Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle iski myös tuossa juhannuksen aikaan kesken kauppareissun outo huonovointisuus. Yhtäkkiä alkoi koko kropassa tuntua puutuneisuutta, kädet ja kasvot kihelmöi ja nousi kova turvotus sormiin ja jalkoihin. Ihan silmissä sormet alkoi turpoamaan. Samalla huimasi ja tuli oksettava olo. Onneksi oli äiti mukana kauppareissulla. Jouduin mennä istumaan kenkäosastolle penkille ja siinä vartin verran istuin ja hengittelin. Sitten pahin olo alkoi helpottaa. Koko reissun ajan päässä humisi ja ajatukset oli ihan puuroa. Kotona sitten alkoi olo kohentua kunnolla kun pääsin pötkölleen. Iltaan mennessä olo oli ihan normaali. Säikähdin kyllä kovasti. Terkkarille tästä tällä viikolla neuvolassa kerroin, mutta ei hänkään osannut tuohon mitään sanoa.

Onpa ollut rankka viikonloppu. Jouduin jäämään perjantaina sairaalaan tarkkailuun puutumisten ja päänsärkyjen takia. Eilen pääsin päiväksi kotilomalle, mutta yöksi piti tulla takaisin. Magneettikuvat piti ottaa vasta huomenna, mutta ne pystyttiinkin ottamaan jo tänään. Varmaan osaksi aikaistivat viime öisen pahan päänsäryn takia. Tunteet on kyllä heitelleet parissa päivässä ihan laidasta laitaan. On pelottanut, turhauttanut, jännittänyt, helpottanut, ollut toiveikas olo, ahdistanut, suututtanut ja etenkin itkettänyt. On myös tuntunut aika yksinäiseltä ja hylätyltä, kun mies on ollut kotona ja olen yksin pohdiskellut ja ihmetellyt kaikkea. Pahinta on ollut epätietoisuus: mitä tapahtuu, milloin, pitääkö olla huolissaan vai ei. Ja eniten ehkä suututti ja turhautti, kun mies ei juuri ole kysellyt vointia tai fiiliksiä soittamalla tai viestillä, vaikka tiesi tämän olevan minulle rankka paikka. Magneettikuvia jännitin ihan hirveästi, kun minulla on lievä ahtaanpaikankammo eikä raskauden takia voitu antaa esilääkettä / rauhoitetta. Ne meni onneksi hyvin eikä sieltä löytynyt mitään. Itketti ja jännitti vain ihan mahdoton etukäteen. Taitaa hormonit tehdä tehtävänsä ja tunteet olla melkoisen pinnassa... Nyt onneksi kuvista tuli puhtaat paperit ja saan lähteä tänään kotiin.

Stella, hui mikä viikonloppu sulla ollut! Mikä tilanne muuten nyt on, onko puutumisia tai päänsärkyä vielä? Löytyikö mitään selitystä oireille? No kyllä ihan syystäkin olet pettynyt ja vihainen miehelle!!! Nyt teet selväks mitä odotit häneltä että tajuaa korvata kaiken viimeistään synnytyksessä tukemisena! :D

Voimia Stella, kuulostaa rankalta! Toivottavasti saat selvyyden ja että tilanne ei ole vakava <3

Kaikki ok, vaikka syy puutumiselle ja päänsärylle ei varsinaisesti vielä selvinnytkään. Pääasia, ettei ole mitään veritulppia tai muuta vakavaa. Arvelivat, että voisi olla hermopinne, paha niska-hartia seudun jumi tai migreeni, mikä tätä aiheuttaa. Tai voihan tuo vauvakin vissiin oikein sopivassa asennossa onnistua jotain hermoja painamaan. Superväsynyt on ollut kotiutumisen jälkeen - mitä on hankala uskoa viikonlopun makoilumäärän perusteella - ja päätä on vähän särkenyt. Vissiin jännitys laukeaa vähitellen.

Miehelle laitoinkin jo päivällä viestiä ja juteltiin aiheesta lisää, kun pääsin kotiin. Oli kovin pahoillaan, kun ei ollut ymmärtänyt tilannetta mun kannalta. Oireet kun ei vaikuttaneet mitenkään vakavilta ja kummoisilta, niin ei osannut olla huolissaan eikä ollut hoksannut, miten pahalta ja yksinäiseltä musta oli tuntunut. On nyt kovasti yrittänyt hyvitellä sitä halimalla, huomioimalla ja hieromalla. Kyllä tämä tästä. Hormonit varmasti saivat tunteet normaalia herkemmin pintaa, mutta toivottavasti ei tarvitse samanlaista viikonloppua enää kokea.

