Oireet ja himot

Mul menee joka toinen yö et herään n.2h välein, välil nukahdan sit heti ja välil tulee vajas 1h puhelinta näpyteltyä välil, ja onki sit tajuttoman väsyny heti aamusta
Sit kuitenki joka ikinen aamu nykyään herään 5-6 välil, vaik kello herättäs vast 7.00 ja jopa vkl vaik ei tarviis edes herätä.
Nii kauhee nälkä ain et pakko aamupalaa sit lähteä syömään!
Onneksi kun työkyvyttömyyseläkkeellä oon (tai paskamaistahan tää on!) niin voi sit tarvittaessa nukkua aamust viel päikkärit, ennenkuin täytyy kaikki kotihommat, koiran lenkit, 9v tytön kuljetukset yms hoitaa. Illal oonki taas nii poikki et simahdan hyvissäajoin ennen kymmentä, joskus jopa kasin jälkeen. :)

mulla on nyt pari vkoa tullut voimakkaita menkkakipumaisia polttoja kun on supistellut ja itse tietty huolestunut, ettei paikat lähe kypsymään ja niin huolestu terkkakin viime vkon neuvolassa.. no, eipä laittanut neuvolalääkärille vaan käski varaamaan ajan työterveydestä... siellä raskausvaivoja jo valittaneena ei kauheesti kiinnostanut mennä yleislääkärille polvien refleksejä testauttamaan yms. muuta oleellista, niin kävimpä tänään sitten aavan raskausklinikalla ja onneks ei merkkiäkään siitä, että tyyppi ois halukas vielä ulos tulemaan! eikä ylimääränen ultrakaan haitannut, hyvin kasvaa ja painoarvio nyt 23+4 600g :dummy1:

mulla on nyt pari vkoa tullut voimakkaita menkkakipumaisia polttoja kun on supistellut ja itse tietty huolestunut, ettei paikat lähe kypsymään ja niin huolestu terkkakin viime vkon neuvolassa.. no, eipä laittanut neuvolalääkärille vaan käski varaamaan ajan työterveydestä... siellä raskausvaivoja jo valittaneena ei kauheesti kiinnostanut mennä yleislääkärille polvien refleksejä testauttamaan yms. muuta oleellista, niin kävimpä tänään sitten aavan raskausklinikalla ja onneks ei merkkiäkään siitä, että tyyppi ois halukas vielä ulos tulemaan! eikä ylimääränen ultrakaan haitannut, hyvin kasvaa ja painoarvio nyt 23+4 600g :dummy1:
Outoa jos ei laittanut neuvolääkärille. Itselläni kun ei esimerkiksi ole mahdollista mennä tämmöisissä asioissa työterveyteen. Mutta hyvä kun tyypillä kaikki kunnossa ja ei ole vielä tulossa :)

Hmm... nyt viikon ollut tällainen oire, et rintojen alapuolella tuntuu jatkuvasti ns puristava tunne, kuin joku istuisi päälläni. En sit tiedä onko närästystä, tai ainakaan mikään närästyslääke ei oo auttanu. Johtuuko sit täst jo reilun viikon kestäneestä flunssasta, kun yskin jatkuvasti.
Monesti oon vaan tuskaillu, et missä asennossa sitä pystyy olla ettei olis nii ahdistava tunne. :/

Outoa jos ei laittanut neuvolääkärille. Itselläni kun ei esimerkiksi ole mahdollista mennä tämmöisissä asioissa työterveyteen. Mutta hyvä kun tyypillä kaikki kunnossa ja ei ole vielä tulossa :)
joo meistäkin tuntu tosi oudolta. varsinkin kun terveydenhoitajan reaktio oli niin voimakas, ettei sais olla tämmösiä kipuja.. mutta pääasia tietty että kaikki ok :)

joo meistäkin tuntu tosi oudolta. varsinkin kun terveydenhoitajan reaktio oli niin voimakas, ettei sais olla tämmösiä kipuja.. mutta pääasia tietty että kaikki ok :)

Se on tietysti pääasia :)

Hmm... nyt viikon ollut tällainen oire, et rintojen alapuolella tuntuu jatkuvasti ns puristava tunne, kuin joku istuisi päälläni. En sit tiedä onko närästystä, tai ainakaan mikään närästyslääke ei oo auttanu. Johtuuko sit täst jo reilun viikon kestäneestä flunssasta, kun yskin jatkuvasti.
Monesti oon vaan tuskaillu, et missä asennossa sitä pystyy olla ettei olis nii ahdistava tunne. :/

Mulla oli kans tuollasta esikoisesta. Muistan että istuminen ja rintaliivien käyttö pahensi sitä tunnetta. Käytin siis mahd. vähän rintaliivejä enkä ollenkaan esim. kaarituellisia ja vietin paljon aikaa seisten/eteenpäin nojaillen. Toivottavasti pian helppaa, on tosi kurjan tuntusta.

