Oi joulun aika

Niin ja me kun asumme maaseudulla, niin ei tarvitse sinne erikseen joulun aikaan lähteä. Ainoa mikä uupuu on vieläkin se sauna, kun ei olla "keritty rakentamaan".
Tänä vuonna tuleekin veljeni perheineen meille aattona eli hieman erilainen joulu, kun aina ollaan vaan omalla porukalla ja Tapanina mennään sukuloimaan.. :)
 
Meillä on ihana joulu tiedossa, jouluaattona veljen valmistamaan joulupöytään ja seuraavana päivänä miehen mummon luo herkuttelemaan :) Meille tullaan lahjat jakamaan. Odotan jo sitä esikoisen riemua kun paketit saa nenän eteen!

Esikoinen sai omaan huoneeseensa pikku kuusen. Koristeltiin se jo valmiiksi ja soma tuli :)
 
Huh ei oo kyllä pitkä aika enää jouluun. Melkein alan panikoimaan. Lauantaina jo lähdetään reissuun ja pitäisi vielä sitä ennen tehdä iso kasa pyykkiä. Sit oon aina käyny joulutorilta ostamassa sinappia omaan kotiin ja anoppilaan ja nyt en oo ehtiny, mut tuli vaan mieleen, että jos ne sitä odottaa. Pitäis siis vielä yrittää raahautua keskustaan joulutorille ja ostaa pari muutakin pikkujuttua. Apua. Eipä oo tainnut ennen joulu lähestyä näin uhkaavasti
 
Ai jaa. En oo yhtään ajatellutkaan, että voisi tehdä itse. Pitääpäs katsoa reseptiä.
 
Joulusiivous aloitettu, pyyhin makkareista pölyt ja koristelin huoneet :) vähän nurinkurinen järjestys mutta jostain piti aloittaa!
 
Mä teen aina hunnun itse kinkulle ja se alkaa sinappijauheesta, kermasta ym. eli sinapinkin teen itse, koska ei ole sen voittanutta ja jos tämä huntu puuttuisi, niin se tekisi ison aukon meidän jouluun. Myös miehen, joka on jo tottunut siihen. Miettii, jos erottaisi ja se seuraava akkeli ei osaisi tehdä oikeata huntua :laughing021
 
Tässä mietiskelin, että pitäisikös tehdä sinappia. En ole koskaan tehnyt, mutta äitini tekee joka joulu ja jakelee purkkeja ystäville ja tutuille lahjaksi :) Ehkäpä jollain hyvällä reseptillä. Mitä suosittelette vaikka tää ei nyt ollutkaan ruokapalsta ?
 
Mulla on yks ihana sinappiresepti. Se on mun anopin isoäidin vanha resepti. Se on kyllä herkkua. :)

Sinappia Lea-.mummun tapaan

2dl sinappijauhoa
2dl sokeria
2dl = n. 4kananmunaa
2dl kuohukermaa tai ruokakermaa
2-3tl perunajauhoja
etikkaa

Sekoita hyvin, kiehauta kokoajan hyvin sekoittaen. Laita heti kiehahtamisen jälkeen kattila kylmään veteen ja sekoittele edelleen. Palaa helposti pohjaan. Kun on vähän jäähtynyt, sekoita mukaan pari korkillista etikkaa. Jääkaappisäilytys.

Tätä on anoppilassa aina kesäisin ja jouluisin.. ja on hyvää. Ihan tavallinen, hyvä perussinappi.
 
Ne miljoona pukettia tuolla kaapissa odottaa paketoitsijaa.. Ainii, ja ne pitäis vielä kuskata saajilleen.
Tonttu-Tiutsi nyt hommiin!
 