Stella, eiköhän se mies yhdestä kerrasta oppinut läksynsä. :)
Me juhlittiin mun isoisän 85 v synttäreitä mökillä tänään ja vaikken paljoa tehnyt olen kyllä vaan puolmaannut sohvalla koko illan. Aivan puhki!

Tyhmä kysymys, mutta onkohan nää nyt niitä liitoskipuja?
Pari viikkoa lenkillä on sillon tällöin tuntunut kipua vatsassa. Hengittäminen tuntuu vaikealta ja "pistää" vatsaan. Väkisinkin joutuu hidastamaan tahtia ja sitten se menee ohi. Samanlainen tunne kun on syönyt paljon ja lähtee juoksemaan. Ensimmäinen varsinainen oire sitten alun pahoinvoinnin jälkeen..

Pippuri, nuo kuulostaa enemmän harjoitussuppareilta. Kovettuuko alavatsa samalla? Liitoskivut tuntuu häpyluussa, eli ihan alhaalla jalkojen välissä ja siitä eteenpäin.

Stella, huh, mikä vkl. Nyt sitten vähemmän jännittävää jatkos sinne ja parempaa vointia! :)

Pistävästä mahakivusta liikkuessa. Mulla oli kans pari viikkoa sitten. Alkoi aina rasituksessa ja kesti vartista jopa tuntiin. Meni ohi levolla. Voi ilmeisesti olla kiinnikkeiden venymistä tai harjoitussupistuksia, tosin jälkimmäiset kuulemma yleensä kivuttomia.

Mulla olivat varmaan sekä että: välillä maha meni säryn aikana kovaksi = supistus. Sittemmin suppareita on tullut ajoittain useammin, yleensä liittyvät rasitukseen ja myös öisin tulee. Mutta ovat kivuttomia, tuntee vain mahan kovettuvan.

Onko muuten muiden lokakuisten vauvoilla ollut HIKKAA? Meillä hikkasi tunnistettavasti ekaa kertaa eilen illalla / viime yönä. Muutaman sekunnin välein sama mahankohta pompotteli varmaan vartin putkeen, kun olin käymässä yöpuulle. Hassua! :D

Nessu 25+4

Mulla on ollut tota että sama kohta vatsasta pomppaa tiheään että hikka varmaan babylla :D ja ultrassa näin hikan viimeksi, toinen jalkakin hikkasi mukana :'D rv 25+4

Mulla taitaa liitoskivut olla takana! Esikoisen kanssakin ne alkoi samoihin aikoihin ja kesti vain sen pari viikkoa ja myös nyt tuntu, että liitoskivut jäivät siihen pariin viikkoon. Muutenkin olo on ihmeen energinen ja jaksaa taas touhuta ja mennä. Ainoana vaivana on oikeastaan öiset jalkakrampit. Oltiin lähes koko viime viikko mökillä ja kun siellä on viileämpää öisin, niin johan kramppaili harvase yö. Pitkät housut ja ilmalämpöpumpun lämpötilan nostaminen auttoi vähän, mutta pitänee ensi kerralla pakata myös polviin asti tulevat villasukat mukaan! :rolleyes: Iloitaan nyt siis tästä olotilasta, eiköhän niitä vaivojakin ala tulla kun viimeinen kolmannes alkaa. :grin

Mulla on kanssa alkanut viime viikosta lähtien olla vähän tuollaisia Pippurin kuvaamia kipuja vatsassa, kun koiran kanssa olen kävelyllä. Vatsaa pistää yhtäkkiä tosi kovasti, ehkä enemmän oikealle. Vatsa on myös silloin ihan kivikova. Aluksi niitä tuli jos kävelin vähänkin kovempaa kuin normaalisti. Nyt viime päivinä ihan löntystely vauhtikin aiheuttaa niitä. Silloin on pakko pysähtyä, irvistelen ja puhkun :rolleyes: ..Kunnes hetken päästä helpottaa ja pääsen jatkamaan matkaa, mutta taas muutaman askeleen päästä sama juttu :confused:
Eilen tuli niin pahana että tuntu peräsuolessa asti (?) ja kyyneleet kihosi väkisin silmiin kun sattu niin kovasti. Eikä se mennyt ohi vaikka pysähdyin koko ajan. Onneksi oli puolisko mukana, en nimittäin yksin koirien kanssa olisi päässyt himaan vaikka matkaa oli enää muutama kymmenen metriä. Meni ohi sitten pikkuhiljaa kotona.
Ja nää lenkit eivät ole olleet pitkiä, että ei siis mistään kuntoilusta puhuta. Normi koirakävely vaan :)

Onko nuo harjoitussupistuksia vai mitä?

