Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja just kun pääsin sanomaan et hiukset voi hyvin jne... Ja paskat, hikoiluttaa niin paljon et hiukset liimaantuu päähän ja rasvottuvat sen takia sit nopeammin. Lisäksi alkuraskaudesta tuttu etova olo ja ruokahaluttomuus palanneet kuvioon.

Tän aamuisen neuvolan jälkeen on sattunut hiton paljon nivusiin ja häpyluuhun. Kävelen aika kankeasti, sillä joka askel on työn ja tuskan takana. Ja supistuksia(kivuttomia onneksi) on tullut tässä päivän mittaan jonkun verran tuoden tukala kiristävän olon mahalle. Syyksi epäilen miehen kovaa kävely vauhtia (yritin pysyä perässä) ja thn ottamaa sf-mittaa (painoi hiton kovaa häpyluuta saadakseen mitan). Huomenna edessä olisi monen tunnin ajomatka.. Saa nähdä kuinka tuskaa on jos nää kivut ei helpota levolla..

Mulla oli eilen neuvola ja siellä terkkarin kysymykseen vastasin, että juu ei oo ollut selkäkipuja eikä muitakaan vaivoja viime aikoina. Ois vissiin pitänyt puuta koputtaa. Illalla alkoi ihan jäätävä selkäkipu ja jatkuu tänäänkin. Voi tuska, kun olo on vaikea.

Selässä ihana hermopinne mikälie.. :(
Mihinköhän sitä huomenna pitäis soittaa?
Töissä musta ei nyt ole mitään riemua, joten jostain ainakin huomiselle saikkua.
Meillä ei töissä käy hoitajan todistus, joten pitääköhän mun soittaa sitten työterveyteen vai neuvolaan?

Mulla on ollut jo useamman viikon sellainen ikävä oire, josta kerroin kyllä neuvolaan, ja sainkin sen kautta sairaslomaa loppuajaksi ennen äitiyslomaa. Eli vasemman jalan taite / nivunen polttelee kun istun liian kauan. Mutta ei kuulemma liity mihinkään kasvuihin tms. Kun on vaan ja ainoastaan vasemmalla puolella. Se aiheuttaa siis ihan polttoa jalan ulkopuolella iholla, ihan kuin jalasta olisi iho kulunut vereslihalle (vaikka iholla ei näy mitään). Ja sitten kun istuu tarpeeksi kauan, n. 30min. - 1h, niin sillä jalalla astuminen on heikkoa, eli toisinsanoen alan klenkkaamaan, ja se kipu on niin raastavaa, ettei ole tosikaan. Ihan käsittämätön kipu, eikä oikein mikään siihen auta, kuin se, että makaan puoli-istuvassa asennossa, jossa vasen jalka on ns. suorana. Muutama tuskainen yö ollut tämän takia, eikä oikein särkylääke siihen ole auttanut. Voi nenä sanon minä. No onneksi ollaan jo näin pitkällä, että ei kauankaan kun pikkutypy tulee ulos, josko tosiaan se raskaus olisi tähän syy. Toivotaan. Vko 33+0

Tilkku: uskon että on raskausoire tuo.

Hiivatulehdus... Mitkä on oireet? Siis kutina joo, jonkun lähteen mukaan kirkas vuoto, jonkun mukaan kokkareinen ja... Mut mietin voisko mulla olla nyt hiiva? Mulla ei oo ikinä ollut, mutta nyt vois ollakin kun syön penisilliiniä (siihen samaiseen angiinaan, mihin koko perhe myös) ja mikä muu tämä vois olla? Eli. Kamala kutina, kirvely ja jopa kipu alapäässä, mut pahiten ulkosynnyttimien etuosassa. Ei oikeastaan emättimessä ollenkaan... Ja sitä tässä ihmettelen. Häpyhuulet on punaiset ja turvonnutkin vähän. Eilen alkoi. Mihin tässä siis lähtisin soittelemaan? Äitiysneuvolaan? Vai haenko vain apteekista jotain?

Blackpanther, mä ehkä menisin suoriks apteekkiin. Siellä ne osaa yleensä neuvoa ainakin ihan yhtä hyvin kuin neuvolassa, mitä saa ottaa ja mitä ei. Varmistuaksesi tulehduksesta soita neuvolaan, että pääset labraan. Mulla itselläni tulee hiiva yleensä aina antibiooteista, ei koskaan muuten, ja oireesi kuullostaa hyvin samalta. Penisilliiniä en saa allergian vuoksi syödä. Maitohappobakteerit estää/auttaa mun kohdalla myös.

