Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla taas on paino noussut ja se mua tässä stressaakin ihan hirveesti,
kun en minäkään mikään kevyt hento keijukainen ole :(

AU.! hei onks teillä  kellään sellasta onkkelmaa et ku aivastaa tai yskäsee ni vihlasee niin maan pirun kovasti alavatsasta. mulla on niin et mä oikeen pelkään jo aivastaa tai yskästä ku oikeella puolella alavatsassa vihlasu lähentelee revähdyksen tunnetta ja sattuu ihan sikana. kipu ei onneks kestä ku sen hetken.! mut kuitenki AU! 

tää on varmaan normaalia? vai onko? 

Itsellä on muuten todella tyhmä olo ku olen jo kahden pienen tytön äiti ja silti hirveän moni aisa tässä raskaudessa on mulle uutta ja jotkut asiat sellasia mitä vain ei muista.!
muilla tallaista?

Ruskea vuoto oli harmitonta. :) Äsken kotiuduttu ultrasta. Kohdusta löytyi yksi sikiö, jolla sydän löi ja viikot vastasivat omaa arviota, eli rv 7+3 menossa. Huh tätä helpotusta !

Pistänpä minäkin sitten lusikkani tähän oiresoppaan :) Mulle on ehkä yllättävintä ollut se, miten paljon nuo oireet voi vaihdella o.O Yhden viikon (olisko ollu 6+) yökkäilin ja välillä oksentelinkin aamupäivät kun tuntui, että kaikki haisee keittiössä ihan hirveälle. Kerran meinasin laatata suoraan roskikseen kun sen aukaisin. Tuon viikon jälkeen sain oikein kunnon flunssan, johon on vielä yhdistynyt raskausväsymystä, joten reilu viikko on tässä mennyt lähinnä sohvalla... Flunssan ajaksi pahoinvointi onneksi hellitti, mitä nyt muutaman kerran yskä laukaisi yökkimisenkin.

Nyt viime yönä pahoinvointi  nosti taas päätään ihan kamalan huimauskohtauksen muodossa. Heräsin aamuyöstä ja päätä kääntäessä huone tuntui pyörähtävän ympäri. Herätin sitten hädissäni miehen kun olo oli ihan karmea. Koitin nostaa jalkoja, ottaa suolaa ja vettä, mutta vasta oksentamisen jälkeen olo parani ja sain raahustettua keittiöön syömään miehen tekemiä voileipiä. Ne kun sai vielä pysymään sisällä niin olo alkoi kohentua enemmänkin. En eilen syönyt kunnolla (+yleiskunto on aika pohjilla tuon räkätaudin jäljiltä), mikä luultavasti selittää tuo kohtauksen. Varmuuden vuoksi soitin aamulla neuvolaan, ja täti käski lepäillä ja syödä säännöllisesti. Onko kellään muulla kokemusta tuosta huimauksesta? Pelottaa nyt, että se voi toistua samanlaisena karmeana kohtauksena :-/ Ja jos tuo huimaus alkaa tulemaan useammin, niin onko noista pahoinvointirannekkeista hyötyä siihen, vai pelkästään yökköoloon?

Muuten oireet on olleet aika lieviä. Välillä tulee mielialanvaihteluita, kiukkukohtauksia ja ihme liikuttumisia. Kaikkein omituisinta varmaan oli, kun mies kuunteli yksi päivä sitä "Panisin" kesäkumibiisiä ja meinasin liikuttua siitä :DD Ihan pikkuisen alkoi jo oma tunnetasapaino mietityttämään :P

Ihmettelin tässä kun ei ole hetkeen ollut huono olo, niin vasta kun mainitsit asiasta, niin yhdistin sen tähän päällä olevaan räkätautiin ! Ilmankos ei ole huono olo, kun ei haista eikä maista mitää :D Ei tule ärsykkeitä, jotka laukaisisi huonon olon. Nautin vielä kun voin !

