Nukuttaminen

Hah, joo Sukey, noi kyläilyt on välillä ollu haastavia... Nykyään tyttö onneksi nukkuu päikkärit helposti vaunukopassa sisälläkin, joutuu ehkä vähän hytkyttelemään alkuun, mutta tipahtaa lopulta :)
Tänään kokeilin ihan huvikseen nukahtaisiko Ronya myös omaan sänkyyn (!!!!) päikkäreille, ja pienen ähinän jälkeen nukkui tunnin IHAN OMASSA SÄNGYSSÄ !! Helpottaisi kovasti jos noi päikkärit menisi siellä, voisin paljon vapaammin touhuta kotona päivisin!

Meidän äiti aina ihmettelee, kun valitan nukuttamisen vaikeudesta, että "mitä sitä vauvaa nukuttamaan, kyllä se ihan itse osaa.. että ei ennen vanhaan vauvoja tarvinnut erikseen nukuttaa, kyllä ne nukahti kun sänkyyn laittoi..."
Oon monesti miettinyt että miksi se ei sitten nykyään enää onnistu?

Siitä jonkun terkan puhumasta huudatuksesta.... että antaa huutaa, kyllä se sitten nukahtaa lopulta... Meidän neidin ennätys huuto on 15h putkeen, joten ei taida ihan meillä hermo kyllä riittää siihen taktiikkaan!! :D
 
Kokeilin sitä neuvolan tädin vinkkiä huudattamisesta, eli laitoin lapsen sänkyyn, kun alkoi itkeä, nostin syliin rauhoittumaan ja laskin takaisin sänkyyn. Välillä itkun sai loppumaan lelun heiluttelu, jolloin tyttö keskittyi siihen ja unohti itkunsa aiheen.

Tulos: 3 tuntia nukuttamista (19.30 - 22.30), jonka jälkeen tyttö nukahti omaan sänkyynsä. Nukkui mahtavat puoli tuntia ja oli virkeä kuin mikä sen jälkeen. Kun seuraavan kerran alkoi väsyttää, kello oli lähes 00.30 eikä itsestä ollut enää toiseen samanlaiseen maratoniin.

Niinhän sitä sanotaan, että sinnikkäällä opettamisella lapsi kyllä oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä, mutta kun mies käy arkisin töissä, niin ei mulla ole mahdollisuutta "huudattaa" lasta montaa tuntia illassa/yössä emoticon

Lisäksi kyseiset yövalvomiset muuttaa rytmiä entistä enemmän päivällä nukkumiseen ja yöllä valvomiseen, ei kiva. Oi kun olis tajunnut ihan pienestä pitäen, ettei anna nukahtaa tissille, tai ainakin herättää ja laittaa sit omaan sänkyynsä nukkumaan.
 
Minulla ei henk.koht. kestä hermot "huudattaa" lasta ja onhan siitä tehty tutkimuksiakin, että vauvan itkuun pitää vastata, eikä pientä vauvaa voi "hemmotella pilalle" sylissä pitämällä. Mielestäni näin pieniltä ei vielä edes voi vaatia selkeää unirytmiä, kiva juttu tosin jos sellainen kuitenkin on. Jos isi yrittää kerran kuussa viikonloppuna laittaa pojan yöunille, että pääsen itse aiemmin nukkumaan, homma kaatuu yleensä siihen että poika rääkyy kuin tapettava ja isä antaa huutaa. Sitten hyppää äkäinen äiti sängystä ylös ja käskee ukon maate.. :D
Voi kun muksu nukahtaisi aina niinkuin eilen illalla.. Tosin vähän sai taistella, otin pojan viereeni ja annoin touhuta siinä omiaan että tuli kunnon väsy, 10min torkut oli jo vetänyt aiemmin sylissä kun äiti katsoi telkkaria. Sitten syliä ja vielä vähän maitoa, tuti suuhun, laulelua ja vaavi nukahti klo 23 :) Liekkö ollut sitten vaikutusta hurjalla soseannoksella ja olemattomilla päiväunilla. Tunnin päästä nukahtamisestaan ipana tosin kitisi, tutia sai nostella suuhun useampaan kertaan. Olen huomannut, että tuota meidän muksua on ihan turha yrittää nukkumaan ennenkuin on selvästi väsynyt. Poika haukottelee, hieroo silmiään ja kiehnää päätään minun rintaa vasten. Söpöä :)
 