Blackpanther, olen samaa mieltä Teman kanssa eli hiivalta kuulostaa. Apteekista voidetta pahimpaan kutinaan ainakin, itsellä kyllä hoituu tulehdus sillä myös eikä muuta välttämättä tarvitse.

Sain kymmenennellä yrittämällä äitiysneuvolaan yhteyden ja terkkari sanoi myös, että hiivalta kuulostaa. Neuvoi hakemaan voidetta apteekista tai sitten sen yhdistelmähoidon, missä on emätinpuikotkin. Kiitos Teema ja Pikkupossu vastauksista :)

Mulla pahentuneet kivut pakaroissa, tosiaan välillä vaikea kävellä kun tuntuu kuin joku veitsellä sinne pistelisi :( oon koittanu liikkuakin enempi mutta pahensi vaan vaivaa eli kävelin kuin puupökkelö sen jälkeen pari päivää. Eilen olin hetken mustikassa mut meni niin kramppiin ettei pitkään voinu olla.
Nä on nyt jo tosi ikäviä kipuja ja laskettuun aikaan vielä 2.5 kuukautta ...

Mulla oli lauantaina ihan ihmeellisiä kipuja, vähän kyllä säikähdinkin...niinkuin puolisokin :sad001 Eli tuolla syvällä jossain (ei emättimessä, vaan vieläkin syvemmällä) veikkaisin kohdunsuuta tai jotain sillä hoodeilla oli ihan JÄR-KYT-TÄ-VÄ kipu. Vähän saman tyylistä kuin hirveät menkkakivut, mutta h***tin paljon pahempaa! En pystyny yhtään kävelee kun sinne tuli sit lisäksi järkky painekin, ja homma meni vaan tiskipöytään nojailuksi ja vedet silmissä siinä yritin hengitellä että pääsen takasin sänkyyn. Sängyssä pystyin olla ainoastaan siten, että olin aivan paikoillaan kyljelläni, suunnilleen hengitystä pidätellen. Otin panadolia jo aamusta siihen, aamupäivästä vielä uudelleen ja ajattelin että jos ei pian ala helpottaa, pakko alkaa soittelee äippäpolille :sad001 Sit nukuin muutaman tunnin, sen jälkeen kipu oli lähes kokonaan pois. Välillä vain vihloi enää samoille seuduille, niinkuin eilen sunnuntainakin.

Mulla siis se tausta että raskauden puolivälistä asti ollut vähän väliä ihme vuotelua. Ruskeaa vuotoa, josta olen rampannut milloin missäkin tutkimuksissa, mutta syytä ei ole löytynyt.
Tuolla viikolla taas alkuviikon vuodin sitä ruskeaa vuotoa ja oli menkkakipujen tyyppistä jomottelua (mikä aina liittyy tuohon vuotoon) ja sitten lauantaina tuli nuo yllä kuvaamani hirveät kivut.
Voisko se merkitä että kohdunsuulla tapahtuu nyt jotain kypsymistä (?) tai kohdunkaula lyhenee tms? Edellisestä raskaudesta mulla pitkä aika, eikä siinä mitään tällaista.

Nyt rv32

Alethea, suosittelen kyllä et soitat neuvolaan tai suoraan ä-polille ja kerrot noista kivuista! Ei tuo normaalilta kuulosta jos kipu on noin kova jo.

Mulla oli lauantaina ihan ihmeellisiä kipuja, vähän kyllä säikähdinkin...niinkuin puolisokin :sad001 Eli tuolla syvällä jossain (ei emättimessä, vaan vieläkin syvemmällä) veikkaisin kohdunsuuta tai jotain sillä hoodeilla oli ihan JÄR-KYT-TÄ-VÄ kipu. Vähän saman tyylistä kuin hirveät menkkakivut, mutta h***tin paljon pahempaa! En pystyny yhtään kävelee kun sinne tuli sit lisäksi järkky painekin, ja homma meni vaan tiskipöytään nojailuksi ja vedet silmissä siinä yritin hengitellä että pääsen takasin sänkyyn. Sängyssä pystyin olla ainoastaan siten, että olin aivan paikoillaan kyljelläni, suunnilleen hengitystä pidätellen. Otin panadolia jo aamusta siihen, aamupäivästä vielä uudelleen ja ajattelin että jos ei pian ala helpottaa, pakko alkaa soittelee äippäpolille :sad001 Sit nukuin muutaman tunnin, sen jälkeen kipu oli lähes kokonaan pois. Välillä vain vihloi enää samoille seuduille, niinkuin eilen sunnuntainakin.

