Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla toi päänsärky menee rutiinilla ohi.. Eli jos esim aamulla oon juonut teetä niin joka aamu pitää olla teetä.. Sama syömiset ja juomiset.. Heti särkee pää jos liian vähän juon vettä

Liitoskivut. Tai näin ainakin kaveri diagnosoi kun valitin, että tuntuu kuin olisin istunut pyörän satulassa viikon. Au.

Kolme viikkoa olin lomilla ja viime viikolla töihin palatessa uutena oireena selkäkipu. Nyt tänään sitten lisäksi jalkojen turvotus. Täytyy kokeilla tukivyötä ja -sukkia, vielä ei olisi millään varaa jäädä pois töistä.

Musta on tullut ihan järkyttävä itkupilli. Tuntuu, että melkein joka päivä oon jotain asiaa itkemässä. Niin ja aiemmin ei siis ole ollut tapana juurikaan vollotella, niin nyt jo ihan hävettää tämä ulvominen. Mieskin on ihan hätää kärsimässä, kun ei ole tottunut näkemään mua tällaisena. Toivottavasti tämä "oire" katoaisi hyvin pian.

Mulla olisi alkuun itkuherkkyyttä ja se sit on väistynyt myöhemmin mut huomasin kans että joskus vaan itkettää.. Esim viime viikon perjantaina omasta lapsuudesta puhuminen aiheutti kovaakin itkuisuutta ja sit eilen oli vaan tosi sekava olo jotenkin ja vollotin sit sitäkin.. Että tavallaan kait tullut takaisin tuo itkuherkkyys..

palasin tänään töihin. Päivä oli oikeasti helppo, mitä nyt kaikki asiat tuntui uudelta (henkisesti rankkaa kun tietoa tuli joka tuutista) mutta päivän loppupuolella sai panadolin ottaa. Selkää särkee oikealta pakaran yläpuolelta. Esikosta oli ihan sama joka oli pahimmillaan sellaista että puoli persusta kuin tulessa. Nyt jomotti tasaisesti ja panadol helpotti. Koitin vaihtaa työasentoja usein. Paljon oli seisomista ja siinä kipu tuntui pahiten. Tänään en vielä edes ollut potilastyössä niin se ahdistaa. masentaa. Siis jo Ekana työpäivänä?? :hungover: vielä 19 jäljellä.. Muuten oli mukava päivä ja vaihtelua kotona olemiselle. Kunpa nyt vaan oppisin pian taas työjutut :) olo oli kun Ekan vuoden opiskelijalla :grin

Hetki sitten tuli alavatsalle sellaisia puukoniskuja, että pääsi itku. Mietin jo omalle äidille tai äitiyspolille soittamista, kun muistin liitoskivut. Ovatkohan nämä nyt sitten niitä tai edelleen kohdun venymiskipuja? Onneksi ylihuomenna on taas neuvola, niin pääsee sieltäkin kysymään. Jotenkin tosi raskasta, kun ei yhtään osaa arvioida, mitkä ovat normaaleja asioita ja mistä pitää huolestua.

Hetki sitten tuli alavatsalle sellaisia puukoniskuja, että pääsi itku. Mietin jo omalle äidille tai äitiyspolille soittamista, kun muistin liitoskivut. Ovatkohan nämä nyt sitten niitä tai edelleen kohdun venymiskipuja? Onneksi ylihuomenna on taas neuvola, niin pääsee sieltäkin kysymään. Jotenkin tosi raskasta, kun ei yhtään osaa arvioida, mitkä ovat normaaleja asioita ja mistä pitää huolestua.
Voin sanoa että kolmas kerta enkä vieläkään tiedä miten suhtautua kaikkiin oireisiin. Raskaudet on erilaisia :)

Mulla kans ilmeisesti liitoskipua. Alaselkä kipeä, seisominen pahinta. Vatsa kipeä, varsinkin navan yläpuolelta kiristelee sekä sivut ylempää. Lantioluiden kohdilla polttelee samoten alavatsalla. Kokonaisvaltaisesti koko keskikeho on kipeä.

Mulla juilii alaselkä.. Just tosta kankun yläpuolelta. Varsinkin jos istun pitkiä aikoja eikä asennon vaihto auta. Tuntuu myös vaan yleensä toisella puolella ja oon huomannut että herään yöllä siihen että lonkka sattuu aina siltä puolelta millä kyljellä makaan. En tiedä vaihdanko kylkeä liian vähän yöllä vai miksi mutta sit ku menee tiettyyn pisteeseen niin mun on pakko melkein nukkua selällään jonkun aikaa tai valvoa ku kumpikin lonkka sattuu..