Vähän tyhmänä kyselen, kun odotan esikoista. Onko symfyysikivut ja lantion löystymis-kivut eri asia? Olen nyt raskausviikolla 23+0 ja pidempään on ollut välillä enemmän, välillä vähemmän kipuja alavatsan, lantion, alapään, sisäreisien ja nivusten seudulla. Sellaista pitkäkestoista pakotusta ja liikkuminen on välillä hankalaa. Kipuja on kaikkina vuorokaudenaikoina. Luin että jos on lantion löystymistä niin pitää mm. miettiä synnytysasentoja lääkärin kanssa ja että kivut jatkuvat myös synnytyksen jälkeen. Osaatteko kertoa aiheesta jotain ja mitä mieltä olette, pitäisikö minun olla asiasta neuvolaan yhteydessä? Mietin myös, että pitäisikö levätä enemmän ja liikkua vähemmän.

Mulla on ollut nyt pitempään jo oireetonta, lähinnä välillä väsymystä. Aiemmin oli tosi kovaa pahoinvointia ilman oksentamista ja aivan kamala maatakaatava väsymys. Tässä raskaudessa vessassa ravaaminenkin alkoi jo ennen plussaa joka oli omasta mielestä outoa, mutta ihan tosissaan siellä vessassa piti 2-3krt yössä käydä :'D

Hah, itse juossut vessassa jo kohta puolitoista vuotta yötäpäivää kun edellinen raskaus päättyi vasta helmikuussa - 17 ja imetyksen aikana oli niin kova jano öisinkin että juoksutti sentakia. Poitsu päätti lopettaa imetyksen ihan itse jokunen viikko sitten niin nytpä onkin uusi raskaus taas niin pitkällä että taas mennään eikä vaan meinata vähintään 2krt yössä :hungover:.

Muut vaivat vielä kovin vähäisiä. Välillä vatsaa vihlaisee jos tekee äkillisiä liikkeitä ja on senjälkeen selvästi hellänä jokusen päivän.
Närästys on myös melkeimpä jokapäiväinen vaiva. Mitä enemmän kyykin lattia tasossa sitä enemmän närästää.. Ja tuon vieressä tuhisevan vajaan vuotiaan :dummy: kanssa tulee kyllä kyykittyä halusi tai ei :woot:.

Mulla paine alapäässä on välillä ihan järkyttävää. Pidempi seisominen alkaa tehdä tuskaa ja välillä pöntöllä "tyhjänpäällä" istuminen saa ikävän tunteen aikaan. Alaselkäkin on alkanut kipuilla jos pidemmän aikaa istuu.

Miulla sinänsä onneks yllättävän vähän mitään "oireita", vaikka on kyllä päiviä ja hetkiä kun tuntuu että miten voi olla näin paljon kaikkea, mutta ne taitaa onneksi olla vaan huonon päivän ja hetkittäisten kipujen yhdistelmästä syntyvä tunnetila. :D

Maha on kyllä joka päivä edessä, ihan sama mitä teet, yrität nousta sohvalta tai laittaa kenkiä jalkaan niin joutuu jo vähän taiteilemaan... Odotan mielenkiinnolla toukokuuta kun oon viimeisilläni, et miten se käytännössä on edes mahdollista saada niitä kenkiä jalkaan.

Sit öisin on tietysti ravattava vessassa 2-5krt yössä, riippuen siitä onko illalla joutunut miten paljon juomaan vettä, öisin myös mahaa ns. kivistää usein ja en tiedä onko kyse harkkasuppareista, voi ollakin.

Selkäkivut on onneks aika hyvin nyt ollut tiessään, en tiedä johtuuko siitä kun oon tässä nyt vähän aikaa jaksanut kotijumppailla ja nostella painoja. Toki sen myötä sit kolottaa jokaikiseen lihakseen, mutta se ei kyllä haittaa, kiva tuntea vähän tehneensä jotain!

