Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Selkäkivut vaivaa täälläkin :/

On jo aika pitkään vaivanneet.. Ei ole ennen ollut mitään mutta nyt.. Öisin heräilen särkyyn ja välillä tuntuu kun kävelee että joka askel tärähtää selkään. Särkylääkettä en ole ottanut ko ehkä parin kerran. Jostain luin ko nukkuu yöt tyyny tai peitto jalkojen välissä niin selkä lepää, ja olen nyt nukkunut niin ja helpotusta on tullut. Suosittelen! Itse olisin tilannut jenkeistä sellaisen "raskaustyynyn". Niitä on monenlaisia ja ajattelin tilata sellaisen C-muotoisen, jonka yläkoukero tulee pään alle ja alakoukero jalkojen väliin. Synnytyksen jälkeen tyynyä voi käyttää imetyksessä, on siihenkin luotu. Kuitenkin katselin hintoja netistä ja lopulta päädyin ratkaisuun että teen itse sellaisen. Se tuskin on kauhean vaikea tehdä :) Käyn ensiviikolla ostamassa kangasta ym.

Sintukka kirjoitti:
Onko kukaan muu huomannut sellaista "oiretta", että karvankasvu on kiihtynyt? Musta tuntuu että koko ajan saisi olka höyläämässä kainaloita ja kinttuja ja bonarina myös navan alle on alkanut kasvamaan haituvien sijaan KARVAA! Voi apua ja yök...

Oon huomannu ihan saman. oon jopa löytäny muutaman karvan tisseistäkin... Eikä mitään haituvaa vaan kunnon mustia karvoja.  emoticon
Nyt on lisäks pahentunu päänsäryt tai siis tulee useemmin. Ja mikään ei auta. Kaks tai kolme päivää kestää ja yleensä tulee viikon, puolentoista välein.

Mullaki karvojen kasvu on kiihtynyt!

Iha mul o alkanu hellittää noi päänsäryt, on niit edellee mut ei yhtä pahoja ku viel pari viikkoa sitte

Tuntuu "hauskalta" lukea näitä teidän karvapäivityksiä, kun itsellä nuo on ihan arkipäivää... Karvaa kasvaa luonnostaankin nännien ympärille, navan alle tms :D Mutta näinhän se on, että jokaisella on oma tavallinen tilanne ja jos se muuttuu, alkaa ahdistaa... Itselläni kasvaa todella musta ja vahva karva ja aloitin pari kuukautta ennen tärppiä käymisen kosmetologilla bikinirajan sokeroinnissa. Siitä on tullut mun pelastus, karvankasvu alapäässä on rauhoittunut todella paljon ja nyt on saavutettu se tasapaino, että vaikka käyn vain 4 viikon välein poistossa, viimeiselläkin viikolla voi aivan hyvin mennä uimahalliin :)

Minulla on ollut todella hankalaa raskausaknea, kun muutenkin iho on aknetaipuvainen. Siitä olen aiemminkin täällä valitellut. Nyt onneksi näyttää siltä, että iho alkaa alkuraskauden hormonimyrskyn jäjiltä rauhottua. Onneksi!

Minulla hankalin raskausvaiva on tällä hetkellä verensokerin romahtelu. Joudun syömään tasan 3 tunnin välein, jottei tule täysin mahdoton olo. Enää tilanne ei liity siihen, että alkaisi raskauspahoinvointi ja -oksentelu, vaan olo saattaa aivan hetkessä romahtaa ja selkeä syy on verensokerin mataluus. Pari kertaa pyörtyminenkin on ollut aika lähellä. Melko pelottava tilanne... Eilenkin kärsin samaisesta ongelmasta 2 kertaa :(

Vatsa on alkanut kasvaa ja aamulla kun herää ja on vessahätä, navan alapuolella tuntuu aivan kunnon "vauvamöykky". Tuntuu tosi hassulta :)

Lohduttavaa kuulla että on muitakin samassa"junassa".

