Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oireita:
Pahoinvointikohtauksia. Onneksi menevät nykyisin ohi. Kuin aaltoja.
Väsymys ja syömättömyys pahentaa tai lisää näitä.
Väsymys..
Väsyttää mut jos herään yöllä, en saa heti uudestaan unta.
Ja pissahätä. Vessassa saa rampata päivin ja öin.
16+2

Eilen isovanhemmilleni kylään mennessä huomasin hissin peilistä että maito oli tihkunut läpi liiveistä ja topissa märät läntit nännien kohdalla...ei muuta kuin vanulaput suojaksi.. nyt ompelin pikaisesti aamulla kankaiset suojat liiveihin.. seuraavaksi metsästämään kestoliivinsuojia :) rv17+3

Kävin tänään fysioterapeutilla ohjauksessa kovien alaselkäkipujen (käsittääkseni SI-nivelen löystyminen) takia. Sain hyviä jumppaohjeita ja neuvoja muutenkin salitreeniin. Lisäksi sain tukivyön tukemaan alaselkää ja jo yhden päivän kokemuksella sanoisin, että tää on tosi hyvä juttu!

Kiitos Kaneli. Toi näytti hyvältä, pysyykö se hyvin paikoillaan? Mulla on viime raskaudesta Anitan tukivyö ja nyt ostin käytettynä Carriwellin vyön ja tää uusi vaikuttaa muuten paremmalta mutta kumpikaan ei pysy selän puolella paikoillaan vaan nousee ylös. :( No, mulla on ollut tää vasta päivän käytössä ja etupuolelta tuntuu hyvältä mutta vaikka vetäisi kuinka tiukkaan tahansa ei pysy lantiolla vaan nousee selässä vyötärölle.

Janna, kyllä mulla melko hyvin pysyy se paikoillaan. Istuin koko päivän ja siinä se vähän nousi, mutta ei häiritsevästi. Lenkillä pysyi myös hyvin. Neuvolasta varmaan saisit vinkkejä ja opastusta, mä sain lähetteen fysioterapeutille kun vain mainitsin, että selkä kipeytyy. Ootko muuten pukenut sen paljaalle iholle vai housujen päälle? Mulle neuvoi laittamaan äitiyshousujen päälle.

On kyllä hanaa kun ei satu! Heti kun ottaa liivin pois, tuntee kyllä alaselkänsä. :/

Viime raskauden aikana kävin muissa asioissa terveyskeskuksen apuvälinelainaamossa ja kysyin samalla millaisia tukivöitä heillä on raskaana oleville. Vastaus oli ettei heillä ole sellaisia... On kyllä tukivöitä mutta ne oli sellasia korsettimaisia, korkealle tulevia. :/ Mä käytän jo äitiysalushousuja, sellasia koko vatsan peittäviä, ja pidin tukivyötä niiden päällä, housujen alla.

Täällä saa neuvolasta lainaksi noita si-vöitä. Kakkosta odottaessa mulla oli kokeilussa, mutta mulle ei ollut apua. Oli varmaan toisen tyyppistä selkävaivaa kun oli ihan alkuraskaudessa...

Janna, harmi että teillä ei ole noita saatavilla. Kyllähän tollanen helposti vähentää esim. sairaslomia ja muita kustannuksia kun toimintakykyä saadaan pidettyä yllä.

Blackpanther: SI-nivel oireilee alaselässä, oikeastaan melkein pakaroissa. Jostain luin sellaisen sanan kuin takalantio ja mun mielestä se kuvaa aika hyvin sitä kivun paikkaa. Mulla ensimmäiset oireet alkoi muistaakseni jo joskus viikolla 13. Toivottavasti tää ei ihan rampauta mua sit raskauden lopulla.

Kaneli, juu. Mulla oli sellasta iskiastyyppistä oireilua, mutta työnsivät silti silloin neuvolasta tuollaisen mukaan.. :) tai muistaakseni se oli vähän monimutkaisempi kuin tuo mikä kuvassa... Niin ku siinä ois ollut pari remmiä ainakin, mutta en niin muista kun tuo kakkonen on jo 7-vuotias.

