Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä pahoinvointi jatkuu edelleen. Onneksi on välillä parempiakin päiviä. Päänsärky riivaa liki joka toinen päivä ja väsyttää. Yöllä saakin heräillä muutaman tunnin välein ja silloin ei muka nukuta yhtään :banghead:Rinnat kutisee vaikka koittaa rasvailla jatkuvaan. Onneksi ei tarvitse nyt olla töissä.

Mulla ummetus vaihtunut vatsanväänteissiin ja *ipuliin :(:( näinpä se on mennyt muissakin raskauksissa.. Toivottavasti ei nyt niin pahana tuu tämä vaiva!! Tosi herkkä maha normaalistikki

Onks muita, jolla masu tuntunut koko ajan pinkeeltä ja myös kohdun kasvukipuja tuntunut jopa niin, että jumppaaminenkin aina välistä pitänyt vaan lopettaa kesken, ja nyt se vaan loppu? Masu ei oikein tunnu miltään, paitsi hieman kovalta kun kokeilee kädellä. Menossa rv 15+4 ja pelottaa, että jos tolla asukilla on joku hätä.

Mä oon tässä viimepäivinä panikoinu ihan huolella. Viime su alkoi yhtäkkiä paineentunne rinnassa, kutina kämmenissä ja jalkapohjissa sekä pahaolo. Meni ohi veden juonnilla. Eilen kuitenkin sama toistui. Tällä kertaa oksensin. Se kutina oli todella sietämätöntä!
Soitin neuvolaan. Sain ajan heti tälle päivälle. Verenpaineet ja pissa ok. Voi siis melkeinpä sulkea raskausmyrkytyksen pois. Huomenna aamusta verikokeisiin ja myöhemmin lääkärille. Sappi-ja maksa-arvoissa saattaa olla jtn häikkää. :/
Viikonloppuna jos toistuu niin suoraan äitipolille.
Mulla on nyt ajatukset jotenki ihan levällään, vaikkakin siis vauvalla kaikki pitäis olla kunnossa.

Tsemppiä jummiina! Asioilla on tapana järjestyä! Ne soittaa kyllä pian jos arvoissa jotain.

Susamama, onko sinulla kokeiltu eri rautavaihtoehtoja? Mulla vauvalle ei sopinut Obsidan (sitä en enää suostu syömään ku äärimmäisessä hädässä), mutta itselleni (ja vauvalle maidon kautta) on sopinut mm. nestemäiset rautalisät. Esim. Ferronol on se, mikä on mulla parhaiten nostanut rauta-arvoja. Lisäksi söin tablettimuodossa Neorautaa (näitä saa mm. luontaistuotekaupoista). Varsinkin raskausaikana sain hemoglobiinia nostettua yhdistelmällä Ferronol + homeopaattinen, joka tehostaa raudan imeytymistä. Mulla on myös lääkitys, joka tarvitsee elimistön rautavarantoja toimiakseen joten senkin takia rautalisä oli käytännössä pakollinen.

Sisuna
Tuollaiset oireen vaihtelut on ihan normaaleja. Sinuna löysäisin vähän treenejä jos jo aiheuttaa noin paljon supistuksia. Neuvolaan toki vois myös soittaa niin saisi ammattilaisen kannan :)

Jummiina. Huh, kuulostaa kummalliselta. Toivottavasti jotain ihan viatonta eikä toustuisi!

Onko muilla kilpirauhasarvoissa häikkää? Mulle lääkäri määräsi ne otettavaksi 1,5 kk sitten kun olin vastaanotolla raskauspahoinvoinnista ja väsymyksestä. Silloin tsh oli matala. Nyt se on edelleen matala...
Oon kyllä lukenut että raskaana olevilla yleensä tulee muutoksia näihin arvoihin ja saattaisi löytyä useammaltakin mutta ei sitä rutiinisti suomessa tutkita.

Huolestuttaa kun vaikuttaa myös vauvan hyvinvointiin ...
Nyt sitten odottelen lääkärin soittoa, neuvolan th äsken soitti ja infosi että lääkäri soittaa kun ehtii....

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana sanoisin sen verran että omalla kohdallani tsh:n ollessa lähellä nollaa on oma vointini hyvä kun taas tsh:n ollessa yli 1, on jaksaminen ja vointi huonoa.. sen verran äitipolin sisätautilääkäri viimeksi infosi että raskausaikana on jaoteltu nuo viiterajat hieman erilailla kolmanneksien mukaan.. itselläni oli raskauden alussa hyvä olo ja tsh silloin vain 0,1 josta sairaalan lääkärit kauhistuivat mutta oma yksityinen sisätautilääkäri sanoi ettei mitään hätää ole..

Ouhi

Mulla ei ole kilpirauhaslääkitystä.
Lääkäri soitti ja sanoi samaa eli raskauden eri vaiheissa nuo viitearvot on eri. Nyt siis tuo mun matala arvo on sitten normaliksi tulkittava, mutta taas kuukauden päästä pääsen kontrolliin. T4V on kuitenkin ollut normaali. Ensi kuussa katsotaan näiden lisäksi myös T3V. Mitäs tämä kertoo?

