oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alaselkäkipuja on täällä myös, nimenomaan päätetyössä ja istuessa kipeytyy. Sain fyssarilta tukivyön, mutta en kokenu saavani siitä apua, koska sitä ei voi käyttää istuessa ja se juur on minun ongelma. Ja kun selkää alkaa muutaman tunnin työn jälkeen koskea ihan tosissaan, myös maha on kipeä ja kova.

Minulla taas selkä on parhaimmillaan aamuisin, koska meillä on hyvä sänky. Selkävaivoja on ollu aiemminkin ja sänkyyn on panostettu.

En oo työpaikalla juurikaan käynyt lähinnä työtuolin takia, siinä istuessa tulee lantio ja alaselkä nopeesti kipeeks. Pystytkö Teetu vaihtamaan tuolia tai tekemään hommia esim kotona? Itselle ainakin läppärin kanssa sängyllä istuminen/makoilu on huomattavasti helpompaa. Ja jos ei voi helpottaa työasentoa, niin saikkua kysymään..

Mulla on alkanu olee selän kans oireita... Kipeeksi tulee ku töissä joutuu olee jaloillaan ja puoli istuvassa asennossa ei pysty yhtää olee enkä myöskää pysty nukkuu enää selällää. Yöllä tai aamulla jos herään selältään ni menee kyllä vähä aikaa et ylös pääsee ja liikkuminen vaikeaa.

Mullakin menee tuo alaselkä välillä ihan klikkiin kun makaan selälläni. Eilen en meinannut päästä pöydältä pois neuvolassa. Terkkari yritti tsempata ja lupas nostaa ylös jos en ite pääse..

Mannikka: Meillä on sähköpöydät ja vaihtelen jumppapallosta, työtuoliin, satulatuoliin ja seisomiseen. Nyt oon viikonloppuna alkaneen supistelun takia ollu kotona tään päivää ja huom on lääkäri. Akuutein on tämä supistelu, mutta aion kysyä mielipidettä myös työkuvioihin ja -oloihin.

Alaselkäkipuja täälläkin. Selällään en ole pystynyt makaamaan pariin kuukauteen kun supistelee ja sit on selkä jumissa. Nukkuessa en onneks edes vahingossa kellahda selälleen. Aamuisin selkä on ihan ok ja viimeiseen kuukauteen ei ole ollut selän kanssa ongelmia kun olen pääasiassa ollut saikulla. Eilen olin ekaa päivää töissä taas ja parin tunnin jälkeen oli selkä jo törkeen kipee, tänään oli parempi päivä. Mä joudun kumartelemaan ja kurkottelemaan paljon alaspäin, istun matalilla tuoleilla tai lattialla, nostan lapsia jne. Etenkin lattialta ylös nouseminen on niin hankalaa että pyrin tekemään sen niin ettei ainakaan kukaan aikuinen näe...

Millä ihmeen poppakonstilla mä saan niskajumin nyt laukeemaan :sad001 Päätä ei kärsi kääntää ja pelkkä makaaminen pistää. Onhan näitä ennenki ollu, mutta sillo sai syödä relaxantteja. Eka fysikaalinen hoitoki vasta ens tiistaina :sad001

Tukivyötä vois alaselkään testaa.. Lämmin suihku kans rentouttaa. Teen päätetyötä, paljon istumista mut onneksi meillä on kans sähköpöydät, helpottaa kun saa tehdä välis seisten töitä. Silti duunipäivän aikana supistelee jos seisoo tai istuu liikaa. Odotan toista (4,5v poika jo) ja tuntuu hurjalta kun huomenna neuvola, edellinen neuvola oli lokakuun ekal viikolla.. ekan kans sai rampata neuvolas koko ajan..

Mäkin nukun selälläni paljon, edelleen. Joskus se vaan menee jumiin. Tukivyö on, mutta minun kohtu ei pidä siitä yhtään. Eikä mistään mikä vähänkään painaa/puristaa.

Mäkään en pysty enää pitämään tukivyötä kun alavatsa ei tykkää ollenkaan. Mammahousutkin pitää vetää kunnolla vatsan alle niin että vain tää joustava resori on vatsan päällä.

Mitähän mun masu tykkäis tukivyöstä, tuli meinaa Happyn kommentista mieleen et mua kans supistaa kaikki mitkä kiristää, esim talvitakki on vähän tiukka kun sen laittaa kii ja 5 min niin alkaa supistaa..

