Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kans menee just sillai kolmion mallisesti maha kun nousee vatsalihaksilla ylös. Ollu kyllä kaikissa raskauksissa sama homma. Kyllä ne aina pikkuhiljaa on sit synnytyksen jälkeen palautunu. Tai mulla kyllä ehkä vähän jäänyt ne sillain erilleen..

No halvattu, sehän lieneekin sitten kuvittelemaani yleisempää. Ehkä selittää myös osaltaan sitä, miksi itsensä ylös nostaminen vatsalihaksilla tuntuu jotenkin tosi rankalta ja hankalalta nyt...

Nessu, mä nauroin eilen just miehelle kun oon alkanut nousemaan aina kyljen kautta ylös, kun en jaksa enää käyttää suoria vatsalihaksia/ne tuntuu kadonneen jonnekin..nyt yritin nousta suoraan selinmakuulta ylös ja sieltähän se kuvailemasi harju löytyi täälläkin :D

Tuleeko muilla kovaa painetta alapäähän jos miehen käsi on mahan päällä vähääkään väärässä kohdassa?
Joudun aina siirtämään miehen kättä kun alkaa tuntua siltä että vauva painuu kohti kohdunsuuta..

Harjakatto on löytynyt täältäkin jo jonkun aikaa. Eikös se tule kaikille?
Pt kertoi tietävänsä useita naisia, joiden vatsalihakset ei toimi enää sen takia, että aloittivat treenaamisen liian aikaisin synnytyksen jälkeen. Eli eivät pysty (enää koskaan?) tehdä vatsalihasliikkeitä. Muistetaanhan siis kysyä ammattilaisten mielipide, milloin vatsalihakset on palautuneet oikealle paikalleen, ettei aloiteta liian aikaisin.

Harjakatto-vatsa täälläkin. Taidettiin tuolla liikuntaosiossa puhua tästä jo aiemmin ja tosiaan tärkeää on, että ei aloita treenaamaan vatsalihaksia liian aikaisin synnytyksen jälkeen, sillä sitten kai tuo erkauma voi pahentua (en tiedä voiko jäädä pysyväksikin).. jostain verkkohoidosta olen kuullut, enkä kyllä sellaista haluaisi!!

Eiköhän se erkanema tuu kaikille kun ne lihakset väistää kasvavan kohdun tieltä. Se minkä asteisena se tulee riippuu taas mahan koosta ym. Ja se palautuminen on kans aika yksilöllistä ja kiinni siitä antaako kehon itse palautua rauhassa, vai aloittaako rääkin liian aikaisin jolloin se erkanema voi pahentua.

En kyllä yhtään muista miten oon alkanut treenailla edellisen raskauden jälkeen melkein 9 vuotta sitten, mut harjakatto näyttää olevan mullakin...

Onko jo selvinnyt mitä mahtaa olla? Mulla vastaavanlainen vaiva eli toisen rinnan alla ylämahassa kosketusarka kohta (mutta ei kipeä jos ei koske) ja jos makaa jommalla kummalla kyljellä niin sitten alkaa poltella. Helpottaa kun nousee ylös.

Ei ole vielä varma syy selvillä. Närästystä ei ole, se tuli heti äitipolilta ja lääkäriltä vastaukseksi. Voi olla supistelua, vatsalihasten erkanemista tai sitten vauvan pää voi aiheuttaa painetta ja se voi tuntua poltteluna. Polttelu oli useamman päivän pois, mutta kosketusarkuus säilyi. Polttelua tuli to-pe yönä uudestaan melkoisen voimakkaana ja lisänä luissa tuntuva vasemman reiden ja lantion suonenvetomainen kipu ja eilen sitten käskettiin äitipolille näytille. Muuten kaikki hyvin, mutta vauva on hieman pienikokoinen ikäisekseen (31+5 ja 1600g) ja huolestuttavinta oli, että kohdunkaula on lyhentynyt viikkoihin nähden liikaa. Pitäisi kuulemma olla minimissään 2,5cm ja mulla on tällä hetkellä 1,9-2,2 cm mittauskulmasta riippuen. Nyt sitten ollaan vuodelevossa niin pitkään, että kaula pääsee vähän palautumaan. :( Ainakin tämä viikonloppu sairaalassa ja huomisissa tutkimuksissa sitten selviää, että pääsenkö jatkamaan lepoa kotiin vai jäänkö tänne. Töihin kuulemma tuskin on enää asiaa. En ole yllättynyt, mutta kyllä se silti vähän harmittaa. Tämän viikon kerkesin kesäloman jälkeen siellä olla ja olisin mielelläni vielä jatkanut vähän aikaa.

Muokattu viimeksi:
Voimia Stella vuodelepoon! Toivottavasti vauva pysyy yksiössään vielä muutama viikko.

Mulla alkanut ala selkä olemaan ajoittain kipeä. Myös eilen oli oikeen puolen nivunen(?!) Niin kipeä että kävellessä jalka meinasi mennä alta. Joka yö närästää tajuttomasti jos ei muista ottaa omepratsolia ennen nukkumaan menoa, pissallakin saa käydä 1-2 kertaa yössä.. ja mulla on koko raskauden ajan ollut kauheesti valkovuotoo,mut tätä oli kyllä jo ennen raskauttakin. Mistä sit erottaa limatulpan irtoomisen? :o Eilen pissalla kun kävin niin pyyhkiessäni luulin nähneeni semmosen veren ja liman sekaisen viirun. :o Mut en kyllä varmaks mee sanoon. Harjotussuppareita ei oo ollu yhtään (kai?), tai en ainakaan osaa mieltää niitä sellaisiks. Navan vierusta on lähes päivittäin SUPER kipeä, kävely ja seisominen sattuu ja tekee mieli itkeä. :( Kauheesti myös myllertää toi vauva tuola mahassa. Ei meinaa olla paikallaan ollenkaan.. :D Ootteko muut käynyt tutustumassa jo synnärille? Mä en oo vieläkään käynyt ja rupee tuleen paniikki et pitäis varmaan pikkuhiljaa mennä ennen kun on myöhäistä. Huomenna alkaa rv 34...