Juu, ei siis tuo meidän huuto johtunut muusta kuin koliikista, mutta antaa kyllä viitteitä siitä mihin neiti halutessaan pystyy! emoticon

Ja mä olen myös Emilia samaa mieltä, että näin pienen kanssa me ei edes yritetä vänkätä vastaan, tyttö on itse rytminsä valinnut ja me mennään sen mukaan. Nyt kun olen sovittanut mun menemiset tytön "aikatauluun" sopivaksi, meillä on paljon iloisempi ja virkeämpi vauva emoticon
Ei tietenkään sovi kaikille, yksilöitä nämäkin on, mutta meillä helpottui huomattevasti kun lakkasin yrittämästä vaikuttaa!
 
Toi on hyvä ajatus, että vauvan pitää nukahtaa itse sänkyynsä, ja jos nukahtaa syliin niin "herättää" sen verran, että vauva huomaa siirtymisen omaan sänkyynsä ja sitten jatkaa unia siellä... Meillä vaan itku tulee heti, jos havahtuu siirrettäessä omaan sänkyyn, siirto on tehtävä silloin kun vauva nukkuu sikeästi tai ei tule mitään. Ja haha, antaa huutaa kunnes nukahtaa... ! Joo, ei ihan J.Jn tytön ennätykseen päästä, meillä ennätys on "vain" 8h itkua ja se riitti mulle....
 
Hei Pupsu! Meilläkin oli ongelmana juuri tuo, että vaava heräsi kun yritettiin omaan sänkyynsä laskea. Sain täältä huippuhyvän vinkin: kun vauvan nukuttaa syliin viltin sisässä, ei muksu havahdu "kylmään" sänkyyn ja liikutteluun niin herkästi. Kannattaa kokeilla, tuolla keinolla me saatiin helpotusta nukutusrumbaan :)

ON: Jokohan uskaltaa pomppia riemusta helpompien iltojen kunniaksi? :D Pikkumies oli eilen illalla unilla jo 23!! Raukalla on ilmeisesti aiemmin ollut nälkä kun valvotti usein 1-3 yöllä, nyt saa salkkareitten aikaan soseet ja nukkumaan mennessä vellin.
 
Pupsu, ei 8h ole vain, meillä oli siis "normaali" yönä tuo 8h itkua sen 2,5kk, eikä se todellakaan ole vähän!!!!
Nykyään tuntuu ihan hirmuiselta se 5min....................... emoticon
 
Me ollaan kokeiltu sitä vilttiin nukuttamista, mutta ei siitä ole ollut apua, samalla tavalla tyttö herää. :(
Kokeiltiin jopa lämmittää sänky aina valmiiksi lämminvesipullon avulla (kun meillä on aika viileä makuuhuoneessa), mut eipä tunnu sekään hyödyttävän...

J.J.: Joo, meilläkin on niistä pahimmista huudoista onneksi päästy. Tosiaan välillä ihmettelee, että miten sitä oikein jaksoi, kun nyt tuntuu se 5min itku jo välillä tosi rankalta :D
 
Uh, mä kauhulla odotan sitä kun ruvetaan laittamaan (tai YRITTÄMÄÄN laittaa) tyttö yöksi omaan sänkyyn nukkumaan......
Nyt menee nätisti päikkäreille omaan sänkyyn, ja nukkuukin välillä jopa 2h unet siellä!! Ennen nukkui sisällä max 30min päikkäreitä, ulkona sitten pitempiä..