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana sanoisin sen verran että omalla kohdallani tsh:n ollessa lähellä nollaa on oma vointini hyvä kun taas tsh:n ollessa yli 1, on jaksaminen ja vointi huonoa.. sen verran äitipolin sisätautilääkäri viimeksi infosi että raskausaikana on jaoteltu nuo viiterajat hieman erilailla kolmanneksien mukaan.. itselläni oli raskauden alussa hyvä olo ja tsh silloin vain 0,1 josta sairaalan lääkärit kauhistuivat mutta oma yksityinen sisätautilääkäri sanoi ettei mitään hätää ole..

Mulla vajaatoiminta ja TSH tuppaa olemaan liian korkealla. Rv 10+ arvo oli 1,78 ja seitsemän viikkoa myöhemmin jo yli 3,5, kun olon takia pyysin kontrolloimaan. Lääkitystä nostettiin ja nyt tyroksiinia menee jo 5 x 1 tablettia ja 2 x 1/2 tablettia viikossa. Kuukauden päästä taas kontrolli.

Ouhi

Mulla ei ole kilpirauhaslääkitystä.
Lääkäri soitti ja sanoi samaa eli raskauden eri vaiheissa nuo viitearvot on eri. Nyt siis tuo mun matala arvo on sitten normaliksi tulkittava, mutta taas kuukauden päästä pääsen kontrolliin. T4V on kuitenkin ollut normaali. Ensi kuussa katsotaan näiden lisäksi myös T3V. Mitäs tämä kertoo?

T3v on myös yksi kilpirauhasen tuottamista hormoneista jolla on omaan olooni ainakin suuri vaikutus. Thyroxinin (joka on vain tuota t4 hormonia) jota suomessa yleisesti vajaatoiminnan hoitoon käytetään toimii siten että elimistö muuttaa suurimman osan t4:n juurikin tuoksi t3-hormoniksi.. kaikilla näin ei kuitenkaan käy joten lääke joka sisältää myös t3 hormonia pitäisi ottaa käyttöön myös..
Hankalia ja monimutkaisia asioita nuo ja edes suurinosa lääkäreistä ei tunnu tietävän mitä pitäisi tehdä..

Mutta sinun kohdallasi kun ei lääkitystä ole on hyvä että tutkivat noita kaikkia arvoja (t3v koetta ei yleensä julkisella puolella helposti oteta) niin tarvittaessa sitten mahdollinen lääkitys tulee kysymykseen jos jokin arvo on pielessä.

Verikokeista ei löytyny maksa- ja sappiarvoista mtn. poikkeavaa. Lääkärin mukaan ei ole raskauteen liittyvää :) suositteli varaamaan ajan ihan tavan lääkärille. Tiistaina sitten työterveyteen ihmettelemään. Jonkinlainen paino putos hartioilta, mutta on tää silti kovin outoa..

Jimmiina: olen kuullut tuollaista epämääräistä kovaa kutinaa olevan muillakin raskauden aikana joka kuitenkin vaan loppujen lopuksi johtunut raskaus hormooneista. Itsellä tuli joku tulehdus esikoista odottaessa limakalvoille häpyhuuliin. Nousi täyteen rakkuloita ja kuume. Ravasin lääkärit läpi. Kuka millon mitäkin hoitoa ohjasi. Söin kefexin kuurin ja herpes kuurin. Canestenit ja peräaukon voiteet kun oli sinne asti levinnyt. Näytteet otettiin. Mutta missään ei mitään. Istumaan ei voinu ja kirvely ja kutina oli sietämätön. Makasin vähän päälle viikon ja sit se meni ohi. Jäi kyllä niin järisyttävä kammo tuosta etten enää toiste halua. Yksityisellä sitten lääkäri sano että raskaus hormoonit voi saada kehossa vaikka minkä näköistä aikaseksi. No oli mulla pikkurillissä koko raskauden ajan sellanen nokkosihottuma jota töissä suojasin. Jännetupin tulehdus oli myös. Kumatki vaivat hävis ku synnytin.

On täs kokeiltu vaikka mitä rautaa...☺ mistä sen tietää että kilpirauhashormoni heittää? Millainen olo?

Susamama mulla on tullu kutiavia pieniä näppylöitä esim. Käsiin kahdessa ekassa raskaudessa nyt ei vielä onneksi oo niitä näkyny. . Mää ite oon päätellyt et oon yliherkkä raskaana joko vaatteen pesuaineille tai joku ruoka aine ne tekee. Kananmunat on yks mikä selvästi tekee. Ei mullakaan mitään syytä oo siihen löytynyt ikinä. Ja tuo on mulla vaan raskausaikana :) Mää oon ite kyllä ihan varma et tulee hormooni toiminnasta

Hillitön väsymys. Raajat on niinku lyjyä...jotain pientä saan itteni pakotettuna tekeen ja heti romahdus sänkyyn. Pakko käydä hb mittauttaan huomenna.. tuntuu ettei rautalisästä ollu apua. Obsidan ollu kokeilussa..mahan saa kyllä sekasin ja kipeeksi

Takaisin