Nuoret äidit, vauvakuumeilijat tai sekä että

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mymlan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kela maksaa vuokran miehen intin vuoksi + tosi hyvät tuet muutenkin, että luulis teilläkin mymlan, kuhan muutatte siitä huolimatta saman katon alle?

Eikä meillä mies saa ylimääräisiä lomia vaikka lapsi on, kun sieltä kysyi. Ilmeisesti lapsen olisi pitänyt syntyä palveluksen aikana että ois vapaata saanut.

Ja kelahan maksaa vaunut, rattaat, kaukalot ja istuimet, syöttötuolit yms, palveluksen aikana. Tiettyyn määrään asti siis. :)

Ompas kiva että kela tukee vauvainttiperheitä nuinkin hyvin:hello2
Ollaan keskusteltu jonkun hoikankankaan työntekijän(?) kanssa asiasta ja miehen muutama tuttukin meinasi että vapaita saisi juuri sillä että koti on niin lähellä, ei mene ylimääräisiä aikoja matkustukseen. Toki voi olla eri asia jos inttipaikan ja kodin välillä on enempi kilometrejä ja joka paikalla omat käytäntönsä.

Ompas kiva että kela tukee vauvainttiperheitä nuinkin hyvin:hello2
Ollaan keskusteltu jonkun hoikankankaan työntekijän(?) kanssa asiasta ja miehen muutama tuttukin meinasi että vapaita saisi juuri sillä että koti on niin lähellä, ei mene ylimääräisiä aikoja matkustukseen. Toki voi olla eri asia jos inttipaikan ja kodin välillä on enempi kilometrejä ja joka paikalla omat käytäntönsä.

Mä oon ymmärtänyt että iltavapaita ja joitain öitä saisi viettää kotona! :)

Mua on mietityttäny aika paljon myös noi raha-asiat sit jos/kun raskaudun ja saan lapsia. Kun haluaisin olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään kotona enkä laittaa heti vuoden ikäisenä tarhaan niin miten niitä korvauksia oikein maksetaan? Että sen vuoden himassa olon jälkeen pitääkö mun palata töihin vai riittääkö jos vaan mies käy töissä?
Riippuu paljonki mies tienaa...lapsilisähän on sen n.98e ekasta lapsesta ja kotihoidon tuki määräytyy miehen tulojen mukaan jos tulot ylitti oiskohan sen 1500e/kk. Itsellä alkaa kotihoidon tuki elokuussa ja määrä on naurettavan pieni, n.300e/kk, siihen toki toi lapsilisä joten omat tulot siinä 400e paikkeilla. Katsotaan kauan niillä ja miehen tuloilla pärjätään kun on asuntolainaa ja muutenkin lapsiperheessä on paljon rahareikiä...toivon että pystyn olemaan kotona ainakin siihen asti kun poika 2v., toivotaan että oisi jo toinenki tuloillaan ni pystyisi olemaan pidempään kun alkaisi taas äitiysloma!

Hei semmonen kiinnostas tietää oli jo lapsia tai nyt tulossa se ensimmäinen, että käytättekö lapsilisät vai säästättekö ne? Itse olen säästänyt viellä ihan kaiken tytön omalle säästötilille, jotta joskus tulevaisuudessa kun tulee isompia hankintoja lapselle esim mopokortti?niin voi sieltä ottaa eikä omista :) tällä hetkellä pystyn laittamaan koko lapsilisän verran, mutta nyt kun siirryin kesäkuussa kotihoidontuelle niin tuntuu siltä, että tekisi mieli edes puolet ottaa käyttöön lapsilisästä ja puolet säästöön :D mutta olen niin tiukka säästämisen suhteen etten noin vai osaa lopettaa :S no nyt kuhan kaksoset syntyy niin täytyy katsoa asiaa uudelleen :)!

Mä oon ehdottomasti päättänyt säästää lapsilisän että saa sitten isompana käyttää sitä vaikkapa harrastuksen tukemiseen, ajokorttiin yms :)

Meillä menee käyttöön lapsilisä ja joskus jos on hyvö kuukausi niin siitä saa laitettua sivuun isompia hankintoja varten :)

Haluaisin laittaa säästöön jos tilanne sallii. Se olis kans semmonen kiva turva jos jotain isompaa ja yllätyksellistä tulee jossain vaiheessa. Joten saas nähdä miten käy.

Miten teillä raskaana olevat ja olleet, ootteko voineet nauttia ja iloita raskaudesta niikun ootte halunnu? Musta tuntuu et alkuun pelkäs km ja nyt en osaa nauttia tästä loppuajasta ko on jo vähän tukala olo ja pelkään tekeväni jotain väärin tai vauveli haluaa liian aikasin ulos. Tuntuu että musta on tullut kunnon pessimisti ja yritän suojella omaa päätä sillä että jos jotain pahaa tapahtuu niin oon jotenki varautunu siihen. :sad001

Hei semmonen kiinnostas tietää oli jo lapsia tai nyt tulossa se ensimmäinen, että käytättekö lapsilisät vai säästättekö ne? Itse olen säästänyt viellä ihan kaiken tytön omalle säästötilille, jotta joskus tulevaisuudessa kun tulee isompia hankintoja lapselle esim mopokortti?niin voi sieltä ottaa eikä omista :) tällä hetkellä pystyn laittamaan koko lapsilisän verran, mutta nyt kun siirryin kesäkuussa kotihoidontuelle niin tuntuu siltä, että tekisi mieli edes puolet ottaa käyttöön lapsilisästä ja puolet säästöön :D mutta olen niin tiukka säästämisen suhteen etten noin vai osaa lopettaa :S no nyt kuhan kaksoset syntyy niin täytyy katsoa asiaa uudelleen :)!

