Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä sun verenpaineet näytti? Mulla ne on edelleenkin vähän koholla vaikka syön lääkkeitä kolme kertaa päivässä... :eek: Ei oo kyllä vaikuttanu mun oloonkaan mitenkään. Ja pissa edelleen ollut ihan puhdas. Eli ei raskausmyrkytystä.

Mulla oli 150-175/95-105. Sitten lähti heti laskuun ilman lääkkeitä. Nyt on olleet tasolla 130-150/75-90. Vaihtelee tosi paljon. Edelleen stiksaan polin käskystä pissaa parin kolmen päivän välein ja mittaan paineen kotona pari kolme kertaa päivässä. Sain ohjeeksi soittaa, jos paineet on neljän mittaus kerran aikana 150/100. Tai jos tulee uusia oireita, kuten protskut nousee tai päänsärky pahenee ja tulee ylävatsakipua.

Mitä sun verenpaineet näytti? Mulla ne on edelleenkin vähän koholla vaikka syön lääkkeitä kolme kertaa päivässä... :eek: Ei oo kyllä vaikuttanu mun oloonkaan mitenkään. Ja pissa edelleen ollut ihan puhdas. Eli ei raskausmyrkytystä.

Mulla oli 150-175/95-105. Sitten lähti heti laskuun ilman lääkkeitä. Nyt on olleet tasolla 130-150/75-90. Vaihtelee tosi paljon. Edelleen stiksaan polin käskystä pissaa parin kolmen päivän välein ja mittaan paineen kotona pari kolme kertaa päivässä. Sain ohjeeksi soittaa, jos paineet on neljän mittaus kerran aikana 150/100. Tai jos tulee uusia oireita, kuten protskut nousee tai päänsärky pahenee ja tulee ylävatsakipua.

Christalli, ihana kuulla, että nautit olostasi! Pääsääntöisesti minäkin. :) Yritänkin keskittyä nauttimaan tämän viimeisen raskauteni viimeisistä hetkistä, vaikka omaa kroppaa ja suorituskykyä alkaakin olla kova ikävä. Ja tietysti alkaa olla jo malttamaton tapaamaan uuden perheenjäsenen.

Christalli: En tiedä uskaltaako sanoa, mutta mullakin on ollut noita heinäkuussa alkaneita harkkasupistuksia ja turvotusta lukuunottamatta hyvin helppoa. No joo, harkkasupistuksia tulee kyllä heti, kun koitan kävellä vähän reippaammin, et toki se on estänyt liikkumisen ja jumpan melko tehokkaasti jo pitkään (jäin saikulle elokuun alussa). Pyörällä olen päivittäin nyt käynyt polkemassa n. pari kilometriä. Mut siis levossa on helppo olla, eikä esim. selkäkipuja ole ollut lainkaan. Yöt nukun niin, et yleensä klo 6-7 käyn kerran vessassa... N. 8 h nukun joka yö... Välillä vähän närästänyt ja noussut oksu kurkkuun, mut ei kovin paljoa.. Vauva "hinkaa" nyt tosi korkealla, odotan josko alkaisi laskeutua niin varmaan helpottaisi rintaliivien pitämistä.. :grin 36+1. Nyt on tullut kyllä jo malttamaton olo, et saisi vauvan syliin etenkin kun koti on ollut valmis vauvan tuloon jo pitkään.

Mun paineet on ton alphetol lääkityksen kanssa silti tota luokkaa, tai lähinnä toi alapaine vaihtelee 80-105.. mulle annettiin sama ohjeistus.

Mulla myös hyvä olo. Välillä on hetkiä jolloin vauva painaa ikävästi rinnan alle kylkeen, mutta muuten kyllä olo on oikein hyvä. Nyt kun tulin päivälevolle sohvalle enkä edes tunne olevani raskaana. :)

Olen myös nauttinut siitä, että ei ole kiire mihinkään ja olen puuhaillut vaikka mitä kivoja juttuja kuten ommellut, neulonut ja leiponut. Ja siivonnut, sellaisia nurkkia ja kasoja jotka on pikku hiljaa keränneet törkyä. Toki odotan kovasti vauvan syntymää ja uutta vaihetta elämässä, mutta hyvä on näinkin.