Tuo maha asia on kyllä jännä kun paljoa ei ulospäin edes näy mutta lattialta ylös nouseminen on muka niin Iin vaivalloista ja mahassa tuntuu iso "este". Esikoisesta en tämmöstä muista mutta silloinhan ei ollutkaan lapsia joita joutuu monta kertaa päivässä pukemaan lattialla :D

Kävin neuvolassa hemoglobiinin mittauksessa ja se oli taas vähän laskenut, vaikka olen jonkun aikaa syönyt 200mg/vrk rautalisää ja ruokavalioon lisännyt rautapitoisia aineita.
Laittoi lähetteen labraan niin katsovat rauta-arvot sit niistä jne..
Kävin apteekista tänään uutta valmistetta, olisko ollut obsidan nimeltään, toivotaan että tämä valmiste nostais noita arvoja.

Tää alhainen hemoglobiini on kyl ollut koko raskausajan riesa.

Yks tuttu vinkkas et tuore persilja on varsin rautapitoista evästä, oli saanut raskaus aikana rauta-arvonsa sillä kuntoon. Hällä ei nää tavalliset rautatabletit siis yksinkertaisesti auttaneet. Veti sitten ruukkutolkulla persiljaa :joyful:

Vähän tyhmänä kyselen, kun odotan esikoista. Onko symfyysikivut ja lantion löystymis-kivut eri asia? Olen nyt raskausviikolla 23+0 ja pidempään on ollut välillä enemmän, välillä vähemmän kipuja alavatsan, lantion, alapään, sisäreisien ja nivusten seudulla. Sellaista pitkäkestoista pakotusta ja liikkuminen on välillä hankalaa. Kipuja on kaikkina vuorokaudenaikoina. Luin että jos on lantion löystymistä niin pitää mm. miettiä synnytysasentoja lääkärin kanssa ja että kivut jatkuvat myös synnytyksen jälkeen. Osaatteko kertoa aiheesta jotain ja mitä mieltä olette, pitäisikö minun olla asiasta neuvolaan yhteydessä? Mietin myös, että pitäisikö levätä enemmän ja liikkua vähemmän.
Mulla ei kokemusta eikä varsinaista tietoa symfyysikivuista eikä lantion löystymiskivuista, mutta jos löystymiskipuja on niin minun käsitykseni mukaan kannattaa yrittää pitää omasta lihaskunnosta lähtökohtaisesti huolta. Nyt kun aloittaa jumpan, niin synnytyksen jälkeen toipuminenkin on nopeampaa (puhun samalla myös itselleni...). Ja jos tuntuu et kipujen kanssa ei jaksa olla niin sinne neuvolaan yhteyttä, tai sitten seuraavalla neuvolakerralla pyytää jumppa ohjeita mm. Lantionpohjan lihaksille. Lantion, alaselän ja alavatsan Venyttelyt auttaa myös kummasti kipuihin :wink nää nyt oli vaan tämmösiä asioita mitä mulle tuli mieleen.

Voi jestas. Nyt on saanut taas useampana aamuna oksentaa. :( olihan tässä taas pari hyvää viikkoa. Onneks tää on viimeinen kerta, kun oireet vaan pahenee raskaus raskaudelta.
Joku puhu että kilppari arvoissa vois olla vikaa jos pahoinvointi palaa myöhemmillä viikoilla. Pitäisköhän mun olla huolissaan vaikka koskaan mulla ei oo ollu mitään häikkää niissä?

Sama asia. Liitoskivut eli symfyysikivut johtuu hormonien aiheuttamasta häpyluu liitoksen löystymisestä. :)
Mm. Tässä linkissä kerrotaan vähän enemmän: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00274
Mulla ainakin synnytyksen jälkeiset kivut oli lähes pelkästään sektio arvessa, en juuri edes muistanut liitoskipuja. :joyful: Uskon että usein suurin osa kivuista kyllä loppuu synnytykseen.

Juustoriisikakut! :p Myös sulatejuustoa alkoi tehdä tänään mieli, joten oli haettava. Ja varrasleipää, sitäkin syönyt viimeksi joskus lapsena :D

Miusta tuntuu että KOKOAJAN on nälkä, voisin syödä ihan non stoppina. Todella ärsyttävää.

Ei viitsi kuitenkaan kokoaikaa olla puputtamassa jotain, pyrin siihen että syön 3 tunnin välein jotain, että saisin olevinaan sen nälän pidettyä poissa. :joyful:

Kohta "saan" syödä lounaan.. :p:joyful:

Takaisin