Mulla kanssa iltaakohden selkä kipeytyy. Tyttö kun on 1v11kk niin kotona joutuu kyykkimään, kumartelemaan nostelemaan ja könyymään lattialla... Eilen jumahti selkä enemmän ilmeisesti vaunuja autoon nostaessa, mut aika hyvin lämpöpussi, venyttely ja lepo auttanut. Mulla on kaks erilaista tukivyötä, mut voin käyttää niit vaan kävelles. Jos istuu ja kumartelee, niin painaa nuo liikaa alavatsaa, joten kotona ollessa ei oikeen noista ole apua.

Millä ihmeen poppakonstilla mä saan niskajumin nyt laukeemaan :sad001 Päätä ei kärsi kääntää ja pelkkä makaaminen pistää. Onhan näitä ennenki ollu, mutta sillo sai syödä relaxantteja. Eka fysikaalinen hoitoki vasta ens tiistaina :sad001
En tiedä auttaako sua, mutta musta nopein apu niskalihasten jumiin on pyyhkeellä venyttäminen:
Käsipyyhe kierretään köydeksi (ei rullata vaan kierretään, kuin puristaisi sitä kuivaksi), mennään selälleen makaamaan ja laitetaan pyyhe niskan taakse. Pyyhkeen päistä käsillä kiinni niin, että kädet menee rinnan päällä ristiin. Sit varovasti aletaan vetään vuoronperään pyyhkeen päätä kohti napaa tai vähän yläviistoon. Ei saa päästää pyyhettä liukumaan vaan venyttää lihasta sillä. Sit sitä pyyhettä voi siirtää niin venyttää eri kohdista.

Ainakin mulla toi rentouttaa vähän. Mutta jos vika on epäkkäissä, ei auta. Epäkkäille sitten kipukoukkua tai vast.
Kun fyskari teki ton, se autto saman tien. Ite en joko osaa tai saa venytettyä ihan yhtä tehokkaasti mutta helpottaa pahimpaan jumiin kuitenkin. Ei se niskaa ehjäksi tee mutta lakkaa päänsärky.

Toinen, mikä mulla sattuu ihan v***sti mutta auttaa, on perinteinen päätä polviin mutta ei saa taittua lonkista vaan pitää oikeesti venyttää pitkiä selkälihaksia ja niskaa koko matkalta ristiselästä kallonpohjaan. Eli ei niinkään koita päästä alas vaan eteenpäin. Mut mun niskajumit johtuu juurikin lapojen väliin pitkiin selkälihaksiin tulevasta lukosta, niin ei nää välttämättä auta jos vika on muualla.

Uuaahh kauhistuttaa pelkkä ajatuski venyttelyistä. Mulla on vaan oikea puoli jumissa, siihen malliin että oikea käsiki puutuu. Pakko kyllä koittaa vähän noita venytyksiä ku just kävin suihkussa lämmittämässä kroppaa.

Täällä ollu eilen aamulla,tänä aamuna ja nyt vasemmanpuolen alavatsa kipeenä :/ En tiiä mitä on mut ku toi duraceli potkas siihen nii meinas itku tulla :/

Heippa! Mulla on tällä viikolla alkanut pienestäkin rasituksesta (esim. rappusten nouseminen) vatsa pingottua ihan kovaksi. Kipeää ne ei tee, mutta liikkuminen muuttuu vaikeaksi. Onks nää nyt niitä harjoitussupistuksia?

On mulla ollu jotain vastaavia aiemminkin, mutta harvoin ja en oo tajunnu mitä ne on. Oon luullu, että vauva vaan jotenkin vaihtaa asentoa ja venyttää vatsaa.

Lähinnä pohdin, että minkä verran noita saa tulla ennen kun pitäis saikkua hakea. Nyt skippaan kaikki ylimääräiset menot, mutta en siis haluis saikulle jos sen voi estää. Oon päiväkodissa töissä ja surku tulis, kun pitäis lapset jättää yhtäkkiä :(

Mulla kans tuli jossain kohtaa tuota kovaa vatsaa ja mulle terkkari veikkaili että on ylirasittunu kohtu (mutta ne oli sit oikeesti sellasia päiviä että touhusin monta tuntia). Tästä kyllä jo parisen kuukautta kun viimeeksi oireillu niin en oikein tiiä onko sulla samaa.

Pihlajanmarja: Kyllähän nuo harjoitussupistuksilta kuulostaa. Niin kauan kun eivät tee kipeää tai selkeästi vaikeuta elämää, niiden kanssa voi elää. uskoisin, että huomaat kyllä koska on aika pyytää saikkua supistusten takia. Lähes kaikillahan harjoitussupistuksia tulee, mutta esim. omalla kohdallani koin ekat harjoitussupparit vasta 3. raskaudessa. Nyt supistaa päivittäin kipeestikin ja siihen ei auta muuta kuin rauhallisesti ottaminen. Onneksi Radin takia pääsen parin viikon välein äippäpolille kontrolliin.

Takaisin