~Alethea 25+6

Noi pistokivut voivat myös olla kohdunkiinnikkeiden venymisestä johtuvia kipuja. Ne yleensä kipuilevat liikkeessä ja helpottavat levossa, mutta esim lenkillä ne voivat pienestä huilista huolimatta kipuilla niin kauan kunnes oikeasti istuu alas. Ja se kipu voi hyvin olla toispuolista ja yleensä se kipu tuntuu pitkittäis suunnassa (eli rintoja kohden) jommalla kummalla mahan sivulla. Samat kivut voivat myös tuntua jos nopeasti kääntää kylkeä sängyssä.

Harjoitussupistukset ovat yleensä kivuttomia, mutta voivat aiheuttaa kiristävää tunnetta mahalle ja lieviä menkkajomoja. Ja liitoskivut tuntuvat häpyluussa tai tuolla haaroissa.

Heräsin aamuyöllä aivan hirveän kivuliaaseen ja tosi pitkään kestävään suonenvetoon. Oli kyllä hyvä muistutus kropalta, miten tärkeää on muistaa juoda tarpeeksi ja vähän ylikin etenkin tällaisina hellepäivinä.

Te joilla on / on ollut liitoskipuja, ovatko ne olleet koko ajan päällä vai muistutelleet jossain tietyissä asennoissa tai hommissa? Itsellä tuntuu nyt olevan jatkuva liitoskipu päällä. Vähän sellaista paineen tunnetta jatkuvasti häpyluussa ja tuikkaa aina vähän reilummin, jos mitään kummallista tekee. Lyhyt kävely ja istuminen on ihan ok, mutta jos esim sängyssä vaihtaa jalan asentoa, kumartuu nostamaan jotain, kurkottaa jotain tai kantaa mitään käsilaukkua painavampaa, niin heti tuikkaa. Kaikista pahin on kuitenkin housujen ja sukkia pukeminen, kun pitää hetki olla yhdellä jalalla.
Iskiaskin vaivaa vasemmalla puolella, mutta onneksi vain makoilun ja nukkumisen jälkeen. Kunhan sängystä pääsee ähräytymään ylös ja saa könkättyä muutaman askeleen, niin sitten helpottaa. Ei vaan meinaa jalka kestää ensimmäisillä askelilla alla.

Stella, viime raskaudessa mulla jäi liitoskipu "päälle" välillä pidemmäks aikaa mutta useimmiten oli ja on tässä raskaudessa ollut johonkin liittyen. Pahimmat on just toi pukeutuminen (yhdellä jalalla seisominen) ja kyljen kääntäminen sängyssä ja aamulla kun nousee sängystä pitää seistä hetki paikoillaan ennen kuin voi ottaa ekan askeleen.

Stella, viime raskaudessa mulla jäi liitoskipu "päälle" välillä pidemmäks aikaa mutta useimmiten oli ja on tässä raskaudessa ollut johonkin liittyen. Pahimmat on just toi pukeutuminen (yhdellä jalalla seisominen) ja kyljen kääntäminen sängyssä ja aamulla kun nousee sängystä pitää seistä hetki paikoillaan ennen kuin voi ottaa ekan askeleen.
Mulla tuntuu liitoskivut samoissa tilanteissa kuin Jannalla. Reilu kuukausi sitten oli vajaa viikko huonompi eli jokaisella askeleella sattui kovasti, mutta nyt vain nuo tietyy liikkeet ja asennot sattuu..

Mulla tullut kovaa iskiaskipua oikealle puolelle ja tuntuu ettei kylmägeeli auta yhtään... Ja se vaivaa kyllä myös päivällä, ei pelkästään aamulla herätessä...

Onko muilla tullu pohjaton unen tarve?

Siis mua ei varsinaisesti väsytä, mutta aina kun pään laittaa tyynyyn niin tulee uni ja sitähän sitten riittää. Vapaapäivinä tulee nukuttua 10-12h yöunet ja helposti menee 1-2h päikkäritkin, jos vaan antaa niille mahdollisuuden. :D

Toki mun työn fyysisyys saattaa vaikuttaa, mutta kroppako ottaa nyt kaiken unen mitä sille tarjotaan, koska kohta ei enää nukutakkaan? :rolleyes:

Pippuri 28+1

Takaisin