No siltä minustaki tuntui, että samalla kun hajut väheni nii väheni se kuvotuskin :D Jotenki tuntuu kans, että elimistölläki on joku raja, mitä se sietää höykkyytystä. Kaamea flunssa yhdistettynä kuvotukseen olis ollu aika järkkyä o.O Välillä tosin tuli semmosia "ihan tyhjästä oksentamaan"-hetkiä, mutta ei läheskään joka päivä... Lähinnä sillon vaan, jos oli syöny tosi epäsäännöllisesti/rasvaista ruokaa.

En ole onneks kertaakaan oksentanut, vielä.. ! *koputtaa puuta* Kauhulla odotan että tämä flunssa helpottaa. Mitä ootte muuten käyttänyt nenän tukkoisuuteen? Kun näitä sumutteita ei suositella käyttämään. En nukkunut viime yönä kuin 4 tuntia ja nekin pätkissä :S

Kannattaa kokeilla Sarvikuono-nenähuuhtelukannua ja hengitellä höyryä :) Ne auttaa tuohon tukkoisuuteen ainaki hetkellisesti.

Sarvikuonoa oonkin kokeillu, mut ei ainakaan eilen auttanut. Nenä niin tukossa, että mitään ei tule ulos. Höyryhengitys vois kyl olla yks vaihtoehto, myntholtippoja veteen. Kiitti vinkistä ! :)

Siitä ruskeasta vuodosta, en nyt täällä edes siitä puhunut kun ahdisti niin paljon, mutta mulla on ollut sitä kohta kaks viikkoa ja jatkuu yhä. Ei mitenkään runsasta eikä ihan koko ajan tule mutta päivittäin kuitenkin. Tänään kuitenkin ultrassa ihan terve sikiö polski ja kätilö sanoi että kohdussa ei edes näy merkkejä siitä vuodosta eli on ihan vain hormonaalista ja voi jatkua vielä tovin jos toisenkin. Eli ei kannata mitään paniikkia ottaa vaikka ei tuo tietenkään ikinä mikään positiivinen merkki olekaan.

Mä tonne jonnekkin jo kirjoittelin kun toissayönä tuli hieman veristä vuotoa ja sitten ruskeeta. No kävin eilen yksityisellä ultrassa ja oli kaikki hyvin :) ja tänään oli neuvola ultra ja sielläkin tykytys näkyi <3 ja sano lääkäri että on normaalia että tulee raskauden aikana vuotoja.. :O mutta tottakai sitä säikähtää tietenkin ja jos vaivaa nii kannattaahan se käydä tarkistamassa :) mulle sano yksityisellä lääkäri että vuodon aikana täytyy ottaa rauhallisesti eikä mielellään 'rakastella tai mitäs sitten teettekään'... Lääkärillä oli vähän huono suomi ja sanoi noin :;D

-Voi ei!  "rakastella tai mitäs sitten teettekään"!  Meinas mulla mennä leipä väärään kurkkuun ko ton luin. :D

Mut joo, siis en tiedä mihin oisin tän kirjoittanut. Ja päädyin tänne koska atooppista ihottumaa sairastavia on monia. Itse olen siis kärsinyt sairaudesta lapsesta saakka. Ihan pienenä mulla ei oireita ollut. Vuosi sitten jouduin osastohoitoon viikoksi koska ihoni oli niin huonossa kunnossa.. Kuitenkin, nyt iho hohtaa kauneuttaan ja kävin ihotautilääkärilläni kontrollikäynnillä. Hän kehotti minun hankkivan mustaherukansiemenöljyä, sitä myydään tabletteina ja sen on todistettu vähentävän riskiä että lapsi perisi atooppisen ihon.. Että jos teitä muitakin atoopikkoja on täällä niin ohimennen tälläinen info.. :) Ite en ollut ainakaan koskaan törmännyt tähän. 