Itellä on yksi ainut paketti paketoitavana.. Kummitytölle ostin joululahjan :D
Muuten kaikkien kanssa sovittiin et ei osteta mitää kenellekkään.. Tärkeintä on et ollaan saman pöydän ääressä syömässä jouluherkkuja :)
 
Huh itsekin pistin kummitytön paketin postiin tiistaina. On muuten jonkin verran kallista paketin lähettäminen, enkä tietenkään yhtään ajatellut sitä lahjaa valitessa. Mulla on aina sama ongelma noitten lahjojen kanssa. Vaikka kaikille onkin jotain pientä jo ostettu, niin mietin, että ehkä oliskin vielä kiva hankkia vähän jotain lisää. Tykkään lahjojen antamisesta, jos niillä voi ilahduttaa toista. Itse en välitä, vaikka en saisi mitään enkä odota oikeastaan mitään. Yhden lahjan oon kyllä saanutkin, kun äiti osti minulle kunnon talvikengät, jotka itse valitsin :)
 
Mä sain kans sunnuntaina viimeisen paketin paketoitua. Ja samana päivänä lyötiin lukkoon veljen perheen tuleminen meille aattona. Ihanaa, kun saa pitkästä aikaa nauttia kotona aatosta jonkun muunkin kanssa, vaikka ihan omakin perhe on itselle aina riittänyt. Mies puolestaan aina kaipaisi jonkun meille aattona, mutta vihaa kuitenkin synttäreitä yli kaiken, kun tulee vieraita :think005
 
Tuohan kuulostaa kivalta Mirabella. Kun mekin oltiin pieniä, niin aina meidän kanssa oli joulunvietossa äitin siskon perhe ja mummu. Välillä oltiin mummulassa ja välillä laskettelukeskuksissa mökillä. Me itse mennään omien vanhempien luokse ja siellä on myös molempien omat susarukset ja miehen mummot. Ehkä käydään joulunaikana katsomassa myös vauvan isoisomummoa.
 
hillevi: Me ollaan aina oltu vaan kotona ja ennen mentiin joulupäivänä aina Ukkilaan 100km päähän, mutta kaks vuotta sitten pistin muutoksen siihen, kun pidän joulupäivää sellaisena rauhallisena asiana eli silloin, jos milloin pitää olla kotona. Menemme aina Tapanina sitten sukuloimaan. Tänä vuonna tuli muutos vaan siltä osin, että Ukkilan päässä miehen vaari kuoli eli on ne hautajaiset ylihuomenna eli en usko, että ajamme taas joulun pyhinä sen 100km sinne, kun kerta näin lähellä sinne menemme, kun joudumme kuitenkin ajamaan toisen 100km Mammalle ja Papalle toiseen suuntaan :gen113
 
Heh mä oon kans nurinkurinen. Joulukoridteet yms laitettu, mut kauheet pölyt vieel pyyhittävänä. :D mutta huomenna on kova siivouspäivä ku mies on jo vapaalla huomenna. Matot ulos ja saunan pesuu yms. :) en oo saanu aikaiseksi ku on yksin vauvan kanssa.. mutta mitä myöhempää tekee tän siivouksen nii pysyy pidempää ens viikkoo siistinä.. ja jouluaatto ja joulupäivä kuitenki menee mummoloissa :) jos sais siivon pidettyy uuteenvuotee asti nii vois pyytää tänne omaa huushollii porukkaa :) piparit on ainoo asia mitä ite leivon ku pääsee melkee valmiiseen pöytää, paitsi et mun mies joutuu joka vuos tekee laatikot porukoillensa (raukka):D no, lupasin auttaa kuorimaan porkkanoita yms.. :D
 
mä en ees viitti siivota jouluks sen erikoisemmin,kumminkii yhtä pas*asta ku joulu on ohi,saattaa olla jo ennenku se joulu on ohi...
 
Meillä siivottiin tänään. En tajuu miten siitäki saa riidan aikasiks. Mä kilahtelen ihan oudoista jutuista miehelle :D
 
:greet008 minäkii äkäilly ja nalkuttanu taas koko päivän,syytän siitäkii miestä ku se on ollu tänään taas nii itsekäs.se alko jo aamulla ku tyttö heräs,mies sano "mä annoin sille äsken tutin,sun vuoro mennä senkaa olkkarii".olin vaa et anteeks mitä??kukahan senkaa menee joka aamu olkkarii ja tekee aamutoimet?ja sit ku se röyhtäytti tytön ni sano vaa mulle jotain et "mä osaan tän paremmin ku sä" tms.tuntuu et ei taas muuta tehä ku riidellää koko ajan ja joka päivä.:devil14 ja aina se saa sotkettua tytön siihen joukkoo,tavalla tai toisella.
 
Takaisin
Top