpottaa palautumista synnytyksen jälkeen. Poikittainen vatsalihas on se, joka auttaa myös muiden vatsalihasten erkauman kuroutumisessa.

Mutta sitä ei siis treenata ylösnousuilla tms. perinteisillä liikkeillä! Ihan vaan hengittämällä ja aktivoimalla hermoyhteyksiä aivoissa. Kannattaa googlata! :)

Takaisin