Mulla siis se tausta että raskauden puolivälistä asti ollut vähän väliä ihme vuotelua. Ruskeaa vuotoa, josta olen rampannut milloin missäkin tutkimuksissa, mutta syytä ei ole löytynyt.
Tuolla viikolla taas alkuviikon vuodin sitä ruskeaa vuotoa ja oli menkkakipujen tyyppistä jomottelua (mikä aina liittyy tuohon vuotoon) ja sitten lauantaina tuli nuo yllä kuvaamani hirveät kivut.
Voisko se merkitä että kohdunsuulla tapahtuu nyt jotain kypsymistä (?) tai kohdunkaula lyhenee tms? Edellisestä raskaudesta mulla pitkä aika, eikä siinä mitään tällaista.

Nyt rv32

Sinun pitää kyllä päästä tutkimuksiin. Jo mielenrauhankin takia. Onneksi viikkoja on jo tuon verran. Tsemppiä!

Alethea,

sun kipu kuulostaa samalta kuin mun endometrioosi-kivut, jotka yllätti näin kesken raskauden,vaikka endon piti pysyä poissa raskauden ajan. Se kipu on myös niin riipivää ja hiukan samanlaista kuin juuri menkkakivut, mutta pahempia. Toivottavasti sun kipuun löytyy joku syy. Ei ole mielekästä olemista kun saa koko ajan pelätä uuden kipumyrskyn alkamista. Tsemppiä sinne!

Eilinen päivä oli kyllä aika tuskaa kun vauvan liikkeet tuntui tosi ilkeeltä kohdunsuulle. Sellanen paineentuntu oli koko ajan. Ei oikeen ota selvää onko vieläkin perätilassa vai porasko päätä vaan alemmas. Tuntu kyllä enemmänki potkuilta..

Olin yhteydessä neuvolaan ja siellä terkka konsultoi lääkäriä. Ei kuulema ole aihetta tarkastukseen :wideyed: Kun jankutin tarpeeksi (mun mielestä tää ei ole normaalia että nytkin nää "menkkakivut" vaan jatkuu ja jatkuu ja joudun vetää Panadolia jatkuvasti että pystyn olemaan) niin laittoi sitten varmuudeksi lähetteen labraan pissanäytteisiin ja tulehdukset katotaan (taas).
Kuulema JOS tulisi ihan punaista veristä vuotoa paljon tai olisi sietämättömät kivut, niin sitten voisi kysyä neuvoa äippäpolilta.

Eipä kyllä voi sanoa, et neuvola tukisi sun raskausaikaa, Alethea.. :eek: Voimia tilanteessasi, mikä on mun mielestä vääryyttä, että et pääse lääkärin pakeille. Mulle terkka sanoi heti alussa, et heti soitat jos vähänkään tulee kysyttävää mieleen. Onko sun mahdollista käväistä yksityisellä, kun kerta kunnallinen puoli ei auta? Mun mielestä melkein voisit jonkunlaisen valituksen tehdä tuosta saamastasi "palvelusta".

Samaa mieltä Nittahin kanssa. Mulle on täällä ohjeistettu, että äitiyspolille voi soittaa kun siltä tuntuu. Voisitko toimia samoin, Alethea? Ohittaisit koko neuvola-/terkkulaosion?

Alethea: Suoraan yhteys äitipolille/synnärille. Mä varmaan menisin synnytysvastaanottoon sen kummemmin sovittamatta tai kysymättä mitään ja vaikka vähän liioittelisinkin kipuja, että "nyt on pahentunut, ei auta kipulääkekään" tms, niin niiden olisi pakko tutkia.

Alethea, olen samoilla linjoilla muiden kanssa, soita suoraan ä-polille! Soita illalla kun neuvola on kiinni ja sano et kivut on lisääntyneet.

Takaisin