Oireet ja himot

Ja mulla vasta 16+6 ja maha on ihan pömpöllä, selvästi pyöristynyt ja alhaalta kova :nailbiting: Ei pysty tavallisilla vaatteilla enää piilottaa, saati että menis mitkään muut kun mammahousut. Pari hentoa potkua tuntunut lähipäivinä

Voi ällötys. :/
Huomasin nyt aamul et pikkareis oli ihan limenvihreää vuotoa. No siitä tietty soitin neuvolaan ja lääkäriinhä määräsivät.
Iltapäiväl olis aika ja kuulema antibioottikuurin oletettavasti saan. Ei oo ollu koskaan ennen tällast, eikä ollu sillon kauan sitte tyttöä odottaessa kertaakaan edes hiivaa yms. :(
No onneks ei oo veristä vuotoa!

Täällä on vatsanahka alkanut kanssä kutiamaan, välillä ihan armoton kutkutus käy! Pakko vaan hölvätä rasvoilla...

Onko muilla alkanut järjetön väsymys tässä puolenvälin huitteilla?
Viikkoja tulee 22 täyteen ja kyllä kauhulla odotan, että alkaako tästä nyt jo ne loppuraskauden pahoinvoinnit. Pahoinvointi on lisääntynyt siitä tasaisesta jaksosta, joka minulla ainakin oli maximissaan kuukauden verran
(17-20 viikoilla).
Rautalisää otan joka toinen päivä 100mg. Helpotusta ei ole tullut. En viitsi annosta lisätä ennen neuvolakäynnin (10.1.) hemoglobiinin mittausta.

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollut väsymystä läpi raskauden. Nyt on menossa 22+0. Hb on laskenut alun 138:sta 109. Rautalisällä noussut 112:sta. Heräilen myös useamman kerran yön aikana ja ajattelen, että näistä syistä väsyttää. Oon kuullut että monella tämä keskiraskaus on energistä aikaa, mutta mulla ei kyllä ole.

Eikä :/ ei kovin pirteä raskaus sinullakaan siis.
Noin vähän nousee lisällä?
Sinulle ei suositella sitten suurempaa annosta?

Odotan innolla neuvolakäyntiä ni sais selvyyden, että johtuuko tästä raudanpuutteesta. Minä myös heräilen öisin, mutta ei se näin paljoa voi väsyttää.

Mä otan rautalisää 50mg/päivä. Mietin itse, että pitäisikö kokeilla jotain toista valmistetta. Nyt mulla on maltofer tippoina. Neuvolan täti kehotti vaan lisäämään rautapitoisia ruokia ruokavalioon. Hän sanoi myös ettei nyt ole huolissaan hemoglobiinista, mutta se pitäisi saada nousemaan ennen synnytystä, kun synnytyksessä menettää verta.

Ruoasta se tarvittava määrä on vaan haastava saada. Itse olen yrittänyt sitä koko raskauden. On kuitenkin vaikka mitä ruoka-aineita mitä ei saa nauttia rautapitoisten ruokien ohella jne.
Käytän itse tosiaan tuota obsidan kapselia.
Saa nähdä kuinka mulla on hb laskenut. Tsemppiä sinulle.
Yritähän saada asia kuntoon ennen synnytystä

Mulla myös kuoleman väsynyt olo. En tosin tiiä onko hemoglobiini alhaalla. Mulla nuo kapselit ei auta ollenkaan vaan nestemäisenä pitää ottaa eli suosittelen vaihtaa ja kokeilee auttaako

Mulla on tosi hyvä hb (134) ja silti vaan väsyttää. Itellä varmaan johtuu kun joutuu kuitenkin yöllä herää välillä lasten takia ja mulla on alkanu lonkat puutua kun on pidempään makuulla. Tyyny jalkojen välissä ei auta ja selällään tulee paha olo. Sitten pitää vielä käydä kerta yössä vessassa. Joku aamu tuntuu ettei oo nukkunu ollenkaan kun uni on niin katkonaista. :oops:

Mä tuuletin täs aiemmin et "Jes 10vk jatkuva oksentelu loppu viikolle 16-17". Nii loppu ja loppu, kun nyt oon taas jostain syystä voinu huonommin, oksennellu ja närästyskin vaivannu viikon verran. Nyt siis 22+3 ja pelkistee mammavitaa syön ja rautaa ei tarvitse kuulema viel alottaa ku hemppa 139