Meillä on moneen nukahtamiseen, niin päivällä kuin yölläkin, auttanut unirätti. Oon pitänyt sitä pitkään syöttötilanteissa mukana ja mun kainalossa (joo... yök, mutta tuoksuupahan "turvalliselta"....)
ja nyt tyttö itse vetää rätin naaman viereen päiväunille mennessä ja nukahtaa nätisti.
Samoin jos yöllä nukkuu levottomasti, laitan rätin naaman viereen niin hetken kuluttua rauhoittuu ja nukahtaa kunnolla. Ennen olisi noissa tilanteissa herännyt ja ruvennut huutamaan....

Meillä on kaupasta ostettu kirahvi-rätti, mutta ei kai sen väliä, kunhan on tutut tuoksut!
Alkuun ei juuri välittänyt siitä, mutta nyt selkeästi on tarpeeksi "vanha" että osaa arvostaa :)
 
Mekin ollaan kokeiltu syliin nukahtamista, viltin sisälle nukuttamista, lämmintä kauratyynyä sängyn lämmittämiseen.. Yleensä yritykset karahtaa siihen, että tyttö herää siirtämisyritykseen, ja nukuttaminen saa alkaa alusta.

Ei mullakaan hermo kestä monen minuutin itkemistä, jos vauvasta kuulee, että sillä on joku hätänä (tai hän luulee, että joku on hätänä), mutta jos itku on selvää protesti-itkua, niin sitten voin antaa huutaa hetken aikaa ja yrittää saada huomion muualle esim. lelulla. Aika usein se toimiikin, jonka jälkeen pinniksessä makoilee ihan tyytyväinen lapsi lelu kädessään ja/tai suussaan :-D

Viikonlopuksi on luvattu jälleen kovempia pakkasia, päästään siis jälleen opettelemaan pinnasängyssä nukkumista, kun ulos ei voi laittaa. Mielenkiinnolla odotan, miten se tulee menemään :-D
 
Meillä onneksemme poika on liki aina nukahtanu itekseen sänkyyn. Käytössä on unirätti ja pehmolelu, joita ilman ei tulis mitään... Ollaan nyt viikon ajan saatu alkukäsitystä tulevasta eli siitä miten lapsen kehitys ja uudet ihanat jutut tulee vaikuttamaan nukkumiseen -ja samalla kaikkeen muuhunkin.

Eli otettiin viikko sitten maailman ihanin hyppykiikku käyttöön. Siitä hetkestä poika aloitti nukkumiset aina huutaen ja syliin piti rauhoittaa sekä päiväunet lyheni huomattavasti (ei siis malta nukkua). Lisäks tissiä piti saada noin tunnin välein yöllä. Tätä kesti kiikun käyttöönotosta noin viisi päivää, nyt tilanne on rauhottunu ja palaillaan pikkuhiljaa normaaliin. Kauhulla jo odotan niitä öitä kun poika oppii ryömimään jne, sillon ei varmaan paljoo nukuta.

Ihanaa kun toinen kasvaa ja kehittyy, mutta toisaalta nyt kun jo näin mitä tuleman pitää (ja ehkä vielä huomattavasti pahempaakin), toivoisin että vauvani pysyisi aina vauvanani.emoticon
 
Pakko kertoa, tyttö tuolla nukkuu taas omassa sängyssään jo tokia päikkäreitä tänään!!

Ekoille päikkäreille ei ihan heti tipahtanut, vähän tartti auttaa nukahtamaan, äsken nukahti ihan heti!!
 
Hienoa J.J.!

Meillä sisällä nukuttujen päiväunien ennätys on kolmet unet/päivä, mutta se taisi johtua edellisenä päivänä saaduista 3 kk:n rokotteista.

Huomenna pitäisi lähteä isoisän luokse kyläilemään, saa nähdä miten lyhyeksi vierailu jää, kun ei ole mahdollisuutta laittaa tyttöä päiväunille :D
 
Jep jep, päikkärit menee loistavasti, mutta eilen löydetyt omat jalat olikin sitten KOKO YÖN niin ihanat, että tunnin välein piti niitä herätä ihmettelemään.......
 emoticon

ihan kauhea "hymiö" muuten......
 