-Sari 

Kirjoittelin tuossa aiemmin pahoinvoinnistani. No tässä kahden viikon aikana oksentanut aamulla heti herätessä, illalla viimeisenä ja sillä välillä koko päivän. Hajut kuvottaa, makeat ruoat kuvottaa. Kaikki tulee ulos. Hampaat varmaan mätänee suuhun, kun ainoa mitä voin juoda on jaffa. Kaksi kertaa olen ollut sairaalassa tiputuksessa, kun olo mennyt niin huonoksi, etten päässyt enää sängystä ylös. Tää on niin kamalaa, ettei tätä toivo kenellekään, edes pahimmalle vihamiehelle. Välillä itken pöntön ääressä ja ajattelen etten enää jaksa. Usko meni jo, toivoa ei enää ole. Viikkoja vasta kahdeksan. Loppua ei näy.

Meitsillä on oireena heti plussauksesta (vko 5+4 tjtn) asti ollut etova olo, välillä vähemmän, välillä enemmän. Hampaidenpesu on yleensä se pahin, samoin jos verensokeri vähänkin heittää. Rinnat on ollut jo paljon ennen plussaa arat ja painaa tonnin, aikamoiset utareet jo muutenkin tuntuu aiempaan verrattuna olevan.

Väsymystäkin on havaittavissa, mutta onneksi pahimmat päivät ajoittuu yleensä viikonloppuihin.

Kaikista ärsyttävin oire on kuitenkin ollut tämä järkyttävä pallomaha! Siis ei tässä vaiheessa vielä pitäis vatsa olla esille, mutta mulla kyllä on! Niin, voihan se vielä laskea mutta epäilen. Aika inhaa, kun vaatteet kiristää jo nyt. Kohta saan oikeasti siirtyä niihin mammahousuihin.. ounou.

Voi ei April13, kuulotaapa inhottavalta tuo sinun pahoinvointi :( Oma yökkäily tuntuu ihan mitättömältä tuon rinnalla... Voimia, toivottavasti hellittää pian!

Jo tuossa aiemmassa viestissä kyselin, että onko kellään kokemusta huimauksesta pahoinvoinnin yhteydessä? Tiedän, että huippaaminen on alkuraskaudessa ihan normaaliakin, mutta silti se vähän huolettaa. Yritin tänään syödä hyvän lounaan ja mennä sen jälkeen lepäilemään, mutta maate pistäminen tuntui vain pahentavan huimausta :-/ Loppupeleissä pyöriskelin sängyssä tunnin, söin välipalaa ja vähän ajan päästä päädyin halailemaan pönttöä... Sen jälkeen huippaaminen vähän helpottikin. Ihmetyttää vaan tuo yhteys pahoinvointiin. Onko ihan normaalia, että huimaus iskee syömisestäkin huolimatta ja hellittää lopulta oksentamalla? Voi kuulostaa vähän pöljältäkin kysymykseltä, mutta ensimmäistä odottaessa ei oikein tiedä, mikä on normia ja mikä ei :)

Lisäyksenä vielä tuohon edelliseen viestiin, että mittasin verenpaineen ja näyttäisi olevan 58/104... Normaalisti minulla ei noin matala verenpaine ole, joten sekin luultavasti vaikuttaa... Voikohan tuota painetta millään kotikonsteilla nostaa?

Mä luin netistä et toi huimaus on ihan normaalia, en tuosta verenpaineesta osaa kyllä mitään sanoa, ku mulla oli aika korkee raskauden ajan , kaverilla oli koko raskauden aika alhanen, eikä sille ainakaan tehty mitään 

Kiitos Eevi vastauksesta :) Niin mäkin oon ymmärtäny, ettei siitä vaaraa ainakaan oo, jos ei ihan hirveän alas laske. Aika kurjan olon vaa välissä tekee :S Maanantaina olis ensimmäinen neuvola, niin pitää sieltä kysellä, voiko siihen jotenki itse vaikuttaa. Pieniä annoksia salmiakkia ajattelin kokeilla ensiavuksi, jos oikeen kova huippaus iskee, kovastihan sitäkään ei vissiin saisi syödä...

Salmiakkihan nostaa verenpainetta ? Ihan ku joskus jostain oisin lukenu että joillekkin neuvolasta sanottu että syö salmiakki et paineet nousis, mut en nyt ihan satavarma oo.. ;o kannattaa neuvolaa soittaa ja kysästä.

Takaisin