Miulla menee navan vierusta kipeeks kun/jos touhuilee enempi, mikä kyl meinaa miulla harjotussupistuksia, eli maha on kauttaaltaan kovana useita kertoja päivässä. Samoin nivuset kipeytyy johtuen niistä supistuksista. Tähän auttaa vaan lepo. Synnärillä en oo käyny tutustumassa, taitaa olla aikataulussa vasta lähempänä laskettua aikaa, miullakin vasta 34+2 menossa. Joskin että pikkuhiljaa on tullu 'vahingossa' tullu tutuksi tuo sairaala, 4 yötä vietin tarkkailuhuoneessa, josta yleensä mennään suoraan saliin ja 4 yötä oon myös viettäny (vierihoito-)osastolla. Eilen käytiin itsenäisesti ajelemassa ja kattomassa mitä kautta meijän sairaalan synnärille mennään aukioloaikojen ulkopuolella, mut toivottavasti keritään vielä varsinaiselle esittelykäynnillekin.

Kuulumisien päivitystä: Edelleen sairaalassa vuodelevossa. Olin jo hilkulla päästä tänään kotiin lepäilemään, kun kohdunkaula oli palautunut juuri siihen kriittiselle 2,5cm rajalle. Gyne otti kuitenkin jotain testejä ja niistä se liuskatesti, joka vähän ennustaa synnytyksen mahdollisuutta seuraavan 1-2 viikon sisään, olikin plussalla. Eli täällä siis jatkuu vuodelepohommat, kun ei kukaan haluais, että vauva vielä näillä viikoilla (32+0) syntyisi. Tiistaina vissiin tsekkaillaan seuraavan kerran ja katsotaan jatkoa, mutta gyne sanoi suoraan, että kannattaa varautua olemaan koko ensi viikko täällä. Ja ainakin 2 viikkoa on lepoa, joko täällä tai kotosalla. Mut hyvä toisaalta olla täällä, koska itseni tuntien kotona tulee kuitenkin se "jos mä nyt vaan ihan vähän tästä nopeasti imuroin/käytän koiraa ulkona/pesen pyykkiä/järjestelen kaappeja, eihän siitä haittaa ole kun muuten huilaan ja ei mies joudu ihan kaikkea yksin tekemään" -fiilis. Täällä tulee oikeasti levättyä.

Stella, isot tsempit sinne vuodelepoon. Uskon, että voi ottaa koville, jos on tottunut puuhastelemaan ja tekemään! Tuo, mitä kuvailit kotioloissa helposti tekeväsi, kuulostaa aivan minulta. Että ehkä tosiaan ihan hyvä, että saat jatkaa kunnon lepuuttelua sairaalassa, jossa myös tarvittaessa on apu lähellä.

Jokainen päivä vuodepotilaana auttaa sun vauvaa kasvamaan ja vahvistumaan. Toivotaan, että teidänkin pikkuinen saa vielä monta viikkoa kasvaa kohdun suojissa ja tulla maailmaan vasta sitten, kun on siihen valmis.

Onhan sulla kuitenkin jotain viihdykettä siellä sairaalassa? Tabletti, lukemista, ristikoita tai mitä tykkäätkin tehdä? :)

Kuulumisien päivitystä: Edelleen sairaalassa vuodelevossa. Olin jo hilkulla päästä tänään kotiin lepäilemään, kun kohdunkaula oli palautunut juuri siihen kriittiselle 2,5cm rajalle. Gyne otti kuitenkin jotain testejä ja niistä se liuskatesti, joka vähän ennustaa synnytyksen mahdollisuutta seuraavan 1-2 viikon sisään, olikin plussalla. Eli täällä siis jatkuu vuodelepohommat, kun ei kukaan haluais, että vauva vielä näillä viikoilla (32+0) syntyisi. Tiistaina vissiin tsekkaillaan seuraavan kerran ja katsotaan jatkoa, mutta gyne sanoi suoraan, että kannattaa varautua olemaan koko ensi viikko täällä. Ja ainakin 2 viikkoa on lepoa, joko täällä tai kotosalla. Mut hyvä toisaalta olla täällä, koska itseni tuntien kotona tulee kuitenkin se "jos mä nyt vaan ihan vähän tästä nopeasti imuroin/käytän koiraa ulkona/pesen pyykkiä/järjestelen kaappeja, eihän siitä haittaa ole kun muuten huilaan ja ei mies joudu ihan kaikkea yksin tekemään" -fiilis. Täällä tulee oikeasti levättyä.
Tää sun pieni touhuuminen kuulostaa ihan multakin! Vaikka olis kipeet paikat niin makaan sen hetken ja sit ihan huomaamattani rupeen tekeen jotain :DD

Nonni, yksi oire tulee ja toinen lähtee (kopkop).. Nivunen näyttää helpottavan. Tiedä lie mikä sille tullut. Mutta nyt kutiaa jalkapohjat ja kämmenet ihan hirveesti. Olen bepanthenia laittanut kumpaakin.. Mutta käsiä hiukan helppaa.. Mutta jaloissa tuntuu niiiiin että, en tiedä mitä vasten niitä rapsuttaisin..

Tilkku, synnytysvalmennuksessa puhuttiin tästä, että jos kämmenet ja jalkapohkat kutiavat, se viittaa raskaushepatoosiin. Sun kannattaa soittaa neuvolaan ja kertoa oireistasi.

Takaisin