Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pippuri täällä kans vois nukkua 24/7 ja vähän viä päälle. Esikoisen aikana kans näillä vkoilla alko tää väsymys ja helpotti vasta vähän ennen synnytystä, tai no sit ei enää saanu nukuttua kuin 3-4h pätkiä kiitos hormonien ja vessassa ravaamisen.

Täällä on liitoskipuja, liiallisesta kävelystä/ tekemisestä johtuvia rasituskipuja (yleensä ilmenee öisin 2-3 tunnin "kuukautis"-kivun tyyppisesti+issiaksen muodossa), sekä kauhean kivuliaita supistuksia (myöskin liikkumisesta aiheutuvia). Olen nyt "juossut" joka viikko tutkimuksissa sairaalassa, jossa siis tutkivat onko vauva jo tulossa, toivottavasti ei ihan vielä. No pääasia että seuraavat tilannetta. Olen nyt ottanut sellaisen kannan, että olen viikon vielä töissä, onneksi helppo viikko, ja sitten taidan jäädä sairaslomalle. Pakko se on myöntää, ettei ihmeisiin pysty. Nukkumisesta olen vain haaveillut viimeisen kuukauden aikana, koska näillä kivuilla nukkuminen on ollut sellaista tunnin pätkiä.

Täällä kanssa nukkuminen vaikeaa iskiaksen ja kammottavan närästyksen takia, tunnin pätkissä mennään... ja välissä valvotaan parikin tuntia...

:( Juuri, kun huokaisin syvään, että kaikki on hyvin ja supistukset loppuivat kesälomalla, lapsivesi vaikuttaa lisääntyneen edelleen. Sain jo puhtaat paperit, mutta rumba alkaakin alusta.

Mulla on alkanut särkemään ylävatsassa yhtä tiettyä kohtaa, ihan kuin joku lihas olisi venähtänyt tms. Alkoi mielestäni kun olin yksin esikoisen kanssa mökkisaunassa ja nostelin vesisankoja ja esikoista lauteille ja kylpyyn ja mitä nyt kaikkea suihkuttomassa saunassa pitääkään tehdä. Aamulla ei särje kun on koko yön ollut levossa ja mikäli on "löhöpäivä" niin silloinkaan kipua ei tunnu, mutta aktiivisena päivänä alkaa särkemään. Eilenkin kun siivosin koko asunnon, niin oli varsin kipeä. Ja siis ei ole mikään ns. vannemainen kipu, joka voisi viitata raskausmyrkytykseen, eikä mitään supistuksia vaan mahassa on tietty kohta, johon sattuu ja sen kohdan vois siis löytää ihan sormillakin. Pahinta on kiertoliike jos on jotain painavaa kädessä. Tosin en kyllä tiedä, onko siinä kohtaa edes mitään lihasta, että mikäköhän siellä mahtaa kipuilla. o_O Onneksi ensi viikolla on taas neuvola, niin voi kysäistä asiaa!

Pikkupapunen ettei olisi joku vatsalihas tai joku sidekalvo revähtänyt tms..? Vatsan alueen lihakset joutuvat koville vauvan venyttäessä niitä, joten ei varmaan kummoinen tarvitse väärän liikkeen olla. Tuskin mitään vakavaa!

Tänään olin tosiaan Tyksissä taas, aikaisemmin neuvolalääkäri totesi että yölliset kivut johtuu liiallisesta rehkimisestä. No tänään sitten kätilö totesi että kyllä ne on niitä endometrioosista johtuvia kipuja. Johtuneen siitä että kohtu kasvaa ja endometrioosia on niin paljon mulla, ja kun se on ollut agressiivinen ennen raskausta. Joten harmittaa, että kärsin siitä kaikesta huolimatta, vaikka sen piti olla unessa raskauden ajan. No näillä eväillä mennään.Aamulla taas Tyksi kutsuu, ohjelmassa tiputus, että saadaan rauta hiukan nousemaan, ennen synnytystä. Ja toivottavasti saadaan samalla tainutettua tää jatkuva väsymys.. Ja koska toistaiseksi tää väsymys on niin voimakas, niin meen taas unille - jo nyt. Saas nähdä minkälainen yö tulee, saanko nukuttua yli 3 h putkeen.. Nivunen taas tuntuu kipuilevan niin paljon, että saatan saada issiaksen unikaveriksi.

Pikkupapunen, se voi olla myös tyrä, mulla tuli esikoisesta ihan ylös vatsaan keskelle. Ja kun vauva sitten "löysi" tämän reiän, niin tuntui ihan karmealta, kun tunki sinne kantapäätä tai nyrkkiä. Piti painaa vastaan, että kipu hellitti...