Täällä myös tullut söpö pieni kumpare joka estää tavallisten farkkujen käytön. Hankalaa se on ollut tähänkin asti iltapäiväturvotuksen vuoksi mutta nyt mahdotonta.

Mulle kävi aknen kanssa päinvastoin. Mulla on iho parempi kuin vuosiin, jokunen näppy vain leuassa. Uskon että tämä johtuu terveellisemmästä ruokavaliosta, ja ennenkaikkea siitä että jätin heti raskauden alussa kevytlimut makeutusaineineen pois.

Mullakin tuota karvotusta on kyl ennestääkin, joten jotenki tottunut siihen.
merihevonen: Onks tommone sokerointi sit sieläpäin kuinka kallista?
Ku miettinyt kans, et josko jotenki sais vähän rauhottumaan tuota karvotusta ja kun en voi käyttää höylää säärissä lainkaan, tai muuten mul on sääret ku palovamman jäljiltä ku raapii niin pahasti ettei pahemmin hyödytä mokomalla ajella.

Mulla on ollut tota päänsärkyä ja ihme kouristukset vaan jatkuu mahassa vähän väliä. Nyt vaan uutuutena tullu etovus noihin kouristuksiin. Tulee välillä tosi huono olo. Inhaa vaan, ku alkaa välillä syödessä kouristella mahasta ja sit tulee etova olo, ni ei enää ruoka uppoa sen jälkeen lainkaan.

Mulla myös on karvankasvu kiihtynyt raskauden myötä aika paljon. Sokerointiin pitäisi varata aika, mutta kerään rohkeutta kohdata taas se kipu. Tietysti jos säännöllisesti kävis, se kipu olis siedettävämpää joka kerta.

Galadriel: Ainakin pk-seudulla voi ostaa citydealeja, joilla brassisokeroinnin saa jollain 30 eurolla ja karvat pysyy poissa ehkä noin 3 viikkoa. Ei mun mielestä kallista, mutta kipu on mulla ainakin se, mikä estää käymästä useammin.
Pelkän bikinirajojen tai muun osan sokerointi on varmaan hieman edullisempaa.

Ei se ilman noita diilejäkään kovin paljon kalliimpaa ole. Kannattaa googletella oman paikkakunnan kosmetologeja.

Siis mustakin tuntuu, että karvat kasvaa ihan super nopeesti.
Juuri ajoin säärikarvat ja eikö siellä ole jo kamala sänki!
Hiuksetkin kasvaa tosi nopeasti, mutta se ei mua haittaa.

Selkä vihottelee edelleen. Tai siis tuo häntäluu! Työterveydessä sain viikon sairaslomaa ja käski
jumpata. No ei auta jumpat. Kaikki istumaan nousu ja kumartuminen ja yleensäkkin asennon
vaihtaminen sattuu häntäluuhun NIIIN pirusti. Kauhulla pelkään jos tämä on tätä sitten koko loppuraskauden...

luulin et tää päänsärky olis jo hellittänyt mut ei ky se nyt vaa puskee takasin ja lujaa

Eevi^ kirjoitti:
luulin et tää päänsärky olis jo hellittänyt mut ei ky se nyt vaa puskee takasin ja lujaa

Mullakin lähes jokaikinen päivä jomottaa päätä ja oikein kunnolla, eikä auta panadolit :(

Millä konsteilla olette saaneet päänsäryn pois tai ainakin hellittämään?

Mäkin kärsin pahoista migreeneistä, jotka tosin onneksi tulevat nyt raskaana ollessa harvemmin, eivätkä kestä sitä viikkoa :/ Mulle neuvolalääkäri sanoi viime kerralla, että nyt keskiraskaudessa saisi ottaa muitakin särkylääkkeitä (Burana/Ketorin) jos parasetamoli ei auta. Loppuraskaudessa ne ovat sitten taas kiellettyjä..