Nyt muuten on myös kahtena tai kolmena päivänä peräkkäin tuntunut outo kipu nännissä.. Semmonen pistävä.. Eikä kyllä oo mitään hajua mistä kyse. Ja tämäkin vaan toisella puolella.. Mietin jo että pitääkö tästä soittaa terveyskeskukseen vai onko normaalia.. Mut ehkä seurailen vielä tilannetta kun ei kuitenkaan muuten tunnu mitään epänormaalia olevan..

Mulle on toi lonkkakipu tuttua kans, vasta aamua kohden yleensä iskee ja just pakko vaihtaa kylkeä tai olla hetki selällään. Nyt myös sellaisia aavistuksia siitä, että varmaan alkaa lantio vähitellen antaa periksi ja liitoskipuja saattais olla tulossa loppuraskudesta. Turvotuksia ei oo niin paljon jaloissa, mutta kävelylenkillä kädet turpoaa tosi paljon!

Mä oon toistaseks onnekas kun ei oo kipuja. Ei ees selkä oo kipee vaikka oon lihava muutenki. Eilen ajeltiin avoautolla 6h tosin välil pysähdeltiin mut suht hyvin jakso. Sitä ennen mönkijällä :D Vesipuistoon en uskaltanu onneks mukaan, koska oli ollu melkosta kapuamista.

Ihan ku maha tyhjenis nopeemmin. Tosin ei sinne paljoo kerraltaan ees mahdu. Rasvakerrosta on mahaan tullut, tai sit se vaan tuntuu korostuvan enemmän, ku kohtu työntää sitä paremmin esille. Ummetus on vähentynyt huomattavasti :) Ei tuu enää sitä kamalan tukalaa oloa.
Ja kylki veti kramppiin, ku jonkun piti näköjään testata, et montako potkua äippä kestää yhteen kohtaan. En huomannut laskea montako tarvittiin :D

Tuttuja täälläkin nuo yölliset lonkkasäryt. Se puoli kipeytyy kummalla nukkuu, samoin olkapää. Useamman kerran yössä herää, kun asentoa vaihtaa (siihen päälle mahdollinen vessakäynti ja jos mies sattuu kävelemään unissaan mitä aika usein tapahtuu). Varsin touhukkaita nämä mun yöt :D

Mun ei oo enää yöllä tarvinnu käydä vessassa.. Mut herään silti vähintään sen kaksi kertaa yössä vaihtamaan kylkeä.. Tai sitten voi olla että herään närästykseen ja ties mihin muuhun myös.. Viime yönä mies jotain kolisteli ja olin sit ihan hereillä taas pitkään..

Mä taas nykyään taas herään pissimään keskellä yötä (tapa oli pois pitkään). Samoin saatan herätä siihen kun käännän kylkeä koska kiitos liitoskipujen koko lonkka tuntuu menevän sijoiltaan :)

Nyt on taas hirveä flunssa päällä ja mietin koska kehtaan hakea saikkua (palasin lomilta tänään).
Raskaus on myös möyhittänyt mun pään - joidenkin sanojen sanamuodot ei vaan tuu ulos mun suusta oikein enkä mä löydä oikeaa taivutusmuotoa :D

Mulla on ollut oikea pakara ollut kipeä jo yli kuukauden. Sattuu kävellessä, yleensä siedettävää mutta pari kertaa on meinannut lähteä jalka alta kun on joutunut ottamaan juoksuaskeleita bussiin tms. Pakaralihaksen venyttely on auttanut mutta vaan hetkellisesti. Katsotaan, miten selviydyn perjantain yövuorosta...

Miten paljon sitä vettä suositeltiin juotavaks? (nesteitä?) huomaa jos unohtaa juoda ni rupee päässä tuntumaan ja jalkoja turvottamaan. Ei aina muista että pitäis riittää nesteet vauvalle ja mulle. Vauva nyt varmaan ottaa kaiken tarvitsemansa ja minä kärsin sitten päänsärystä ja turvotuksesta :D

Eikös jopa 3 litraa ollu vielä ihan normaalin rajoissa? Tai ainakin jos on aktiivinen niin pitäis juoda paljon.. Ja kipeänä myös pitäis lisätä nesteitä.

Tää käsien ja jalkojen turvotus on jotain niin kamalaa.. :( Paheni nyt huomattavasti kun palasin töihin, kengät ei meinaa mahtua jalkaan eikä kaikki turvotus lähde levossakaan. Liikkua pitäis joo, mut ei oo kauheen kivaa kun sekin lisää varsinkin päkiöiden ja kantapäiden kipua. Ja juotua tulee kyllä, ei pitäis siitä ainakaan olla kiinni...

Liian vähäinen juominen myös aiheuttaa supistelua. Ainakin 2litraa täytyisi juoda. Mieluiten kuitenkin 3-4litraa.

Takaisin