Mullakin välillä särkee tiettyä kohtaa heti oikean rinnan alapuolella. Ei ole koko aikaa kipeä, kipeytyy ihan yhtäkkiä esim. kävelyllä tai vaan sohvalla maatessa. On silloin myös kosketusarka. Sit se kipu loppuu yhtä nopeesti kuin alkoikin. Mainitsin siitä lääkärille viime viikolla, puhui vaan jostain miekkalisäkkeestä ja närästyksestä, ei sen ihmeemmin asiaan puuttunut. Itse enemmänkin mietin et voisko olla joku vatsalihas tms...!? Otan neuvolassa vielä huomenna puheeksi vaikkei varmaan mitään vaarallista olekaan.

Tyrä mullakin tuli mieleen jonkun lihasrevähdyksen lisäksi. Lapsen liikkeet ei tosiaan siinä tunnu (tai sitten ei osu oikeaan kohtaan...) vaan kipuilee juurikin rasituksessa. Kohta on ehkä viitisen senttiä navan yläpuolella oikealla. En kyllä usko, että on mitään vaarallista, mutta voisihan siitä ensi neuvolassa kuitenkin kysäistä!

Mulla on toistaseks ollu vaan suonenvetoja. Välillä joutuu yöllä nousta kahdeksankin kertaa oikomaan kinttuja, vaikka juon reilusti vettä ja mulla on lisämagnesium käytössö. Onhan sitte perhanan kivuliaita! Yleensä niitä tulee työvuorojen jälkeen, kun mä oon jaloillani koko työvuoron 8-10tuntia ja joko ilta- tai yövuorossa. Muuten kyllä ei oo ollu työstä ongelmaa, toisin kun ne neuvolassa pelkäsivät, että kauanko jaksan. :)

Voi, mä en jaksa edes luetella taas kaikkia oireita. Mä oon varmaan täys invalidi ennen laskettua aikaa. Liitoskipujen ja tuon oikean puolen sivumahan vihlomisen lisäksi nyt on alkanut tulemaan herkästi harjoitussupistuksia... jo pienessäkin rasituksessa. Ja vasen pakara kramppaa myös rasituksessa/sen jälkeen... (rasitus = imurointi tai moppaus tai vaikka kauppakassin kantaminen eli ei tosiaankaan mitään sen isompaa).

Mitä positiivisia oireita teillä on ollut? :)

Minusta parasta on, että hiukset ei rasvoitu enää ollenkaan! Voin hyvin olla viikon pesemättä. Voisi varmaan olla kauemminkin. Tuntuu ihan käsittämättömältä, kun teini-iästä lähtien olen joutunut pestä rasvoittuneet hiukset joka aamu. Varsinkin talvella, kun pipo painaa ohuet hiukset länään. Kesällä on voinut riittää parin päivän välein, kun aina ei jaksa välittää, miltä hiukset näyttää.

Toinen mukava asia on, että vatsa saa pömpöttää ja siitä on vain ylpeä! :)

Miä, kiva kysymys! Ei aina vaan sitä valitusvirttä ;)

Nyt kun sanoit, mulla taitaa olla sama homma hiusten rasvoittumisen kanssa. En oo tajunnutkaan, mutta joo, kyllä tukka pysyy kuohkeampana ja puhtaampana pitempään kuin ennen raskautta. Mulla normisti aivan sama kuin sulla.

Muita kivoja juttuja kans vauvamaha, jota kannan rakkaudella ja ylpeydellä. Samoin keskimäärin tavallista parempi fiilis, osaa jotenkin nauttia ja ottaa asioista kaiken ilon irti tavallistakin paremmin :)

Nessu 29+1

Mullakaan ei hiukset rasvoitu samaan malliin. Sama oli viime raskaudessa. Välillä saa oikein miettiä, että koskas sitä on viimeeksi tullut pestyä päätä. :grin Toinen positiivinen on ettei jalkakarvat kasva samaan tahtiin kuin normaalisti!

Miusta tuntuu et oon ollu paremmalla tuulella tän raskausajan kuin normaalisti, hiukset ei rasvoitu niin nopeasti, iho on paremmassa kunnossa (ei finnejä) ja nyt kesällä huomasin et tarvii sääret sheivata harvemmin (normi kesänä lähes joka päivä jos meinas sääriään esitellä...) :)

Heh, ihan samat jutut oon pistänyt merkille! Tosi näppärää kun riittää hiusten pesu kerran viikossa. Ihokin on paljon parempi ja mieliala lähes koko ajan hyvä. Ja ihanaa kun ei tartte vetää vatsaa sisään, vaan se saa ihan rauhassa pullottaa! :D

Hiukset on tuuheat, kasvavat nopeasti(osittain myös negatiivinen asia kun kävin hiljattain leikkauttamassa ne) ja pesukerrat on harvassa. Iho voi paremmin, vaikka alkuraskaudessa oli ihan hirveesti finnejä tms. Ja kynnet kasvaa vahvoina. Masu on ihana vaikka välillä sen koko ahdistaakin.

Takaisin