Mulla on ollut myös Muikkiksen kuvailemaa alaselkäkipua, olin myös hetken saikulla. Mulla selkä taisi olla ainakin kuukauden tosi huonona, ei aina pystynyt edes toiselle jalalle varaamaan, saati kävelemään kunnolla.. Lääkärissä siihen ei annettu mitään ohjeita kuinka hoitaa kipua, joten välttelin juuri noita kumartumisia, mutta yritin silti kävellä päivittäin. Tällä hetkellä selkä on vain vähän kipeä, eikä haittaa juurikaan elämää. Mitään neuvoa, en siis osaa Muikkis sulle antaa, mutta toivoa on, että se menisi sullakin "itsestään" ohi! :) Voikohan kohdun asento jo tässä vaiheessa vaikuttaa tuohon selkään?

Onko muilla tullut helpommin kipuja seksistä. ? Tai siis musta tuntuu että mulla menee alhaalta ihan herkäks ja kipeeks ja tulee myös menkkamaista jomottelua :( esikoisesta ei ollut niin nyt mietinkin että mitä ihmettä. Miehellekkin tästä ääneen puhuin kun joka kertaa tulee ne menkkakivut ja polttelut :( neuvolassa unodin eilen sanoa kun ihan rehellisesti mulla halut jossain kaukana niin ei oo tullut hommailtua nyt hetkeen.

Maami: Oonko aatellut tukivyön hankimista?
Eilen olin odottavien äitien semmosees jutussa mis just tuli monella puheeksi selkäkivut. Siihen kuulemma auttaa (urheilun lisäksi joka vahvistaa lihaksia) ni tukivyö. tai jossei raaski ostaa vyötä, ni laittaa huivin selävtä leveälle ja kireälle kiinni mahan alle. Fysioterapeutti sano, et johtuu ihan selän liljamenteista kun ne löystyy ni lihakset on ne, jotka pitää selkää kasassa kun normaalisti likamentit tekeis suuriman työn.
Ja sanottiin, et pitäs kiinnittää huomioo siihen, miten on ja miten tekee. Et ku maha kasvaa ni painopiste siirtyy enteen ja alkaa helposti kaartaa selkää, vaikka sitä pitäs yrittää pitää suorassa.

Mulla itsellä on nyt varsinki aamusin ollut tosi höhlä olo. Mahalihaksista krinnaa ja jotenki sattuu alavatsaan muutenkin. On vaan jotenki hölmö olo ollut taas.

heidh kirjoitti:
Onko muilla tullut helpommin kipuja seksistä. ? Tai siis musta tuntuu että mulla menee alhaalta ihan herkäks ja kipeeks ja tulee myös menkkamaista jomottelua :( esikoisesta ei ollut niin nyt mietinkin että mitä ihmettä. Miehellekkin tästä ääneen puhuin kun joka kertaa tulee ne menkkakivut ja polttelut :( neuvolassa unodin eilen sanoa kun ihan rehellisesti mulla halut jossain kaukana niin ei oo tullut hommailtua nyt hetkeen.

Kuulostaa tutulta! Mulla on halut olleet kans jossain teillä tietämättömillä
ja alapää on herkkä. Mua sattui kun lääkäri teki alapäätutkimuksen,
tuntui todella inhottavalta!
Mä olen kans puhunut miehelle, että ei pysty. Mulla ei niinkään tule mitään menkkamaisia kipuja tai poltteluita, sattuu vaan ja tuntuu pahalta...