Minä ehdottomasti käytän lapsilisän elämiseen. Samalla periaatteella kuin vanhempanikin että: lapsilisä kuluu sinun elättämiseen :)

Itse pystyin tosi hyvin nauttimaan raskaudesta, oli aivan elämäni parasta aikaa tämän ajan lisäksi :) olin terveempi kuin koskaan ja miehen kans naureskellen muisteltiin eilen että en ole koskaan valittanut niin vähän kuin silloin :joyful: nykyään on vaan enemän vaivoja :rolleyes:

Minä ehdottomasti käytän lapsilisän elämiseen. Samalla periaatteella kuin vanhempanikin että: lapsilisä kuluu sinun elättämiseen :)

Mun vanhemmat kans käyttäneet lapsilisän niin. Joskus tuntunut epäreilulta kun kavereille säästetty autokorttia ja autoa varten, mutta jos olisin myös syntynyt "kulta lusikka suus" niin en uskoisi olevani niin kypsä ja vastuullinen kuin nyt :) tai luulis sen jotenkin vaikuttavan?

Riikkarii : Mä en todellakaan alussa osannut rentoutua kun takana kaksi aikaisempaa km ja 2 vuotta lähes yritettiin Ennenkuin tämä sissi tarttui mukaan <3 neuvolan puolelta oli ihanaa että pääsin alkuraskaudessa kahdesti ylimääräiseen ultraan :) nyt osaa jo rentoutua kun pienen nähnyt säännöllisesti joka neuvolakerralla ultrassa :) kaikki ollut ok ja itse pyrkinyt nyt ajattelemaan että ei ole omissa käsissä jos jotain ikävää pääseekin tapahtumaan.. Huh tulipas avauduttua mut pikkuhiljaa alan uskoa että joulukuussa meitä taitaa olla kolme <3 raskauden puolesta nyt on hyvää aikaa nauttia kun ei ole pahoinvointia eikä loppuajan vaivoja :p rv 18+0 <3

Mun vanhemmat kans käyttäneet lapsilisän niin. Joskus tuntunut epäreilulta kun kavereille säästetty autokorttia ja autoa varten, mutta jos olisin myös syntynyt "kulta lusikka suus" niin en uskoisi olevani niin kypsä ja vastuullinen kuin nyt :) tai luulis sen jotenkin vaikuttavan?

Samaa mäkin oon miettinyt ja samoin itsekkin ajattelin että epäreilua, mutta nyt kun itse on saamassa lapsen niin tajuaakin miksi vanhemmat tekivät niin :)

Toikin on totta, että ne on lapsen elämiseen tarkotettu:) omat vanhempani sauhutteli (tupakoi molemmat) suurimmaksi osaksi ilmaan, mutta sehän on jokaisen oma valinta mitä lapsensa rahoilla tekee.. Oli vaan aika surullista käydä 18 vuotiaan pankissa ja nähdä omalla tilillä 5 senttiä :D

Minttukarkki: ihana et menee hyvin :happy: on meilläki kaikki ollu hyvin eikä oo ollu erikoisempia juttuja mut äitiltä periny ton murehtimisen ja ajatuksen että ei uskalla iloita koska jotai pahaa tapahtuu kuitenki.

Meillä vanhemmat kans käyttäneet lapsilisät ja olen vähä samaa mieltä ku marsupilami että uskon olevani vastuuntuntoisempi yms kun kaikkee ei oo tarjottimella eteen tuotu. Ja aijon siis käyttää lapsilisät jos tilanne vaatii mutta jos tuntuu että rahaa on ko roskaa nii pistän säästöön ja ne rahat käytetään järkevästi isompiin hankintoihin.

Meillä on lapsilisä käytössä, sillä ostellaan mm.pojan vaatteita ja muuta välttämätöntä. Avattiin pojalla oma säästötili mihin voidaan laittaa lahjaksi saatuja rahoja säästöön ja itsekin voidaan sinne lisäillä aina sillon tällön kun rahatilanne sen sallii.

Ja alkuraskaudessa pelkäsin nt ultraan asti km, sitten ru vakavaa kehitysvammaisuutta tai muuta vakavaa ja joskus rv30 jälkeen alko kohtukuolema pelottaan. Että aika ressaavaa oli odotusaika, mutta yleisesti ottaen nautein ja sain olla kiitollinen kun oli helppo ja vaivaton raskaus sekä synnytys!

Ja omista kavereista en tiedä ketään jolle ois lapsilisät säästetty? Että ne ketkä on saanu jotain hienoa on kyllä ihan pappabetalar:D muutaman vain tiedän jotka ovat ihan itse hommanneet rahat ja niin:) ja meillä oli miehen kanssa suunnitelma, että emme kerro lapsille edes, että heillä on tämmöinen säästötili jutska jottei kävisi sitä ettei esim hakisi ikinä kesätöitä 15 v kun tietä että hällä olisi rahaa käyttää :D

Mutta siis meillähän se säästötili on juuri noita isompia hankintoja varten esim ostettiin neitille turvaistuin ja se makso sen 130 euroa niin esim tämän rahan otin sieltä :)

Julia97: hei toi on muute totta. Nytkö aattelen nii muutama kaveri kehusteli sillon 15v et mulla on säästötili missä miljoonia nii ei tarvi töitä tehdä. Ja sit ku he 18v saivat tilit käyttöön nii suurin osa meni ryyppäämiseen yms. :hilarious:

Takaisin