Meidän tyttö nukahti äsken itsekseen omaan sänkyynsä ilman itkua emoticon Tosin unipätkä jäi puolen tunnin mittaiseksi, mutta äitinsä on kuitenkin todella tyytyväinen :)


 
Jännä miten nämä nukkumisjutut muuttuu kun poika kasvaa. Lueskelin jotain aiempia kirjoituksiani kuinka muksun kanssa saa taistella nukuttamisen kanssa ja ipana nukkui syliin. Nyt näyttäisi siltä, että nukkumaan meno on mennyt siihen helpompaan suuntaan emoticon
Poikahan on ennen kitissyt suunnilleen puolen tunnin päästä nukahtamisestaan, mutta rauhoittunut tutilla ja nukahtanut samantien uudelleen varttitunniksi (tätä rumbaa saattoi kestää parikin tuntia niin että poika nukkui, mutta äiti ei). Ei varmaan vielä pitäisi hehkutella, mutta viime yönä ei kuulunut mitään kitinöitä!! Muutenkin oli tosi helppo ilta. Poika söi hurjan annoksen puuroa ja myöhemmin vielä desin velliä. Sitten sylittelyä hämärässä makkarissa uni cd:n soidessa ja ipana nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä emoticon  Luksusta!!!
 
Meillä on taas edistytty nukahtamisessa :-)

Tyttö on nyt neljänä iltana nukahtanut iltaunille omaan sänkyynsä tutin kanssa (Hän siis nukkuu iltaisin ennen yöunia noin 0,5 - 1 tunnin unet), ja yöunille hän on nukahtanut meidän väliin itsekseen ilman tissiä (!!). Lisäksi viime yönä hän nukahti yösyötön jälkeen tutin kanssa omaan sänkyynsä, jonka me siirsimme sivuvaunuksi oman sänkymme viereen.

Vielä kun hän oppisi nukahtamaan yöunille omaan sänkyynsä, niin olisi mukavaa. Eilenkin hän oli aivan väsynyt ja hieroi silmiään, mutta ei vain nukahtanut, vaikka odotin 2,5 tuntia. Sitten kun kello oli lähempänä puolta yötä oli pakko ottaa hänet meidän väliin, että mies sai nukuttua ennen töihin lähtemistä.
 
Huh huijjaa.. On se vaan ku kaikki vaihtelee niin paljon. Ennen poitsu nukahti tosi helposti päikkäreille, ei tarttenu ku sänkyyn viedä, nykyään kauheeta taistelua, ei vissin malttais nukkua:/ Yö unille edeleen nukahtaa tissille. Saa nähä miten se sitten sujuu kun ei enää nukahdakkaan.

Yöt Luka raapii päätä:/ ja hieroo silmiä ihan hirveesti, luomet on välillä ihan punaiset:// Mistähän se mahtaa johtua, jotku sanoo et allergiasta ja toiset että on vaan oppinut sen taidon ja tekee mitä nyt kokoaika.. ota sitten selvää..

Onko kukaan muu huomannut tällasta? et muullonki kuin väsyneenä hieroo silmii.. tuli nyt tänne kirjotettua tästä mut no ei kait sen nii väliä.
 
Neccu, kyllä minäkin epäilisin ennemmin allergiaa kuin opittua tapaa.. Tai siis, jos luomet menee ihan punaisiksi hieromisesta, niin luulisi hieromisen tuntuvan ikävältä. Ja jos se tuntuisi ikävältä, niin tuskin opittua juttua jatkaisi?

Toivottavasti tuo silmien hierominen on jo loppunut/vähentynyt.

ON: Meidän tyttö on oppinut nukahtamaan omaan sivuvanuna olevaan sänkyynsä tutin kanssa. Viime yönäkin nukkui noin kympistä vartin vaille seiskaan aamulla yhdellä heräämisellä. Lisäksi kerran laitoin tutin hänelle uudelleen suuhun, kun märisi jotain, mutta ei kuitenkaan ehtinyt herätä.

Seuraava askel olisi laidan takaisin laittaminen sänkyyn ja sen jälkeen voi jossain vaiheessa harkita tytön siirtämistä omaan huoneeseensa nukkumaan :-)
 
Takaisin
Top