Iltapäivällä mulla on treffit ystävän kanssa kaupungilla, ihana päästä syömään ravintolaan. Ystävä eilen soitti vielä ja varmisteli että jaksanko lähteä, hauskaa kun itselle ei ole tullut mieleenkään etten jaksaisi. :)

Niinpä! Meiltä on kaupunkiin 30 km, pakkohan tässä on ajaa puoli tuntia jos haluaa jotain muuta virikettä kuin k-kaupan ja paikallisen kirpparin. :D

En mä nyt koko päivää jaksa olla liikkeellä, mutta rauhallista puuhailua ja välillä pieni lepohetki niin taas jaksaa. Enkä mä mikään invalidi ole, kävely on hidasta mutta pääsen kyllä vielä ihan hyviä matkoja liikkumaan. :)

Mua ei enää huvita tehdä mitään eikä käydä missään eikä nähdä ketään... Haluan vaan synnyttämään jo! Tänäänkin ihan liikaa kaikkea kun piti aamulla viedä pissanäyte labraan, käydä 1,5 veen kanssa lääkärineuvolassa ja illalla on 3-luokkien vanhempainilta = evvk kun haluais vaan olla hautautuneena peiton alle.

Mua ei enää huvita tehdä mitään eikä käydä missään eikä nähdä ketään... Haluan vaan synnyttämään jo! Tänäänkin ihan liikaa kaikkea kun piti aamulla viedä pissanäyte labraan, käydä 1,5 veen kanssa lääkärineuvolassa ja illalla on 3-luokkien vanhempainilta = evvk kun haluais vaan olla hautautuneena peiton alle.
Niin minä! Paitsi yritän "väkisin" pitää itteni kiireisenä että menis muka aika nopeempaa. Mut eihän tää tästä mihinkään liiku. >:(

Mulla on myös hyvä olo. Öisin nukun hyvin, vaikka hikoiluttaakin kuin pientä possua ja pissalla pitää käydä sen kerran yössä. Ei turvotuksia, selkäkipuja tms. Närästystäkään ei ole sen enempää kuin että ruuan jälkeen tulee usein röyhy. Esikoisen kanssa jaksan vielä käydä päivittäin puistossa, vaikka kävely toki onkin hitaampaa. Ainoa häiritsevä on oikeastaan kivut alapäässä kävellessä kun tuntuu, että joku törkkisi tylpällä voiveitsellä. Muuten kyllä jaksaa hyvin vielä touhuta kaikenlaista!

Pissahädästä. .
Mä sain katetrin synnytyksen jälkeen. Oli se olo alkuun, ettei ole edes pissahätä, mikä se on... Sitten tuli se olo että on pissahätä, mutta kun meni vessaan niin ei tiennyt mitä jännittänyt jotta se pissa tulisi ulos lopulta istuin suihkussa tunnin ja kuumalla vedellä itseäni lämmittelin... Toki olin sitä ennen saanut konjakkia korkillisen rentoutumiseen mutta kun jo meinasin luovuttaa niin tuli taas se tunne että pissattaa, niin lopulta se sitten tuli. Kyllä siis tosiaan kesti ennen kuin palasi se pissaamisen tarve.. No nyt pikkuhiljaa alkaa turvotus loppumaan.. Onneksi.

Ei muakaan yhtään kyllästytä raskaana olo ja olo on hyvä! Ihan pitää ihmetellä miten helppoa tää raskausaika on ollut, odotin sun vaikka mitä...
Tietty vauhti on hidastunut ja paljoa ei jaksa touhuta kun pitää välillä levätä, pissattaa koko ajan ja jalkoja välillä särkee jos liikaa touhuaa mut noi nyt on pieniä juttuja.

Pissahädästä. .
Mä sain katetrin synnytyksen jälkeen. Oli se olo alkuun, ettei ole edes pissahätä, mikä se on... Sitten tuli se olo että on pissahätä, mutta kun meni vessaan niin ei tiennyt mitä jännittänyt jotta se pissa tulisi ulos lopulta istuin suihkussa tunnin ja kuumalla vedellä itseäni lämmittelin... Toki olin sitä ennen saanut konjakkia korkillisen rentoutumiseen mutta kun jo meinasin luovuttaa niin tuli taas se tunne että pissattaa, niin lopulta se sitten tuli. Kyllä siis tosiaan kesti ennen kuin palasi se pissaamisen tarve.. No nyt pikkuhiljaa alkaa turvotus loppumaan.. Onneksi.

