Hei kaikki!
Tässä minun kokemukseni ennen ja jälkeen plussauksen. Toivottavasti näistä joku saisi vastauksia kysymyksiinsä! :)
Minulla oli oireita ennen plussausta seuraavanlaisia: lisääntynyt närästys, yksittäiset selittämättömät aivastukset, mahakivut enemmän alhaalla oikeassa kyljessä, säteilivät myös selän puolelle. Kipuja myös keskellä ja vasemmalla alamahassa, mutta vähemmän. Kivut olivat vihlovia aluksi, myöhemmin kuitenkin samanlaisia, kuin juuri kuukautisten alkaessa. Myös venytellessä (esim. aamulla haukotellessa) vatsalihakset tuntuvat venyvän ja niihin sattuu, eikä pysty ”venytellä loppuun”. Myös finnien lisääntyminen pään alueella alkoi ovulaation jälkeen. Vatsa on toiminut paremmin.
Mahan vihlominen alkoi jo viikkoa ennen ovulaatiota, jolloin jo kuvittelin olevani raskaana. Pari kertaa tuli huono olo, ja kerran oli vasen rinta arka vähän aikaa. Selviä raskauden merkkejä, vaan olikin ainoastaan ovulaatio tulossa. Kaupasta ostamani ovulaatiotestit näyttivät haaleaa tai todella haaleaa viivaa lähes kahden paketin ajan (20 kpl). 2 päivää taisi olla ilman haaleaakaan viivaa. Kunnon viivaa ei kertaakaan tullut. Epäilin, olisiko minulla ovulaatiota ollenkaan. Noin joka toinen päivä kuitenkin varmistettiin, ettei se menisi ohi, mikäli sattuisikin olemaan. Näin jälkikäteen tiedän kertoa, että itse ovulaatiopäivänä / päivää sitä ennen maha oli niin kipeä, että vannoin olevani raskaana. Testeissä ei tietenkään näkynyt mitään vielä yli 1,5 viikkoon. Itse ovulaatiopäivänä ei tuota viivaa enää ollut, mutta sekin palasi taas pikkuhiljaa. Kiertoni pituus vaihteli, 28-35 päivää.
Ruumiinlämpöni taisi nousta melko pian hedelmöittymisen jälkeen 0,7 astetta. Juuri päivää ennen, kun oletin kuukautisteni viimeistään alkavan, tuli veristä vuotoa, ja ilmoitin jo miehelleni, että uusi yritys sitten parin-kolmen viikon kuluttua. ”Kuukautiset” olivat hyvin niukat, kestivät n. 4 tuntia, eivät juurikaan lianneet paperia. Tälle löytyi jokin luonnollinen selitys netistä googletellessa. Kun nämä loppuivat, tein iltapäivällä ovulaatiotestin, missä oli kaksi viivaa (testiviiva oli hieman haaleampi). Tein seuraavana päivänä kaksi raskaustestiä sekä ovulaatiotestin, ja kaikki näyttivät positiivista (yksi netistä ostettu näytti positiivista vasta n. 10-15 minuutin kuluttua, vaikka olisi pitänyt näyttää viiden minuutin sisällä). Kaikki päiväpissasta. Eli ovulaatiotesti näytti raskauden, mutta ei ovulaatiota! Clearblue kuitenkin vahvisti epäilyt, raskaana 1-2 viikkoa. Nyt siis vasta viikko 5 (vau.fi:n laskurin mukaan viikko 6), siis virallisesti laskettuna, eli hedelmöittymisestä n. 2,5 viikkoa, eikä uusia oireita ole ilmentynyt, hieman alaselkää puuduttaa tosin, ja lämpö välillä jopa +1 astetta. En ole väsynyt, eikä kipuja ole, kuin mahassa. Tissit on kunnossa, eikä okseta. Katsotaan, mitä tuleman pitää. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Jatkoa. Viikko 10. Mahakivut ovat kestäneet viikolle 9 saakka lähestulkoon jatkuvasti vain pahentuen, välillä oltiin pari päivää saikullakin, kun istuminen teki niin kipeäksi. Liikkuminen auttoi. Oli autopahoinvointiakin, mutta ei aamupahoinvointia. Mahakipu taisi olla pahoinvoinnin korvike minulla. Nyt kipuja ei enää juurikaan ole. Väsymys on kuitenkin hurjaa, viimeisimpien viikkojen ajan olen ollut väsyneempi kuin koskaan. Nukkumaan saisi mennä kaksi tuntia aikaisemmin, kuin ennen raskautta. Rinnat vain vähän olleet arat. Aamuisin monesti verenmaku suussa, toisinaan saa sylkeäkin verta. Yhtenä aamuna kolme viikkoa sitten vuosin ehkä ruokalusikallisen kirkasta verta tuntemattomasta syystä. Tämän jälkeen kuitenkin ultrassa ihan normaali tilanne - pieni vauvanalku, ja sydän sykki kovasti. Finnit tuntuu olevan hieman rauhoittumaan päin. Lämpö edelleen 0,5 astetta koholla. Niin, ja vieläkin jonkin verran närästää, ihan "tyhjästä", ja vatsa toimii tasaiseen tahtiin. Edelleen satunnaisia yksittäisiä aivastuksia, nekin vähenemään päin. Nyt saakin seuraavaksi odotella mahan kasvamista! :)