Esikoista odottaessa mä ostin aivan mahtavan tukivyön mutta olen jo aikoja sitten myynyt sen pois eikä samanlaista ole löytynyt mistään. Se oli aika samantyylinen kuin tuo Kanelin kuvassa mutta se oli edestä hiukan korkeampi, jäi kuitenkin navan alle. Mutta se mikä siinä oli loistavaa oli että siinä oli luut/kaarituet mutta siis pystysuunnassa. Pysyi hyvin paikoillaan ja toimi kuin hyllynä vatsalle.

Supisteleekohan mulla jo? Aiemmissa raskauksissa se on ollut helppo tunnistaa, kun koko maha on mennyt kovaksi, mut nyt kun kohtu on vielä navan alapuolella ja verrattain pieni, tunnistaminen on vaikeampaa. Välillä vaan sattuu, etenkin touhuamisen ja liikkeelläolon jälkeen. Ja meikäläinen touhuaa tosi paljon, oon yrittänyt nyt vähän enemmän sleebailla.. 17+0

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollu supisteluja harvakseltaan varmaan kolmisen viikkoa, tällä viikolla vähän enemmän ja yhden kävelylenkin jälkeen oli kipeä vatsa. Lisäksi nyt varmaan kolmatta päivää häpyluun kohdalla kipua kävellessä mutta vielä melko lievää.. Nyt 20+0

Täällä myös rytmihäiriöitä ollu, hyvä tietää että normaalia :) tuota huimausta ja näön äkillistä heikkenemistä on myös ollu, sekä pilkkuja ilmestyy näkökenttään, mut nuo johtuu matalasta verenpaineesta joka mulla on riesana ollu joka raskaudessa.. Satunnaisesti salmiakkia syömällä saan pidettyä 55/100 paineet, jos jätän syömättä niin ei paljoo pystyssä pysytä saatika kannella noita muksuja.. Nyt kuvaan on todenteolla astuneet liitoskivut :( aamulla en meinannu päästä sängystä ylös kun vihlo nivusia niin kovasti.. Saa nähä joko joutuu ehtimään tyynyn polvien väliin yöksi, edellisessä raskaudessa se autto. :)

Nyt on alkanut juilimaan ja vihlomaan kunnolla häpyluuta ja noh koko alakertaa. Mää en ala, jos liitoskivut on tässä raskaudessa pahemmat kuin esikoisesta.

Mua myös alkanut nyt huimaamaan. Varsinkin jos nousen nopeasti tai oon kyykyssä tms niin päässä alkaa pyörimään. Ja eilen saunassa näkö alkoi sumeta ja oli pakko yrittää pitää silmät auki. Noh onneksi se meni aika nopeasti ohi ja helpotti kun kävin vähän haukkaamassa raitista ilmaa.

Yllätys, melko samankaltaisia oireita kuin sulla. Varsinkin nyt tuntuu olevan tuo huippaaminen. Lisäksi mulla on alkanu semmonen raskaussumu, että oksat pois. En muista mitään (esim. puhelinnumeroita, ihmisten, tuotteiden tai paikkojen nimiä) eikä muutenkaan tunnu koko aikaa leikkaavan normaalisti. Ihan kuin kävis hitaalla...

Maha alkaa olla sen verran muhkea, että oon suosiolla siirtynyt käyttämään esim. miehen ulkoiluhousuja, kun tartten lenkeille teknisiä pöksyjä - omat auttamatta jääneet pieneksi vyötäröltä. Onneks mies on vain 10 cm mua pidempi, niin pienillä virityksillä sen vaatteet toimii mulla ihan ok. ☺️

Nessu 17+2

Juu, raskausdementtia on vasta esioire tulevasta... Kyllä se todellisuus sitten iskee vastaan synnytyksen jälkeen. Eikä mene edes väsymyksen piikkiin kun meilläkin esikoinen oli hyvin nukkuva vauva alusta asti ja silti meinasin jättää mm. maksetut ostokset pakkaamattomina kassalle ja lähteä vaan pois... Näitten kahden muun kanssa oisin kyllä voinut syyttää univelkaa kaikista sekoiluistani, mutta ei, on siinä jotkut suuremmat Voimat taustalla.

RaDe seurana myös täällä. Sen huomaa ihan perusjutuissa (just kun ei leikkaa) ja sit näiden muuttujien eli metatöiden hallinnassa.

Takaisin