Kertoivat kans et katetri saattaa jotenki laiskistaa tms rakkoa. No mul tuli pissa heti ja välittömästi poiston jälkeen, oli ilmeisesti katetri ollut yön kiinni rakon seinämäs kun ei ollut toiminut. No alko ainaki pisu virtaamaan vaivatta :D

Yleensä jos on pidempään ollut katetri (puhutaan useista päivistä ja viikoista), niin silloin tehdään ensin ns. rakkokoulutus, että rakko oppii uudelleen tunnistamaan pissahädän. Eli laitetaan aina välillä katetri kiinni muutamaksi tunniksi, että rakkoon pääsee kertymään virtsaa ja sitten avataan se ja taas laitetaan kiinni... Mut harvoin ongelmia on jos katetri on ollut esim. vuorokauden ihan joskus, niin kuin näköjään Tilkulle kävi. Mulla sektion jälkeen kun katetri poistettiin, tuli ihan normaalisti pissahätä sitten kun rakko oli ehtinyt täyttyä.

Huhhuh, nyt ollu muutaman tunnin "outo" olo. Tuntuu et maha koko ajan vähän pinkeenä ja sit joko tuo masu asukki liikkuu tai sit ne on suppareita. Oikeen puolen reiteenkin tulee "suonenvetomaista"'kipua ajoittain... Plus et äskön kuulu KAUHEE NAKSAHDUS vatsasta ja alaselkääkin särkee, kauratyyny käytössä tällä hetkellä. En tiiä mitenkä päin tässä pitäs olla, nyt tohon reiteen tuntuu koko ajan vähän epämukavalta, ja vihlaskin sukkapuikko tapaan aika lujaa tuolta alapäästä... rv 39+2

Mulla just kun meinas usko loppua, ettei vauva synny lainkaan, hän päätti tulla maailmaan ryminällä ja ilman ennakko-oireita 3.10. rv 40+1. Heräsin aamulla 6.30 supistuksiin ja vauva syntyi klo 9.42. Et onneks sairaalaan vaan 10min matka ja ilokaasu on ihan paras keksintö:cat:

Yleensä jos on pidempään ollut katetri (puhutaan useista päivistä ja viikoista), niin silloin tehdään ensin ns. rakkokoulutus, että rakko oppii uudelleen tunnistamaan pissahädän. Eli laitetaan aina välillä katetri kiinni muutamaksi tunniksi, että rakkoon pääsee kertymään virtsaa ja sitten avataan se ja taas laitetaan kiinni... Mut harvoin ongelmia on jos katetri on ollut esim. vuorokauden ihan joskus, niin kuin näköjään Tilkulle kävi. Mulla sektion jälkeen kun katetri poistettiin, tuli ihan normaalisti pissahätä sitten kun rakko oli ehtinyt täyttyä.

Mulla oli tosiaan katetri nukutuksen aikana ja se otettiin silloin pois kun pääsin heräämöön.
Ongelma vaan ei poistunut, eli osastolla kun olin aikani eikä mitään tullut, niin laittoivat uudestaan (..ja voin kertoa että sattui niin helvetisti kun alapää oli tuusana, turvoksissa, sekä tikkien takia herkkänä..) tämän jälkeen katetri oli vuorokauden käytössä, jonka jälkeen ottivat pois.. Ja kätilö oli lääkäriltä hakenut lupaa uudelleen katetrointiin samana päivänä kun otettiin pois, kun pissa oli todellakin jumissa. No onneksi pitkällä ponnistuksella ja suihkussa "tanssimisen" avulla sain jotain ulos.. Mutta helppoa ei ollut.. Nyt taas kulkee moitteetta, no ehkä liian usein.

Vihdoinkin täällä jotain merkkiä että vauva ois haluamassa ulkomaailmaan! :D Illalla kymmenen maissa alkoi supistukset jotka tuntuivat selässä menkkajomotuksena ja jatkuivat johonki yhteen asti kunnes oon nukahtanu, en kellottanu mutta tuli melko tiheäänkin :) Heräilin yöllä useampaan kertaan ja edelleen tuli harkkasupistuksia melko useasti mutta eivät tuntuneet enää selässä asti.. Nyt kun kävelee niin tuntuu kyllä alakerta olevan hellempänä, vauva ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt.. Jee, ehkä se tästä pikkuhiljaa ;D

Takaisin