Mä olin 21 ja juuri ulkomaille muuttanut kun sain ensimmäisen lapseni ja heti perään tuli toinen. 30-vuotiaana sain jo neljännen ja vitonen on laskettu 40-vuotispäiväni korville. Saman miehen kanssa kaikki, kimpassa 16-v lähtien.
Nuorena äitinä minulla oli kaikista eniten energiaa lapsilleni. Kun muut äidit pälpättivät puistoissa keskenänsä penkille lösähtäneinä mä touhusin omieni ja muidenkin lasten kanssa. Ulkoiltiin säällä kuin säällä, vaikka monet äidit laittoivat muksunsa telkun ääreen kun olisi ollut liian rasittavaa lähteä ulos. Muutenkin jaksoin valvomiset ja känkkäränkät hurjan hyvin, synnytyksistä palauduin hujauksessa.
Minäkin sain hurjasti varoitteluja vähän jokaisen asian suhteen: "et kyllä pysty opiskelemaan enää", "et koe villiä nuoruutta", "et pärjää ulkomailla yksin", et sitä et tätä. Tämä jatkuva negatiivisuus aiheutti vastareaktion ja hitsi me pärjättiin loistavasti ja näytettiin lyttyyn lyöjille pitkää nenää!
Jaksamisen lisäksi nuorena ei ns köyhä lapsiarki tuntunut miltään kun vielä ei ollut ehtinyt kokea leveää elämää. Ei huolettanut talous, ei huominen. Silti elimme laadukasta elämää ja söimme terveellisesti yms. Emme jääneet paitsi mielestäni mistään. Paitsi ehkä ulkomaanmatkoista ja hotelliviikonlopuista, joita ainakin siellä ulkomailla asuessamme toiset perheet harrastivat jatkuvasti ja ihmettelivät usein, et miten kestän ilman. Pöh, nyt kun sitten olemme niitä reissuja harrastaneet, niin täytyy sanoa että nuorena tehdyt telttareissut yms retket olivat paljon antoisampia monessa suhteessa kuin hotellireissut. Ehkä tärkeintä lapsille on vanhempien aito läsnäolo, ei hienot puitteet. Läsnäolon taitoon ei ikä tietenkään vaikuta, mutta itse olin siinä nuorena parempi.
Kannustan nuoria olemaan rohkeasti äitejä ja ylpeitä vauvavatsoistaan ja lapsistaan. Minunkim teinityttöni seuraa ahkerasti netistä teiniäitien blogeja, vaikkei aihe ajankohtainen olekaan. Tarinat kiehtovat..