Itselläkin välillä tosi väsynyt olo, toki on ihan päivästä riippuvaista kun joinain öinä herään sen neljä kertaa pissalle ja joinan öinä saa nukuttua sit ihan jopa yhden käynnin voimalla. :joyful:
Itellä hemoglobiini viimeksi oli 103, nyt syön neuvolatädin suosituksesta 200mg/pvä, eli tupla-annoksen. Tätä ennen söin 100mg/pvä ja hemoglobiini oli siitä huolimatta laskenut tuohon 103.. Toivotaan että tää tuplaus on auttanut.
Ruokavalioonkin sen verran oon kiinnittänyt huomiota että pinaattia syödään ainakin kerran viikkoon ja paprikaa leivänpäällä, niistä kun rautaa saa. :)

Mä tuuletin täs aiemmin et "Jes 10vk jatkuva oksentelu loppu viikolle 16-17". Nii loppu ja loppu, kun nyt oon taas jostain syystä voinu huonommin, oksennellu ja närästyskin vaivannu viikon verran. Nyt siis 22+3 ja pelkistee mammavitaa syön ja rautaa ei tarvitse kuulema viel alottaa ku hemppa 139

Ootko ajatellu olisiko sulla pahoinvointi mammavitamiineista? Ootko kokeillut olla ilman?

En oo kokeillu muita, mut söin noita samoja sillonki kun ei ollu mtn pahoinvointia et voiko sit johtua niistä. Ja otan ain sen vitamiinin illal ennen nukkumaanmenoa, mut pahoinvoinnit on pahimmillaan iltapäivällä.

Itselläkin välillä tosi väsynyt olo, toki on ihan päivästä riippuvaista kun joinain öinä herään sen neljä kertaa pissalle ja joinan öinä saa nukuttua sit ihan jopa yhden käynnin voimalla. :joyful:
Itellä hemoglobiini viimeksi oli 103, nyt syön neuvolatädin suosituksesta 200mg/pvä, eli tupla-annoksen. Tätä ennen söin 100mg/pvä ja hemoglobiini oli siitä huolimatta laskenut tuohon 103.. Toivotaan että tää tuplaus on auttanut.
Ruokavalioonkin sen verran oon kiinnittänyt huomiota että pinaattia syödään ainakin kerran viikkoon ja paprikaa leivänpäällä, niistä kun rautaa saa. :)

Juu, varmasti itselläkinrautalisän määrä liian vähäinen, mutta ei kyllä ennen hemoglobiinin mittausta viitti lähteä nostamaan hirveästi.
Syötkö sinä tabuina tuon vai nestemäisenä?

Onko sulla noi arvot saatu verikokeessa vai sormen päästä? Onko ferritiinejä katsottu? Mulla ainakin sormenpäästä mitattuna näyttää liian vähän, kudosnesteet laimentaa verta. :)

Juu, varmasti itselläkinrautalisän määrä liian vähäinen, mutta ei kyllä ennen hemoglobiinin mittausta viitti lähteä nostamaan hirveästi.
Syötkö sinä tabuina tuon vai nestemäisenä?
Onko sulla noi arvot saatu verikokeessa vai sormen päästä? Onko ferritiinejä katsottu? Mulla ainakin sormenpäästä mitattuna näyttää liian vähän, kudosnesteet laimentaa verta. :)

Itse syön tabletteina, joku ferrodan tais olla tuon valmisteen nimi. Neuvolassa sanoivat että jos ei lähde nousuun niin sitten vaihdetaan valmistetta ja ajattelin et jos ei oo noussut ni vaihdan nestemäiseen, ilmeisesti ne imeytyy paremmin.
Ja kannattaa tosiaan siun saada ensin mitattua se hemppa niin osaavat neuvolassa suositella mitä kannattaa tehdä! :)

Sormen päästä on otettu, ja tietääkseni mitään muuta ei ole tutkittu. Mulla on aina ollut suht alhainen hemoglobiini, joskus nuorempana myös syönyt rautakuurin, niin luulen että ei minulta tulla koskaan mittaamaan mitään 140 lukemia.
Saa nähdä katsovatko sit ihan verikokeesta noita jos ei oo lähtenyt nousuun.

Ehkä inhottavin oire mitä tää alhainen hemppa on aiheuttanut niin on kyllä päänsärky. Nyt on päänsäryt kyllä onneksi vähentyneet aika paljon, enää ehkä kerran viikkoon jomottelee, kun aiemmin särki joka päivä. Toki varmaan myös ihan huonolla yöunella on ollut vaikutusta näihin päänsärkyihin.

Kärsiikö kukaan täällä unettomuudesta? Täällä mennään maksimissaan 5-6 tunnin katkonaisilla yöunilla. Eli herään aamuyöstä ja saatan pyöriä parikin tuntia hereillä ja nukahtaa taas. Tai vaihtoehtoisesti en nukahda ennen herätyskellon soittoa. Pirteänä sitten töitä saa tehdä ja hoitaa illat esikoista.:arghh:

Takaisin