Mua sattuu aina jso mulle tehdää jotai alapää tutkimuksia :SS tuosta sexi hommelsita en osaa sanoa, en ole hommaillut koko raskauden aikana :D

Väsyttää kauheasti! :( mikä se on kun nukkuu 10-12h ja silti herätessä on aivan kuollut olo, jotenkin heikottaa koko ajan eikä jaksais tehdä mitään vaikka mieli teksi kaikkea. Vatsakipuja :( väillä tuntuu viiltävää kipua mahassa. Liikkeiden kanssa täytyy olla todella varovainen, jos teen jonkun äkkinäisen liikkeen tai venyttelen jalkojani niin heti vatsassa pistelee.. Onko muilla ollut samanlaista? Karvojen kasvusta sen verran, että sitä tosiaan on.. Mulla ei ole koskaan ollut vatsassa karvoja tai sitten ne on ollut vain todella vaaleita. Nyt niitä näkee siinä ihan tarpeeksi :)

mulla on nyt jo liitoskipuja ollut selvästi, ja sellasta lonkkasärkyä mitä esikoisesta oli varmaan vasta 30+ viikoilla.Pahoinvointiakin on edelleen, mut onneksi niin et pystyy arkihommat hoitaan lähes entiseenmalliin, taitaa tää pahoinvointi olla jymähtänyt tähän eikä ihan kokonaan hellitä koko raskauden aikana. onneksi ollaan jo puolimatkassa. onneks ei oomuita vaivoja. mut joo, noidne liikkeiden kanssa saa olla varovainen välillä esim kun esikoista nostelee niin tuntuu et vauva muljahtaa/"revähtää" vatsan pohjassa jotenkin. ihan jos laittaa esikoista autoon istumaan turvapenkkiin.. ja suppareita on alkanut nyt pari viikkoa oleen aina välillä.

Missä se on se toisen kolmanneksen energisyys???  Petosta koko homma! Mä oon kans ollu tosi väsyny ja varsinki syömisen jälkeen tuntuu että tipun samaa tahtia haarukan kans!
Selkäkivut vaivaa myös... Nuita repimisiä on ollu alusta asti vatsassa ja nivusissa ja jatkuu edelleen, mutta nyt on viikon ajan pahentunu ristiselän ja lonkkien vaivat... Luulen että lantin löystymisestä johtuu kun on valmiiksi jo yliliikkuvat nivelet (jollain muulla oli kans tuolla aiemmin mutta en nyt muista nimim.) Neuvolassa valittelin mutta ei kyllä mitenkään asiantuntevia neuvoja löytyny. Valitin että kävellessä kipeytyy niin meinas vaan että liikuntahan on hyväksi sille... Tänään on jotenki pahentunu tuo lonkkasärky ja tuntuu sellanen jatkuva paine ja seisomaan noustessa paukkuu ja naksuu. Istuminen ei tunnu hyvältä, kävelemään pystyy jos voi mennä tasaista tahtia, mutta jos koira nykäsee ja niin sattuu... Inhottava aatella kuinka kipeeksi tässä vielä tulee... Aattelin et soittaisin huomenna työterveyteen ku ei tuolta neuvolastakaan oikeen apua herunu.
Lisäksi musta on tullu tosi herkkä! Loukkaannun tosi heloisti ja töissä tuntuu et otan kuntoutujien ongemat hirveen raskaasti... Melkeen työkyvytön jo peljästään liiallisen sympatian takia ;D

Kiitos selkävinkeistä Galadriel! :) Olen ajatellut hankkia sen tukivyön vaikkei selkäkivut ihan mahdottomia tällä hetkellä olekaan. Ei siitä varmasti haittaakaan voi olla..

Eilen koin pieniä pelonhetkiä, kaaduin rappusissa niin, että tulin useammankin rappusen selälläni alas :( En sitten jaksanut lähteä päivystykseen kun meillä oli vieraitakin, mutta kieltämättä mielessä kävi ajatus keskenmenosta. Ehkäpä vauva on niin hyvin pakattu tuonne sisuksiin, ettei vähästä hätkähdä! :)

Itsellä oireina tällä hetkellä on toi kaamea väsymys...
nukun päivässä n 10- 16 tuntia... ei tunnu kivalta... kun kaikki energia menee töissä käymiseen.. kotona ei jaksa mitään tehdä kuin kaatua sohvalla ja huutaa miehelle että tuo mulle sitä ja tätä:)

Takaisin